Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nivelrikko ja sen hoito

Aloittaja kertsi, lokakuu 24, 2021, 12:25:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 01, 2022, 15:56:55
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 01, 2022, 15:29:22
En tiedä mitä aineita on Ice Power Hotissa. Mutta kun kaksi kertaa olen sitä kokeillutnpolviin, kummallakin kerralla piti pestä pois, kun se tunne iholla oli niin hirveä. En halua "palavia" polvia vaan polvet joissa ei tunnu miltään.

Juuri rusahti pitkästä aikaa häijysti oik. polvessa, kuin olisi "muljahtanut ensin nanomillin vasempaan ja sitten oikeaan" se polvi.

Jotain siellä aukesi, pienoinen hyvä uutinen polvesta  :).

Öljyt, voiteet, geelit, pillerit, pallerot ja jauheet ei polvikipuun auta. Kaikki on vuosien varrella kokeiltu.

Enpä usko että mitään hyvää. Minulla tämän sorttinen rusahdusmuljahdus on tapahtunut kausina jolloin polvi on erityisen paskana, ja en kyllä muista että moisen jälkeen olisi ikinä menty parempaan päin, ennemminkin pahempaan.

Lievemmän rusahduksen jälkeen on tullut joskus hetkeksi aukinainen ja parempi olo polveen mutta jonkin ajan päästä on taas yhtä paska kuin ennenkin.

kertsi

#91
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 01, 2022, 15:53:32
En kyllä usko enkä ymmärrä miten oliiviöljy vaikuttaisi polveen mitenkään.

"Tutkimuksissa on havaittu, että neitsytoliiviöljy on ulkoisesti käytettynä vaikutuksiltaan jopa parempi kuin piroksikaami. Neitsytoliiviöljy lievittää nivelen kipua ja parantaa fyysistä toimintakykyä (Nakhostin-Roohi 2016)." luki tuossa edellä.

Lähde: https://suomenterveysravinto.fi/blogi/nivelrikkoa-helpottava-ruokavalio/

Tässä itse tutkimus: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5052416/

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Nivelrikon oireilusta on turha etsiä mitään logiikkaa. Nyt on taas huonompi vaihe menossa ilman mitään järkevää syytä >:(.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

^
Itselläni oireilee sen takia, että kävelin liian pitkän lenkin viime perjantaina. Oireilu alkoi useamman päivän viiveen jälkeen. Luulen, että nivel tulehtui.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 01, 2022, 19:07:43
^
Itselläni oireilee sen takia, että kävelin liian pitkän lenkin viime perjantaina. Oireilu alkoi useamman päivän viiveen jälkeen. Luulen, että nivel tulehtui.

Pitkät kävelyt ovat nivelrikolle myrkkyä enkä käsitä, miksi ihmeessä ohjeistetaan, että kävely on muka polven nivelrikolle hyvä kuntoilumuoto. Kaikkea muuta >:(.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

#95
Jonkun verran pitää kuitenkin kävellä. Luulen, että se on hyväksi, edes muutama sata metriä, jos ei enempää pysty. Harmittavasti ei vaan tiedä minkä pituinen matka aiheuttaa kipuja. Saattaa kyllä vaihdella päivittäinkin vaikutukset.

Kyynäsrsauvat kyllä voivat auttaa, kun saa osan painosta käsien varaan. Jotkut saranaortoositkin luultavasti tekevät saman, vievät rasitusta siltä itse niveleltä pois jalan eri kohtaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

#96
Minä en kyllä mitään 14 km lenkkiä edes keskiväliin asettuvalla tauolla enää kävele, kuten viimeksi 2018, juuri silloin kun fibro oli jo aiemmin ilmoitellut itsestään. Ja sitten räjähti pahemmaksi.

Nyt kevään mittaan oikea polvi oli vähän rauhoittunut, mutta sitten treeneissä joku potkaisi juuri siihen polveen. Ei lähimainkaan täysillä, lähinnä se oli semmoinen tuuppaus, mutta sekin riitti ärsyttämään. Lauantaina menin pitkästä aikaa takomaan säkkiä. Astman pahentumisesta huolimatta. Tein niin että pidin hyvin lyhyitä sessioita ja sitten lepäsin. Tämähän sitten ärsytti kumminkin polvea lisää, koska lyödessä keskikeho liikkuu ja polvet sivusuunnassa myös, ja oikeakätisenä asentoni on tietenkin semmoinen että oikea polvi rasittuu liikkeestä enemmän. Olen joskus miettinyt pitäisikö treenata jonkin aikaa "vasurina" että vaihteeksi vasen polvi olisi siinä suuremmassa rasituksessa, mutta en nyt oikein viitsisi alkaa säveltämään ihan mitä vaan näiden loputtomien vaivojen vuoksi.

