Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Refluksi ja närästys

Aloittaja kertsi, marraskuu 20, 2021, 11:42:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Jee. Ennätysmäiset yli 7 tunnin yöunet.

Taisi olla oikea "diagnoosi" tuo, että piparminttu on tämän draaman pikkuroisto, ja siksi (piparminttusen) xylitolipurkan iltamässytysten väliin jättäminen ja (piparminttuisen) hammastahnan huuhtelu pois suusta harjaamisen jälkeen taisi auttaa jonkin verran.

Se draaman isompi ja varsinainen roisto on tulehduskipulääkekuuri, jonka jouduin syömään noin  puolitoista kuukautta sitten. Maha ei enää kestä tulehduskipulääkkeitä, kun niitä on joutunut niin paljon syömään.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Minulla tuli vuosituhannen alkupuolella katarri tai gastriitti (en ikinä muista että kumpi, ja asiaa ei voi tarkistaa näin pitkän ajan päästä) kun olin käyttänyt sekä yskänlääkettä (turhaan, koska oireilu oli jo silloin astmaa, mitä en tiennyt) että särkylääkettä kuukautiskipuihin. Yhtäkkiä vaan vatsa alkoi turpoamaan joka aterian päälle ja sattui helvetisti. Lopulta en voinut syödä oikein mitään ja pelkkä mehukin poltti vatsaa. Tuolloin sain happosalpaajaa, ja siitä tuli sellainen olo että luulin saaneeni pahan allergiakohtauksen (jotenkin ahdisti tai kuristi kurkusta?) ja lopetin sen syömisen. Mustikkasoppaa, myöhemmin myös kaurahiutaleita, nauttien pärjäsin parisen viikkoa hengissä kunnes vaiva lähti helpottamaan.

Liekö ollut vuotta myöhemmin vaiva uusi. Tuolloin sain Nexium-lääkkeen ja tuli niin kammottava korvennus rintakehään (siis tuolloin aito närästys, ja pahin mitä olen eläissäni kokenut) keskellä yötä että oksat pois, ja jäi sekin lääke. Ilmeisesti se mitä olin olettanut allergiaksi sen aiemman lääkkeen kanssa oli sekin närästystä. Nexium muistaakseni on samaa ainetta kuin Somac?

Lääkkeet itselleni ovat kyllä absolut pahin oireiden aiheuttaja kautta aikain.

kertsi

^
Itselläni nämä käsikauppalääkkeet Samarin ja Gaviscon ovat auttaneet vähän, mutta muut eivät juurikaan. Samarin helpottaa melko pian, ja Gaviscon viiveellä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#33
Vähän OFF TOPIC.
Sydänkohtaus voi ilmetä närästyksen kaltaisena:

Petteri Orpo kertoo sydänkohtauksestaan IS:lle: "Luulin, että minulla on vain paha närästys"
Lainaa– Luulin, että minulla on vain paha närästys. Mutta apteekissa oli vähän kokeneempi farmaseutti. Kysyin sitten, olisiko tähän närästykseen jotain, Orpo sanoo IS:lle.

– Rouva kysyi, onko kylmä hiki ja säteileekö kipu. Sanoin, että itse asiassa kyllä. Sitten hän sanoi, että nyt on sellainen tilanne, että sinulla on sydänkohtaus käynnissä. Sinä lähdet Meilahteen nyt.

