Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Refluksi ja närästys

Aloittaja kertsi, marraskuu 20, 2021, 11:42:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 20, 2021, 12:00:10
***

Mainittakoon tässäkin ketjussa että jostakin tiedejulkaisusta luin (lieneekö ollut Tieteen Kuvalehti) että happosalpaajia käytettäessä keho saattaa alkaa erittämään entistä enemmän happoa. Jopa kehittämään enemmän soluja jotka kehittävät happoa. Tämän takia jos aloittaa salpaajien käytön, niistä ei välttämättä pääse ikinä eroon.

Boldaus minun. Lukiko siinä myös noin kun tuo boldattu kohta, vai onko tuo oma päätelmäsi?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Oma päätelmäni.

Minulle käynyt useamman kerran niin että kun olen käyttänyt 2 vk happosalpaajaa ja lopettanut, vaiva tulee takaisin ja joutuu kumminkin käyttämään hapon neutraloijia. Siksi olen tullut siihen tulokseen että miksi käyttää salpaajia siinä välissä ollenkaan.

Lisäksi moni astmaatikko sanonut käyttävänsä "vatsan suojaa" kokoajan. Minusta tuollainen nimike on huono. Onkohan kukaan tutkinut sitä miten käy jos käyttää esim. Somacia vuosia?

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 20, 2021, 13:46:42
En tiedä enää mikä kaikki on närästystä, kun olen kuvitellut että se on kurkussa ja rinnassa tuntuva tuntemus. Itsellänihän pääosin vaivat ovat tavanneet tuntua vatsassa. Eli vatsaa alkaa poltella, useimmiten joskus olisiko muutaman päivän päästä siitä kun olen parasetamolia ottanut.

Onko sulta tsekattu tähystyksellä ruokatorvi ja vatsa, ettei ole limakalvovaurioita?

En halua pelotella, mutta mahasyövän riskin pienentäminen on ihan hyvä syy kestää gastroskopia, jos sellaista lääkäri ehdoittaa. (Jos syöpä löydetään ajoissa, se ehkei ennätä levitä.)  Juuri toissa päivänä luin hepusta, jolla oli närästystä, ja löydöksenä olikin vatsasyöpä.

Ja käsittääkseni yli 50-vuotialla uudet ruoansulatusvaivat kai pitäisi tutkia kunnolla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 20, 2021, 14:27:39
Oma päätelmäni.

Minulle käynyt useamman kerran niin että kun olen käyttänyt 2 vk happosalpaajaa ja lopettanut, vaiva tulee takaisin ja joutuu kumminkin käyttämään hapon neutraloijia. Siksi olen tullut siihen tulokseen että miksi käyttää salpaajia siinä välissä ollenkaan.

Lisäksi moni astmaatikko sanonut käyttävänsä "vatsan suojaa" kokoajan. Minusta tuollainen nimike on huono. Onkohan kukaan tutkinut sitä miten käy jos käyttää esim. Somacia vuosia?
Somac ei minun mielestäni ole vatsansuoja, mutta esim. Gaviscon on.

Jos pidempään käyttää Somacia, sen käyttö pitää lopettaa hitaasti ja asteittain. En muista miten "pitempään" määritellään, ehkä 1-2 kk? (Veikkaukseni on, että syy hitaaseen lopetukseen on juurikin se, että ei säikytettäisi mahaa tuottamaan tolkuttomia määriä happoa. Tästäkin voisi ottaa selvää.)

Kannattaisi (minunkin) ottaa selville, vaaditaanko kuinka pitkä käyttö Somacia, jotta tuloksia alkaa tulla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 20, 2021, 14:29:11
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 20, 2021, 13:46:42
En tiedä enää mikä kaikki on närästystä, kun olen kuvitellut että se on kurkussa ja rinnassa tuntuva tuntemus. Itsellänihän pääosin vaivat ovat tavanneet tuntua vatsassa. Eli vatsaa alkaa poltella, useimmiten joskus olisiko muutaman päivän päästä siitä kun olen parasetamolia ottanut.

Onko sulta tsekattu tähystyksellä ruokatorvi ja vatsa, ettei ole limakalvovaurioita?

En halua pelotella, mutta mahasyövän riskin pienentäminen on ihan hyvä syy kestää gastroskopia, jos sellaista lääkäri ehdoittaa. (Jos syöpä löydetään ajoissa, se ehkei ennätä levitä.)  Juuri toissa päivänä luin hepusta, jolla oli närästystä, ja löydöksenä olikin vatsasyöpä.

Ja käsittääkseni yli 50-vuotialla uudet ruoansulatusvaivat kai pitäisi tutkia kunnolla.

1990-luvulla kun tuli syönnin päälle lievää poltetta vatsaan, sain lähetteen tähystykseen. Oli elämäni hirveimpiä kokemuksia. Kukaan ei puhunut mitään kun makasin letku suussa, luulin että minut on unohdettu tukehtumaan, jouduin paniikkiin ja yritin kiskoa letkun pois. Kyllä sitten lähti lääkäristä ääntä, kun hyökkädi motkottamasn että älä riko kalliita laitteita. (Ulkkislääkäri Saksasta.)

