Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Refluksi ja närästys

Aloittaja kertsi, marraskuu 20, 2021, 11:42:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

#150
Mutta ei noita kannata tosiaan turhaan syödä, noita happosalpaajalääkkeitä, niin kuin ei mitään muitakaan lääkkeitä.

Pitkäaikaiskäytöstä voi aiheutua muun muassa osteoporoosia:
PPI-lääkitys, hapoton maha ja luunmurtumavaara (Duodecim)

LainaaPPI:n vaarat kulminoituvat mitä ilmeisimmin mahahapon erityksen tehokkaaseen laskuun. Mahalaukun erittämä happo on kvantitatiivinen suure, ja sitä erittyy ihmisen terveessä mahalaukussa 0,2–5 mmol tunnissa. Normaalin ruoansulatuksen lisäksi osa tästä kulutetaan välttämättömien hivenalkuaineiden (kalsium, rauta, magnesium jne.) muuttamiseen liukenevaan, ionisoituneeseen muotoon. Esimerkiksi kalsiumkarbonaatti (yleisesti käytetty korvaushoito osteoporoosissa) ei liukene juuri lainkaan veteen. Mahahappo muuttaa kalsiumkarbonaatin kalsiumkloridiksi, joka puolestaan on erittäin liukeneva. Kahden kalsiumkarbonaattigramman muuttamiseksi 800 mg:ksi ionisoitunutta kalsiumia (Ca2+) vaatii noin 40 mmol suolahappoa (Sipponen ja Härkönen 2010). Jos suolahappoa ei ole riittävästi (PPI, hapoton maha tai kumpikin yhdessä), kalsiumin imeytyminen suolessa jää ilmeisestikin passiivisen absorption varaan, ja aiheuttaa imeytymishäiriön vaaran.

Myös mahalaukun yleiset sairaudet (helikobakteerin aiheuttama gastriitti, atrofinen gastriitti, mahalaukun resektiot, bariatrinen kirurgia jne.) vähentävät hapon eritystä endogeenisesti ja aiheuttavat siksi samoja haittavaikutuksia kuin PPI-lääke (Sipponen ja Härkönen 2010). Hapoton maha on vuosia ja vuosikymmeniä jatkuva tila, toisin kuin PPI-lääkehoito. Endogeenisesta mahahaponpuutteesta aiheutuva osteoporoosivaara on siksi todennäköisesti vielä merkittävämpi kuin keskimääräisellä PPI:n käyttäjällä, jolla mahalaukku on usein perusasultaan terve. Tällaisia jo endogeenisesti mahahapottomia ihmisiä Suomessa näyttäisi olevan diagnosoimatta kymmeniä tuhansia, varsinkin vanhemmissa ikäluokissa (Telaranta-Keerie ym 2010).

Eikös sulla Norma ollut ollut gastriitti? Se(kin) aiheuttaa hapotonta mahaa. Siihen päälle ehkei ole hyvä ottaa PPI-lääkettäkin - jos sulla siis edelleenkin on se gastriitti?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 28, 2022, 10:23:32
Mistä päättelit, että nimeonomaan hapon erittymisen lisääntyminen juuri sinun kohdallasi johtui nimenomaan PPI lääkkeistä, ja että happoa ylipäätänsä erittyi normaalia enemmän? Eikö siihen tarvita PPI-lääkkeiden pitkää käyttöä, ainakin kuukausia (tämä vain arvaus)?

Siitä että se toistui/toistuu.

Vuosituhannen alussa minulla oli tosiaan ensin yksi gastriitti tai katarri (alkaa ärsyttää tämä tai-tai, piru kun en minä muista kumpi oli, eikä pysty tarkistamaan koska siihen aikaan ei TK vielä sanellut asioita mihinkään Kantaan), joka sai alkunsa voimakkaista särkylääkkeistä (kk-kivut) ja yskänlääkkeestä (en tiennyt että yhtäkkinen kesäkuinen yskä olisikin allergia/astmaperäistä). Kaikki mitä söin tai join sattui, jopa mansikkamehu. Vatsa (ylävatsa) oli turvoksissa. Lopulta en pystynyt syömään muuta kuin mustikkakeittoa, ja tätä meni muistikuvieni mukaan parisen viikkoa. Kaurahiutaleita jossain vaiheessa mukaan kuvaan. Muitakin keittoja.

