Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puoskarointi ja huuhaahoidot

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 23, 2019, 10:02:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 29, 2020, 13:48:32
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 29, 2020, 13:31:27
Olen tässä vuoden sisään kuullut yllättävän monta kertaa että jollekin kipupolille päätyneeltä ihmiseltä viedään reseptilääkkeet ja mitään muuta toimivaa hoitoa ei tipu. Puoskarointia se on tuollainenkin. On vain ajan kysymys koska joku heitteille jätetty tappaa itsensä.

Koululääketieteen taholta uskomushoitojen tuputtaminen on törkeyden huippu, ja sitähän nyt ilmeisesti tapahtuu toiminnallisten häiriöiden klinikalla.
Linkki uskomushoitojen tuputtamisesta toiminnallisten häiriöiden klinikalla (millä niistä?)?

https://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaalat/Hyks_muut_toimipisteet/toiminnallisten-hairioiden-poliklinikka/Sivut/Kysymyksi%C3%A4-ja-vastauksia-toiminnallisten-h%C3%A4iri%C3%B6iden-poliklinikan-toiminnasta.aspx

Aiemmin ketjuun linkittämäni mukaan:

https://kristalahtinen.blogspot.com/2020/02/rahastusta-potilaiden-hengilla-maria.html?m=1&fbclid=IwAR2vMPXKIiAuaSkU4z-dJzag9tOHNIiTv-MRxwy1QX6_V6SbFdJvGUun74E

Lainaus kokonaisuudessaan nykyhetkeltä ja tummennos omani:

Rahastusta potilaiden hengillä? Maria Nordinin eroon oireista kurssi sekä toiminnallisten häiriöiden poliklinikka

Viime postauksessa luulin kertoneeni, kuinka toiminnallisten häiriöiden klinikka oli pohjanoteeraus. Nyt kuoppa syvenee. Mediassa ja jopa TV uutisissa toiminnallisten häiriöiden klinikan lääkäri kertoo, että häntä maallitetaan ja ihmettelee sitä sekä samalla kertoo, että  maksullinen DNRS-terapia sekä Maria Nordinin eroon oireista kurssi on hyvä asia ja he suosittelevat polillaan sitä. Nämä terapiat ovat täysin kokeellista hoitoa ja sehän ei ole sallittua Suomessa varsinkaan ME/CFS sairauteen...ristiriitaista. Haluan painottaa, että HUS on yliopistosairaala(!!!) ja he suosittelevat näin ollen vaihtoehtohoitoja. Valviran näkemyksen mukaan näissä tilanteissa terveydenhuollon ammattihenkilön ei tule käyttää terveydenhuollon ammattinimikettä, sillä terveydenhuollon ammattihenkilön ei tule antaa tai tarjota vaihtoehtohoitoja terveyden- ja sairaanhoitoon kuuluvana, ammattitutkintonsa mukaisena hoitona.

Aikaisemmin minulle suositeltiin vain fysioterapiaa polilta, mutta nyt vaikka en ole hoitosuhteessa poliin on sieltä kirjoitettu Omakantaani, että "Yksi vaihtoehto on HUSin keväällä 2020 alkava toiminnallisten häiriöiden nettiterapia." Anteeksi mikä? Suuni loksahti auki vihasta ja naurusta. Huomatkaa myös, että täysin vieras lääkäri kirjoittaa Omakantaani suosituksia ilman, että olen edes hänen polin asiakkaansa.

