Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Refluksi ja närästys

Aloittaja kertsi, marraskuu 20, 2021, 11:42:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

#105
^
En tiedä, onko juureksissa *) säilöntäaineita kuoressa, mutta olisin hämmästynyt, jos olisi. Sen sijaan nykyään missä tahansa vars. ei-luomussa kasviperäisessä lienee jos jonkinlaista torjunta-aineita, rikkaruohojen ja tuholaishyönteisten torjuntaa varten.

*)
tomaateissa ja omenoissa voi olla kyllä jotain vahamaista parafiinia tms. ulkonäköä parantamassa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Luin jonkun apteekin lehdestä että histamiini aiheuttaa närästysoireita. Sopisi itseeni sikäli että olenhan ollut allerginen lapsesta asti. Mutta en osaa hahmottaa että närästys vaivaisi vähemmän keväästä syksyyn jolloin käytän antihistamiinia.

Toisaalta samana aikana käytän vahvempas astmalääkettä, ja sevaikuttaa ärsyttävän vatsaa.

***

Samassa lehdessä mainostettiin Ziverel-nimistä lääkettä että nopea apu närästykseen. Nevö hööt ov. Ylopiston Apteekin hinta kova.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 07, 2022, 14:23:40
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 07, 2022, 13:46:25
Itse olen saanut närästystä porkkanoista.

Itselläni on epäily, että porkkanan kuoret ehkä voisivat närästää. (Raakana syötynä tulee porkkana kyllä kuorittua, mutta ei kypsennettynä.)

Nyt niin pahat närästykset, ettei voisi kuvitellakaan mitään sipulikasvia syövänsä. Tulin ajatelleeksi, että ehkä käytän kuorimatonta (mutta harjattua ja putsattua) porkkanaa vähän kuin sipulin korvikkeena ruoanlaitossa?

Ehkä porkkanankuoressa on samaa karvautta kuin sipulissa, ja esimerkiksi saksanpähkinässä? Ehkä karvasaineet närästävät? *)

Eli olisikohan lista sitten tämäntapainen: Nämä närästävät mua ainakin joskus:

- happamat
- karvaat  (ehkä myös pähkinät?)
- C-vitamiinipitoiset
- kaikki, mikä alentaa kolesterolia
- rasvaiset
- paistetut
- kaasuja tuottavat? (pavut?, kaali? kuivahedelmät?)
- tomaatit (onko tämä vain hapan, vaiko olisiko tässä myös karvautta?)


Koko ikäni olen reippaalla kädellä käyttänyt liki kaikkia sipulikasveja, tomaattia, chiliä, mausteita, inkivääriä, kurkumaa jne.. Nyt on pitänyt opetella tekemään ruokaa ilman sipuleita, mikä on kohtuuhankalaa, kun ruoanlaittoni alkaa yleensä niin, että pilkotaan ensin suuri määrä sipuleita...

Tänään tein tällaista KEITTÄMÄLLÄ n. 2,5 litraa ruokaa:
juurekset vain harjattuina ja putsattuina, paitsi lanttu kuorittuna (oli vanha):

vettä
pieninä palasina punajuurta (2 pientä)
melko pieninä palasina lanttua (1) ja porkkanaa (1)
palasina palsternakkaa (2)
huuhdeltuja rikottuja ohrasuurimoita (1,5 mukillista)
pekonia (pakastimestani)
broileria palasina (pakastimestani) 300-400 g?
muutama maustepippuri

Valmiiseen ruokaan:
suolaa ihan vähän
rosmariinia 2 tl
basilikaa 2 tl

Annoksen päälle:
hapankaalia
hyvää oliiviöljyä

Närästyslääkkeen (Nexium) otin puoli tuntia ennen ruokailua.
Ruoka ei ole ainakaan vielä aiheuttanut närästystä. Ja ihan syötävä oli.

(Normioloissa paistaisin lihat (tästä kyllä olen jo luopumassa muutenkin), lisäisi sipuleita ja inkivääriä, chiliä ja tomaattia.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lehtiläjää tullut käytyä läpi, ja kuinka ollakaan toisen apteekkiketjun lehdessä sitten sanottiin että magnesium saattaa ärsyttää maha-suolikanavaa. No kiitos taas tästäkin.  >:( Siitä nyt kumminkaan en luovu. Plus minullahan on ollut noita ruoansulatuspuolen vaivoja alunperin jo 1990-luvun mittaan, pahempana vuosituhannen alussa, ja sitten vaihtelevana silloin sun tällöin. Ja magnesiumin syömisen aloin vasta 2010.

Todellakin koen että omalla kohdallani suurin ärsyke astmalääke, ja sitä on pakko käyttää, jos en meinaa tukehtua.

