Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nivelrikko ja sen hoito

Aloittaja kertsi, lokakuu 24, 2021, 12:25:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Polvi- ja lonkkanivelrikko (Duodecim, Käypä hoito)
Taulukko 1. Lonkkanivelrikon vaaraa lisäävät tekijät.
Vaaratekijä   Näytön taso   
Ikä   A   
Lihavuus   B   
Lonkkavamma   C   
Raskas liikunta   C   
Raskas fyysinen työ ja painavien taakkojen nosteleminen   B   
Lonkkanivelen epämuodostumat ja kehityshäiriöt   A   
Perimä   B   

Nyt alkoi kiinnostamaan nuo linkkaamani kohdat. Minkähän tyyppinen raskas kuntosaliharjoittelu on pahasta?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 24, 2021, 16:11:43
Miten varpaiden nivelrikko diagnosoitiin? (Useammin varpaisiin iskee kai kihti?)

Tuossa on aika hyvä kuvaus asiasta https://anumykkanen.fi/sairaudet-ja-hoito/pakia-ja-jalkatera/isovarpaan-tyvinivelen-nivelrikko/ tai minusta ainakin vaikutti kovin tutulta.

Muistaakseni tt-lääkäri oman oirekuvaukseni perusteella sen diagnosoi todennäköiseksi ja hoidoksi tulehduskipulääkkeen ja glukosamiinia. Viimeksi mainitun pitäisi jopa helpottaa oireita tai hidastaa sen etenemistä. Useamman vuoden sitä popsin ja kokeeksi jätin pois enkä huomannut mitään eroa.

Sattumoisin kerran taas saatuani lenkkeilypuuskan ja innostuin jopa hiukan juoksemaan pieniä pätkiä, kun oli kivuttomampi vaihe menossa. Muutaman kerran jälkeen tuli toinen nilkkani niin kipeäksi, etten voinut kuin vaivoin nilkuttaa, niin menin sitä näyttämään lääkärille. Jalasta otettiin kuvat ja nilkassa ei ollut mitään rikki, mutta lääkäri sitten jalkaa väännellessä huomasi sen tyvinivelen ja sanoi, että nyt on juoksut juostu. Askellukseni juostessa rikkoisin pien nilkkani kokonaan.  Hän oli nivelrikkoon enemmänkin perehtynyt ja sanoi, että jos olisin 10-15 vuotta aikaisemmin hänen käsiin joutunut, niin olisin paljolta kivulta säästynyt, kun olisi tehty jäykistysleikkaus. Jäykät ne nytkin on, mutta sen verran suoraan on luutuneet, että monesti kävely rasittaa nilkkoja. Tosin nyt vähemmän, kun löysin hyvät kengät.

Varpaiden lisäksi tuota on ollut jo pidemmän aikaa sormien kahdessa uloimmassa nivelessä ja ainakin oikean käden ranteessa. Kun rikoin käteni vuosia sitten, niin silloin rannetta kuvattiin useampaankin kertaan ja siinä on nuo sormetkin näkyneet. Niissä nyt homma kai etenee hitaammin, kun eivät ole niin kovalle rasitukselle alttiina kuin alaraajat. Joskus on kipeämmät ja joskus taas vähemmän.

Kihtihän yleensä näkyy verikokeissa ja siihen viittaavaa minulla ei ikinä ole kuten ei mitään reumaankaan viittaavaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#17
Kihti yleensä näkyy verikokeissa, muttei aina.

Itselläni on ollut jo nuoresta aikuisuudesta asti ns. subkliininen kihti, jossa labra-arvot ovat viitearvojen sisällä, mutta oireita on välillä. Ehkä liittyy alhaiseen kipukynnykseen. Esimerkiksi 1-2 olutta (tai muu alkoholikin), tai sokerinen jälkkäri, tai isompi määrä parsakaalia jne. voivat pamauttaa sormet kipeiksi jo muutamassa tunnissa. Yleensä kihti oireilee muilla ihmisillä varpaissa, joten tämä on vähän outo. Mutta ei se nivelrikkokkaan tai reumakaan ole, koska ei kalja niitä kai saisi riehaantumaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Kyselin (varpaiden) nivelrikon diagnoosista, kun näyttäisi siltä, että röntgenkuvat eivät nivelrikossa ole kovin hyviä indikaattoreita (voi olla muutoksia nivelissä ilman että on kipua, ja voi olla kipuja ilman että muutoksia nivelissä).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 24, 2021, 14:48:42
Niinpä.