Samaan aikaan Maria Nordin kauppaa itse kehittelemäänsä (hän ei ole lääkäri tai terveydenhuollon ammattilainen) kurssiaan. Laitoin hänelle viestiä, että saisinko kokeilla kurssia ja kirjoittaa siitä blogiin. Hän laittaa minulle mm. näin yksityisviestiä:" Toinen vaihtoehto on, että sovimme että ostat itse kurssin ja jos koet hyödylliseksi niin voidaan tehdä vaikka 1000€ arvoinen yhteistyö." Kieltäydyin sillä kerroin olevani hyvin skeptinen kurssia kohtaan. Olen kuitenkin nyt mielenkiinnosta kokeillut tätä hänen kurssiaan 5kk ajan ja vointini on vain romahtanut. Kun kysyin Maria Nordinilta, mitä teen, kun en kestä ollenkaan valoa ja saan siitä sietämätöntä kipua, hän käski pyytää halausta. Ei saa mainita oiretta eikä ongelmaa vain pitää pyytää halausta. Marian sanoin näin:"Haasteeni on valo, valo aiheuttaa tuntemuksia silmissä. minulla ei ole niin turvallinen olo. Mutta mieti tarvitseeko sanoittaa. Mitä "hyödyt" siitä että kerrot? Tukea? Läheisyyttä? Voisitko saada hyödyn muuten? Voisitko pyytää halausta." Lisäksi:" Voit pyytää näitä kertomatta haasteistasi." Kurssilla käsketään esim koputtamaan itseään rintaan ja sanomaan "Ihana rakas Krista". Voi toimia mielenterveysongelmissa, mutta ei valitettavasti WHO:nkin eli maailman terveysjärjestön luokitteleman neurologisen ME/CFS sairauden kanssa.

PÄIVITYS: Maria Nordin uhkaa minua tämän tekstin takia juristilla.

...

Puhuin myös eilen omalääkärini kanssa ja kysyin, että mitä teen kun minulla on täysin sietämättömät kivut? Hän sanoi, että voi laittaa uuden lähetteen toiminnallisten häiriöiden polille. Kieltäydyin. Sanoin, että voiko hän tehdä lähetteen sairaalaan, koska minulla on juuri nyt akuutisti aivan sietämättömät kivut? Ei. Lähetteitä ei tehdä enää muualle kuin toiminnallisten häiriöiden polille. Kysyin suoraan, että pitääkö minun hypätä katolta, jotta pääsen pois tästä kivusta ja hän vastasi vaihtamalla puheenaihetta naureskellen. Ja ei hätää, en ole hyppäämässä katolta. Enhän siihen edes pystyisi, mutta minua oikeasti pelottaa, mistä saan apua.

Nään luvuista, että blogi postauksiani luetaan useita kymmeniä tuhansia kertoja, jopa satoja tuhansia joten juuri sinä tai omainen joka sairastaa "toiminnallista häiriötä" mielellään ME/CFS/POTS sairauksia, kerro kommentteihin, oletko sinä saanut hyvää hoitoa? Joukossa on voimaa!❤️


Norma Bates

Olen aiemminkin maininnut näistä, mutta ketään ei silloin kiinnostanut: Porissa toimii kipupolilla lääkäri joka on käskenyt kroonisista kivuista kärsivien mm. puhaltaa pilliin aina kun sattuu, sekä siirtää kipu rusinaan ja heittää rusina pois. Tampereella vastaavan instanssin johdossa toimii lääkäri joka on itse radiossa kertonut parantuneensa kroonisesta kivusta rukouksen voimalla. Tämän seikan kertomisesta hän saastoi myöhemmin Suomen Kuvalehden oikeuteen, mutta koska oli itse julkistanut juttujaan jo radiossa aiemmin, ei sakkoja tullut. Tyyppi on pokkana väittänyt ettei hänen uskonsa vaikuta hänen työhönsä millään tavalla. Siitä ne potilaat joilta on viety lääkkeet voisivat varmaankin olla eri mieltä.

Somessa olleen lukuisien vihaisten ja epätoivoisten kertomusten perusteella kipupoleilla ei oikein muuta tehdäkään kuin viedään lääkkeet. Nyt sitten tulee noita toiminnallisten häiriöiden klinikoita joilla ei myöskään ilmeisesti tapahdu minkäänlaista oikeaa hoitoa.

kertsi

Onko Valviraan tehty kantelu puoskarointihoitojen suosittelusta julkisessa terveydenhuollossa?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 29, 2020, 14:12:49
Olen aiemminkin maininnut näistä, mutta ketään ei silloin kiinnostanut: Porissa toimii kipupolilla lääkäri joka on käskenyt kroonisista kivuista kärsivien mm. puhaltaa pilliin aina kun sattuu, sekä siirtää kipu rusinaan ja heittää rusina pois.