En muista montako päivää olin ollut pirun kipeä ennen kuin menin TK:seen. Heitetään nyt lonkalta että kaksi kolme? Sain happosalpaajan jolla oli kaksiosainen nimi, en muista mikä.

Kun olin ottanut yhden tai useamman tabletin, minulle tuli sellainen olo joka muistutti sitä kun olen syönyt jotain mille olen allerginen, mutta tuntemus oli voimakkaampi. Säikähdin että minulta turpoaa henkitorvi umpeen jos olen lääkkeelle allerginen, joten jätin käytön sikseen. Paranin sitten itsekseni parin viikon mittaan tai päästä.

Seuraavana vuonna (mikä vuosi lieneekään ollut, 2002 tai 2003?) en muista käyttäneeni mitään vatsaa ärsyttäviä lääkityksiä, mutta yhtäkaikki tuli samanlainen tilanne sisusten kanssa, eli turvotus ja kipu. Nyt sain TK:sta sitä Nexium-lääkettä. Muistikuvani mukaan seuraavana yönä tuli aivan saatanallinen korvennus, josta sitten käsitin että se on närästystä. Minulla ei ollut eläissäni tuollaista ollut, eikä sen koomminkaan noin pahana.

Otat lääkettä > vaiva pahenee. Kyllähän tuollaisesta ainakin minun aivoillani tehdään johtopäätös että lääke pahentaa vaivaa. Jätin Nexiumin tuolloin ja parannuin ajan mittaan itsekseni.

En muista mikä vuosi otin happosalpaajaa seuraavan kerran, mutta erittäin pitkän ajan päästä kuitenkin. Ainakin 10 v väli lienee ollut edellisiin kokemuksiin. Sittemmin kun olen satunnaisesti salpaajia käyttänyt, välillä ne auttavat välillä vaiva pahenee käytön lopettamisen jälkeen, ja välillä vaiva pahenee jo käytön aloittamisen alussa. Esim. 3. päivänä.

kertsi

#152
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 28, 2022, 11:21:45
Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 28, 2022, 10:23:32
Mistä päättelit, että nimeonomaan hapon erittymisen lisääntyminen juuri sinun kohdallasi johtui nimenomaan PPI lääkkeistä, ja että happoa ylipäätänsä erittyi normaalia enemmän? Eikö siihen tarvita PPI-lääkkeiden pitkää käyttöä, ainakin kuukausia (tämä vain arvaus)?

Siitä että se toistui/toistuu.
...
Otat lääkettä > vaiva pahenee. Kyllähän tuollaisesta ainakin minun aivoillani tehdään johtopäätös että lääke pahentaa vaivaa. Jätin Nexiumin tuolloin ja parannuin ajan mittaan itsekseni.

Ymmärrän tuon, että sinulla PPI-lääke -> vaivat lisääntyvät. Kyseenalaistan vain johtopäätöksesi vaivojen syystä:

Niin, niin, muuta mistä tiedät, että PPI ottaminen parina päivänä LISÄÄ sinulla haponeritystä (toisin kuin lääkkeen tarkoitus kaiketi olisi), ja että vaivasi johtuvat nimenomaan hapon lisääntymisestä, EIKÄ siitä, että gastriitti saattaa aiheuttaa hapotonta mahaa (ks. 2 edellistä viestiäni), jolloin PPI vielä pahentaa tilannetta, tekee mahasta entistä hapottomamman?

Oletko tsekannut käypä hoito -suositukset gastriittiin? Kuuluuko käypäiseen hoitoon nimenomaan PPI?

(Ja kyllä, se nyt tiedetään, että PPI-lääkkeen lopettaminen kuukausien käytön jälkeen saattaa lisätä heponeritystä, mutta tästähän ei sinun kohdallasi ole kyse, eihän?)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Onko sulla Norma tutkittu helikobakteeri? Ja possuljettu mahahaava? Molemmat kai voidaan tutkia tähystyksessä / gastroskopiassa.

