Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Refluksi ja närästys

Aloittaja kertsi, marraskuu 20, 2021, 11:42:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

On minullakin vatsavaivoja. Luultavasti liika viininkäyttö ja hieman yksipuolinen ruokavalio syynä...

kertsi

Ensimmäinen yö nukuttuna 20 korkealla kiilatyynyllä. Aluksi vähän pelkäsin, että sitä valuisi aivan liikaa alaspäin, mutta ei sitten valunutkaan niin paljon kuin pelkäsin. Kerran löin varpaani patjan ulkopuolella jalkopäässä olevaan esineeseen. Niskat ehkä vähän jäykkänä. Tuo 20 cm korkea ehkä on ok, jos on aivan järkyttävät refluksioireet. Näillä tiedoin, saattaisin kyllä kallistua 15 cm korkeaan. (Tai jopa 10 cm.) 20 cm korkea maksoi lähemmäs sata euroa.

Sijoitin kiilatyynyn joustinpatjan ja paksun petauspatjan väliin. Ensi yönä kokeilen sijoittaa patjan alle.

Eilen illalla en uskaltautunut refluksin takia nukkumaan kuin vasta lähemmäs kahta. Mutta sain silti aika ok unet.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Vähän riippuu millainen patja sinulla on, mutta luulen, että 20cm kutistuu aika nopeasti patjan alla, jos se on pitkään siellä. Sehän on painon alla ympäri vuorokauden ja vaikka olisi miten hyvää materiaalia, niin huokoistahan se kiilatyyny on, joten kasaan se siellä pinteessä menee.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#63
Eilen illalla en vielä arvannut yötä vasten kokeilla Nexium-happosalpaajalääkettä ensimmäistä kertaa, Norman kertomuksen vähän pelästyttämänä. Otin ensimmäisen tunti sitten, kun olin kahlannut lakanankokoisen lääkeselostetekstin läpi.

Lääkeselosteen mukaan Nexium sisältää magnesiumstearaattia, ja tiedän ennestään, että lisäravinnemagnesium (ja Gaviscon) voi häiritä kilpirauhaslääkkeen imeytymistä, ja esim. Gavisconia ei saa ottaa kuin vasta vähintään neljä tuntia kilpirauhaslääkkeen ottamisen jälkeen. Pitää kysyä Nexiumista. Farmaseutti oli joku oppilas, joten en ihan luota hänen antamiinsa tietoihin.

Ostin samalla apteekkireissulla K2-vitamiinia *), mutta päätin, että aloitan sen vasta 2 viikon päästä, joten ei ainakaan sekoita, jos Nexiumista tulee jotain häikkää. Tietää, mitä kukin vaikuttaa, jos vaikuttaa. Nexiumin lääkeselosteessa sanotaan, että pitää kertoa apteekissa tai lääkärille, jos käyttää varfariinia tai muuta veren hyytymistä estävää lääkettä. Ja jos en väärin muista, jompi kumpi K1 tai K2 vaikuttaa jollain lailla verenhyytymiseen.

Nexiumin ei pitäisi vaikuttaa ajokykyyn, mutta siitä voi tulla huimausta, näköhäiriöitä ja se voi vaikeuttaa tarkkaa keskittymistä vaativaa toimintaa.

Jos tulee allergisia reaktiota kuten iho-oireita etenkin auringonvalolle alttiilla ihoalueilla, hengityksen vinkumista, tai maksaoireita kuten ihon keltaisuutta tai virtsan tummuutta, pitää heti välittömästi ottaa yhteyttä lääkäriin. Samaten jos tulee (ruokatorvensyövän oireita?) nielemisvaikeuksia, verta ulosteessa tai verioksennuksia tai tahatonta laihtumista, vatsakipuja tai ruoansulatushäiriöitä. Nexiumia ei saa ottaa 1-2 viikkoon, jos on menossa kromograniini A -labraan (feokromosytooman diagnostiikka, on endokriininen kasvain). Ilmaantunut nivelkipukin pitää mainita lääkärille.

Varsinkin pitkään jatkuneessa (1-2 kk tai > 1 vuosi?) käytössä Nexium voi alkaa heikentää tyroksiinin (eli kilpirauhashormonin) imeytymistä, ja se voi myös aiheuttaa osteoporoosia.
Tarkoitukseni on kyllä kokeilla vain muutamia viikkoja, ja heti kun oireet hellittävät, lopettaa käyttö. Otin ulos vain puolet (eli 98 tabl), joka riittää kyllä pitkään, kun annostus on 1-2 tabl vuorokaudessa. Jos 1 tabl, pakkaus kestää > 3 kk, jos 2 tabl pakkaus kestää 6 viikkoa.