No jos se ei osaa tehdä niiden hyväksi mitään muuta? Kai noissa ehkä jotain järkeä jonkun kognitiivisen psykologian mukaan vois olla? Vai eikö?

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 29, 2020, 14:18:54
Onko Valviraan tehty kantelu puoskarointihoitojen suosittelusta julkisessa terveydenhuollossa?

En ole tietoinen, mutta tiedotan heti jos osuu moinen ilmoitus vastaan.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - helmikuu 29, 2020, 14:32:25
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 29, 2020, 14:12:49
Olen aiemminkin maininnut näistä, mutta ketään ei silloin kiinnostanut: Porissa toimii kipupolilla lääkäri joka on käskenyt kroonisista kivuista kärsivien mm. puhaltaa pilliin aina kun sattuu, sekä siirtää kipu rusinaan ja heittää rusina pois.

No jos se ei osaa tehdä niiden hyväksi mitään muuta? Kai noissa ehkä jotain järkeä jonkun kognitiivisen psykologian mukaan vois olla? Vai eikö?

Aloin seuraamaan kipupotilaiden saamaa kohtelua joitakin aikoja sitten, ja on toistunut kuvio että kipulääkitys joka edes osittain vie kivut pois lopetetaan aina välittömästi kun potilas päätyy kipupolille "hoitoon". Jotkut ovat kertoneet että tämän jälkeen he eivät saa reseptiä lääkkeeseen edes terveyskeskuksesta, koska nämä eivät uskalla uhmata sairaaloissa toimivien lääkäreiden päätöksiä.

Tilanne on saanut kuulemani mukaan alkunsa siitä että USA:ssa syntyi ns. opioidikriisi. Ihmiset ovat hankkineet opiaatteja mielinmäärin huumeeksi. Nyt jotkut auktoriteetit ovat päättäneet että Suomessakin on tällainen tilanne, vaikkei olisikaan. Lääkärit ovat alkaneet saarnata potilaille että opioideja saa käyttää vain kuolemaan johtavissa sairauksissa, siis syövissä, koska ne aiheuttavat riippuvuutta. Kuitenkin myös kuolemansairaalta on saatettu evätä lääkitys riippuvuusriskin vuoksi, mikä on jo riemuidiotian huippu.

En ole perehtynyt siihen mitä tarkalleen ovat opioidit, mutta mitkä tahansa lääkkeet joita voi käyttää myös "huvikseen" ovat joutuneet mustalle listalle jota kyttäävät kaikenlaiset tahot kuten Kela ja apteekit. Kela saattaa laittaa lääkärille paimenkirjeen jossa käsketään toimia toisin, jos katsotaan että lääkäri määräilee liikaa ei-hyväksyttyjä lääkkeitä.

Omalla kohdallani tämä asia kiinnostaa sikäli että saattaisin olla kiinnostunut kokeilemaan LDN-lääkitystä fibromyalgiaan, koska väsähtäneisyys ei miellytä (aiheutuu ainakin Triptylistä ja varmaan monista muistakin lääkkeistä mitä fibroon voisi syödä), ja LDN olisi kuulema lääke joka saattaisi päinvastoin piristää. Mutta koska sitäkin on mahdollisuus käyttää väärin, ei valtavaa halukkuutta lääkkeen kirjoittamiseen ole. Esim. Yliopiston Apteekin sivuilla ei ko. lääkkeen kohdalla käsittääkseni ole edes mainittu muita käyttötapoja kuin alkoholismi (suurina pitoisuuksina lääke toimii antabuksena). Ulkomailla LDN:ia on tutkittu monen sairauden, mukaanlukien fibromyalgian, suhteen. Mutta Suomessa ei asiat etene millään tavalla.

