Krempat-ketjusta:
Olin toivonut edes tänään tällä viikolla voivani mennä painiin, mutta ei sitten ilmeisesti mennä koska pahoinvointi on taas kuvotustyyppistä eli saattaisin oksentaa riehuessa. Tämä on ihmeellisesti aaltoillut päivästä toiseen niin että olo on välillä lähes normaali, mutta sitten taas pahenee joksikin aamuksi. Eilen poikkeuksellisesti oli illallakin hei-hei-olo. Otin klo 18 Sirdalud + parasetamoli -kombon siltä varalta että kyse olisi todellakin lihasjumista, kuten kaiken logiikkani mukaan pitäisi olla. Ajattelinkin sitten että huimaus ilmaantui poikkeuksellisesti ilta-aikaan tuon takia. Mutta ei kai se nyt enää jatkuisi, eli tämä on taas tätä "jotain" mitä on nyt ollut viime viikon perjantaista asti.
Tuttu ehdotti verenpaineen mittausta. Onhan ne arvot nyt taas vaihteeksi vinkeitä. Mittasin useamman kerran juuri nyt aamulla ja alin oli 143/101 (syke 79). Valitettavasti mussuttelin viikon mittaan pussilliselein lukema ole, useimmiten on tavannut olla tyyppiä "tyydyttävä" (joku 130/85 esmes).
(OFF TOPIC Jos on verenpainehäikkää, salmiakkia (ja lakritsia) kannattaisi varmaankin välttää.) Ja, jos/kun on närästystä, kannattaisi sokeriakin eli karkkeja välttää?
(OFF TOPIC: Pumpun bingobangobongo voi johtua salmiakista?)Ja jos on närästystä ja/tai refluksia, kannattaa välttää varsinkin ylenmääräistä
xylitolipurkan jauhamista, huomasin eilen illalla! Olenkin ihmetellyt, kun kuvotus alkaa illalla usein, enkä ole yhdistänyt sitä xylitolipurkkaan. Joskus ennen nukkumaanmenoa jauhan useamman kahden purkan satsin...
Silly me! Eilen piruuttani hain refluksi-sivulta hakusanalla xylitoli, ja on näemmä muitakin, joita xylitoli närästää tai joille se aiheuttaa refluksia:
https://www.refluksi.fi/keskustelu.html/206464?showmsg=206592#message206592Gastroenterologi kertoi mulle, että mahalaukun entsyymit ei pysty sulattamaan xylitolia, vaan se menee läpi ohutsuoleen, jossa bakteerit pitävät juhlat ja muodostavat xylitolista kaasua, joka aiheuttaa vatsakipua ja turvotusta. Olin muutaman vuoden syömättä purkkaa. Olikohan female77, joka kertoi että fluori närästää häntä. Tässä voi siis olla perää.
Sanotaan että purkkaa syödessä saattaa myös niellä ilmaa. Flt-lääkäri saattaa suositella purkan syöntiä. Tässä on ristiriita gastron ohjeeseen.
Ja kaiken lisäksi em. keskustelun mukaan hammastahnan
fluorikin (joka on tärkeä hampaille!) voi aiheuttaa refluksia. Fluoria ei saisi nieleskellä, eikä xylitoliakaan.
Kun minulla on ollut monenlaista harmia hampaista tänävuonna, olen alkanut entistä tarkemmin tekemään hampaiden putsauksen ohjeiden mukaan, mm. jättämällä huuhtelematta suuta fluorihammastahna-harjauksen jälkeen:
1. Ensin hammaslanka
2. (ja sitten huuhtelen suuni, vaikkei niin neuvota)
3. Sitten harjaus fluorihammastahnalla
4. Suu syljetään tyhjäksi, muttei huuhdella
5. Kielen kaavinta
Eilen illalla huuhdoin kevyesti suun harjauksen jälkeen kokeeksi. Ja sain ehkä 6 tunnin yöunet (edellinen taisi olla 3-4 tuntia?). Ehkä se fluori ärsyttää mahaa tosiaankin, ja aiheuttaa refluksia? Aion nyt kokeilla muutaman päivän, miten suun huuhtelu harjauksen jälkeen vaikuttaa refluksiin.
LISÄYS.
Saattaa se olla hammastahnan
minttu tai
piparminttukin, jotka aiheuttavat närästystä. Nehän ovat tunnettuja närästäjiä.