Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tolkien

Aloittaja Toope, joulukuu 08, 2021, 23:10:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 06, 2023, 19:16:44
https://muropaketti.com/elokuvat/elokuvauutiset/taru-sormusten-herrasta-julkaistaan-suomessa-uudelleen-korjattuna-versiona-tarina-on-nyt-parempi/

Otsikon nähdessäni meinasin saada hjärtslaagin, kun oletin että alkuperäistekstiin on kajottu. Mutta kyse onkin suomennoksen rukkaamisesta.

Kersti Juvaltahan ilmestyi toissasyksynä kirja TSH:n suomentamisesta. Ilmeisesti paranneltu versio kännöksestä oli silloin työn alla.
https://kirjat.finlit.fi/sivu/tuote/tolkienin-tulkkina/3827855
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 06, 2023, 19:16:44
https://muropaketti.com/elokuvat/elokuvauutiset/taru-sormusten-herrasta-julkaistaan-suomessa-uudelleen-korjattuna-versiona-tarina-on-nyt-parempi/

Otsikon nähdessäni meinasin saada hjärtslaagin, kun oletin että alkuperäistekstiin on kajottu. Mutta kyse onkin suomennoksen rukkaamisesta.
Pelästyin samaa itsekin. Että puututaan alkuperäisiin teksteihin, koska niistä löydetään sopimatonta kuvausta nykyaikaan. Nyt ehkä ei kyse ole siitä, toivotaan!

Toope

Pakkohan on sanoa, että pelkään kovin sitä, mitä tulee Tolkien-filmatisoinneista, joita tulee. Tuo on kultakaivos Hollywoodille. Se voi tehdä hyvin Peter Jacksonin tapaan tai pilata Hollywoodin tapaan.
Saanko sanoa termin "neekerihobitti"? Leikatkaa lause, jos ei käy.

Hiha

Inkeristä kajahtaa! Kalevala & Tolkien. Once again.

https://areena.yle.fi/podcastit/1-65439605

Teoretisointia kahdella tasolla. Finrod vs. Sauron, laulukilpailu. Vaikutteet Joukahainen vs. Väinämöinen? Saattaa olla, loitsukilpailu on erikoinen. Ainoa mieleen tuleva referenssi lea go noaiddit muuttavat itseään eläimiksi. Toinen irtohuomio: Lúthien laulaa koko Angbandin uneen kuin Pohjolan ikään. Yea, maybe.

Silmarillion, perusrakenne. Seppä (Fëanor / Ilmarinen) takoo jotain ihmeellistä (silmarilit / sampo), joka päätyy kauas pohjoiseen. Se yritetään hankkia sotimalla takaisin. Lopputuloksena ryöstösaalis hajoaa sinne ja tänne ja tuonne. Joo... onko ainutkertainen tarina että riitelyn tuloksena tyhjä jää jokaisen vetäjän käteen?

Niin on höttöä tarjolla, että voi kohdistaa minkä katseen tahansa – kunhan ei silmät pahemmin harita.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hiha - toukokuu 13, 2023, 00:45:49
Inkeristä kajahtaa! Kalevala & Tolkien. Once again.

https://areena.yle.fi/podcastit/1-65439605

Teoretisointia kahdella tasolla. Finrod vs. Sauron, laulukilpailu. Vaikutteet Joukahainen vs. Väinämöinen? Saattaa olla, loitsukilpailu on erikoinen. Ainoa mieleen tuleva referenssi lea go noaiddit muuttavat itseään eläimiksi. Toinen irtohuomio: Lúthien laulaa koko Angbandin uneen kuin Pohjolan ikään. Yea, maybe.

Silmarillion, perusrakenne. Seppä (Fëanor / Ilmarinen) takoo jotain ihmeellistä (silmarilit / sampo), joka päätyy kauas pohjoiseen. Se yritetään hankkia sotimalla takaisin. Lopputuloksena ryöstösaalis hajoaa sinne ja tänne ja tuonne. Joo... onko ainutkertainen tarina että riitelyn tuloksena tyhjä jää jokaisen vetäjän käteen?