(Mutta tuskin sydänkohtaus kestää viikkokaupalla? Tukkeutunut sepelvaltimo voi kyllä oireilla pitkän ennen varsinaista infarktia.)

https://www.mehilainen.fi/sydan-ja-verisuonitaudit/sydaninfarkti
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 21, 2021, 10:58:42
Minulla tuli vuosituhannen alkupuolella katarri tai gastriitti (en ikinä muista että kumpi, ja asiaa ei voi tarkistaa näin pitkän ajan päästä) kun olin käyttänyt sekä yskänlääkettä (turhaan, koska oireilu oli jo silloin astmaa, mitä en tiennyt) että särkylääkettä kuukautiskipuihin. Yhtäkkiä vaan vatsa alkoi turpoamaan joka aterian päälle ja sattui helvetisti. Lopulta en voinut syödä oikein mitään ja pelkkä mehukin poltti vatsaa. Tuolloin sain happosalpaajaa, ja siitä tuli sellainen olo että luulin saaneeni pahan allergiakohtauksen (jotenkin ahdisti tai kuristi kurkusta?) ja lopetin sen syömisen. Mustikkasoppaa, myöhemmin myös kaurahiutaleita, nauttien pärjäsin parisen viikkoa hengissä kunnes vaiva lähti helpottamaan.

Liekö ollut vuotta myöhemmin vaiva uusi. Tuolloin sain Nexium-lääkkeen ja tuli niin kammottava korvennus rintakehään (siis tuolloin aito närästys, ja pahin mitä olen eläissäni kokenut) keskellä yötä että oksat pois, ja jäi sekin lääke. Ilmeisesti se mitä olin olettanut allergiaksi sen aiemman lääkkeen kanssa oli sekin närästystä. Nexium muistaakseni on samaa ainetta kuin Somac?

Lääkkeet itselleni ovat kyllä absolut pahin oireiden aiheuttaja kautta aikain.

Hitaan lopetuksen tärkeydestä:
rebound-efekti:
https://www.refluksi.fi/39
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Eihän siinä voinut edes aloittaa, kun muistaakseni jo ekasta napista tuo Nexium iski sen yöllisen jumalattoman tuskatilan.

Olen toki aina saattanut olla fibromyalgia-piirteinen ennen varsinaista sairastumistakin yksi piirre on että lääkkeisiin reagoidaan poikkeavin tavoin.

kertsi

#36
Norma mainitsi IBS:n närästyksensä taustasyynä.

Ilmavaivoja tuottavat ruoat saattavat tosiaan joillakin aiheuttaa närästystä (ja refluksiakin?).

Tämä helvetillisen refluksiepisodini alkusysäys oli pakollinen tulehduskipulääkekuuri, ja pahentaja piparminttu (tai xylitoli? xylitolipurkassa (tai ilman nieleskely purkansyönnin yhteydessä?) ja piparminttu (tai fluori?) hammastahnassa (jota en harjauksen jälkeen huuhdellut pois, koska niin neuvottiin hampaiden takia olemaan tekemättä), ja ennen kaikkea luultavasti mirtatsapiini, jota syön puolikkaan tabletin illalla unen saantiin.

Mutta tällä viikolla keitin myös ison kattilallisen papuja, joista suurimman osan laitoin pakastimeen, mutta söin papuja normaalia suurempia määrinä useampana päivänä.

Ja kaiken kukkuraksi kipukynnykseni on alhainen masennuksen takia. Ja koska refluksi on aiheuttanut unettomuutta, on kipukynnykseni vielä normaaliakin alempana.

Ai niin, olen myös leiponut mm. ruisleipää (ei-hapatettua) viime viikkoina. Sekin voi aiheuttaa närästystä? (Ainakin jos olisi keliaakikko, mitä en tietääkseni ja testien mukaan ole.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Pahimmillaan IBS voi aiheuttaa vallan törkeät kivut, kuten havaitsin vuosia sitten laitettuani ensimmäistä kertaa elämässäni laatikkoa punakaalista. Kovimpia vatsakipuja mitä olen ikinä kokenut.

Joillekin IBS aiheuttaa ripulia, joillekin ummetusta. En tiedä kuinka yleinen refluksitaipumus on tämän sairauden puitteissa, mutta sellaista siis voi olla.

kertsi

^
Mulla on jääkaapissa sekä kokonainen punakaali että kokonainen keräkaali. Ollut jo viikon, kun en ole oikein uskaltanut niistä valmistaa mitään (salaattia, uuni"pihvejä" jne.).  Ja viimeisin kauppatilaukseen tilasin parikin hapankaalirasiaa, joita myöskään en ole uskaltanut avata...