Tämä kyllä risoo lahjakkaasti, koska suunnitelmani on ollut että sitten kun olen liian raakki Krav Magaan, voisin mennä kuntonyrkkeilemään. Mutta eihän polvet sallisi varmaan sitäkään. Lisäksi risoo myös että polvet/polvi rauhoittui helmikuussa 2019, keväällä 2020 ja toukokuussa 2021. Nyt ei sitten ole enää mitään väliä mikä vuodenaika on. Toisaalta kesämäistä kesää ei ole nähty vielä, joten ehkä tämä kosteus provosoi polvea.

Pitänee sitten kokeilla sitä oliiviöljyä. Sen kanssa voinen ainakin vetäistä elmukelmut polven ympäri, ettei tarvitse rääpiä housunlahkeeseen koko mokomaa. Voltarenissahan sanotaan että ei saa peittää, joten sitä döfaa joutuu sitten haistelemaan, halusi tai ei. Ja kissa ei tule syliin. Vielä vähemmän tulee, jos holvaan polveen Horsepoweria. Mutta nyt en ala sen kanssa lotraamaan. Saan siitäkin jo tarpeekseni kun joudun usein sipaisemaan tätä mentoolimössöä alaselkään treenien alla, varmuuden vuoksi. Siihen takertuu sitten treenipaitakin kiinni, mutta onneksi lähtee näemmä pesussa irti. Siis paidasta. Kyllähän se paita minusta irtoaa treenin jälkeen.  :P

Jaa, kai se kävely on suosittelussa sen vuoksi että suurin osa ihmisistä on ylipainoisia, ja painoa pitäisi pudottaa jos on polvivaivoja? Mutta itse olen kipittämiseen kyllästynyt ihan senkin takia että on jo kaikki paikat tullut nähtyä, mitä kävellessä voin nähdä. Mihinkään umpikorpeen en lähde eksymään, käytän aina polkuja.

Edit. Kävelin maanantaina päälle 3 km. Minulla oli tosi hyvä polvituki oik. polvessa, ekaa kertaa kyseinen tuki käytössä. Tätä voisi jo sanoakin tueksi, koska siinä on viisi hihnaa (polven taakse menee yksi, ylä- ja alaosassa on kaksi päällekkäin tulevaa hihnaa), koska se todella tukee, eikä vain lämmitä. Mutta toisaalta jäykistää jalan niin että ei pahemmin kyykätä. Siksi en voine käyttää sitä treeneissä.

En tiedä sitten josko kävely kumminkin ärsytti polvea/polvia lisää, koska eilen ne kyllä vihloskelivat satunnaisesti, siitäkin huolimatta että olin tiistai-iltana ottanut Triptyliä treenin päälle. Nyt on kyllä sellaiset säät että sää jo sinällään riittää ärsyttämään mitä vain kehoni osaa, koska fibro.

Jokatapauksessa olisi tärkeää että en kahtena peräkkäisenä päivänä rasita samoja alueita kehostani. Aina liikunnan "hajauttaminen" ei kuitenkaan ole mahdollista.

kertsi

Varmaan suositellaan useammastakin syystä liikuntaa ylipäätänsä, ja kävelyäkin, sopivissa määrin. Polvinivel on semmoinen, että se tykkää liikkumisesta, sanoin FT. Kävely nyt kuitenkin on lempeämpää kuin juokseminen tai pomppiminen. Ja jos on ylipainoa, silloin liikunta olisi painonhallinan tukena.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Erilaiset traumat muuten altistavat nivelrikolle. Eli jos suinkin voi välttää, niin kannattaa välttää kuin ruttoa vammautumista.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Tuntuu että nykyään unohdan kaiken mahdollisen, ja sitten jonkin ajan päästä länkytän läpi samaa asiaa. Joten jos olen tästä jo maininnut, niin sori siitä.

Yksi syistä minkä takia en ole saanut aikaiseksi kysellä LDN-lääkettä fibrooni on se että pelkään ettei se auttaisi polvikipuihin. Triptyl vaihtelevasti auttaa (en tiedä missä kunnossa nytkin olisin, jos en olisi napannut sitä torstaina treenin päälle - sain nimittäin taas potku polveen). Mutta kyseinen lääke tekee väsähtäneen, haluttoman olon. Ja aiheuttaa unohtelua (kuten tosin fibrokin). Ei sitä jaksaisi kokoajan olla ihan kuutamolla.

