Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tolkien

Aloittaja Toope, joulukuu 08, 2021, 23:10:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

Sehän on hienoa Toope että fanitat Tolkienia ja että tiedät siitä suht paljon.

Missään Hesarissa eikä missään ei ole sanottu että se olis huono juttu. Eikä siellä sanota että Toope käyttäis sitä poliittisena välineenä.

Eikä se ole sun ongelmas tavalllaan jos joku muu on niin tehnyt tai jossain lehdessä siitä tehdään juttuja.

Mutta jos sä teet siitä oman ongelmas ja väität siitä jotain tyhmää paskaa, sit sä sotket itses siihen ja sulle voidaan täysin perustellusti hieroa sitä mitä teet ja sanot naamaan.

Melodious Oaf

Jos sä uskot tosi syvästi siihen että Hesari tekee ihan paskoja asioita ja sille on vaikka semmonen perusta että Oikea Media ja muut vastaavat toistuvasti sulle niin väittää, se on oma lukunsa.

Jos sä väität niin ja uskot Oikeata Mediaa noissa niiden arvioissa, siihen voi muut muodostaa oman kantansa ja katsoa sitä itse.

Jos edelleen väität että Hesarin Tolkienia koskevat jutut on paskaa ja että tässä Oikea Media on ylivertainen, koska niiden sivuilla ei ole Tolkienista yhtään ainoaa mainintaa, sitäkin voi muut ihmiset itse tutkia ja muodostaa siitä oman mielipiteensä.

Asia on mun nähdäkseni ihan kylmästi niin, että Oikea Media syöttää sulle paskaa ja uskot sitä koska haluat uskoa tai et jaksa tai osaa hakea muuta näkökulmaa kuin se mikä sulla on.
      Se on tosta Tolkien-jutusta täysin erillinen asia.

Voit olla siitä eri mieltä, mutta ei kannata kuvitella välttämättä, että muut vaan uskois sen mitä säkin uskot, vaan ne varmaan katsoo sen itse ja arvioi itse.

Toisekseen mun mielestä asia on ihan kylmästi niin, että Hesarin Tolkienia koskeva uutisointi on melko hyvää ja tosi paljon laajempaa kuin noi sun antamat esimerkkijutut, mitkä nekin on olleet jopa yllättävän hyviä.

Sähän voit siitä väittää aivan mitä tahansa tai uskoa aivan mitä haluat.

Mutta niitä juttuja pystytään edelleen katsomaan yksitellen läpi ja jokainen voi niitä arvioida itse lainausten kautta.

Väitän että se ei tuu sulle tossa Tolkien-asiassa edullisemmaksi muuttumaan sillä että jatkat vaan väittämistä. Mutta se ei haittaa yhtään jos niin teet.

Se oli tosi kiinnostavaa ja siistiä että toit ne sun arvostamat mediat esiin. Silloin ihmiset näkee ne ja se on hyvä.

Mutta jos haluat Tolkienin politisoimista välttää tai et halua sitä käsitellä että toi sun Oikea Media on laadukas / Hesari on paskaa -juttu ei nyt välttämättä ole ihan semmonen päivänvaloa kestävä tai totta, niin... sun olis tavallaan viisaampaa puhua silloin ihan vaan siitä Tolkienista omasta näkökulmasta ja kertoa siitä mitä tiedät ja ajattelet.

Jos kuitenkin sotket siihen Hesarin ja muuta tämmöstä, niin se on sun oma valinta ja siitä seuraa mitä seuraa.

Toope

Minä uskon ihan täysin, että HS on täysin paskamedia nykyisin verrattuna mitä joskus oli.
Täysin politisoitunut ja vasemmistolaistunut sekä asenteellistunut media nykyisin. Siksi en sitä juuri lue enää, en vuosiin.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 04, 2022, 00:30:34
Sehän on hienoa Toope että fanitat Tolkienia ja että tiedät siitä suht paljon.

Missään Hesarissa eikä missään ei ole sanottu että se olis huono juttu. Eikä siellä sanota että Toope käyttäis sitä poliittisena välineenä...
Väärin, juuri HS yritti leimata Tolkienia ja ns. "äärioikeistoa", mitä tuo jälkimmäinen sitten HS:n perspektiivissä tarkoittaakaan.
Poliittista leimausta, kuten käytettiin Italian vaalivoittajasta. Tarkoitushakuista fasismivihjausta.