Toki sekin mahdollista että innostuminen tästä "ihmeaiheesta" on turhaa, varmasti siitäkin kaikenlaisia sivuoireita saisi.

http://ldn.gehennom.org/ldn.html

Jos joku onnistuu siirtämään kivun rusinaan, niin siitä sitten vain. Tavista tuollainen "hoito" sairaalan taholta lähinnä loukkaa. Ei meistä jokainen voi olla kaikenmaailman mindfullnessien ja sen sellaisten harrastaja, niin että olisi varma siitä että mieli vaikuttaa aineeseen. Edes minä en ole, vaikka sitä on huuhaaihmisten taholta jankutettu minulle vuosien ajan.

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 29, 2020, 14:46:27
Jos joku onnistuu siirtämään kivun rusinaan, niin siitä sitten vain. Tavista tuollainen "hoito" sairaalan taholta lähinnä loukkaa. Ei meistä jokainen voi olla kaikenmaailman mindfullnessien ja sen sellaisten harrastaja, niin että olisi varma siitä että mieli vaikuttaa aineeseen. Edes minä en ole, vaikka sitä on huuhaaihmisten taholta jankutettu minulle vuosien ajan.

Joo no sori, en ketjuun ekaa kertaa kirjoittaessani ihan hahmottanut, että asialla on sinulle henkilökohtaistakin merkitystä. Itekään en pystyisi mitään rusinaan siirtämään, se on ihan varma.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 29, 2020, 14:37:02
Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 29, 2020, 14:18:54
Onko Valviraan tehty kantelu puoskarointihoitojen suosittelusta julkisessa terveydenhuollossa?

En ole tietoinen, mutta tiedotan heti jos osuu moinen ilmoitus vastaan.

Outoa tosiaankin on kun Nordinin hoitoja suositellaan (vaikka alla olevan jutun mukaan niitä ei suositella, vaan niistä kerrotaan).

Suomen ainoa toiminnallisten häiriöiden poliklinikka tutkii potilaita, joiden oireisiin ei löydy lääketieteellistä syytä – lääkärien suositukset herättävät kritiikkiä
Klinikan apulaisylilääkäri Markku Sainio pitää Maria Nordinin kiistanalaista Eroon oireista -kurssia tutustumisen arvoisena.

Useat CFS-potilaat ovat ilmaisseet olevansa pettyneitä HUSin poliklinikkaan.

– Siellä on muutama yksittäinen ihminen, joka pommittaa meitä ja muun muassa eduskuntaa ja ministeriöitä sisällöillä, joissa on paljon virheellisiä väittämiä. Nämä ihmiset eivät ole olleet meidän potilaina enkä ole tavannut heitä henkilökohtaisesti.
...
Helena Liira muistuttaa, että virallisia palautekanavia pitkin klinikka ei ole saanut käytännössä minkäänlaista kritiikkiä.

– Olemme tietoisia erilaisista somekeskusteluista, vaikka ei niitä varsinaisesti seuratakaan. Mutta me emme ole saaneet yhtään muistutusta meidän potilailta tänä aikana kun ollaan täällä toimittu.

Päinvastoin potilaat ovat Liiran mukaan olleet tyytyväisiä ja kiinnostuneita kuntoutusmahdollisuuksista ja siitä, että heidät kohdataan arvostavasti ja tukea antaen.
---
Sainion mukaan tätä tai muita vastaavia kursseja ei ole klinikalla suoranaisesti suositeltu, mutta niistä on kyllä kerrottu.

– Me ajatellaan niin, ettei siitä ole mitään haittaa, ja meidän on vähän pakkokin kertoa. Se olisi jopa vähän epäeettistä, jos me ei kerrottaisi, että ihmisiä on tällä tavoin täysin parantunut, jopa paremmin kuin meidän omilla toimilla.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Mitä muuta "kertominen" on kuin nimenomaan suosittelua? Jos kertoja on lääkäri ja kuulija potilas, niin miten muutoin potilaan asemassa asian muka voi ottaa kuin suositteluna?