Onko jokin lääkäreistäsi puhunut toiminnallisesta dyspepsiasta?
Ylävatsavaivat ja refluksioireet (Duodecim)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 28, 2022, 11:21:45
Vuosituhannen alussa minulla oli tosiaan ensin yksi gastriitti tai katarri (alkaa ärsyttää tämä tai-tai, piru kun en minä muista kumpi oli, eikä pysty tarkistamaan koska siihen aikaan ei TK vielä sanellut asioita mihinkään Kantaan), joka sai alkunsa voimakkaista särkylääkkeistä (kk-kivut) ja yskänlääkkeestä (en tiennyt että yhtäkkinen kesäkuinen yskä olisikin allergia/astmaperäistä). Kaikki mitä söin tai join sattui, jopa mansikkamehu. Vatsa (ylävatsa) oli turvoksissa. Lopulta en pystynyt syömään muuta kuin mustikkakeittoa, ja tätä meni muistikuvieni mukaan parisen viikkoa. Kaurahiutaleita jossain vaiheessa mukaan kuvaan. Muitakin keittoja.

Gastriitti ON mahakatarri, eli samalle asialle on kaksi nimä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mahakatarri
https://en.wikipedia.org/wiki/Gastritis

Sen yleisin aiheuttaja on helikobakteeri, ja siksi kyselinkin, onko se tutkittu sinulta, Norma.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Minulla oli 1990-luvulla lievää poltetta syönnin päälle, ja sain tuolloin lähetteen tähystykseen. Tästäkin olen kirjoittanut, mutta en muista noinkohan tällä foorumilla. Makasin letku suusta sisään tungettuna ja sain paniikkikohtauksen, kun lääkäri tai hoitajat eivät kertoneet minulle mitään ja muistaakseni eivät olleet edes lähelläni, kun alkoi tuntua että minut on hylätty tukehtumaan keskenäni. Hysteerisenä revin sitä letkua irti, ja silloin tuli ulkkislääkäri huutamaan että älä riko kallista laitetta.

Ikinä en enää mene tuohon tutkimukseen tajuissani ainakaan. Ja sen takia en ole juurikaan lääkäreissä hypännyt vatsan takia. Tuolloin ei löytynyt yhtään mitään (ei helicoa tm.), mutta muistan syötetyn silti vatsahaavalääkekuurin, jonka jälkeen olin oireeton.

Minulle kaikki kuolemanpelkoa herättävät tilanteet jäävät vahvasti mieleen, ja välttelen moisia tilanteita jatkossa.

Jostain luin jonkun lääkärin näkemyksen ettei ole olemassa hapotonta vatsaa. Turha kysellä lähdettä, siitä ei jäänyt mitään mielikuvaa. Oli miten oli, miksi hapottomuus aiheuttaisi närästystä eli poltetta? Nyt kun nykyiseen oireiluuni kuuluu nimenomaan polte ja rintapisto, niin loogisimmalta vaikuttaa että happoa on väärässä paikassa.

Mitään ihmisrääkkäystä en kuitenkaan enää halua tämän vuoksi kokea, kun se 1990-luvullakin oli jo turhaa, kun mitään ei löytynyt.

kertsi

Google väittää, että:

"Hapottoman mahan oireet ovat yleensä hyvin epämääräisiä. Ne voivat muistuttaa närästysoireita, minkä lisäksi ruokailu voi aiheuttaa paineen tunnetta mahaan, mahakipuja tai ilman muodostumista ja röyhtäilyä."
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Google/Lääkärilehti vuonna 2013 myös kertoo:

– Ei myöskään ole vahvaa näyttöä, että suolahaposta olisi apua mahan hapottomuuteen. Haittaa suola­haposta voi sen sijaan olla, se syövyttää hampaita ja ärsyttää ruokatorvea.

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/mika-hapoton-maha/
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Pläräsin eilen kirjastossa sellaista kirjaa kuin Vihdoinkin hyvä olo - suolisto kuntoon ruokavalion avulla. Kirjoittanut Paula Heinonen. Sivulla 69 alkaen käytiin läpi sulkijalihaksen sulkeutumista vähentävät ruoat, limakalvoa ärsyttävät ruoka-aineet ja mahahapon tuotantoa ja kaasunmuodostusta lisäävät ruoka-aineet. (En resetoi tätä muististani, otin sivuista pari kuvaa.)