Melodious Oaf

#124
Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 04, 2022, 00:51:51
Minä uskon ihan täysin, että HS on täysin paskamedia nykyisin verrattuna mitä joskus oli.
Täysin politisoitunut ja vasemmistolaistunut sekä asenteellistunut media nykyisin. Siksi en sitä juuri lue enää, en vuosiin.

Mua ihmetyttää silti se, että miten sulla on voinut olla niin väärä käsitys Hesarin Tolkien-juttujen sisällöstä, kun pienen empimisen jälkeen päädyit kuitenkin väittämään että luit ne itse kokonaan ja ajatuksella läpi ja että se on se perusta sun arviolle että se on paskaa journalismia ja woketusta.

Yleisen tason mielipiteenä toki sallittakoon se, että Hesari on paskaa.

Mutta yleisellä tasolla mua ihmetyttää se, että miksi sun arvostus ylipäätään ammattitaitoista journalismia kohtaan on aivan nolla ja luet vaan jotain peräkammarinjätkien blogikirjoituksia tai Oikeaa Mediaa mitkä on taas mun katsannossa tosi hirveää ja noloa paskaa.

Kun eihän se rajoitu siihen että HS ois paskaa vaan oot jotenkin sisäistänyt sen ajatuksen että "valtamedia" joka sisältää about kaikki lehdet ja aivan kaiken on paskaa ja että totuus on vain joidenkin öyhöttäjien ilman mitään vastuita tai ammattietiikkaa laatimissa teksteissä.

Jos haluais puhua todellisista ongelmista, niin mun mielestä se ois totta, että kun ollaan menty journalismissa enemmän digiin, niin otsikot on muuttuneet klikimmäksi myös ammattitaitoista ja hyvää journalismia tuottavilla tahoilla. Juttujen sisällöt ei ole silti niin paskaa.

Todellinen ongelma on myös se, että tietyillä mediakonserneilla alkaa olla liikaa valtaa. Esimerkiksi Sanoma omistaa Suplan ja ties vaikka mitä.

Mutta ei siihen ratkaisu nyt saatana ole mikään Oikea Media tai tommoset aivan paskaa tuottavat blogikirjoittajat tai johonkin tommoseen kuplaan jääminen niin kuin sulle on käynyt.

Vaikka Sanomalla ois konsernina liikaa valtaa, niillä on silti tietyt vastuut ja ammattietiikka ja tekijäpolvelta toiselle siirtyvää ammattitaitoa joka myös näkyy.

Ratkaisu siihen on joku muu kuin toi mitä olet siihen tilalle löytänyt.

Melodious Oaf

#125
Oikeasti mä epäilen vähän että jostain syystä luet aika huonosti tai aika vähän.

Että et ole lukenut niitä Hesarin juttuja tai että et edes ymmärrä niitä jostain syystä kunnolla.

Ja että jonkun tommosen syyn takia sulla esimerkiksi käsitykset rajoittuu kaikessa tosi paljon vaan niihin otsikoihin. Tai jonkun juttu on hyvä koska se on aatteellisesti susta jees taho tai kirjoittaja tai jotain. Tai paskaa jos se taho on sun määritelyjen mukaan paskaa.

Mutta kaikki ne arviot sisällöstä on sulla ihan täyttä arpomista tai tosi hataralla pohjalla.

Melodious Oaf

#126
Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 04, 2022, 00:54:15
Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 04, 2022, 00:30:34
Sehän on hienoa Toope että fanitat Tolkienia ja että tiedät siitä suht paljon.

Missään Hesarissa eikä missään ei ole sanottu että se olis huono juttu. Eikä siellä sanota että Toope käyttäis sitä poliittisena välineenä...
Väärin, juuri HS yritti leimata Tolkienia ja ns. "äärioikeistoa", mitä tuo jälkimmäinen sitten HS:n perspektiivissä tarkoittaakaan.
Poliittista leimausta, kuten käytettiin Italian vaalivoittajasta. Tarkoitushakuista fasismivihjausta.

Ei vaan se mitä sanoin on nähdäkseni täysin oikein ja totta.

Jos väität että Hesari "leimaa" Tolkien-faneja tai Tolkienia, niin etsipä sieltä sellainen väite joka tätä tekee.