Koko viikko mennyt melkein ilman tuoreita kasviksia, kun vaan ei ole uponnut, eikä ole uskaltanut ottaa riskiä, että olo menee vielä helvetillisemmäksi.

Eilen sentään uskalsin syödä pienen omenan, ja toissapäivänä. Ja eilen söin 1/4 paprikaa, mitä aiemmin en uskaltanut, sekin voi närästää.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Se on hyvin yksilökohtaista IBS:ssäkin mikä kellekin mitäkin tekee. Jostain luin että ananas, papaija ja kiivi ovat vatsalle hyvästä. Enkä muista noista ikinä vaivoja saaneeni. Jostain syystä kuivatut ananakset ja papaijat ovat tosin alkaneet kiihdyttää suolen toimimista, mitä aiemmin en muista havainneeni. Syönkin niitä sitten ihan viimeiseksi illalla, niin aamulla saa ns. rojut pellolle.

kertsi

Krempat-ketjusta:

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 24, 2021, 10:23:41
Sunnuntaiaamuna yökkäsin jälleen (aivan kuten viikko aiemmin), maanantaiaamuna yökkäsin vielä pahemmin. En muista sunnuntaista, mutta maanantaina yökkäyksen provosoi astmaattinen aamuyskä. Edelleenkään ei tullut kuin sylkeä ulos (eikä toki tarvitse tullakaan, yhtään mitään). Sunnuntaiden välillä pahoinvointi oli vaihtelevaa ja tuntui että aamuisin pahempi, kun taas illalla saattoi olla miltei normaali olo. Otin perjantaina klo 18 maissa kokeeksi Sirdalud + parasetamoli -kombon (josko niskassa olisi jotain jännitystiloja), ja kävin saunassa klo 21. Tuntui että tuolloin mentiin kohtalaisesta huonompaan suuntaan, ja sama huonompi olo jatkui sitten perjantai-illasta maanantaille asti. Sitten tuli mieleeni että vaikka tässä nyt niska olisikin pääosassa tai se alkuperäinen syy huonoon oloon, niin ehkä pätkittäinen Triptylin käyttöni on jotenkin mukana ongelmavyyhdessä. Aina kun otin sitä viime viikolla, ottamisen jälkeisenä päivänä EN yökännyt, vaikka olisikin huimannut. Otin nyt sitten kokeeksi maanantai-iltana, enkä yökännyt tiistaiaamuna. En ole yökännyt nytkään, vaikkei olo normaali olekaan.

Mutta ei tästä ota selvää vaikuttaako lääkkeet vai elääkö huimaukseni omaa elämäänsä.

Sunnuntaiaamuna kun yökkäsin lavuaarin yllä, tökkäsi alaselkään ja taas alkoi noidannuoli. Viimeksi oli syyskuussa, 2 vk sen jälkeen kun olin painin aloittanut.
... (pätkä selän jumista ja yrityksistä päästä terveyskeskushoitoon tästä karsittu)

Yksi tauti mitä olen yrittänyt vältellä on luulotauti. Mutta väistämättä sitä tuommoisesta huimauksesta ajattelee vaikka mitä. Painimaan en taida enää uskaltaa mennä, koska tilanne voisi toistua, että niskani venyy liikaa, eikä siitä sitten tykkää. Neliraajahalvaantuneeksi en halua. Lisäksi vuoden sisällä tavaksi tulleet 2 vk pituiset kuukautiset, joista niistäkin olen tässä saanut nautiskella, panevat pelkäämään syöpää. Kun sitä kuitenkin on naispuolisilla sukulaisillani ollut. Kävi muiden vaivojen kanssa miten kävi, ehkä ensi vuonna pitää hakeutua lääkärille tämän vuotelun pakeilta. Tiedän kyllä että vaihdevuodet tekevät mitä vaan, mutta ei kaikki normaalia ole, vaikka mitkä vaihdevuodet olisi.