Muut seikat olivat tuttuja, mutta sulkijalihaskategoriaan oli laitettu pähkinät. Kuinka ollakaan olin tässä kesän mittaan ahtanut pussikaupalla pähkinää. Kirja ei määrittele "pähkinät"-kategoriaansa sen kummemmin, ja tiedän että kaikki pähkinät eivät ole pähkinöitä, muistaakseni maapähkinä oli hernekasvi? Mutta oli miten oli, kaikenlaisia pähkinän nimellä kulkevia tuli syötyä ja monessa muodossa. Minulla ei ole ollut tapana syödä pähkinöitä oikeastaan ollenkaan, mutta kun huomasin etten saa niistä (enää?) allergiaoireita, aloin napostelemaan alvariinsa. Viimeksi söin hunajalla ja suolalla maustettuja pähkinöitä, ja niihin aikoihin yksi tuttavani suositteli hunajaa JA pähkinää nimenmaan happovaivoihin.

Mahahapon tuotantoa lisääväksi on mainittu mm. maito ja kerma. Kermasta olen vuosien varrella saanut vaivoja (vatsanpolttoa), mutta taannoin jostain juuri luin (en muista enää mistä) että maito neutralisoisi happoja. Ja koinkin että maidosta on ollut edes hetkellinen hyöty, kun olen naukannut sitä närästyksen aikana.

Eli perin on taas merkillistä näiden asioiden kanssa.

En usko että olen pilannut oloni pähkinöillä, uskon että omalla kohdallani on nyt ollut useamman asian suma joista yhteensä on kertynyt ikävämpi vaiva. Astmalääkkeet, C-vitamiini nivelvalmisteessa lienevät olleet ne pahimmat yllykkeet.

Kysyin Yliopiston Apteekin onlinetuessa että aiheuttaako LDN närästystä. Sain vastauksen että "onneksi se aiheuttaa vatsakipua ja pahoinvointia". Eli ei siis närästystä ja refluksia. En tiedä sitten, mutta yritän jatkaa sen syöntiä. Olen niin väsynyt siihen että elämässäni todella moni lääke on pitänyt jättää kesken kun sivuvaikutuksista tulee sietämättömiä.

kertsi

#159
^
Tuota kirjaa jotkut suosittelevat (tai hehkuttavat jopa) siellä Suomen refluksi -keskustelupalstalla. Itselläni ei ole mitään mielipidettä siitä. Siellä on monenkirjavaa sakkia. Sellaisiakin, jotka jopa uskovat suolahapon auttavan (en tiedä, syövätkö nurinkurisesti sitten samanaikaisesti happosalpaajia JA suolahappoa). Tämä Paula Heinonen ei taida olla lääkäri, vaan omien kotisivujensa mukaan:

LainaaHei, olen Paula Heinonen. Olen funktionaalisen lääketieteen asiantuntija, tekniikan lisensiaatti, entinen suolistotutkija, tietokirjailija ja kolmen nuoren miehen äiti. Pidin kahdeksan vuotta myös omaa radio-ohjelmaa. Haluan tuoda viimeisimmän tutkimustiedon avuksesi, kun tavoittelet terveyttä ja hyvää oloa.

Minulla on sellainen käsitys, että funktionaalinen lääketiede ei ole lääketiedettä, vaan jonkinlaista huuhaata ja uskomuslääkintää. Se kyllä korjata, jos joku tietää asiasta. Ainakin Science Based Medicine nettisivusta pitää sitä uskomuslääkintänä.
Funktionaalinen lääketiede (Wikipedia)

Vaikka voi sieltäkin suunnalta löytyä jotain oljenkorsia, en minä sillä. Wiki kertoo mm.
LainaaRohkaisevia tuloksia funktionaalisen lääketieteen hoitomallin tehosta on saatu stressin ja uupumuksen hoidossa keski-ikäisillä naisilla. 28 viikkoa kestänyt pilottitutkimus[12] osoitti muun muassa, että koehenkilöiden helikobakteeri-infektiot vähenivät ja syljestä mitattava hormonitasapaino (prasteroni/kortisoli-prasteroni) muuttui edullisemmaksi.
Suomessa:
LainaaSosiaali- ja terveysministeriö on määritellyt viralliseen terveydenhuoltoon kuulumattomat hoitomuodot vaihtoehtohoidoiksi.[13] Valviran toimivalta ei ulotu terveydenhuollon ammattihenkilöiden toimimiseen muissa tehtävissä, kuten ns. vaihtoehtohoitojen antajina tai tarjoajina. Näin ollen viranomaiset eivät juuri valvo funktionaalisen lääketieteen harjoittajien toimintaa Suomessa. STM:n tavoitteena on lähitulevaisuudessa selkeyttää ja lisätä vaihtoehtohoitoihin liittyvää lainsäädäntöä.[14]

