Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Joulu 2021 - Megathread!

Aloittaja -:)lauri, marraskuu 10, 2021, 16:58:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Joulutopsuka 2021 on nyt virallisesti avattu.

Kaikkea sellaista jouluun liittyvää tähän topeliukseen, jota et ole saanut aiheeseen kuulumattomana tungettua muihin topikkeihin.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

#1
Joko on jengi ollut pikkujouluissa?

Oma työpaikkani tuskin järjestää tänäkään vuonna pikkujouluja. Vaikka Suomessa ehkä teoriassa voisikin pikkujoulut järjestää, muissa maissa oleville työntekijöille ei kaikille, sillä koronatilanne on muualla usein Suomea selvästi heikompi.

Tosin ei se tilanne ole Suomessakaan sellainen, että täälläkään kannattaisi järjestellä yleisötapahtumia, sikäli kun rokottamattomien terveys on kyseessä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Tänä vuonna joulusuklaat ovat tulleet kauppaan ennätysaikaisin. Olen jo testiyksilöt syönyt, tulevia mahdollisia hankintoja varten.

Pikkujouluravintelitilat on varattu. Tai oikeastaan kyseessä ovat synttärit, mutta menee vähän molempien piikkiin.

Vielä pitäisi päättää onko jouluna ollenkaan sikapossua vai vain riistaa tai kalkkunaa, runsaan kalavalikoiman lisäksi. Riippuu paljon kuinka suurella laumalla ollaan kasassa. Se selvinnee pikkujoulujen jälkeen.

Minä olen käyttänyt joulupyjamia jo syyskuusta asti. Tuli saatua useammat sellaiset viime jouluna lahjaksi ja otin taas käyttöön, heti kun alkoi olla tarpeeksi vilpoisaa.

Joulukorttilähetystäkin testasin, varastosta löytyi näet 2-luokan ikimerkkejä. Hyvin tuli sellaisella perille (lähetin itselleni), eikä ollut edes leimalla tahrittu.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Juu, lankesin jokunen viikko sitten ostamaan Lidlistä liköörikonvehteja. Olikohan ne viskiä tai brandyä tai jotain kuitenkin. Noita muutaman rasian ja lisäksi yhden kirsikkaliköörirasian.

Siinä sitten sattui vähän nolosti, kun laitoin ostokseni kaappiin. Törmäsin viimevuotiseen joulusuklaaseen. Ei se kävellyt vastaan, vaikka parasta ennen päivä oli jo alkukesästä. Olin pari rasiaa ostanut joulun jälkeen jämämyynnistä puoleen hintaan. Voi olla hiukan sitkeitä Vihreäkuula suklaakonvehdit, mutta ei kai ne pilalla ole, joten jos joskus tulee helvetillinen makeantuska, niin onpahan mistä ottaa :D

Nuo nyt ostetut liköörikonvehdit syön kyllä jo ennen joulua, ettei käy niin kuin pari vuotta sitten. Löysin silloiset vasta joskus keväällä ja ne oli menneet ihan mössöksi. Saksalaiset ei osaa tehdä kovaa sokerikuorta suklaan ja litkun väliin, joten litku liottaa tosi nopeasti suklaan syömäkelvottomaksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Saitte yllytettyä. Laitoin kauppatilaukseen porkkanalaatikkoa ja pipareita.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Voi ei, alkaako tämä täälläkin jo ennen marraskuun puoliväliä!

Tosin itsehän aloin kalkkunoita kyselemään, joten tuskin sitten olen viaton itsekään...

No glögihän on aina meneväistä vuodenajasta riippumatta, joten ehkä aloitan sillä.

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 10, 2021, 16:59:02
Joko on jengi ollut pikkujouluissa?

Oma työpaikkani tuskin järjestää tänäkään vuonna pikkujouluja. Vaikka Suomessa ehkä teoriassa voisikin pikkujoulut järjestää, muissa maissa oleville työntekijöille ei kaikille, sillä koronatilanne on muualla usein Suomea selvästi heikompi.

Tosin ei se tilanne ole Suomessakaan sellainen, että täälläkään kannattaisi järjestellä yleisötapahtumia, sikäli kun rokottamattomien terveys on kyseessä.

Eli rokotettujen pitää olla rokottamattomien panttivankeina (jota termiä joku jokin aika sitten mediassa käytti)? Rokotettujen pitää luopua kaikesta kivasta sen takia että joku ei suostu ottamaan rokotetta?

Valintojen maailma.

Itse olen poikkeuksellisesti varannut paikan yksistä pikkujouluista. En edes muista koska olen viimeksi ollut. Oliko vielä 1990-luku, vai oliko jo siirrytty nykyisen vuosituhannen puolelle? En mene sen takia että "piruuttanikin nyt kun olen rokotettu", vaan siksi että näin menun etukäteen.