Kaiken kukkuraksi kävi sitten vielä seuraavaa. Kun olen havainnut että kuivattu papaija ja ananas aiheuttavat nykyään suolentoiminnan nopeutumista, olen syönyt niitä myöhään illalla. Eilen mussuttelin niitä olisiko ollut klo 22 maissa, kun sitten syönnin päälle yhtäkkiä alkoi aivan jumalaton pumpun jumputus ja tuli taas paha olo, vaikka siinä illan mittaan oli melkein normaali olo ollut. (Huimaus tuntuu olevan kyllä kokoajan ikäänkuin korvan takana vaanimassa, mutta ei se aina kuvotukseen asti yllä.) Olen tämmöistä tunnetta kuin olisi rytmihäiriö (voi ollakin, sitä minulla on elämäni varrella ollut huonosti nukuttujen öiden perään) kokenut aiemmin jos syön paljon karkkia. Mutta ei siihen mikään huono olo varsinaisesti ole liittynyt. Se jumputus vain. Jos en nyt väärin muista. Nyt oli kyllä kaikkien pumpun takomisten äitee, ja kesti ehkä tunnin. Tuosta sitten tietenkin äidyin pelkäämään että diabetes, kun sitäkin on suvussani.

Noin kaikenkaikkiaan tuntuu siltä että koko kroppa on sekaisin kuin seinäkello. Jos ajattelen ns. minimaaliselta kannalta, niin kaippa ne ruoansulatushäiriöt jotka sain aikaiseksi tuon Sirda-paran syömisellä (yksi ainoa annos, mutta tuntuu riittävän) voinevat tämmöistäkin tehdä, ja huimaukselle olen altis muutenkin kun on se asentohuimaus. Toisaalta asentohuimauksen pitäisi olla kiertävää tyyppiä, jossa mennään siihen suuntaan missä se pahin vika on. Minulla se on oik. korvan puolella. Kun huimaus alunperin alkoi perjantaina 12.11. se kyllä nimenomaan heitätti, ja päin oik. puolellani ollutta seinää. Mutta sittemmin huimaus on ollut vain epämääräistä huonoa oloa jossa ei kuljeta yhtään minnekään. Tosin ehkä välillä eteenpäin siinä mielessä että jos olen kallistanut päätä eteenpäin, niin sitten tuntuu kuin voisi kaatua pärställeen. Tämän vuoksi katson että se niska nyt kumminkin on se varsinainen vaivan lähde, koska juuri pään eteenpäin kallistumisestahan koko hässäkkä lähti etenemään.

Mutta ihmeellistä että kun minulla oli niskan noidannuoli viime vuonna, niin kyllä se alta viikon asettui. Nyt sen kuin vain kestää ja kestää, vaikkei semmoista saatanallista kipua olekaan kuin siinä oli, jos yritti liikuttaa päätä siis.
Norma,

omaan viimeaikaiseen refluksi- ja närästyshelvettiini on kuulunut sekä huimaus (pienesti) että pahoinvointi. Luin jostain, että vagus-hermo jotenkin olisi refluksin ja huimauksen yhdistävä tekijä, en muista miten. Jos on ennestään asentohuimausta, voi refluksi vielä korostaa sitä.

Astmaattinen aamuyskäkin voi johtua (myös) refluksista: hapanta mahansisältöä valuu yön aikana suuhun, ja voi valua jopa keuhkoihinkin(!) - (pitääpä ottaa selville, voiko refluksi aiheuttaa myös keuhkokuumeen, oma muistiinpano tässä).