LainaaKritiikkiä
Terveyssosiologian dosentti Markku Myllykankaan mukaan vakuuttavan tieteellisen näytön sijaan funktionaalinen lääketiede ratsastaa muun muassa yksittäisillä potilastapauksilla ja todistajalausunnoilla, kuten muukin uskomuslääkintä. Funktionalistit tekevät lukemattomia testejä jahdatessaan asiakkaistaan esimerkiksi hivenaineiden "puutostiloja". Funktionaalinen lääketiede pyörii usein ovelasti lääkkeiksi naamioitujen ravintolisien, antioksidanttien, hivenaineiden ja vitamiinien ympärillä.[16]

Viranomaiset ovat pitäneet funktionaalisen lääketieteen perustajana pidetyn Jeffrey Blandin ravitsemus- ja laihdutusvalmistemarkkinointia sekä terveysvaikutusväitteitä vilpillisinä.[17]

Skeptikkosivustolle kirjoittavan yhdysvaltalaisen eläkkeellä olevan perhelääkärin Harriet Hallin mukaan kuvauksen epämääräisyyttä on pidetty tarkoituksellisena markkinointipuheena ja hoitoja hyödyttöminä. Samoin suhtautuu yhdysvaltalaisen järjestön Science-Based Medicine -järjestön (SBM) kirjoittaja lääkäri David Gorski.[18][19]

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#160
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 30, 2022, 08:13:08
Pläräsin eilen kirjastossa sellaista kirjaa kuin Vihdoinkin hyvä olo - suolisto kuntoon ruokavalion avulla. Kirjoittanut Paula Heinonen. Sivulla 69 alkaen käytiin läpi sulkijalihaksen sulkeutumista vähentävät ruoat, limakalvoa ärsyttävät ruoka-aineet ja mahahapon tuotantoa ja kaasunmuodostusta lisäävät ruoka-aineet. (En resetoi tätä muististani, otin sivuista pari kuvaa.)

Olisi mukavaa, jos jaksaisit kirjoittaa auki noiden kategorioiden sisällöt, tai vaikka jatkaa näitä alla listattuja.

Itselläni on tiedossa tai luulossa:

Sulkijalihasta relaksoivat:
- C-vitamiini
- sitrushedelmät (varmaankin koska sisältävät C-vitamiinit ja ovat hapokkaita?)
- paprika (varmaankin C-vitamiinin takia, on C-vitamiinipommi)

Limakalvoa ärsyttävät ruoka-aineet:
- ei ruoka-aine, vaan lääke: tulehduskipulääkkeet

Mahahapon tuotantoa lisäävät:
- ?

Kaasunmuodostusta lisäävät ruoka-aineet:
- pavut, linssit
- kaalit (vars. ruusukaali?)
- sipulit?
- ainakin itselläni leipä? Varsinkin tuore ruisleipä.

En tiedä mikä kategoria:
- minttu, piparminttu, xylitoli?  ainakin piparminttuinen xylitolipurkka
- piparminttuinen hammastahna (pitää huuhtoa kunnolla eikä pelkästään syljeksiä ja jättää fluori suojaamaan hampaita)
- kaakao, suklaa  (koska karvasaineet?)
- sipulit (koska karvasaineet?) varsinkin tavallinen sipli varsinkin raakana
- omena (koska karvasaineet?)(koska C-vitamiini?)
- rasvat ylenmääräisinä
- käristetyt ruoat
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Pähkinöistä.
Ravitsemusterpaeutti suositteli minulle kerran, että korkeintaan pieni kourallinen (niin paljon kuin kahteen ruokalusikkaan mahtuu) pähkinöitä olisi hyvä päivässä (ja korkeintaan puolikas avokado). Käynnin aiheena oli kyllä painonhallinta, mutta yleisterveellisiä ohjeita he taitavat jakaa. Joissain pähkinöissä on kai jotain homeen tuottamia myrkkyjä, luulen, että se on suosituksen takana - eli riskien minimointi. Ja onhan pähkinöissä paljon energiaa myös. Närästykseen liittyen, niissä on etenkin paljon rasvaa.