Mitään ei löytynyt. Sain silti jonkun lääkkeen jonka nimeä en muista, ja polte katosi.

Pitkin elämääni minulla on tuon tuostakin ruoansulatus reistaillut.

kertsi

Lisäsin kommenttiini xylitolipurkasta ja vars. fluorihammastahnasta tiedonhippusen, että hammastahnan aiheuttamat oireet voivat johtua myös mintusta ja piparmintusta, jotka ovat tunnettuja närästäjiä.

Nyt katsoin tarkemmin äskettäin ostamaani närästyslääke Rennietä, ja milläs se onkaan kyllästetty/maustettu? Piparmintulla! Voi kiseuksen piaru sentään.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 20, 2021, 14:32:02
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 20, 2021, 14:27:39
Oma päätelmäni.

Minulle käynyt useamman kerran niin että kun olen käyttänyt 2 vk happosalpaajaa ja lopettanut, vaiva tulee takaisin ja joutuu kumminkin käyttämään hapon neutraloijia. Siksi olen tullut siihen tulokseen että miksi käyttää salpaajia siinä välissä ollenkaan.

Lisäksi moni astmaatikko sanonut käyttävänsä "vatsan suojaa" kokoajan. Minusta tuollainen nimike on huono. Onkohan kukaan tutkinut sitä miten käy jos käyttää esim. Somacia vuosia?
Somac ei minun mielestäni ole vatsansuoja, mutta esim. Gaviscon on.

Jos pidempään käyttää Somacia, sen käyttö pitää lopettaa hitaasti ja asteittain. En muista miten "pitempään" määritellään, ehkä 1-2 kk? (Veikkaukseni on, että syy hitaaseen lopetukseen on juurikin se, että ei säikytettäisi mahaa tuottamaan tolkuttomia määriä happoa. Tästäkin voisi ottaa selvää.)

Kannattaisi (minunkin) ottaa selville, vaaditaanko kuinka pitkä käyttö Somacia, jotta tuloksia alkaa tulla.

Somessa ihmiset tarkoittavat vatsan suojalla nimenomaan happosalpaajia. Minusta nimike ON huono. Itse tosiasn käytän mieluummin hapon neutraloijia, jotka eivät sörki kehon happotuotantoa.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 20, 2021, 14:39:22

1990-luvulla kun tuli syönnin päälle lievää poltetta vatsaan, sain lähetteen tähystykseen. Oli elämäni hirveimpiä kokemuksia. Kukaan ei puhunut mitään kun makasin letku suussa, luulin että minut on unohdettu tukehtumaan, jouduin paniikkiin ja yritin kiskoa letkun pois. Kyllä sitten lähti lääkäristä ääntä, kun hyökkädi motkottamasn että älä riko kalliita laitteita. (Ulkkislääkäri Saksasta.)

Mitään ei löytynyt. Sain silti jonkun lääkkeen jonka nimeä en muista, ja polte katosi.

Äitini ja isäni molemmat kertoivat gastroskopian kauheudesta, ja siksi itse olinkin niin hämmästynyt, miten vähän epämukavuutta koin. Olin kiinnostunut katsomaan monitorista, mitä siellä sisuskaluissa näkyi. Toimitus oli todella nopeasti ohi, ja sen jälkeen olin suorastaan euforinen, miten helppoa se toimitus olikaan, kun olin henkisesti varautunut aivan hirveään kokemukseen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Dodii. Pesin äsken hampaat, ja unohdin, että minunhan piti nyt pari päivää kokeilla huuhdella hampaat heti pesun jälkeen. Hyvin pian kyllä muistin, kerkesin vain istahtaa kun muistin ja menin huuhtelemaan. Ja nyt sitten närästää. Voi rähmä.

Pitää etsiä hammastahna, joka sekä vähentää vihlontaa että ei sisällä piparminttua tai minttua,
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#24
Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 20, 2021, 13:32:37
Tässä korjattu linkki: Palleatyrä ja refluksitauti (Terveyskylä)
...
Heikkoutena on, että sivu mainitsi vain haponestolääkkeet/happosalpaajalääkkeet. Oletan niiden olevan samoja, mitä terveyskeskuslääkäritkin tyrkyttävät (Somac, Zolt jne.), jotka itselläni ainakaan eivät ole koskaan auttaneet. Saa korjata, jos joku tietää paremmin.
On nimittäin olemassa ainakin neljänlaisia närästyslääkkeitä:

1. protonipumpun estäjät  (mm. Somac, Zolt)
2. H2-reseptorin salpaajat (mm. Pepcid)
3. antasidit (mm. Samarin)
4. antasidi-alginaattiyhdistelmät (mm. Gaviscon)

Eli tuo Terveyskylän linkki on liian suppea ja ylimalkainen ollakseen oikeasti käyttökelpoinen.