Tarkistapa (lääkeselosteesta, Suomen Refluksista tms.) voisivatko Sirdalud, Triptyl ja Parasetamolkin aiheuttaa refluksia. (Sirdalud on omasta mielestä huono ja tehoton lääke, mutta tämä on oma ja erään ystäväni kokemus, en tiedä kuinka yleinen.)  Ainakin trisykliset masennuslääkkeet aiheuttavat refluksia, ja eikös Triptyl nimenomaan ole trisyklinen, jos en väärin muista?

Trisyklisistä puheenollen: Itse jätin eilen illalla pois unensaantiin ottamani mirtatsapiinin puolikkaan, ja nytpä ei reflusi vaivannutkaan - sain 10 tunnin yöunet! (Tein kyllä erästä stressiä lieventävää toimintoakin ennen nukkumaan menoa. Stressihän pahentaa refluksia.) Tässä on 1-2 kuukautta mennyt huonounisena refluksin takia, joten tämä on yhtä juhlaa. Nyt pitää kyllä tarkistaa, miten mirtatsapiini oikeaoppisesti lopetetaan niin, että tule jotain hirveitä vierotusoireita, "sähköiskuja". Ehkä tänäiltana otan 1/4 murusen. (Aiemman kokemukseni mukaan ainakin yhden vuorokauden voin jättää väliin ilman, ettei tule vierotusoireita.)

Paini on refluksin (jos sinulla olisi se) kannalta huonompi juttu, ainakin jos siinä ollaan välillä pää alaspäin - mitä refluksikon pitää välttää siinä missä lattia-asennuksia, päälläseisontaa, tiettyjä jooga- ja jumppa-asentoja.

Isoja lihasponnistuksiakin painissa ainakin tehtäneen, ja ne (esim. kuntosalilla tai raskaiden esineiden (tai ihmisten) nostelussa) voivat aiheuttaa refluksia.

Närästys (ja refluksi?) (ja pahoinvointi?) voivat aiheutua mm. vuotavasta mahahaavasta. Jos siihen liitetään 2 vk kuukautiset, niin on iso riski, että Hb laskee liian alas. Ihan molemmista syistä kannattaisi mittauttaa hemoglobiini.

Kuivattu ananas ainakin on älyttömän sokeripitoista, ja muistelen, että sokeri saattaisi itsellä aiheuttaa närästystä ja refluksia. Ja onhan se hapantakin, mikä voi närästää. Sen lisäksi sokeri vie yöunetkin minulla, varsinkin iltasella syötynä.

Ylipäätänsä unen saannin kannalta illalla syötyä sokeria - ja proteiiniakin - kannattaa välttää, heikentävät unensaantia. Mutta iltapalaksi (vähintään yli 3 h ennen makuulle menoa) pieni puuro esim. liotettujen luumujen ja pellavansiementen kanssa voisi sekä antaa hyvät unet, että auttaa vatsaakin toimimaan sutjakammin.

Tuo vatsan toiminta itselläni on ollut nyt viime aikoina ollut vähän niin ja näin, ehkä ruoan vähäisemmän kuitupitoisuuden vuoksi (keitettyjä kasviksia kyllä olen syönyt jonkin verran), ja ennen kaikkea siksi, että olen huomattavasti vähentänyt piparminttuisen xylitolipurkan syömistä (ja jopa sylkenyt syntyvän nesteen mukiin, kun olen ruoan jälkeen syönyt). Eilen vetelin kyllä kahdella aterialla ison satsin raakaravintoa (porkkanaa, punakaalia, varsiselleriä, väh. punasipulia, yrttimarinoitua artisokkaa, kesäkurpitsaa), eikä tehnyt ollenkaan pahaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Tuntuu vähän siltä että melkeinpä mikä tahansa lääke joka vaan sisälle päätyy aiheuttaa happovaivoja/refluksia (hiukan epäilyttää käyttää r-sanaa, kun diagnoosia minulla ei ole). Alunperin tosiaan jo 1990-luvulla, ja silloin kyllä takuulla stressireaktiona, kun oli kaikenlaista yhtäaikaa (mm. burn out ja isän kuolema). 2000-luvun alussa se sitten palasi oikein "koston kanssa". Sen koommin ei kai hyvää vuotta ole sen suhteen nähnytkään.