Itselleni on vähän hämärän peitossa se, minkälainen rasitus on hyväksi, ja minkälainen rasitus sitten tulehduttaa nivelen niin pahasti, ettei enää pysty kivulta nukkumaan. Sellainen tuntuma on, että se on ihan päivästä ja kuun asennosta kiinni, milloin sama määrä rasistusta aiheuttaa tulehduksen, ja milloin ei. Ja semmoinenkin vaikutelma on, että kivut voivat tulla vasta parin päivän päästä rasituksesta.

Minullahan meni, kuten olen kertonut, polvet kipeiksi kolmeksi viikoksi jo 2017 kun nousin jalat ihan totaalisen väärässä asennossa lattialta (typerän somessa olleen "käsillä auttamatta lattialta ylös -haasteen vuoksi). 2018 alkoi puolen vuoden polvihelvetti kiitos yhtäaikaisten pitkien kävelylenkkien (max 14 km), portaiden nousun (pitkät) ja treeneissä suoritettujen kyykkyjen (tod.näk. tein ne päin helvettiä kun en ollut aiemmin moisia harrastanut). Rtg-kuvissa "lievät alkavat kulumat" ja omalääkärin mukaan se ei kipua selittänyt. Mobic (joka on nivelrikkolääke) ei muistaakseni auttanut millään tavalla. Ei myöskään glukosamiini, tai mitkään tökötit polvissa; tosin kylmävoide vei kivun hetkeksi.

Epäilen että tuona vuonna 2018 puhjennut fibromyalgia on koventanut ja pidentänyt kipuja joiden ei välttämättä olisi tarvinnut silloin (ehkei nytkään?) olla muutoin sitä sorttia kuin olivat.

Oik. polvessa oli merkintöjeni mukaan ollut jotain häikkää myös jossain vaiheessa 2019, jos oikein muistan, mutta joulukuussa 2020 oikea polvi tuli niin kipeäksi etten kyennyt kävelemään normaalisti. Jälleen kipu kesti puoli vuotta. Tuolloin yllykkeenä kivun alkamiseen olivat peräkkäiset kahdet treenit joissa tehtiin kierrepotkuja. Treeneissä itsessään en muista kipua esiintynee, mutta myöhemmin se sitten pamahti ja pahaksi. En ole ihan varma kipuilivatko polvet öisin jo 2018, mutta ainakin ovat kipuilleet joulukuun 2020 jälkeen.

Oli tässä ehkä nelisen kuukautta kohtalainen olo. Nyt vihlaisi keskiviikkona häijysti ja ilmeisesti "taas mennään". Saattoi jalka jotenkin jäi vääntyä polvea häiritsevällä tavalla tiistain painitreeneissä. Silloinkaan en kyllä itse treenien varrella havainnut mitään kipua.

Näyttää siltä että minun pitäisi näiden polvieni kanssa varoa ihan helvetisti kaikkea vähäisintäkin väärän suuntaista liikettä. Mutta kaikenlaista sattuu, ja vaikken treenaisikaan, niin eiköhän jotain aina kumminkin saattaisi tulla. Pomppimista sun muuta jyskytystä en harrasta lainkaan, ihan vaikka vaan fibronkin takia kun se ei tykkää tärinästä. Kävellä on pakko, ja yritän mahdollisimman pitkälti kävellä normaalisti, koska kaikenlainen lieväkin ontuminen ennenpitkää tekee taas häikkää selkään. Selkä- ja polvivaivat kun vuorottelevat aika rapsakkaa tahtia minulla.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 24, 2021, 12:36:34
(Aloituskirjoituksen videolta.)

Nivelrikon lääkehoito on ensisijaisesti parasetamoli, ja jos se ei auta, niin tulehduskipulääkkeet. Parantavaa tai ehkäisevää lääkehoitoa ei ole, vaan vain oireita lievittäviä.