*) OFF TOPIC (Ajatukseni on kokeilla josko K2:lla olisi vaikutusta erinäisin rintatuntemuksiin (rintakipu, joka asettuu kun menee maate), joiden arvelen johtuvan sepelvaltimotaudista, jonka riskitekijöitä minulla ainakin on, mutta jota ei ole pyynnöstäni huolimatta tutkittu. Idis siis on, että K2:n avulla elimistön kalsium pysyisi luustossa ja kertyisi luustoon, eikä kerääntyisi pehmytkudoksiin kuten verisuoniin, aivoihin, munuaiskiviksi yms..)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#64
Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 27, 2021, 16:40:29
^
Vähän riippuu millainen patja sinulla on, mutta luulen, että 20cm kutistuu aika nopeasti patjan alla, jos se on pitkään siellä. Sehän on painon alla ympäri vuorokauden ja vaikka olisi miten hyvää materiaalia, niin huokoistahan se kiilatyyny on, joten kasaan se siellä pinteessä menee.

Ei ole minulla, koska nostan joustinpatjan pystyyn päivän ajaksi. On pakko, muuten ei olisi tilaa kokata. Tämä on hoarderkämppä, lattiat täynnä tavaraa, ollut siitä asti, kun viimeinen perheenjäseneni kuoli, ja osa hänen kamoistaan tukki tämän kodin. Eikä ole jaksamista sen vertaa, että jaksaisi tehdä mitään asialle.

Mutta hyvä pointti, että kiilatyyny voi mennä littuun, ja tulla myöhemmin sopivamman korkuiseksi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Harmi kun en muista miten se resepti meni lähes 20 v sitten. Aamuisin kun olen joskus vuosien varrella Somac-kuureja pitänyt (tai mitä tahansa missä sama vaikuttava aine), ei siitä mitään tapponärästystä ole yöllä tullut, kuten tuolloin ammoin tuli.

Yön edellä en ottaisi.

kertsi

1 tabl Nexiumia / vrk ei ainakaan ole aikaansaanut mitään hirveitä sivuoireita. Eilen illalla söin muistaakseni (5-6) *2 xylitolipurkkan satsia, ja sain närästystä, vaikkeivät olleet edes piparminttua sisältäviä. En tuolloin syljeksinyt pois kertynyttä sylkeä. Ehkä se purkka sinällään, ilman nieleminen, tai xylitoli aiheuttaa närästystä? Piti ottaa illalla Samarinia ja yötä vasten Gavisconin (kun en arvannut toista Nexiumia ottaa, ja Gavisconin tiedän auttavan).

Tuossa joku päivä mäkätin Normalle, ettei illalla kannattaisi syödä hedelmiä viimeiseksi iltapalaksi, ja todistin sitten tahattomasti itse itselleni sen asian: oli vähän kummallinen päivä, kun puputin moneen otteeseen jos jonkinlaista.

Ehkä siksi, etten kai saanut tarpeeksi kaloreita pääaterialla (iso lautasellinen tonnikalasalaattia, ja sen jälkeen mikrossa keitettyjä pakastevihanneksia, 1/3 pkt maksalaatikkoa ja puolukkasurvosta). Mutta ne illan iltapalat olivat, mitä sattui, ja jonkinlaista karkin korviketta: kourallinen makeita viinirypäleitä, banaani, kourallinen rusinoita. Nälkä taantui vasta kun söin 2 kalkkunanakkia, 5%, ja kaksi ohutta näkkäripalaa, jolla margariinia.

Närästyksen kannalta olisi hyvä syödä useita pieniä aterioita. Hampaiden kannalta se toisaalta on tuhoisaa, vaikka söisikin xylitolipurkkaa joka kerta, kun jotain pistänyt suuhunsa.

Mutta siis niistä kolmesta(!) hedelmäpitoisesta iltapalasta piti puhumani:
En tiedä, oliko kovin happamia refluksia suuhun asti tullut, mutta saattaa olla, että C-vitamiinin lisäksi hedelmät saattavat alkaa käymään, ja eritoten kuivatut hedelmät kuten rusinat voivat kehittää kaasuja. Ehkä ne (hedelmien muodostamat) kaasut sitten löystyttävät ruokatorven alasulkijaa, tai yläsulkijaa, tai molempia?

Hedelmistä oletettavasti oli se seuraus, että heräsin siihen, että CPAP-kone oli puhaltanut sisuksiin niin paljon ilmaa, että se sitten herätti röyhtäilemään ja piereskelemään niin kuin tuntui ämpärikaupalla ilmaa. Loppuyö (tai aamu oikeastaan) meni sitten nukkuessa ilman CPAP-konetta, mikä sitten tarkoittaa, että aivot eivät saaneet tuolloin tarpeeksi happea.

Mitä tästä opimme? Ei hedelmiä iltapalaksi. Eikä purkan mässytystä iltaisin. Ja tarpeeksi täyttävä lounas.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Tuli mieleen että ehkä kaikki mahdollinen syöminen aiheuttaa happojen eritystä. Niinhän sen kuuluu tehdä, että ruoka sulaa. Mutta jos sisuksissa on vaurioita, silloin se jatkuva haponeritys on haitaksi?