Minä olen löytänyt sieltä tähän mennessä sellaisen väitteen että Tolkienin kirjoissa "ei ole mitään erityisen äärioikeistolaista".

Ja myös Tolkien-fanin kirjoittaman kolumnin missä kyllä arvostellaan Melonia hänen retoriikastaan, mutta ei liata Tolkienia vaan puhutaan siitä aika asiantuntevasti ja arvostavasti.

Sitten siinä on kyllä tavallaan historian kautta kytkös äärioikeistoon ja ihan fasismiinkin. Mutta kukaan ei ole siellä väittänyt Melonia fasistiksi. Toki sen retoriikka ja toimintatavat ja moni juttu on tosi samankaltaisia.

Mutta eikö se nyt jumalauta ole parempi että tollasesta sanotaan NYT eikä sitten vasta kun se touhu on jo mennyt liian pitkälle?

En ymmärrä yhtään tota sun uikutusta tai uhriutumista ties kenen puolesta.

Kun jos Meloni ei ole äärioikeistolainen tai jos hän toimii fiksusti ja hoitaa asioita fiksusti ja hyvin, sittenhän se on tosi hyvä eikä mitään ongelmaa.

Mutta tolla samalla periaatteella mitä sä käytät olis voinut sanoa ihan kenestä tahansa että ei saa leimata ja ei saa arvostella — kunnes jossain kohtaa et enää voi.

Eihän tollanen niin tavatonta ole. Tuskin Unkarissa on ollut median vapautta täytenä tai on nytkään ja tuskin Venäjällä on ollut pitkään aikaan.

Kai sielläkin joku paikallinen Toope olis tullut sanomaan että nää on isänmaallisia ihmisiä, älkää niitä leimatko älkääkä yhtään arvostelko koska minä siitä niin mieleni pahoitan. Woketus ja turmellus ja homot ja lesbot ja itku tulee kun lastenkaan etua ei kukaan enää edes aja.

Mutta pitäiskö silloin muiden ihmisten uskoa vaan sitä Toopea vai arvioida kuitenkin ne asiat ihan itse? Tai olla pelkäämättä mitään kovaakaan kritiikkiä tai ikävien asioiden esiin nostamista?

Melodious Oaf

#127
Venäjällähän joutuu vaikeuksiin suhteellisen helposti ihan arjessa, jos esittää että homot tai lesbot vois olla jollain lailla OK. Mutta niiden tosi kova haukkuminen ja demonisointi on mediassa ihan OK. Sama Unkarissa.
    Samoin mustien ihmisten ja kaikkien muidenkin sellaisten "eksoottisten tahojen" minkä edessä sulla sumenee pää ja kuola alkaa valua.

Eikä siellä tulis noista sun neekeri ja HIV-jutuista mitään ongelmia tai se ois niin kun yleisesti hyväksympää ja pidettäis ihan fiksuna.

Nythän Suomessa tai täällä foorumilla sä saat nekin asiat sanoa eikä sua kukaan tuu siitä lynkkaamaan. Ainoa mitä saat on muiden käsityksiä vastapalloon. Tai ehkä ei kaikki pidä silleen kauheen fiksuna jos et sitä ole.

Mutta se mitä Venäjällä käy jos arvostelet hallintoa on aika helvetin karua. Tai Unkarissa. Valtio omistaa ne mediat eikä se enää ole mikään Sanoma tai tietyt yhtiöt, joilla on jossain määrin Suomessa ehkä liikaa valtaa. Vaan jos arvostelet Orbania, hups kun se yhtiö vaihtaa omistajaa. Ja Venäjällä sama tai pahempaa.
     Ei sitä voi mitenkään edes verrata tähän meidän tilanteeseen. Vaan siis siellä se pelko siitä mitä voi sanoa ja mitä sulle voi käydä on aivan todellista. Paitsi tietenkin jos sua tyydyttää just se erivapaus haukkua vaan seksuaalivähemmitöjä ja ulkomaalaisia ja tyydyt siihen,

Jos sä sitä haluat että meillekin tulee tollasta tai Italiaan tollasta niin sano se rehdisti.

Sehän ois varmasti susta vähän aikaa siistiä että toi neekerit ja HIV homma ois jotenkin enemmän jees tai niin kuin enemmän "valtavirtaa".