-:)lauri

^
En minäkään jättäisi pikkujouluihin menemästä jos sellainen mahdollisuus avautuisi. Olisi se erinomainen tekosyy vetäistä "seitin ohuet".

EDIT: Tai ehkä jos porukka olisi täysin tuntematonta eikä voisi luottaa siihen, että suhtautuvat koronaan asiaankuuluvalla vakavuudella, voisi olla siinä ja siinä menisinkö. Tosin ehkä menisin joka tapauksessa, kun kerran itselläni on molemmat piikit.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 11, 2021, 10:17:53
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 10, 2021, 16:59:02
Joko on jengi ollut pikkujouluissa?

Oma työpaikkani tuskin järjestää tänäkään vuonna pikkujouluja. Vaikka Suomessa ehkä teoriassa voisikin pikkujoulut järjestää, muissa maissa oleville työntekijöille ei kaikille, sillä koronatilanne on muualla usein Suomea selvästi heikompi.

Tosin ei se tilanne ole Suomessakaan sellainen, että täälläkään kannattaisi järjestellä yleisötapahtumia, sikäli kun rokottamattomien terveys on kyseessä.

Eli rokotettujen pitää olla rokottamattomien panttivankeina (jota termiä joku jokin aika sitten mediassa käytti)? Rokotettujen pitää luopua kaikesta kivasta sen takia että joku ei suostu ottamaan rokotetta?

Valintojen maailma.

Itse olen poikkeuksellisesti varannut paikan yksistä pikkujouluista. En edes muista koska olen viimeksi ollut. Oliko vielä 1990-luku, vai oliko jo siirrytty nykyisen vuosituhannen puolelle? En mene sen takia että "piruuttanikin nyt kun olen rokotettu", vaan siksi että näin menun etukäteen.

Myönnän, että tämä on jouluyllätys, ellei joulun ihme :) sillä viimeinen asia, jonka sinua luulin kiinnostavan, on pikkujoulut! Mitä hyvää menussa on?

Aika monet firmat taitavat jättää väliin ja osa pitää vain kaveriporukalla jotain pieniä.

Kun olin enemmän Hgissä, pikkujoulukaudessa oli kyllä se hyvä puoli, että julkiset kulkivat pidempään.

T: Xante

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 11, 2021, 10:30:33
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 11, 2021, 10:17:53
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 10, 2021, 16:59:02
Joko on jengi ollut pikkujouluissa?

Oma työpaikkani tuskin järjestää tänäkään vuonna pikkujouluja. Vaikka Suomessa ehkä teoriassa voisikin pikkujoulut järjestää, muissa maissa oleville työntekijöille ei kaikille, sillä koronatilanne on muualla usein Suomea selvästi heikompi.

Tosin ei se tilanne ole Suomessakaan sellainen, että täälläkään kannattaisi järjestellä yleisötapahtumia, sikäli kun rokottamattomien terveys on kyseessä.

Eli rokotettujen pitää olla rokottamattomien panttivankeina (jota termiä joku jokin aika sitten mediassa käytti)? Rokotettujen pitää luopua kaikesta kivasta sen takia että joku ei suostu ottamaan rokotetta?

Valintojen maailma.

Itse olen poikkeuksellisesti varannut paikan yksistä pikkujouluista. En edes muista koska olen viimeksi ollut. Oliko vielä 1990-luku, vai oliko jo siirrytty nykyisen vuosituhannen puolelle? En mene sen takia että "piruuttanikin nyt kun olen rokotettu", vaan siksi että näin menun etukäteen.

Myönnän, että tämä on jouluyllätys, ellei joulun ihme :) sillä viimeinen asia, jonka sinua luulin kiinnostavan, on pikkujoulut! Mitä hyvää menussa on?

Aika monet firmat taitavat jättää väliin ja osa pitää vain kaveriporukalla jotain pieniä.

Kun olin enemmän Hgissä, pikkujoulukaudessa oli kyllä se hyvä puoli, että julkiset kulkivat pidempään.

T: Xante

Oli siellä ainakin sikaa ja lohta. Olenkin näemmä ainakin toistaiseksi hukannut saamani tiedotteen, mutta sen muistan että saunaakin oli tarjolla. Juomat piti muistaakseni hankkia itse, jos semmoinen kiinnostaa. Itseäni lähinnä kiinnosti käydä ahtamassa ilmaiset appeet napaan. (Ja porukka on samaa jonka kanssa olen ollut useamman kuukauden tekemisissä maskitta muutenkin, eli harrastuspiireistä tämä kutsu tuli.)