Yhtä hyvin voisivat kertoa siellä vaikka Kuhne-kylvyistä. En muista mihin niiden oli muka tarkoitus tepsiä. Kuitenkin "hoito" oli sitä että potilas hinkkasi genitaalejaan eri lämpöisissä vesissä. Oli sitten muistaakseni diabetesta sairastava lapsi joka kuoli kun vanhemmat eivät muuta hoitoa hänelle sallineet kuin ko. kylvyt.

Toiminnalliset häiriöt ovat siitä jänniä ettät niihin ei välttämättä kuole mikäli koululääketieteen hoidot evätään.

Vaaraton Norsu

Semmoisessa kohtaamisessa, kun toiminnallisten häiriöiden hoitamiseen erikoistunut lääkäri kertoo potilaalle jostain samassa viitekehyksessä kuin Maria Nordin toimivasta kurssista, sen lääkärin tulkintakehys voi olla, että me ollaan nyt semmoisessa vaiheessa tässä sun hoidossa, että ei osata mitään muuta, ja nyt pitää kokeilla ihan kaikki, mikä vois auttaa. (Ja joitain tää on auttanut.) Ja sit taas sen potilaan odotus voi olla että lääkäri vois jotenkin osata tehdä vähän enemmän. Ja sit se tulkitsee niin, että se ois jonain lääketieteellisenä mielipiteenään suosittanut jotain. Vaikka se ois vaan ollut siinä moodissa, että "en mä osaa mitään tähän, mut etitään ratkaisua, haluaisitko kokeilla tämmöstä?"

Ohan se mahollista, että onkin huono veto suomalaiselta terveydenhuollolta keskittää toiminnallisten häiriöiden hoito yksiköihin jotka on erikoistuneet niihin. (Yks semmonen yksikkö kai vasta on?) Kiva ois, jos vois olla jotain semmosta telkkarin Housen tapaista, että voitais samassa yksikössä etsiä ratkaisuja monilta suunnilta. Eri tapauksissa eri painopiste.

En mä kyllä tiedä. Tää on tämmöistä anonyymipalstalla nimettömästi heitettävää juttua, sori.  :-\  :-\  :-\

Norma Bates

Olen siinä käsityksessä että näitä TH-klinikoita aiotaan perustaa ympäri maata. Ehkäpä niissä vielä poppamiehet pomppivat niin että helistimet soi ja höyhenet pöllyää. Mutta ei siinä mitään. Kyllä kunnon shamaanimatka voisi terää tehdäkin. Länsimaihin pesiytynyt henkisyyden kierouttama psykohöpinä kumminkin ärsyttää. Näin juuri kuvakaappauksen jossa Nordin esittää että endometrioosi johtuu käsittelemättömistä tunteista. Hän oli sittemmin ilmeisesti poistanut somesta tämän väitteensä, mutta joku oli ehtinyt napata sen talteen.

a4

Nämä valottanevat kyseisen vaihtoehtohoidon puoskarointiastetta ja kritiikin aihetta: 

Myös klinikan apulaisylilääkäri ja Työterveyslaitoksen ylilääkäri Markku Sainio kertoo saaneensa jonkin verran kriittistä palautetta. Sainion mukaan taustalla on usein tilanne, jossa hän kertoo erilaisista tukimuodoista, joiden avulla ihmiset ovat oireistaan parantuneet.

Yksi tällainen on viime syksynä kohua herättänyt Maria Nordinin Eroon oireista -kurssi, jolle Tukes päätti marraskuussa asettaa 100 000 euron uhkasakon rajoittaakseen kurssin markkinointia. Tukesin ylitarkastaja Annina Nyholm sanoi tuolloin Ylelle, että vaikka itse kurssin sisältö olisikin asiallista, sen markkinointi sosiaalisessa mediassa ja muualla ei saa sisältää väitteitä, joista voi aiheutua haittaa terveydelle.

Sainion mukaan tätä tai muita vastaavia kursseja ei ole klinikalla suoranaisesti suositeltu, mutta niistä on kyllä kerrottu.