Niin on höttöä tarjolla, että voi kohdistaa minkä katseen tahansa – kunhan ei silmät pahemmin harita.
Ei noita kukaan jaksa kuunnella, laita referaattia.
Tolkienhan tietyssä tarinansaosissaan otti myös Kalevalan taruista mallia. Tosin aika paljon muistakin luoden samalla uutta. Modernissa fantasiagenressä Tolkien ehkä on merkittävin vaikuttaja.
Itse en ole koskaan oikein kyennyt lukemaan fantasiakirjallisuutta siksi, että on niin tolkien-kopiota. Toki Warhammer-maailma on aika loistava roolipeleissä.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Toope - toukokuu 19, 2023, 21:08:56
Lainaus käyttäjältä: Hiha - toukokuu 13, 2023, 00:45:49
Inkeristä kajahtaa! Kalevala & Tolkien. Once again.

https://areena.yle.fi/podcastit/1-65439605

Teoretisointia kahdella tasolla. Finrod vs. Sauron, laulukilpailu. Vaikutteet Joukahainen vs. Väinämöinen? Saattaa olla, loitsukilpailu on erikoinen. Ainoa mieleen tuleva referenssi lea go noaiddit muuttavat itseään eläimiksi. Toinen irtohuomio: Lúthien laulaa koko Angbandin uneen kuin Pohjolan ikään. Yea, maybe.

Silmarillion, perusrakenne. Seppä (Fëanor / Ilmarinen) takoo jotain ihmeellistä (silmarilit / sampo), joka päätyy kauas pohjoiseen. Se yritetään hankkia sotimalla takaisin. Lopputuloksena ryöstösaalis hajoaa sinne ja tänne ja tuonne. Joo... onko ainutkertainen tarina että riitelyn tuloksena tyhjä jää jokaisen vetäjän käteen?

Niin on höttöä tarjolla, että voi kohdistaa minkä katseen tahansa – kunhan ei silmät pahemmin harita.
Ei noita kukaan jaksa kuunnella, laita referaattia.
Tolkienhan tietyssä tarinansaosissaan otti myös Kalevalan taruista mallia. Tosin aika paljon muistakin luoden samalla uutta. Modernissa fantasiagenressä Tolkien ehkä on merkittävin vaikuttaja.
Itse en ole koskaan oikein kyennyt lukemaan fantasiakirjallisuutta siksi, että on niin tolkien-kopiota. Toki Warhammer-maailma on aika loistava roolipeleissä.

Hmm. MO taisi kerran kirjoittaa jotain sen tyylistä, että joskus saattaa haluta oikeasti kuulla mitä muut asiasta ajattelee. Kun ei ole epävarma omasta suhtautumisestaan eikä ole pakottavaa tarvetta kertoa mitä itse on mieltä. Eikä varsin tuputtaa.

Poimin aiemmin podcastista muutaman kohdan, jossa oli verrattu Kalevalaa ja Tolkienin taruja. Jos tuntee molemmat, voi ottaa kiinni ihan sillä.

Toope

Kukaan meistä ei oikeasti ole Kalevalaa jaksanut lukea... ;D

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Toope - toukokuu 20, 2023, 01:11:49
Kukaan meistä ei oikeasti ole Kalevalaa jaksanut lukea... ;D

Minä olen lukenut kannesta kanteen, myös ne välissä olevat sivut.  ;)
Olen myös kuunnellut linkatun Triedetripin. Molemmat ovat käytetyn ajan arvoisia.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 20, 2023, 07:12:28
Lainaus käyttäjältä: Toope - toukokuu 20, 2023, 01:11:49
Kukaan meistä ei oikeasti ole Kalevalaa jaksanut lukea... ;D