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 11, 2021, 10:14:05
Voi ei, alkaako tämä täälläkin jo ennen marraskuun puoliväliä!

Tosin itsehän aloin kalkkunoita kyselemään, joten tuskin sitten olen viaton itsekään...

No glögihän on aina meneväistä vuodenajasta riippumatta, joten ehkä aloitan sillä.

T: Xante
Itse asiassa tilasin myös kalkkunaa, kilon verran. Mainoksen uhri, mikä mainoksen uhri. Ei ollut kalkkunarullaa (jota en ole koskaan valmistanut), vaan jonkinlainen paisti tms.. Ei ole narua kotona, mutta olen ajatellut tehdä kalkkunasta ehkä 2 ruokalajia, joista pakkaseen osa. Varmaan teen leikkelettäkin.

Glögiä en sentään hankkinut, mutta vielä ehtii sitäkin. Ehkä sitten, kun on 3. rokotus saatu, viitsin mennä Alkoon. Tai Alkoon ja ruokakauppaan, ja tehdä aivan omaa glögiä. Kun vaan muistaisi millainen se kolme tai neljä (?) vuotta sitten väsäämäni oli. Ainakin siinä oli itsepuristettua luomuappelsiinin mehua, ja jotain mausteita ja jotain makeaa (hunaja? fariinisokeri?). Appelsiininkuori, kaneli, inkivääri, neilikka?

Hahaa! Olinkin tallentanut reseptin sähköpostiini, alla. Unohdin maustepippurin ja tähtianiksen. Varmaan tähtianis on huikean hyvä tässä.


Sun, Dec 24, 2017, 7:43 PM
   
to me
Tänä vuonna en ostanut glögiä, kun niistä ei oikein tiedä, ovatko hyviä. Ja ekaa kertaa tein aivan itse glögiä, ja se oli hurmaavan makuista!!!!


The Presepti:

tilkassa vettä keitä >5 minuuttia:   tähtianista 4, maustepippuria 7
heitä joukkoon sitten:                    jauhettua kanelia <1 tl, inkivääriä <1 tl, kardemummaa pikkuisesti, neilikkaa ihan hintsusti vain
(nää voisivat olla vieläkin parempia kokonaisina/tuoreina, men man tager vad man hafver...)

lopuksi:                                        yhden luomuappelsiinin kuoria
makeutta:                                     hunajata 3 rkl ja sokuria (4-5 rkl?)
(tässä vaiheessa aikaa kulunut ehkä se 5 tai 10  minuuttia)

kun em. on sulanut, lorauta mukaan ja lämmitä:                     
                                                     1/3 pulloa punaviiniä (luomu-Conosur - varmaan halvempikin kelpaisi, mutta tää carmenere hilloisen makuisena oli mainio)
levy pois päältä ja lisää:                loraus (alle puoli desiä) Stolisnaja-votkaa ja luomuapppelsiinin mehu

Aaah! En ikinä enää osta valmisglögiä!
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 10, 2021, 22:19:32
Saitte yllytettyä. Laitoin kauppatilaukseen porkkanalaatikkoa ja pipareita.

Pistit sitten vahingon kiertämään? Nappasin kohtalaisen kokoisen rasian pipareita kaupasta. Saapa nähdä milloin ne sitten saan syötyä. Voisin niitä kokeilla nyt irtokarkin korvikkeena, kun pipareihin en jää koukkuun, niin ne voisi toimia vieroituslääkkeenä.

Tee -ketjussa mainostamani Spicy Glögi -varastot pitää nyt täyttää koko vuotta varten, kun kaupasta tuota ei saa kuin tässä joulun tienoolla jostain syystä. Tietty, jos pahasti loppuu kesken, niin Nordqvistin nettikaupasta voi tilata, mutta siinä tulee aina ne postimaksut päälle, niin parempi huolehtia varastot kuntoon tässä lähimmän kuukauden aikana.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Töysäläisen piparit ovat parhaita. Paketillinen menee jo 1-2 kerralla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Ilmeisesti juuri harrasteporukat niitä pikkujouluja harrastaa enemmänkin. Minulla on vielä se punttisalini FB-seurannassa, vaikka nyt kevään jälkeen en ole siellä käynyt. Sielläkin pidetään pikkujoulut. Hiukan karu ympäristöhän se on salilla pitää, mutta eipä ole sitten ulkopuolisia. Enpä tuonnekaan voi mennä, kun en jäsen ole enää, mutta tuskin olisin muutenkaan mennyt.

Paljon (yli 10) ihmisiä ja kova hälinä ei ole minun juttuni. Muutenkaan tuollaiset "hei, nyt pidetään hauskaa, kun on xx-päivä" tuppaa olemaan aika mukahauskoja.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️