Sainio on jo pitkään tarjonnut joidenkin sisäilmaoireista kärsivien potilaiden hoitokeinoksi DNRS-menetelmää, jonka johdannainen myös Nordinin kurssi on.
https://yle.fi/uutiset/3-11219303

– Kyllähän maailma muuttuu tässäkin suhteessa, ja myös lääkärikunnan asenteet. Kun puhutaan niin sanotuista uskomushoidoista, se on hyvin laaja kirjo ja sen terminologian alla alkaa olla jo sellaisiakin hoitoja, jotka ovat nykyisin jo ihan hyväksyttäviä. Vielä aikoja sitten esimerkiksi akupunktiota pidettiin epäluotettavana ja epätieteellisenä, mutta nyt se alkaa olla jo tavallaan niin sanottua koululääketiedettä. Sitten joukossa on erilaisia enkeliterapioita ja muita, jotka ovat täysin tuomittavia.

– Kyllähän lääketiede käyttää ei-lääketieteellisiä hoitoja vaikka kuinka paljon. Esimerkkinä vaikka liikunta, joka ei ole lääketieteellistä hoitoa, mutta se on hyvää hoitoa, tukihoitoa ja ehkäisevää hoitoa hyvinkin moniin terveysongelmiin. Rajanveto lääketieteellisten ja ei-lääketieteellisten hoitojen ja niiden käyttöön terveydenhuoltojärjestelmässä ei ole mitenkään selvä.
https://yle.fi/uutiset/3-11226624

Löysin tällaisen väitteen, lieneekö faktaa:

Fibromyalgian ja kroonisen kipuoireyhtymän hoidossa kipulääkkeiden teho on usein vaatimaton. Lääkkeettömien hoitomuotojen merkitys korostuu.
https://www.kaypahoito.fi/hoi50103#readmore

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 01, 2020, 08:33:13
Löysin tällaisen väitteen, lieneekö faktaa:

Fibromyalgian ja kroonisen kipuoireyhtymän hoidossa kipulääkkeiden teho on usein vaatimaton. Lääkkeettömien hoitomuotojen merkitys korostuu.
https://www.kaypahoito.fi/hoi50103#readmore

Onhan se faktaa ainakin minun elämässäni tällä hetkellä. Mahdollisesti kostean talven vuoksi (fibro on ns. sääsairaus) olen kyllä ollut semmoisessa kunnossa että eipä tunnu paljon käyttämäni lääke Triptyl vaikuttavan. Sairastajakollegoilta olen kuullut erittäin vaihtelevia kokemuksia. Joku tai jotkut ovat lääkitystä käyttämällä saavuttaneet oireettoman tilan. Jotkut sanovat että lääke (näitähän on useampia mitä käytetään, mutta Triptyl siis itselleni tuttu) "leikkaa kivulta kärjen". Juuri taannoin itse joltain tietosivulta luin että jos kivuista poistuu lääkkeellä 50 %, on tulos erinomainen. Ei minusta, vaan keskinkertainen. Mutta kaippa tuo arvio perustuu siihen materiaaliin mitä fibroihmisistä on kertynyt vuosien varrelle, ellei peräti vuosikymmenten varrella.

Olen pari kirjaa lukenut joiden kirjoittajat väittivät että fibrosta voi kuntoutua oireettomaksi. He korostivat liikunnan ja ruokavalion merkitystä. Nämähän noita mainittuja "lääkkeettömiä hoitomuotoja" lienevätkin. Ymmärrän kyllä että jos lähtötilanne ihmisellä on se että syö silkkaa roskaa (muistaakseni toinen kirjoitajista oli elänyt kahvilla ja pullalla?), tai ei liiku ikinä, niin aika paskaan kuntoon itsensä saanee ja sitten kun alkaa siitä petraamaan, voi se vaikuttaa kipuihinkin. Mutta mitäs sitten jos sairastut niinsanotusti terveenä, eli sinulla on JO terveet elämäntavat hallussa? Näinhän itselleni kävi. Tästä ei paljon paranneta. Tai no joo, voisin tietysti jättää sokerin ja hiilarit, mutta satunnaiset kokeiluni niiden parissa eivät oikein ole vakuuttaneet minua siitä että minun kohdallani ruokavalio olisi joku ihmeparannus fibroon. Jotkut hihhuloivat netissä ruokavaliolla, jotkut ovat sanoneet etteivät ole havainneet sen auttavan millään tavalla.