Itselläni parasetamoli ei auta. Ja olen eläissäni joutunut syömään niin paljon kipulääkkeitä, että vatsa ei kestä tulehduskipulääkkeitä kaiketi todettujen limakalvovaurioiden takia. Nyt on ihan perkeleenmoiset närästykset ja aamuöiset refluksit (parin?) viikon takaisen tulehduskipulääkekuurin takia. Refluksit pakottavat nousemaan ylös makuuasennosta, eli häiritsevät yöunta, ihan kuin yöunia häiritsvissä nivelrikkokivussakin ei olisi tarpeeksi kestämistä.

Farmasisti suositteli Somacia eli happosalpaajaa vatsansuojaksi ennen tulehduskipulääkkeen ottoa. Somac pitää ottaa 1 h ennen tulehduskipulääkettä. (Itselläni Somac ei juurikaan ole koskaan auttanut.) Olisi pitänyt kyllä ottaa sitä saamarin Somacia.

Minulla ei parasetamoli auta kuin päänsärkyyn ja joskus Sirdaludiin yhdistettynä selkäkipuun. Ja minunkaan vatsalleni ei sovi para, vaikka ottaisi vain 1/3 siitä mikä on vuorokauden maksimi ja sen yhden ainoan kerran viikon aikana, niin päivien päästä saattaa taas alkaa happovaivat. Happosalpaajien käyttö on vihoviimeinen resurssi johon menen, ja useimmiten siitä ei tunnu olevan mitään hyötyä. Ennemminkin käy niin että vaivat siirtyvät vain aikajanalla eteenpäin tulevaisuuteen. Tai pahenevat. Tällähän on tieteellinen selitys se että keho lisää hapon tuotantoa, jopa happoa tuottavien solujen määrää, kun ihminen käyttää happosalpaajaa. Itse yritänkin sinnitellä useimmiten pelkillä happoa laimentavilla lääkkeillä.

Netissä on väitetty että gluteeniherkkyys tai keliakia voisi aiheuttaa närästystä. Jos mitään erityistä tarvista gluteeniruokien syömiselle ei ole, voihan sitäkin kokeilla että jättää ne pois. Jotkut fibrootikot väittäneet päässeensä jopa fibrostaan eroon sillä tavalla. (Minä en.)

Nyt olen jälleen aloittanut glukosamiinin vähän kuin kerta kiellon päälle. En odota mitään, kun ei 2018 mitään tapahtunut. En jaksa uskoa että joku aine auttaa mikäli kipujen poistuminen tapahtuu 6 kk päästä...

Karikko

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 24, 2021, 17:31:30
Polvi- ja lonkkanivelrikko (Duodecim, Käypä hoito)
Taulukko 1. Lonkkanivelrikon vaaraa lisäävät tekijät.
Vaaratekijä   Näytön taso   
Ikä   A   
Lihavuus   B   
Lonkkavamma   C   
Raskas liikunta   C   
Raskas fyysinen työ ja painavien taakkojen nosteleminen   B   
Lonkkanivelen epämuodostumat ja kehityshäiriöt   A   
Perimä   B   

Nyt alkoi kiinnostamaan nuo linkkaamani kohdat. Minkähän tyyppinen raskas kuntosaliharjoittelu on pahasta?

Ei varmaan minkäänlainen sinänsä- eri asia jos siitä treenauksesta tulee pakkomielle ja rasittaa itseään liikaa omien kykyjensä ylärajoille.

Toistuvat työtkin raskaissa ammateissa kuluttavat liikakäytön vuoksi.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 24, 2021, 17:31:30

Nyt alkoi kiinnostamaan nuo linkkaamani kohdat. Minkähän tyyppinen raskas kuntosaliharjoittelu on pahasta?

Ihan nyt mutulla sanoisin, että raskailla painoilla jalkakyykky ja -prässit. Varmaan pientä painoa voi olla oman kehon painon lisäksi, jotta saa lihaksia käytettyä. Kannattaa panostaa enemmän pitkiin sarjoihin. Sen lisäksi varmasti on hyväksi treenata liikeratoja niin, että liikkuvuus ei huonone.