Duodecimin tarkempi linkki, jonka lisäsin aloituskirjoitukseen:
Närästys (Duodecim)

LainaaTilapäistä närästysoiretta voi hoitaa ilman reseptiä saatavilla hapon eritystä estävillä lääkkeillä, joita ovat protonipumpun estäjät tai H2-reseptorin salpaajat. Iäkkäille suositellaan ensisijaistesti protonipumpun estäjiä. Itsehoidossa lääkkeitä voi käyttää päivittäin enintään 2 viikkoa. Jos närästys vaivaa pitempään, on syytä hakeutua lääkäriin.

Protonipumpun estäjät saattavat olla tehokkaampia kuin H2-reseptorin salpaajat, ja H2-salpaajien vaikutus heikkenee toistuvassa käytössä. Protonipumpun estäjä -valmisteita ovat esomepratsoli, lansopratsoli, omepratsoli, pantopratsoli ja rabepratsoli. H2-salpaajia ovat ranitidiini ja famotidiini. Ilman reseptiä lääkkeitä saa noin 10 tabletin pakkauksina. Niiden vaikutus alkaa noin tunnissa ja kestää annoksesta riippuen 12–24 tuntia. Lääkkeitä nautitaan 1–2 tablettia päivässä pakkauksen ohjeen mukaan. Voimakkaan närästyksen väistymiseen saattaa kulua muutama päivä.

Myös antasidit ja antasidi-alginaattiyhdistelmät saattavat lievittää närästysoireita. Antasidit ovat mahahappoa neutraloivia aineita, joita nautitaan nesteenä tai pureskelu- tai imeskelytabletteina lievittämään närästystä väliaikaisesti. Antasidien vaikutus alkaa 10–15 minuutissa ja kestää tunnin pari. Lääkettä voi ottaa useita kertoja päivässä. Antasidit ja antasidi-alginaattiyhdistelmät eivät sovi iäkkäille, ja ne heikentävät monien lääkeaineiden imeytymistä. Tämä on usein vältettävissä pitämällä eri lääkkeiden ottamisen välillä vähintään 2–4 tuntia.

https://www.refluksi.fi/22

Antasidit (mm. Samarin)
- neutraloivat suolahappoa
- vaikuttavat ainekset: magnesium, alumiini, kalsiumkarbonaatti

Limakalvoa suojaavat aineet (mm. Gaviscon (algiinihappo +  antasidiainesosa))
- muodostavat limakalvon pinnalle tai vatsansisällön päälle vaahtomaisen suojaavan kalvon
- vaikuttava aines: sukralfaatti, levistä saatu algiinihappo (+  antasidiainesosa)                                                                   

Histamiini H2 – salpaaja (mm. Pepcid)
- estävät  mahahapon eritystä vähentämällä määrää ja happamuutta
- vaikuttava aines: ranitidiini, famotidiini

Protonipumpun salpaajat l. happosalpaajat (engl. PPI) (mm. Somac, Zolt)
- hapon erityksen minimointi
- vaikuttava aines: pantopratsoli,  omepratsoli/esomepratsoli, lansopratsoli, rabepratsoli
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Ja kaikilla noilla tietysti, heh, on omat ohjeensa siitä, miten niitä pitää ottaa.

Otin äsken hammasharjauksen aiheuttaman närästyksen jälkeen Samariinia, joka yleensä heti auttaa vähäsen. Ja kun ei kunnolla auttanut, pureskelin Gaviscon-tabletin. Ja sen JÄLKEEN luin vasta ohjeen (toistamiseen, tain ännännen kerran), että se pitää ottaa vähintään puoli tuntia aterian JÄLKEEN. Joten nyt tulee sitten otettua ennen ateriaa. Ja olisi tarkoitus lähteä asioille, joten pitää sitten ottaa Gaviscon -paketti mukaan, ja ottaa tunnin päästä toinen, jos ei tokeennu.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#26
Kyllä huomaa, että viime aikoina ovat unet jääneet vähäisiksi, refluksin ja närästyksen takia:
minähän ihan pöljäilen, tuossa purkka-asiassakin:

siinä lempparipurkassani on xylitolin lisäksi piparminttuakin. Eli voi sittenkin olla se piparminttu (tai spearmint) se, mikä närästää, eikä xylitoli. Ehkä jopa todennäköisempää.

Ja sitä purkkaa menee mulla paljon. Joskus pahimpana päivänä puoli pussillista tai koko pussillinenkin päivässä. Vähän addiktoitunut siihen. Tai ehkä enemmän kuin vähän. Pakko olla kotona aina sitä tiettyä purkkaa. Taisi jäädä röökilakosta se addiktio, kun purkka auttoi hermostumiseen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Keliaakikot muuten sanoivat minulle että gluteenipitoisen ruoan puputtaminen voi aiheuttaa refluksiakin.

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Oli puhetta vain keliaakikoista.