Triptyliä en varsinaisesti osaa oireiluuni liittää, koska huonosti meni jo tuolloin oliko lie 2002 ja 2003, ja Triptyliä käytin vasta 2007 - 2010. Ja nyt kun olen käyttänyt sitä keväästä 2019, en ikinä koe semmoista selvää syy-yhteyttä että kun ottaa napin, niin hetken / päivien päästä alkaisi vatsavaivat. Ummetus kyllä tulee joskus hyvinkin äkkiä, ja sen takia syönkin Triptyliä tyylillä "tarpeen mukaan", enkä yhtä soittoa. Sensijaan jos otan särkylääkettä, niin takuulla tullaan kärsimään, jos ei ihme tapahdu. Sirdaludia sai melkoisen läjän alaselään kipuun kesällä 2019, kun noidannuolihan se silloinkin iski. Tuolloin kiukuttelin netissä että paska lääke. Mutta joku lääkäri sanoi että "Sirdaludhan tavataan yhdistää parasetamoliin", ja siitä eteenpäin olen sitä ottanut kombona. Sillä tavalla siitä on ollut jotain hyötyä. Tai ainakin on väsähtänyt niin että on voinut nukkua päiväunet, eikä tarvitse kitua kivussa koko päivää. Joskus kokeilin sitä ottaa yöksi, mutta ei siitä juontunut semmoista että olisin aamulla ollut kivuton.

Ongelmallisimmaksi koen että astmalääkettä on pakko käyttää. 4 kk Symbicortia johti jokapäiväiseen vatsakipuun vuosia sitten ja jätin sen lääkkeen, vaikka se oli paras tähän mennessä astmaan kokeilemistani. Myöhemmin kun hain Seretideä, omalääkäri sanoi että "kaikista astmalääkkeistä tulee vatsavaivoja". Vaikutti kuitenkin siltä että kolmesta eri vahvuudesta miedoin Sere ei minulle niitä tuottanut. Mutta annas olla kun allergiakausi eteni ja olo paheni, ja siirryin keskimmäiseen vahvuuteen, niin jälleenhän siitä sitä vatsan vaivaisuutta tuli. Viime vuonna ja tänäkin vuonna. Nyt olen tässä jo jonkin aikaa ollut jälleen miedommalla Serellä, mutta voihan se olla että vatsa ei enää anteeksi anna ja ihan sama mitä käytän.

Fibrokipuihin minä en oikein keksi mitään muuta kuin Triptyl, kun kaikki muut vaihtoehdot vaikuttavat kammottavilta. Toisinaan haaveilemani LDN:kin osoittautui pettymykseksi sikäli että juuri luin siitä että sen vaikutuksen alkaminen kestää todella pitkään. Mistä ihmeestä sen sitten voi tietää että onko fibro jo ehtinyt vaihteeksi rauhoittua omia aikojaankin, jos kivut vähenevät joskus aikojen päästä? Minulla fibro vaihtelee varsin paljon, ja siksi juuri haluankin käyttää lääkettä jota ei tarvitse ottaa joka päivä.