Jos minulle olisi noissa isoissa nivelissä ongelmia, niin uhraisin kyllä jonkun pennosen siihen, että hakisin neuvoa fysioterapeutilta. Onkohan noilla omia erikoisaloja? Ainakin itse muistaisin, että on. Joten jos mahdollista, niin etsisin vielä nivelrikkopotilaiden jumppauttamiseen erikoistunutta neuvontaa. Niin ei tulisi nettifoorumilta mutuohjeiden perusteella tehtyä väärin ja pahimmassa tapauksessa saatua itsensä entistä vaivaisemmaksi.


Kipu sinällään ei ole este tehdä jotain. Palaan takaisin omiin varpaisiini, joista sentään tiedän jotain :)

Noissa tyvinivelten nivelrikossahan vähitellen nivel luutuu ja jäykistyy. Mutta se vie aikaa. Oikeassa jalassa se vei muutaman vuosikymmenen. Niin kauan kun nivel merkittävästi liikkui melkein jokainen kävelemään lähteminen tuntui kuin nivelessä olisi ollut lasinsiruja. Sen vuoksi jokainen kävelylenkille lähtö tuntui erittäin vastenmieliseltä. Ei vaan halunnut sitä kipua. Lähdön jälkeen, kun olin kävellyt ehkä noin 15-20 minuuttia, kipu hiipui ja kävelystä tuli jopa mukavaa. Oman tulkintani mukaan "nivel lämpeni" tai "voitelu alkoi palata". En tiedä mitä oikeasti tapahtui, mutta itselleni nuo omat kuvaukset riittivät. Jos oli huono päivä, niin tuota hiipumista ei tapahtunut ja silloin oli vain etsittävä lyhyin reitti kotiin.

Pahimmillaan itse asiassa kivut olivat aika alkuvaiheessa, kun kipuun ei ollut tottunut. Pahimmillaan jopa pelkän lakanan paino varpaalla oli aika helvetillisen kivun tuottava prässi.

Kun oikean jalan nivel oli jo lähes jäykkä, alkoi vasemmassa sama vaiva. Eli kierros alkoi alusta. Onnekseni joko olin saanut kipukynnystä nostettua tai sitten se ei ollut läheskään yhtä kivulias.  Siinä nyt on edelleen jonkin verran liikettä, mutta jäykistymisen edistyminen on ollut paljon nopeampaa kuin oikeassa jalassa.

Kummankin jalan kakkosvarvas on myös kovia kokenut, sillä aikojen saatossa niihin on kohdistunut aivan liikaa rasitusta.

Nivelrikkoon erikoistunut ortopedi minulta kysyi sormistani, että onko ne olleet kovin kipeänä. Hän näki sormistani päältäpäin, että niissä on selvät nivelrikon oireet, vaikka sormista en maininnut mitään. Tämä tapahtui siis sillä kertaa, kun olin nilkkaani näyttämässä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Kiitos kertsille tästä nivelpaketista!

Ajattelin vain lähinnä läheistä jolla polvessa nivelrikko vaan eiköpäs pitkästä aikaa itselläkin tänään jo aamusta sorminivelet kipeinä. Jostain kumman syystä. (Nosebo?)
  Niin läheinen käyttää parasetamolia mutta sen apu on heikko, olen harkinnut pitäisikö kokeilla vaikka ibuprofeenia (sinä aamuna kun joutuu käymään terv. keskuksessa tms asioilla) mutta kun ei ole terve sydän, ja verenohennuslääkitys päällä, niin ei oikein uskii. (Itselle uskiin joskus vaikka riskit samaa luokkaa).

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Norma Bates

Joku sanoi että polvirustoissa ei ole tuntohermoja. Minkä ihmeen takia ne sitten kipuilevat pahimmillaan niin häijysti rikon tullen? Olin eilen aivan jurrissa Triptylistä ja minnekään ei sattunut pitkään aikaan, ja sitten astuin jälleen kerran bussista ulos ja lähdin kävelemään, ja jumankauta millainen viheliäinen vihlaisu oik. polven sisäsyrjässä, siinä missä se kuluma on (mol. polvissa) vuoden 2018 rtg-kuvien perusteella. Kotona sitten lisää kiroilua kun aloin riisumaan kenkiä ja piti mm. seisoa yhdellä jalalla.

