Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Joulu 2021 - Megathread!

Aloittaja -:)lauri, marraskuu 10, 2021, 16:58:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

#240
Itse olin ekaluokkalaisena tai tokaluokkalaisena joulujuhlan koulunäytelmässä, ja se oli hirveää. Harjoitukset menivät vielä hyvin, mutta kun oli joulujuhlan aika, minusta ei lähtenytkään riittävästi ääntä. Luulen, että suuren yleisön lisäksi säikähdin, kun etupenkillä istui rehtori (pelottava hahmo). Vielä enemmän säikähdin, kun hän kehotti puhumaan kovemmalla äänellä. Hirveä kokemus. Mutta karaiseva. Sitä en yhtään muista, miten päädyin näytelmään.

Samoihin aikoihin tai ehkä ennen koulua jo jouduin toiseen vielä kiusallisempaan tilanteeseen, kun mummoni pakotti minut laulamaan Heinillä härkien lestaseurojen joulujuhlassa. Mielestäni ääneni ei riittänyt julkiseen laulamiseen. Mutta kailotin menemään silti, vaikka nolotti.

Pikkuhiljaa esiintymiskammo väheni. Jossain vaiheessa pidin jopa vapaaehtoisesti esitelmän eräästä kirjallisuudensuuntauksesta. Olin myös mm. eräässä paneelikeskustelussa, aika vaikea paikka. Ja sittemmin olin luokan puheenjohtajana, jännittävä sekin esiintyminen. Taisin olla lapsena ujo, mutta aika rohkea kumminkin.

Työelämässä olen ollut tiukoissa paikoissa. Eräs pahimmissa oli, kun jouduin pitämään esitelmää kyseisen asuinmaani kaikille erään tieteenalan professoreille kautta maan. Siis sen maan kielellä, joka ei ole äidinkieleni. Se oli niin karaiseva kokemus, että sen jälkeen on pelottanut paljon vähemmän esiintyminen. Sittemmin olen ollut luennoimassa oman alani ammattilaisille, ja oikeastaan nauttinutkin. Mutta kyllä ne jännittäviä paikkoja silti ovat olleet. Aiemmin koulutin itseäni siihen, että uskalsin aukaista suuni kokouksissa, nykyisin siihen, että ymmärtäisin sulkea suuni silloin, kun ei ole niin tähdellistä asiaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️