Täältä en löydä närästys- tai refluksiuhkaa Triptylin litaniassa, pahoinvointia kyllä:

https://pharmacafennica.fi/spc/2906304

Nortriptyliini (Noritren) saattaisi kiinnostaa, mutta siinä nyt on ihan sama seikat kuin amitriptyliinissä. (Jotkut kai kokeneet ettei niin väsytä.) Periaatteessa en saisi kyllä tietysti käyttää kumpaakaan, jos minulla on todella rytmihäiriöitä. Enhän minä tiedä onko - sellainen todella ällöttävä olo kuin elämäni varrella aina toisinaan tulee, eli että pumppu hakkaa tuhatta ja sataa ja kädet tärisee on minut saanut olettamaan että on. Äidilläni kuulema oli. Ja käsitykseni mukaan rytmihäiriöt eivät ole välttämättä vakava asia. Vastenmielinen vain. Että ehkä siinä mielessä Triptyliä ei sitten suositella. En tiedä voiko pumppu peräti paukahtaa paskaksi, kun sitä käyttää.

Ja sitten on tietysti vielä sekin että kun ei nämä polvet tästä paremmaksi muutu, vaan tulevat aina vaan paskemmiksi, niin jotain kivun turruketta niihinkin olisi hyvä ehkä saada jossain vaiheessa. Mobic ei tehonnut edes 2018, vaikka lääkäri höpötti "lievistä alkavista kulumista", joista en sitten itse tajunnut että rikkohan se kumminkin on, vaikkakin oli (silloin) vain alkava. Tulehduskipulääkkeitä en voi syödä allergian takia. Parasetamolista ei vatsa tykkää. Ei äkkiseltään tule mieleen muita kuin tuo hemmetin Triptyl, jota kuulema myös nivelrikkoon syödään. Ehkä siihen voisi luottaa että se ei happoja äidytä, kun ei sitä kerta luettelossa oltu mainittu.

Pilallahan tuo vatsapuoli kyllä on. Jokaisen syönnin päälle yskittää, söin mitä vaan. Vaikka olen sättinyt happosalpaajia, en enää muuta keksinyt kuin palata sen pariin, aloitin aamulla esomepratsolin josta oli laatikko kesken. Saa nähdä kauanko sitä jaksan kiskoa, jos ei yhtään helpota. Ikinä ei lääkkeiden kanssa tiedä pitäisikö niitä vetää kaksin käsin tai pidempään, vai lopettaa heti jos ei mitään tapahdu.

kertsi

Taisi olla siellä Suomen Refluksi -sivulla, jossa varoiteltiin trisyklisistä masennuslääkkeistä, jota Triptyl on. Ja tosiaankin Triptyl voi aiheuttaa rytmihäiriöitä ja asentohypotensiotakin (eli huippausta jos nousee liian äkisti ylös):

Trisykliset kaikki vaikuttavat sydämen sähköiseen johtumisjärjestelmään. Sitä kautta ne altistavat rytmihäiriöille. Ne saattavat myös aiheuttaa asentohypotensiota eli voimakasta verenpaineen laskua, kun noustaan äkillisesti ylös. Tämä voi altistaa kaatumisille. Lisäksi myrkyllisen ja hoitoannoksen välinen ero on hyvin pieni. Ne olivat huomattavan myrkyllisiä jo vähän hoitoannoksen ylittävillä annoksilla. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2004/10/05/masennuslaakkeiden-haitat
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

"Hoitoannos" tarkoittaa tuossa varmaan masennuksen hoitoannosta. Se voi olla esim. 125 mg/vrk ja jokaikinen päivä. Fibroon käytetään 25 - 50 mg, jotkut vähemmänkin. Syksyn mittaan olen ottanut noin kahdesti viikossa. Painin aloittaessani taisin olla kaksi, vaiko peräti kolmattakin viikkoa, ilman. Oli sen verran kivuton olo, ja halusin olla mahd. skarppina.

Säiden kylmeneminenhän sen hyvän kunnon sitten aina pilaa.

kertsi

Ne sinun "riehumiset" eli hikiliikunta siinä missä auringonpaistekin on voinut muodostaa kehoon endorfiineja. Endorfiinithan ovat hyviä kipulääkkeitä. Ja stressinpoistajia. Ja stressihän puolestaan aiheuttaa tai pahentaa närästystä ja refluksia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Endorphins
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️