Vasenkin polvi rääkäisee aina välillä, mutta harvemmin kuin oikea.

kertsi

#25
^
Aloituskirjoituksesta:

Se, mikä ainakin aiheuttaa kipua, on kun luun pää vaurioituu kulumassa, ja turpoaa eli muodostaa luukystan. (Niveleen voi muodostua myös luulippa, osteofyytti, mutta en tiedä aiheuttavatko ne kipua - liikerajoituksia kyllä voivat aiheuttaa mm. olkanivelessä).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - joulukuu 05, 2021, 16:49:01
Aloituskirjoituksesta:

Se, mikä ainakin aiheuttaa kipua, on kun luun pää vaurioituu kulumassa, ja turpoaa eli muodostaa luukystan. (Niveleen voi muodostua myös luulippa, osteofyytti, mutta en tiedä aiheuttavatko ne kipua - liikerajoituksia kyllä voivat aiheuttaa mm. olkanivelessä).

Tämä selittää siis sen minkä takia joidenkin polvia operoidaan niin että sieltä siistitään se luun pinta. Rtg-kuvissa 2018 minulla näkyi kuulema vas. polvessa luupiikki. Lieneekö tuollainen osteofyytti siis. Syksystä 2018 puolisen vuotta eteenpäin kumpikin polvi oli kipeä, mutta sen jälkeen oikea polvi on kyllä kunnostautunut kokolailla omin voimin ja järkännyt kipuja joita ei tuolloin 2018/2019 ollut. Kun siis vas. polvessa on se piikki tai mikä onkaan, niin ilmeisesti siitä voi olla jopa vaikka hyötyä.

Tuolloin syksyllä 2018 minullahan oli molemmissa polvitaipeissa turvotus, eli ilmeisesti nivelrikko alkoi kehittymään siten että lirahti polvista nesteet karkuun liiallisen monen sortin liikunnan vuoksi. Tuskinpa noita Bakerin kystiä (lääkärin käyttämä nimike kun tutki, jostain syystä vain toisen, polveni) olisi tullut ellei rikko olisi alkanut. Silti lääkäri väitti rtg-kuvien perusteella että "ei oireita selittävää". Vaikka niissä siis oli "lievät alkavat kulumat".

Itse olen epäillyt että silloin alkaneen fibron vuoksi lieväkin kuluma aiheutti kipua. Plus minulla oli kaikenlaista ihmeellistä pistelyä polvissa ja lopulta siellä sun täällä, mikä oli kyllä sitten fibrokipua se. Fibrokipuihin ei aina tarvita mitään erityisempää syytä, mutta tietenkin pitkäkestoinen monotoninen liike kelpaa fibrolle oikein mainiosti...

kertsi

Nestettä voi tulla polveen muistakin syistä. Esimerkiksi kierukan halkeamisen tai nivelsidevamman takia (jolloin polveen voi tulla verta, mikä pitää poistaa, sillä se sekä estää polven koukistamisen että ärsyttää kudoksia).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Tuskinpa ne nyt molemmissa polvissa paukkuvat yhtäaikaa. Ja polven päällä etupuolella minulla ei ole koskaan ollut turvotusta. Ei tosin Bakerin kystienkaan kuuluisi kai molempiin jalkoihin tulla. Ja onkohan ne kovia möykkyjä? Minulla ne polvitaipeet olivat kuin pullataikinan täyttämät, ei kivikovat. Omalääkäri sanoi vaan ohimennen Bakerin kysta kun tutki oik. polveni, mutta ei vasenta (joka oli identtinen). Mutta hän nyt on sekoillut muissakin asioissa, että mene tiedä sitten.

kertsi

Ei välttämättä nivelrikotkaan pamahda päälle yhtäaikaa molempii polviin. Ei voi tietää, onko molemmissa sama vika, molemmissa nivelrikko tai tietty sivusidevamma tai ristisidevamma tai kierukkavamma, tai toisessa yksi mikä vaan vamma ja toisessa toinen mikä vaan toinen vamma. Ainakaan ennen magneettikuvausta. Eikä aina sittenkään.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️