Banaani muistikuvani mukaan löystyttää läppää, kuten suklaa?

kertsi

#68
^
Minulla ei ole semmoista muistikuvaa banaanista, mutta muutan mielipidettäni, jos näen evidenssiä.
Appelsiini ja C-vitamiini (ja paprika) sen sijaan löystyttävät, ja varmaan suklaakin.

Päinvastoin, banaania suositellaan Koufmanin dieetillä aloitusvaiheessa, jossa pyritään neutraloimaan ruokatorveen kiinnittynyt pepsiini (joka aktivoituisi happamasta ruoasta), ja joka voi olla se närästyksen aiheuttaja, ei hapan mahansisältö itsessään(?), ks. alla. Dieetillä pyritään välttämään happamia ruokia.
https://asiakas.kotisivukone.com/files/refluksi.kotisivukone.com/koufmanin_ruokavalio.pdf

Entä lakritsi ja salmiakki? Se purkka, mitä nyt olen mässyttänyt sisältää salmiakkia. Ja toinen omenaa. Omenahan kai voi aiheuttaa närästystä?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

https://www.is.fi/terveys/art-2000005304104.html

Menee jännäksi, tuolla suositellaan purkkaa ja banaania.

Minulla on mielikuva että itse olen toisinaan saanut vatsani banaanista kipeäksi. Nyt en ole uskaltanut syödä sitä pitkään aikaan. Ja jossain muistan lukeneeni että se löystyttäisi, mutta tiedä sitten hänestä.

kertsi

Se, mikä helpottaa lievää närästystä, ei välttämättä helpota pahaa refluksia. Esim. purkka. Onneksi sentään varoitellaan mintun makuisesta purkasta, joka voi närästää. Siellä Suomen Refluksin palstalla päivitellään tuon tapaisia iltapäivälehtien ohjeita, joista voi olla jopa haittaa refluksikoille.

Banaanista semmoinen huomio, että se kyllä voi kovettaa vatsaa, joten sitä kautta voi aiheuttaa vatsahäikkää, varsinkin jos on taipumus ummetukseen.

Oma mahani oireilee nyt vähän kummallisesti. Saattaa olla, että raju purkansyönnin vähennys vaikuttaa ummettavaan suuntaan. Pitääpä yrittää syödä kuivattuja luumuja, salaatteja, raasteita jne., mitä olen tehnytkin viime aikoina, aina kun olen närästykseltä pystynyt jotain raakoja kasviksia syömään.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Sivusta keskustelua silmäilleenä kysäisen, kenen vatsa xylitolia kestää? Itse hullaannuin joskus xylitolikarkkeihin, olivat jotain vadelmanmakuisia, hemmetin hyviä (siis ei kovin makeita), mutta toisen pussillisen jälkeen ymmärsin, että nämä helvatalliset vatsakivut, kippurassa sohvalla tuntikaupalla, ovat xylitolin aikaansaannosta. Näin, vaikka en näitäkään karkkeja syönyt mitenkään koko pussi kerralla.

Toki eri asia purkkaa syödä, mutta jos se tekee joka aterian jälkeen joka päivä, niin huh huh omalla kohdalla. Tiedän, mitä hammaslääkärit sanovat ja suosittavat, mutta ei onnistu silti.

T: Xante

kertsi

^
Niinpä.

Aiemmin oma vatsani on kestänyt purkkaa, mutta ei viime kuukausina (tulehduskipulääkekuurin jälkeen), ainakaan entisissä määrin. Minulla on tapana syödä 2 purkkaa joka aterian jälkeen, ja joskus iskee himo niin, että tulee epähuomiossa esim. pelatessa jotain jännää peliä syötyä ties kuinka paljon, esim. puoli pussillista.

Hyvä, kun otit puheeksi, Xante. Sinun ansiostasi otin nyt aamiaisen jälkeen vain yhden purkan (ja syljeskelin kuolat mukiin). Jospa tällä lailla saisi pidettyä alle 7 purkassa /vrk, mikä taitaa olla se suositus. (Sen yli menevä määrä voi aiheuttaa mm. ripulia.)

Yksi toinen tapa ehkäistä aterian jälkeistä happohyökkäystä olisi, että purskuttelisi maidolla suun aterian jälkeen. Maitohan neutraloi happoja. Lopuksi kannattanee purskutella vielä vedellä, siltä varalta, että maidon sokeri(t) laktoosi (ym.?) tekevät hampaille haittaa.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Eilen 2 * Nexium ja yöksi Gaviscon, ja silti heräsin refluksiin 2,5 tunnin unien jälkeen, ja oli pakko nousta ylös.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 30, 2021, 08:05:13
Sivusta keskustelua silmäilleenä kysäisen, kenen vatsa xylitolia kestää?

Ei mitään ongelmaa. Tosin eipä juuri minkään kanssa ole ongelmaa, etteikö vatsa kestäisi, kotimaiset omenat ehkä vähän nipristelee jostain syystä.

Purkkaa en ole käyttänyt sitten lapsuusvuosien kuin äärimmäisen harvoin, sillä siitä jauhamisesta ärtyy kurkku. Xylitolia käytän pastillina.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️