Äh, samassa apteekin lehdessä taidettiin väittää että vihreä tee yleensä sopii. No ei sovi kyllä minulle sekään kuin hyvin satunnaisesti. Ehkä meistä jotkut sitten vaan on niin herkkävatsaisia tai -suolisia.

kertsi

Vihreä tee minuakin närästää, silloin kun on närästys pahimmillaan.

Vähän vaikea keksiä, mikä EI närästä. Ehkä höyrytetty kala ja höyrytetyt pakastekavikset, ilman mitään mausteita? Ehkä pinaattikeitto?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Mustikkakeittoa ja kaurahiutaleita itse kiskoin vuosituhannen alkupuolella parikin viikkoa (enkä muuta syönyt), kun oli katarri tai gastriitti. (Harmi kun ei pysty tarkistamaan että kumpi oli.) Ekalla kerralla katarrin/gastriitin aiheutti se että olin syönyt voimakkaita särkylääkkeitä kk-kipuihin. Siihen aikaan en tainnut olla vielä allerginen Buranalle etc. Mutta en muista tarkalleen mistä lääkkeestä oli kyse, vain sen että tuju oli roppi. Lisäksi käytin yskänlääkettä keskellä kesää yskään, kun en olisi voinut suin surminkaan arvata että yskäni on allergista. Sehän kävi ilmi vasta sitten kun paukkui astmadiagnoosi 2003.

Ekalla noista kerroista (niitä tuli kerran joku vuosi ja toisen kerran toinen vuosi) en pystynyt mm. juomaan mehua ilman että poltti vatsaa.

kertsi

^
Aamupuuron joukoon sulatetut mustikat ainakin sopivat paremmin kuin esim. paloiteltu omena. Luulen, että omenahillokin välillä närästää (olisi eräs liki sokeriton luomuhillo käyttämättä).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Epämääräisiin vatsavaivoihin olen kokeillut kaikenlaista pilleriä, jauhetta tai litkua. Ei ne oikein auta, ehkä Valmarin on hyödyllisin noista.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

kertsi

^ Äiti taisi tuolla Valmarinilla lääkitä itseään. Pitääpä kokeilla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Hassunhauska aamu kun kädet tärisee, tuntuu kuin olisi hyperventilaation partaalla, ja jonkin verran "kuplivaa" oloa kuin olisi juonut limsaa (joka minulle ei todellakaan siis sovi). Luulin jo että Venäjä-uutisointi poiki jo paniikkikohtauksen, mutta nääh. Happovaivoja vaan. Tällaiseksi tämä menee kun minun on kumminkin pakko käyttää hoitavaa astmalääkettä, ja se ärsyttää sen verran että sitä on kokoajan närästys vaanimassa ja pahemmaksi haluaa kääntyä tuon tuostakin.

Tässä jokin aika sitten meni niin pahaksi että otin parina aamuna esomepratsolia, mutta kävi pitkästä aikaa kuten vuosituhannen alkupuolella: närästys vaan paheni. Oli pakko lopettaa aloittamani kuuri silleen. Etenin sitten Antepsinin voimalla, koska tuntuu ainakin minulle paremmalta kuin Gaviscon. Mutta nyt sitten näitä "fyysisen paniikin tuntemuksia". Jos kesällä tulee happovaivoja (en kehtaa sanoa "refluksi", kun en ole varma onko siitä kyse, eikä diagnoosia ole), niin se voi pahimmillaan aiheuttaa näitä lapsuudesta asti tuttuja kohtauksia että herään keskellä yötä ja on mieletön tuskatila. Ja jos siinä puolitajuisena miettii asioita, tulee kuolema ja mädäntyminen mieleen. Aikuisella iällä olen havainnut että nämä ns. kuolemanpelkokohtaukset ovat oikeastaan aina kaikki saaneet alkunsa siitä että ruoansulatuksessa jokin mättää.

Selvästikään minulle ei nyt se esomepratsoli sovi, mutta jotain pitäisi kiskoa koska olo on kamala. Ehkä on kokeiltava jotain toista "pratsolia". Onhan niitä jokunen, esome vaan on ollut halvin. Pantopratsolia (vaikuttava aine sama kuin Somacissa) tapasin aikoinaan syödä toisinaan, mutta jossain vaiheessa tuntui kuin se ei auttaisi.

Norma Bates

Googletin että mitä salpaajia sitä onkaan, ja olipas "hauska" törmätä tällaiseen:

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/e8d4bc72-ad95-4ff0-8bd4-dee38b0a7f84

Närästyksen hoidossa käytettävät protonipumpun estäjä-lääkkeet voivat pitkänä kuurina altistaa virusten aiheuttamille maha-suolitulehduksille.