Erilaiset kokemukset voivat juontua siitäkin että fibroon on vähintään kolme alkusyytä. On tuntematon syy, eli ei tiedetä miksi tauti puhkesi. On traumat, eli on esim. oltu liikenneonnettomuudessa ja sen jälkitilana saadaan krooninen kipu. Ja sitten on tämä minun juttuni, eli perinnöllinen taipumus autoimmuunisairauksiin, mukaanlukien fibro. Minullahan yksi sukulainen sairastaa tätä myös. Ja lähisukulaisillani on ilmeisesti myös IBS kuten itselläni, ja astmaa, kuten minulla, on pitkin sukua. Nämä kaikki pesiytyvät hyvin helposti samoihin ihmisiin.

Monet fibroihmiset jättävät lääkkeet kokonaan, tai varaavat ne niin pahan päivän varalle että olo on jo täysin sietämätön. Enpä tiedä josko itsekin siirryn tuolle jälkimmäiselle linjalle, sikäli turhalta tuo pillereiden nappailu välillä tuntuu kun siltikin sattuu.

Liikunnan suhteen fibroihmisten ongelma on se että kaikille ei sovi samat harrastukset. Koen melko vääräksi, ehkä jopa haitalliseksi sen että tietosivuilla väitetään pokkana että fibroihmisen kannattaa alkaa esim. uimaan. Minä nimenomaan aloin kärsimään vihlovista kivuista uidessa, vesijuostessa ja em. toimintojen jälkeen rannalla. Kävelyäkin suositellaan, ja jälleen sama juttu, polvikipuja tulee tai ne pahenevat pitkistä lenkeistä. Jotkut joutuvat luopumaan tai vähentämään joitakin liikuntaharrastuksiaan joita toiset sitten sensijaan aloittavat jonkin toisen tilalle, eli ON fibroihmisiä joiden hyödyttää alkaa juurikin uimaan. Mutta ei saa mennä sanomaan että se on kaikille sopiva liikuntamuoto. Kuulin erään naisen joutuneen lopettamaan kamppailu-urheilun fibron takia. Minähän puolestaan aloitin sen juuri silloin kun sairastuin, enkä halua siitä luopua kuin ehdottoman pakon edessä. Naisten kuntothaita kokeilin tässä vuoden mittaan ohessa, ja siitä joudun kaiketi luopumaan, koska se aiheutti polvikipuja runsaan potkiskelun vuoksi.

Toisaalta kaikille ei myöskää tule kaikkia fibrolle tyypillisiä vaivoja. En ole havainnut saunaa itselleni haitalliseksi, vaikka moni fibrosairas kokee että saunan jälkeen on aivan hirveä olo (ns. saunahumala).

Norma Bates

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006451920.html?fbclid=IwAR3E5ciwyQxqbJmfeEZwJkV43RoglaMWKxi755GNjUA250TCXD0GxF119dI

C-vitamiini on saanut koronavirusepidemian aikana absurdin roolin, sanoo terveyshuuhaasta kirjoittava professori

Professori Juhani Knuuti on lukenut netistä, kuinka koronaviruksen ehkäisyyn ja hoitoon on suositeltu muun muassa kalaöljyä, hopeavettä, jalkakylpyjä ja läheisyyttä.


Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 31, 2020, 09:36:16
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006451920.html?fbclid=IwAR3E5ciwyQxqbJmfeEZwJkV43RoglaMWKxi755GNjUA250TCXD0GxF119dI

C-vitamiini on saanut koronavirusepidemian aikana absurdin roolin, sanoo terveyshuuhaasta kirjoittava professori

Professori Juhani Knuuti on lukenut netistä, kuinka koronaviruksen ehkäisyyn ja hoitoon on suositeltu muun muassa kalaöljyä, hopeavettä, jalkakylpyjä ja läheisyyttä.

Monissa talouksissa saattaa alkoholikin olla aika yleinen lääke.