Minä olen lukenut kannesta kanteen, myös ne välissä olevat sivut.  ;)
Olen myös kuunnellut linkatun Triedetripin. Molemmat ovat käytetyn ajan arvoisia.
Onneksi olkoon, itse en jaksa.
Tolkienia jaksoin, vaikka ne viimeiset olivat hieman raskaita. Lukemisen arvoisia toki.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Toope - toukokuu 22, 2023, 23:36:42
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 20, 2023, 07:12:28
Lainaus käyttäjältä: Toope - toukokuu 20, 2023, 01:11:49
Kukaan meistä ei oikeasti ole Kalevalaa jaksanut lukea... ;D

Minä olen lukenut kannesta kanteen, myös ne välissä olevat sivut.  ;)
Olen myös kuunnellut linkatun Triedetripin. Molemmat ovat käytetyn ajan arvoisia.
Onneksi olkoon, itse en jaksa.
Tolkienia jaksoin, vaikka ne viimeiset olivat hieman raskaita. Lukemisen arvoisia toki.

Mitä erikoista jaksamista Kalevalassa on? Sanasto ja rakenteet vanhoja vakiintuneita suomen murteita kuten kansa niitä 200 vuotta sitten puhui. Vieläpä muistamista helpottavassa ja korvia hivelevässä runomitassa. Konservatiivin luulisi pitävän. Et suinkaan ole kadottanut elävää kosketusta esivanhempiisi ja heidän perintöönsä?

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hiha - toukokuu 23, 2023, 08:55:43
Lainaus käyttäjältä: Toope - toukokuu 22, 2023, 23:36:42
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 20, 2023, 07:12:28
Lainaus käyttäjältä: Toope - toukokuu 20, 2023, 01:11:49
Kukaan meistä ei oikeasti ole Kalevalaa jaksanut lukea... ;D

Minä olen lukenut kannesta kanteen, myös ne välissä olevat sivut.  ;)
Olen myös kuunnellut linkatun Triedetripin. Molemmat ovat käytetyn ajan arvoisia.
Onneksi olkoon, itse en jaksa.
Tolkienia jaksoin, vaikka ne viimeiset olivat hieman raskaita. Lukemisen arvoisia toki.

Mitä erikoista jaksamista Kalevalassa on? Sanasto ja rakenteet vanhoja vakiintuneita suomen murteita kuten kansa niitä 200 vuotta sitten puhui. Vieläpä muistamista helpottavassa ja korvia hivelevässä runomitassa. Konservatiivin luulisi pitävän. Et suinkaan ole kadottanut elävää kosketusta esivanhempiisi ja heidän perintöönsä?

Juuri näin. Kyseessähän on suomalaisen kulttuurin perusteos. Siitä kaikki lähtee, kertoo ajoista jolloin ei vielä ollut woketusta.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Nin, pitäisi jaksaa pitää huolta omasta kulttuurista ja perinnöstä... ::)

Toope

Lainaus käyttäjältä: Toope - toukokuu 26, 2023, 19:02:14
Nin, pitäisi jaksaa pitää huolta omasta kulttuurista ja perinnöstä... ::)
Moni poliitikkomme on sitä mieltä, että omasta kulttuurista huolehtiminen on väärin, Tytti Tuppurainen esim. (SDP).

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 01, 2023, 20:29:11
Moni poliitikkomme on sitä mieltä, että omasta kulttuurista huolehtiminen on väärin, Tytti Tuppurainen esim. (SDP).

Ja sinä menit ja uskoit  ;D

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hiha - kesäkuu 01, 2023, 21:40:52
Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 01, 2023, 20:29:11
Moni poliitikkomme on sitä mieltä, että omasta kulttuurista huolehtiminen on väärin, Tytti Tuppurainen esim. (SDP).

Ja sinä menit ja uskoit  ;D
Uskon täysin, että Tuppurainen on typerys, kun tuollaista sanoo.