Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Joulu 2021 - Megathread!

Aloittaja -:)lauri, marraskuu 10, 2021, 16:58:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Tilatessani porkkanalaatikkoa onneksi muistan viimevuotisen karun kokemuksen Pirkka porkkanalaatikosta, joka on pahaa, ja jossa on vain vähän porkkanaa ja enimmäkseen riisiä. Tilasin sitten Saarioisen porkkanalaatikkoa, jossa taisi olla 82% porkkanaa. Toivottavasti se on se, mikä oli parhain.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

^Olen suuri porkkanan ystävä, mutta porkkanalaatikko ei ole koskaan uponnut. Ehkä juuri tuon riisin vuoksi.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Olen muutaman kerran tehnyt porkkanalaatikkoa ja lanttulaatikkoa, ja semmoinen kokemus on, että pitää olla kermaa (vars. lanttulaatikossa) ja reippaasti muskottipähkinää molemmissa. Ja olikohan niin, että laitoin lanttulaatikkoon siirappiakin, en muista aivan varmasti.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Minusta porkkanalaatikko on aika mitäänsanomatonta. Tulee se joka vuosi ostettua, kun se on aina kuulunut siiten normaaliin joulusettiin. Lapset tuntuivat siitä pitävän.

Lanttulaatikko sen sijaan on hyvää. Kerran sitä tuli ostettua vähän turhan paljon ja kinkku ehti loppua, joten tuli pulmaksi mitä sen kanssa voisi syödä. Tein uunimakkaraa lanttulaatikolle seuraksi ja se oli ihan hyvä yhdistelmä, joskin kai aika outo. Ainoa vaan, että vaati kyllä normaalia vahvemman sinapin makkaralle.

Imellettyä perunalaatikkoa olen kahtena jouluna ostanut. Ensimmäisellä kerralla olin aika kipeänä enkä oikein jaksanut alkaa kuin aivan pakolliset tusaamaan. Ostolaatikko oli todellinen joulupöydän pettymys, aivan liian vetelää velliä. Toisen kerran ostin laiskuuttani. Ajattelin ,että se edellinen tehdastuotos oli jotenkin epäonnistunutta, mutta samaa luirua oli tämä jälkimmäinenkin. Tapettiliisterinä varmaan ihan toimivaa. Kaikkina muina jouluina olen tehnyt laatikon omin kätösin. Kieltämättä siitä on aika vaikea saada juuri sopivaa, mutta mieluummin jätän vähän liian paksuksi, koska tarjolla on herkullista kinkkukastiketta kuitenkin, niin kastiketta voi mättää reilummin.

Perunalaatikko on siis ainoa laatikko, jonka viitsin itse tehdä. Sen lisäksi paistan kinkun ja teen kinkkusoosin. Rosollin myös teen omin käsin, koska kaupan tekeleet on niin kuivakkaita. Rosolliin kuuluu: punajuuri, porkkana, maustekurkku ja hapahko omena kuutioituna. Sipulin pilkon aina eri astiaan, sillä kaikki eivät halua pilata rosollia. Noiden lisäksi tarjolla on luumuhilloa (itse tehty kuivatuista luumuista ilman sokeria). Jälkiruokana on kahvin tai glögin kanssa itse tehdyt tortut (luumu- ja aprikoositäytteillä).

Siinäpä joulua karttavan joulu onkin. Samoja pöperöitä syön sitten useamman päivän. Riippuu vähän siitä, montako ruokavierasta aattona ja/tai joulupäivänä käy, moneksiko päiväksi siitä riittää.

Kinkun jämistä teen seuraavan vuoden hernekeitot pakastimeen. Yleensä kyllästyn kinkkuun ennen kuin se ehtii loppua, joten jämät talteen hernarina. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#19
Itse en ole koskaan ymmärtänyt kinkkusoosin päälle, siis sen funktiota. Ehkä en vaan ole koskaan syönyt hyvää kinkkusoosia. Omasta mielestäni kinkku kuuluu syödä kylmänä ja sinapin kanssa, ei kuumana ja soosin kanssa. Mutta en erityisemmin perusta kinkusta, enkä ole vuosikausiin tainnut ostaa joulukinkkua (paitsi siivuina), edes niinä jouluina, kun täällä on ollut porukkaa syömässä.

En ylipäätänsä ole jouluruoan ystävä oikeastaan, paitsi että porkkanalaatikosta tykkään, ja erään sukulaisen tekemästä tai omatekemästä lanttulaatikosta. Porkkalaatikon tykkään syödä vahvan (us. punaviinipohjaisen) (us. ranskalaisittain maustetun) kastikkeen kanssa, myös jouluna.