Sain jo joitakin aikoja sitten yhden yksityislääkärin nimen, joka LDN:ää on ilmeisesti muillekin kirjoittanut. Syy miksi sitä on niin pirun vaikea saada TK:sta tai mistään julkiselta puolelta on se että sitä ei ole listattu käypähoitoon kai oikein millekään sairaudelle, ei ainakaan fibrolle. Jotkut myös väittävät että LDN:n sorsiminen johtuisi siitä että sen patentti on lauennut (rauennut?) Mitähän pirun ja täytisen merkitystä silläkin sitten nyt on? Jos esim. voikukkien tunkeminen korviin auttaisi johonkin sairauteen, niin eikö sellainen konsti pitäisi voida ottaa käyttöön, eikä uhkailla moista hoitoa ehdottavia lääkäriä reseptinkirjoitusoikeuden menettämisellä?

Oli miten oli, niin nyt sitten meinasin kysellä somesta että onko LDN:stä mitään hyötyä nivelrikkoon. Onneksi tein haun, sillä kävi ilmi että asiastahan oli ollut jo juttua. Ja kyllä, muutama nivelrikkoinen ilmoittautui, ja heitä LDN on auttanut. Toisella taisi olla polvissa rikko, ja toisella lonkissa, jos en nyt vallan väärin muista. Toki aika pieni otanta, mutta LDN ei kyllä ainakaan sen vaarallisempi lääke ole kuin Triptyl. Ongelmahan joillekuille sen kanssa on tietysti se että se toimii antabuksena, joten viinanlipittely ei sen kanssa ole mahdollista, mutta eipä sitä kyllä Triptylinkään kanssa kitata, jos meinaa hengissä heilua.

Kun jo kaksi lääkäriä (juurikin sieltä julkiselta puolelta) on torpannut LDN:n kirjoittamisen, niin minulle kynnys kysellä enempää on jo sky high. Siitäkin huolimatta että tiedossani on nimi ja yhtiö josta voisi kysyä. Jos nyt sieltä saisikin, niin miten jatkossa.

kertsi

#100
Tämänkertainen nivelrikkoepisodini taitaa olla menossa vähän lievempään suuntaan. Hassu huomio: aina kun on jonkinlainen isompi kipuperiodi menossa milloin mistäkin syystä, alkavat musiikkivalinnat mennä raskaamman musiikin suuntaan, heviä.

Oletan, että tämänkertainen akuuttivaihe johtui noin 3 kilometrin kävelylenkistä. Oletan, että lonkkanivel tulehtui.

En yhtään tiedä, onko oireiden lievenemiseen auttanut aika, siis ajan kuluminen, vaiko nämä toimenpiteet:
(lähdeviitteitä tätä kautta: https://kantapaikka.net/index.php/topic,2056.msg135426.html#msg135426 )

- Aloitin jumppaamisen kun akuuttivaihe ja pahin kipu vähän hellitti (fysioterapeuttiset harjoitteet). Tämä siis vain pieni jumppa, 15-30 minuuttia aamuisin. Jumppa tehdään makuulla, eli nivelelle ei laiteta painoa. (Spesifejä harjoitteita, jotka kohdistuvat polven ja lonkan nivelrikon kannalta olennaisiin tuki- ja liikuntaelimistön rakenteisiin.)
Muutaman kerran kevyttä kävelyä.

- Tulehdusta vähentävä ruokavalio. Ainakin:
+* neitsytoliiviöljyä
+* rosmariinia (1,5 tl päivässä)
+* kurkumaa, currya, intialaisia mausteita, chiliä
+* kasviksia
+* marjoja (ja hedelmiä) sis. C-vitamiinia
+* kalaa, vars. rasvaista
+* kasvisproteiinia (kikherneitä, papuja)
+* tummanvihreitä kasviksia (lähinnä pinaattia. parsakaalikin olisi hyvä)
+* sipuleita (sen vähän mitä närästykseltäni pystyin)
+* maasdamia (puolikova hollantilainen juusto)

-* punaisen lihan välttäminen
-* sokerin välttäminen
-* valkoisten vehnäjauhojen välttäminen
-* prosessoidun ruoan esim. makkaroiden välttäminen
-* alkoholin välttäminen

(Pitää muistaa käyttää myös salviaa, timjamia ja oreganoa jatkossa.)