Kuitenkin uskon ja toivon että Suomessa tolle touhulle tulis aika nopeasti loppu, ja sitten pahimmillaan katsottais että oletko tarvittaessa valmis sen eteen vaikka kuolemaan, että ton vapauden sijaan esittää mielipiteitä mitä sulla nyt on, pääsisit vähän enemmän rajaamaan sitä miten paljon niitä muut saa arvostella tai sanoa vastaan. 

Sehän olis varmaan aika hauska leikki se.

a4

#128
Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 03, 2022, 21:46:50
Lainaus käyttäjältä: a4 - lokakuu 01, 2022, 21:18:10
Tolkienin tarinoima maailma on niin elävä että äärioikeistokin on näköjään löytänyt siitä hyvän tulkintakehyksen itselleen. Lähestyy jo maailmanuskontojen pyhiä kirjoituksia vetovoimaisella monitulkintaisuudellaan. :)...
Paaskaa puhut. Myös liberaalihipit aikoinaan tykkäsivät Tolkienista.
On pelkkää poliittista tarkoitushakuisuutta liittää Tolkienia politiikkaan, varsinkin kun hän itse irtisanoutui siitä.
Et sitten huomannut viestini suurta kuvaa hipeistä ja sitä valottavaa linkkiä?

Puhuin myös maailmanuskonnoista, joiden pyhiä vetovoimaisia ja ristiriitaisiakin tarinakokoelmia on innokkaasti tulkittu monenlaisista ideologioista käsin.
Vertautuu Tolkienin tuotantoon.
Ukrainan sodassakin woke-armeija örkittelee neotsaarin armeijaa ja molemmin puolin kristityt ja muslimit tappelevat saarnaajiensa siunaamina.

"I've thought a lot about the ongoing situation with Ukraine, in terms of what modern Ukraine represents for the West. It took me a long time to find the right word, but I think I finally found it. It's 'Gollum.' Ukraine is Gollum," said Sazonova.
https://www.rawstory.com/russia-lord-of-the-rings-ukraine/

Toki LotRin kuvastoa käytetään sodassa myös puhtaasti propaganda-aseena, koska se puhuttelee globaalisti Hollywooodinkin kulttuuriviennin kyllästämää yleisöä ja maalittaa hyvikset pahiksista.
Poliittisen uskonnollisuuden lisäksi meillä on myös poliittista LotRailua. :)

Norma Bates

Harvemmin olen heittäytynyt sille linjalle että sormet korviin ja ulina päälle, mutta nyt alkaa tuntua että en halua enkä jaksa kuulla enää yhtäkään idioottimaista töräytystä jonka joku venäläinen perseestään ulos ampuu. Vaikka on tuosta Gollum-sekoilusta tietty länkkäreille se hupi, että kun siellä esitellään Klonkku ja Putte vierekkäin, niin... Ja joku saattaa jopa alkaa mieltämään Ukrainan Kontuna.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 03, 2022, 21:44:21
Siinä on ristiriitaisuuksia, puutteita paljon = Mielikuvitukselle tilaa...!

Aukot ja ristiriitaisuudet ovat kieltämättä piirre, joka tuo mieleen, öh, orgaaniset mytologiat. Ja toden totta, kukin voi valita minkä version ja tulkinnan puoleen haluaa kallistua.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 01, 2022, 20:27:54
Mulle siinä ehkä tarinana psykologisella tasolla on aika köyhää se, että ne hahmot on kuitenkin tosi jotenkin... leimallisesti just sitä mitä ne on. Ei siinä oikein ole sellaista näkymää, että Aragorn on nyt tollanen mutta mitähän kaikkea noloa paskaa sekin on nuorena miettinyt tai perseillyt.

Näkökulma on sellainen että henkilö on melkolailla mitä on ja sitten tapahtuu joku "seikkailu" joka korkeintaan ehkä tuo näkyviin sen, mikä tän hahmon olemus ja millä erilaisilla tavoilla se ilmenee kun sitä koetellaan.