Nyt ei ole nautaa, ja kauppatilauksesta tuli se kalkkuna, jonka viimeinen käyttöpäivä onkin jo huomenna (ääks), eli pitää pian siitä valmistaa jotain, eikä pakkasessakaan kauan säilyttää. Max 200-400 g uppoaa kahdessa päivässä. Onneksi sitä oli vain 800g, ja hintakin oli alle 3 euroa (piti olla 13-14 euroa alennuksessa). Jos se haisee, heitän mäkeen.

Otan vastaan ehdotuksia mausteista kalkkunakastikkeeseen. Ajattelin tehdä kokonaan keittämällä kaiken niin kuin yleensäkin teen, en siis karamellisoi mitään aineksia, sen enempää kasviksia kuin kalkkunaakaan, jonka ajattelin keittää kastikkeessa. Kanafondia on kotona, mutten ehkä viitsi avata. Aion lisätä siihen ehkä
- varsiselleriä
- porkkanaa
- sipulia
- valkosipulia reippaasti (on vähän antibioottinen)
- purjoa (valk. osa)
- (kanafondia tai kasvisliemikuutio)
- mutta mitä mausteita? Timjamia, rosmariinia, salviaa, persiljaa ja laakerinlehteä on (klassiset linnun mausteet). Kynteliä ei ole. Eikä sitruunaakaan ole, mutta on suolatonta sitruunapippuria, ja pari mandariinia (ei luomua, joten ehken käyttäisi kuoria). Kotimaisia omenia on, ehkä sopisivat. Tai jos ei noita, niin balsamicoa? Ehkä mangocurry (jos vie intialaiseen suuntaan)?

Tai puolukkaa, niin kuin tässä marjakastikkeessa: https://www.mtk.fi/-/paasiaisena_kotimaista ? Mutta ei ole viiniä, eikä vadelmiakaan. Hmmm.

Tai vois maustaa lähi-itäläisittäin. Ainakin kaikkia mausteita sumakkia ja jeeraa ja viinirypäleitä ja balsamicoa löytyy kotoa, mutta ei sitruunamehua, vaahterasiirappia tai omenaviinietikkaa tai granaattiomenan siemeniä.
https://www.kariniemen.fi/reseptit/resepti/kalkkuna-uunissa-lahi-idan-maustein/

(Mietiskelen tässä ääneen, mutta saa mielellään kommentoida.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska


Ensimmäinen 700-grammainen kaupan porkkanalaatikko on jo syötynä. Sitä tulee nyt olemaan joulusesongin yli loppiaiseen. Ei joka aterialle sentään. Tämä ei vielä ollut parahultainen. Hyvässä porkkanalaatikossa porkkana on karkeahkoa eikä sosetta kuten tässä ja laatikko mehevän maukas. Lanttulaatkko on mämmin kaltainen kuriositeetti. Sitä on jo elämän mittaan syöty, ettei haittaa vaikka jäisi väliinkin.

ROOSTER

Lanttulaatikko on eräs parhaista mausteista. Ruokana ei niinkään.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

Minulla kyllä menee vanhanaikaisesti, ei ole äidin laatikoiden vertaisia. Mikään laatikko ei ollut liian makea ja imelletty perunalaatikko oli just parahultaista, ei velliä, ei liisteriä eikä perunamuusia.

Nyt äiti on jo kokkaamiset lopettanut, sisko kyllä yrittelee perässä, mutta (vaikka tätä ette hänelle sitten kerro), ei se kyllä mene sinne päinkään. Itse en ole edes yrittänyt, niin paljon en laatikoista tykkää.

Eli ostamme vain jouluksi laatikot, joista minä otan nokareen ja mies syö pari kertaa. Sitten laitamme lopuksi kaikki laatikot yhteen, paistamme jauhelihaa ja sipulia ja teemme mössöstä kasvis/jauhelihalaatikon lirauksella lihalientä. Tästä ruuasta pidän eniten!

Muutoin jouluun ei kuulu kamalasti mitään, mitä ei menisi muutoinkin, eli kalaa, juustoja, maksapateeta, sen semmoista. Makeasta emme välitä, joten joskus tulee tehtyä lihapiirakoita, mutta ei torttuja.

T: Xante

kertsi

#23
Kalkkunaraportti.

Kalkkunafilee (800g) ei tuoksunut miltään, ja näytti olevan ihan tuore vielä, joten pilkoin sen isoiksi paloiksi.
Vähän vettä (2 mukillista) kattilan pohjalle, ja aavistuksen kummallisia mausteita:
tähtianista (jouluista)
maustepippuria (vähän jouluista)
viherpippuria
valkopippuria
laakerinlehteä
paprikaa (jauhe)
savupaprikaa
fenkolinsiemeniä

sipulia
valkopsipulia
purjoa
porkkanaa
varsiselleriä

valmiiseen kuumaan soppaan:
sitruunapippuria (suolatonta)
rosmariinia
ihan vähän timjamia
vähän salviaa.