Jo aiemmin on tiedetty, että bakteerien aiheuttamien suolistotulehdusten riski voi lisääntyä.

Närästyslääkkeitä käytetään paljon, ja niitä saa myös apteekista ilman reseptiä. Osa refluksitaudista kärsivistä potilaista tarvitsee happolääkitystä pitkiä aikoja.

JAMA Network Open -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan pitkäkestoisella lääkityksellä olevien sairastumisriski oli lähes kaksinkertainen.

Tutkimuksessa verrattiin 230 000 lääkityksellä olevaa keskimäärin 70-vuotiasta lähes 630 000 terveeseen samanikäiseen.

Tutkittavia seurattiin yhden talvikauden ajan, jolloin liikkeellä on maha-suolitulehduksia aiheuttavia viruksia.

Tarkastelujakson aikana maha-suolitulehduksen sai 1,3 prosenttia protonipumpun estäjiä käyttävistä ja 0,7 prosenttia verrokeista.

Happosalpaaja-lääkkeet ovat pitkävaikutteisia närästyslääkkeitä, jotka toimivat vähentämällä haponeritystä vatsassa. Happosalpaajissa vaikuttavia aineita ovat muun muassa lansopratsoli, omepratsoli/esomepratsoli, pantopratsoli ja rabepratsoli.

Riski maha-suolitulehduksiin lisääntyy, kun vähentynyt vatsahappo ei enää pääsekään tuhoamaan haitallisia bakteereja ja viruksia. Happosalpaajien on ajateltu vaikuttavan myös suoliston bakteerikantaan, ja vaikuttavan sitä kautta elimistön immuunijärjestelmään.

Vaikka happosalpaajat ovat yleensä hyvin siedettyjä, hyvin pitkissä lääkehoidoissa pitkä mahalaukun hapottomuus voi myös johtaa esimerkiksi magnesiumin ja B12-vitamiinin puutoksiin. Iäkkäillä ihmisillä pitkään lääkitykseen voi liittyä luuston haurastumista.

Terveyskirjaston mukaan etenkin suurten annosten pitkäaikaisen käytön on havaittu altistavan myös antibioottiripulille ja hengitysteiden infektioille.

Tutkimuksessa ei huomioitu osallistujien ruokavaliota ja monia muita taustatekijöitä, jotka ovat voineet vaikuttaa tuloksiin. Tämän vuoksi tulokset olisi hyvä varmistaa lisätutkimuksissa.

kertsi

^
Tuon olen itsekin huomannut: jo muutaman päivän Nexium-kuuri saattaa lyödä mahan löysäksi. Varmaan sillä mahalaukun hapolla tosiaankin on funktio suojata bakteereilta.

Ihana kausi mulla nyt menossa: närästystä on harvemmin.

Vieläkin kyllä nämä närästävät:
omena, kurkku (kuori).

Vähäisemmässä määrin, mutta kuitenkin välillä:
tomaatti(pyree), kovat mausteet

Paprikaa en ole uskaltanut kokeilla puoleen vuoteen, enkä oikein sitrushedelmiäkään. Eikä tulisi pieneen mieleenkään syödä C-vitamiinitabletteja enää koskaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Minä hullu menin joku ilta syömään purkillisen chilitonnikalaa. Otin perään kyllä Magnesiamaitoa, mutta ei apua. Ennen nukkumaanmenoa otin Reduxia, Antepsinia ja Rennietä. Silti seuraavana päivänä pisti rintaan.

Tämmöistä tämä on kun on vahva astmalääkitys. Aion tosiaan siirtyä vahvasta keskivahvaan (pitoisuus putoaa puoleen), kun en kerta saa astmaa tasapainoon sillä vahvimmalla lääkkeellä jota olen kohta 2 kk käyttänyt. Siinä ajassa tulosta pitää tulla, jos on tullakseen. En nyt tosin yski enää aamusta iltaan, mutta jokaisen uuden allergeenin tullessa mukaan kuvaan on kuin kelattaisiin taaksepäin kuntoutumisen kanssa.

kertsi

Mulla vaihtelee, milloin chili närästää, milloin ei.

Chilitonnikalassa voi olla se öljykin, joka närästää, etkös joskus maininnut siitäkin, Norma?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 24, 2022, 09:48:01
Mulla vaihtelee, milloin chili närästää, milloin ei.

Chilitonnikalassa voi olla se öljykin, joka närästää, etkös joskus maininnut siitäkin, Norma?

Kyllä, vaan chili myös. Voivat ehkä kimpassa olla pahemmat.