Ylenmääräinen rasvahan (ja paistettu ruoka) helposti aiheuttaa närästystä. Itselläni mm. leipäjuusto, joka olisi suurta herkkuani.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Sulkijalihashäiriköitä: rasvainen ruoka, paistetut ja käristetyt ruoat, rasvainen liha, siipikarjan nahka, majoneesi, kerma, kermakastikkeet, rasvaiset salaattikastikkeet, leivonnaiset, monet rasvaiset jälkiruoat, rasvaiset maitotaloustuotteet, suklaa, pähkinät, piparminttu, kofeiinia sisältävät juomat (kahvi, tee, kolajuomat, kaakao).

Limakalvoa ärsyttävät: hedelmämehut, tomaattimehu, appelsiinimehu, greippimehu, chili, mustapippuri, valko- ja punaviini, väkevät alkoholijuomat.

Hapon tuotantoa lisäävät: kofeiinia sisältävät juomat, kofeiiniton kahvi, maito ja kerma, hiilihapotetut juomat.

Nämä siis kirjasta otetuista kuvista keräiltyinä. Itselleni tuo hiilihapotettujen juomien ärsyttävyys on kyllä tullut harvinaisen selväksi. Jossain terveysryhmässä tätä kirjaa suositeltiin. En tiedä sitten meneekö kategoriaan "muotivillitys", kuten niin monet ruokavalioon liittyvät asiat ikävä kyllä tuntuvat menevän.

Norma Bates

En muista mitä eilen googlettelin, mutta tällaista tuli vastaan:

Useat lääkeaineet ärsyttävät vatsaa ja suolistoa. Yksi tällainen lääkeaine on Hannu Kokin mukaan protonipumpun estäjä pantropratsoli, jota sisältäviä valmisteita suomalaiset käyttävät paljon.

Pitkäaikaiskäytössä pantopratsoli vähentää Kokin mukaan muun muassa B12-vitamiinin imeytymistä, suurentaa maha-suolikanavan bakteeritulehdusten riskiä hieman, aiheuttaa magnesiumin puutetta ja suurentaa murtumien riskiä 10–40 prosentilla.


https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/c8d57e8d-51b1-4676-a716-0b07ab0b0b50

Mitähän tuolla mainitulla vatsan ja suoliston ärsyttämisellä oikein käytännössä tarkoitetaan? Onko tuo pitkäaikaiskäyttö eri asia, vai nimenomaan se ärsytysseikka?

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 30, 2022, 09:35:11
Sulkijalihashäiriköitä: rasvainen ruoka, paistetut ja käristetyt ruoat, rasvainen liha, siipikarjan nahka, majoneesi, kerma, kermakastikkeet, rasvaiset salaattikastikkeet, leivonnaiset, monet rasvaiset jälkiruoat, rasvaiset maitotaloustuotteet, suklaa, pähkinät, piparminttu, kofeiinia sisältävät juomat (kahvi, tee, kolajuomat, kaakao).

Limakalvoa ärsyttävät: hedelmämehut, tomaattimehu, appelsiinimehu, greippimehu, chili, mustapippuri, valko- ja punaviini, väkevät alkoholijuomat.

Hapon tuotantoa lisäävät: kofeiinia sisältävät juomat, kofeiiniton kahvi, maito ja kerma, hiilihapotetut juomat.

Nämä siis kirjasta otetuista kuvista keräiltyinä. Itselleni tuo hiilihapotettujen juomien ärsyttävyys on kyllä tullut harvinaisen selväksi. Jossain terveysryhmässä tätä kirjaa suositeltiin. En tiedä sitten meneekö kategoriaan "muotivillitys", kuten niin monet ruokavalioon liittyvät asiat ikävä kyllä tuntuvat menevän.
Tattis.

Monet noista tosiaankin närästävät, paitsi (rasvaton) maito, ainakaan itselläni. Päinvastoin, sen avulla pystyy juomaan kahvia, jota muuten ei uppoaisi.

Luulen, että nuo väitteet "Hapon tuotantoa lisäävistä" ruoka-aineista voi olla huuhaata (vaikka useat noista voivatkin närästää). Olen joskus jollain huuhaa-sivustoilla lukenut siitä, ja luulen, että tuollaiset väitteet liittyvät uskomushoitojen piiriin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️