Oliiviöljyä en ole vielä toistaiseksi ulkoisesti käyttänyt, kun en ole keksinyt, miten suojata sitten niin, ettei tahraa vaatteita ja istuinpaikkaa. Kumipöksyt? Muovitettu lakana, tai siitä tehty putki-"hame"? Neopreeninen tarralla kiinnitettävä selänlämmitin?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Tulipa mieleen, että lonkkaongelmia kärsivälle voisi vartalotyyny tuoda pientä helpotusta. Muistin kirjoittaneeni tuon hankinnasta tännekin joskus, mutta en viestiä löytänyt enää. Ehkä kirjoitin, mutta jätin lähettämättä. Olisin siitä vain tarkistanut, milloin tuo tuli hankittua. Aikaa on sen verran, että tyynyn käytöstä on tullut jo luonteva osa mukavuutta.

Ajatus hankkimisesta tuli, kun huomasin kylkinukkujana monesti sylttääväni peittoa tai tyynyä polvien väliin, jotta "ylempi" lonkka voisi olla rennommin levossa. Selällään nukkuessa taas koivet hakeutuvat niin, että tyyny jää polvitaipeen alle. Nykyisin en tunne mitään aamujäykkyyttä noustessani vuoteesta, kun aiemmin monesti sai muutaman ensiaskeleen ottaa vähän varovammin, että lonkat heräävät toimintaan. Minulla ei lonkissa mitään vikaa tai kremppaa ole, vaan tuo jäykkyys on ollut vain huonossa asennossa nukkumisesta, joka tyynyn avulla on helpottanut. Ei tuollakaan sairauksia paranneta, mutta voisi olla oireita lievittävä.

Tuossa malliksi yksi https://www.sotka.fi/tuotteet/tuote/1551/42552/vartalotyyny-40-x-145-cm
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

^
Varmaankin hyvä idea.

Olen kylkinukkuja monestakin syystä, mm. selän ja uniapnean takia. Minulla on jo vuosia ollut iso tyyny jalan/polven alla, ja toinen käden alla. Polven alla oleva tyyny ei minulla ole polvien välissä, vaan röhnötän semmoisessa nato-asennossa, eli polvi on vähän vartaloa edempänä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#103
Nivelruston väitetään olevan uusiutumaton luonnonvara, ehkä koska aikuisella rustossa ei ole verisuonia, jotka ruokkisivat sitä. Mutta koska se on elävää kudosta kuitenkin *), niin jostakin sen on saatava ravintoa. Mistä sitten? Ehkä nivelvälissä olevasta nivelnesteestä, ja tässä tulee liikunta apuun: kun esim. kävellessä polvinivelen rusto painuu kokoon ja kasvaa vuorotellen, tulee samalla tapahtuneeksi jonkinlainen pumppausliike nivelnesteeseen. Ilmeisesti siksi liikunta (kivun sallimissa rajoissa) on tärkeää nivelrikkoiselle nivelelle.

Saattaa olla, että rusto voisi periaatteessa vähän jopa uusiutua. Tästä pitää ottaa enemmän selvää. Kopioin tähän Scientific Americanin artikkelista osan:

Your Body May Be Able to Repair Its Arthritic Joints with Help from Drugs or Surgery (SciAm)
LainaaTo picture articular cartilage, envision the tough, white coating on the end of a chicken bone. Most of it is a spongy material called extracellular matrix, a mixture of water and fibrous proteins pumped out by cells called chondrocytes. "There is intrinsic regeneration—with new tissue being formed and old tissue chewed up and washed away—just as there is for every tissue with the exception of tooth enamel," explains rheumatologist Virginia Kraus of the Duke University School of Medicine. But, she emphasizes, the renewal process in cartilage is sluggish. And it is true that in adults the tissue has no blood supply. Instead cartilage gets help from what experts call dynamic loading—putting stress or weight on the joint, which causes nutrient-carrying synovial fluid to flow in and out. "That's why exercise is so critical to joint health," Kraus notes. "The way you get nutrients to cartilage is through movement."

(Tuosta ede,mmäs ei artikkelia ilman rekisteröitymistä lukea.)

Tästä voisi ottaa enemmänkin selvää. Esimerkiksi aloittamalla wikipediasta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Articular_cartilage_repair
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nivelruston_korjaushoito

*) tarkistin, että rusto on tosiaankin elävää kudosta (eikä niin kuin kynnet tai hiukset ei-elävää).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

^ Jotenkin tuntuu, että mikään noista menetelmistä ei ole kunnolla lyönyt läpi. Ilmeisesti tekonivelen laittaminen on edullisempi ja kätevämpi systeemi. Lähinnä nuorilla urheilijoilla noista joskus kuulee.
Kävelevä kremppakertymä