Nyt tuoksuu huumaavalta. Ei joululta, mutta kelpo kalkkuna-kasvis-sopalta. Haihdutin nesteen vähiin pitämällä kantta auki.

Yllätävän hyvää tämä, vaikka onkin suolatonta, rasvatonta, ja keitetty eikä paistettu, eli terveellisehköä. "Puhdas", lempeä maku.

Lautaselle mikrossa lämmitettyä porkkanalaatikkoa, viereen em. kalkkunaa ja keitinvedestä kasviksia. Päälle vielä hapankaalia. Porkkanalaatikosta ja hapankaalista tuli juuri sopiva määrä suolaa, eikä lisäsuolaa ollenkaan kaivannut. Hieman "kesäisen" oloista "jouluruokaa". Noo'o onkos tullut keeesä nyy'yt talven keskelleee...
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#24
^
Oli noin 11 päivää edellisestä kauppatilauksesta, ja kaikki kiva ruoka loppu jo aikaa sitten ja liian nälkä, joten kun sitten tuli laitettua hyvää ruokaa (jossa kaiken lisäksi peräti kolmenlaista sipulia ja kolmenlaista pippuria), tuli sitten syötyä liikaa, kun sitä ruokaa sitten oli. Plus, että huitaisin iltapäivän aikana paketillisen Töysäläisen pipareita.

Kaikki tämä sitten kostautui niin, että tuli illemmalla ihan hirveä närästys, johon piti ottaa Samarinia. Ihan niin kuin jouluisin joskus, jos on tullut syötyä liikaa. Nyt lisämausteena sitten refluksit aamulla, minkä takia yöunet jäivät lyhyeksi, kun ei voi olla makuulla enää. Luulin, että tämä refluksi olisi jo hellittänyt. No ei ollut, ei. Ihan tonttu.

Hei tonttuakat hyppikää.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Jouluinen ylensyönti on minulle mysteeri.

Jouluna, kuten yleensä muulloinkin, on tietyt rutiinit. Tiettyyn aikaan tehdään joka vuosi samat asiat. Jouluaaton aattona paistan kinkun ja perunalaatikon sekä pilkon rosollin.

Aattona aamulla teen kinkkuliemestä ja sen pinnalle nousseesta läskistä kinkkukastikkeen. Jouluateria on yleensä klo 16-17 riippuen siitä, mihin aikaan vieraat pääsevät tulemaan. Tuota ennen paistan tortut, kuorrutan kinkun ja laitan laatikot uuniin kuumenemaan niin, että ovat sopivasti kuumenneet vieraiden tullessa.

Noina päivinä tulee aika vähän syötyä, sillä jatkuva ruuan haju, tai tuoksu se kai on, vie ruokahalun melko tarkkaan. Aattona lautaselle otan kaikkea aika vähän, kun ei vaan oikein tahdo maistua vielä. Silti joskus samankokoisesta annoksesta tulee ähky ja joskus ei. Tuo on se ylensyönnin mysteeri, jota en tajua. En todellakaan harrasta keittiöpuuhieni lomassa napostelua, joten siitä ei ole kyse, että maha olisi jo täynnä pöytään käydessä.

Seuraavina päivinä samoja ruokia syödessä ähkyä ei tule.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Olen oppinut, että jouluaatoksi pitää varata ruuanlaittoruokaa, jos meinaa kokata koko päivän. Jos paastoaa ja jättää lounaan (ja aamiaisen) väliin, tulee ähmittyä liikaa. Ja se aiheuttaa vatsavaivoja.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 12, 2021, 07:47:25...tuli sitten syötyä liikaa, kun sitä ruokaa sitten oli. Plus, että huitaisin iltapäivän aikana paketillisen Töysäläisen pipareita.
(lainasin vain pätkän)

Nyt on asiallinen meininki, pitää vaan hommata apteekista Losecia tai Somacia, jotta saa närästyksen pidettyä loitolla ja sitten vain santsaamaan!
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

#28
Somac ei ole koskaan auttanut mua. Losecia en ole kokeillut.
Mutta tulipa nyt mieleen, että pitää laittaa Samariinia kauppatilaukseen, on mennyt vanhaksi se, samoin kuin apteekin Gaviscon-närästyslääke.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

#29
^
Sitten on noista pitkäaikaisvaikutuksia omaavista närästyslääkkeistä vielä Pepsid ja Pepsid Duo. Mulla noi toimii kaikki. Otan närästykseen yleensä jonkun tollasen ja samalla Rennien. Kun Rennien vaikutus lakkaa, on noiden muiden vaikutus yleensä jo alkanut.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.