Arvelen kanssa että Tolkien ei halunnut eikä olisi ehkä pystynytkään kirjoittamaan psykologisesti monitahoista ja uskottavaa hahmoa. Toisaalta se sopi hänen ideaansa ja maailmankuvaansa (ainakin mitä tulee hänen itse keksimäänsä). Hän oli napannut ikivanhan indoeurooppalaisen myytin toisiaan seuraavista huononevista aikakausista. Jotenkin hassusti monelle on nykyisin tunnetuin intialainen kertomus, jossa Kali Yuga alkoi 3102 eaa. Hesiodos esitti yhden mallin teoksessaan Työt ja päivät. Wagner piilotti juuri sen version omaan Ring-taruunsa. Joka tapauksessa Tolkien kristillisti tämänkin. Hänellä ei edes teoriassa seuraa pahinta aikaa uusi Kulta-aika. Aikojen vaihtuessa hyvä ja paha sotkeutuvat jatkuvasti vähemmän ylväiksi ja toisistaan erottuviksi. Aivan kuin alussa hahmot olisi tehty valkoisesta ja mustasta muovailuvahasta. Jokaisen leikkikierroksen jälkeen valkoinen on tahriintunut enemmän ja enemmän mustasta ja musta valkeasta. Lopulta harmaita hahmoja on hankala erottaa toisistaan. Taivaallisista neidoista on tullut hakumiehiä ja lohikäärmeistä parkkipirkkoja. Siinä vaiheessa lienee maailmanlopun vuoro.

Aragorn eli monta aikaa sitten. Silloin sankarit olivat vielä yksitotisia ja kirkasotsaisia.

Melodious Oaf

^ Kyllä se kai sopii siihen tarinaan, että hahmot on ns. psykologisesti ohuita tai selkeitä.

Löyhästi tätä sivuten, ei mulla oikeastaan ole sellaista mielipidettä, että joku örkkien lahtaaminen jossain roolipelissä ilman mitään psykologisia kommervenkkejä olisi kauhean "paha juttu".

Mutta kai noiden juttujen ruodinnassa kipuillaan vähän senkin kanssa, että erityisesti fantasialle on ollut ominaista sellainen vähän ehkä valmiiden mallien käyttö ja toistaminen. Koostetaan eri lähteistä ja otetaan jotain mytologisia juttuja sellaisinaan. Siitä syntyy kokonaisuutena helposti jotain aika ohutta, ja nää ongelmat ehkä liittyy laajemmin siihen genreen tai on vähän silleen... monen asiat summa lopulta.

Toisaalta halutaan että se voi olla just sitä ja halutaan myös jotain muuta.

Luin pienenä Eddingsiä ja tykkäsin, ja musta olis jotenkin tekopyhää sanoa, että joku aika yksioikoinen ois huono juttu. Siinä nyt vielä on niiden taustat erikseen, mistä en silloin tiennyt mitään, mutta kai mun taipumus on edelleen ajatella että ne tarinat on silti sitä mitä ne on, ja sekin on vähän eri tason juttu, että mitä sitten aiheuttaa joku tieto vaikka lasten kaltoinkohtelusta tai miten sen pitäis tai ei pitäis vaikuttaa niiden asemaan tai lukemiseen.

Mutta veikkaan että ihmisillä on aika paljon nälkää erilaiseen fantasiaan ja siinä ois käännöksille tilausta.

Edelleen tykkään joskus lukea sellaista tavallaan aika köykäistä kamaa. Ben Aaronovitchin Rivers of London -sarja tai vaikka Lev Grossmanin The Magicians on tällaisia.

Noi on keskenään aika erilaisia eikä ne kovin hyvin rinnastu Tolkieniin.

En tiedä mihin toi itsellä osuu, kun ei ne ole oikein satuja eikä niiltä kaipaa mitään semmosta eettistä sanomaakaan varsinaisesti. Kai se on vaan just se trippi siihen maailmaan ja mitä siellä on ja miten se on kuviteltu, ja ehkä joku seikkailu ja tarina enemmän kuin mikään "kirjallinen kokemus" tai että sitä luettais suurelta osin henkilöhahmojen tai kielen tai jonkun... elämänviisauden tai oivallusten tai muun takia.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 04, 2022, 18:57:44
En tiedä mihin toi itsellä osuu, kun ei ne ole oikein satuja eikä niiltä kaipaa mitään semmosta eettistä sanomaakaan varsinaisesti. Kai se on vaan just se trippi siihen maailmaan ja mitä siellä on ja miten se on kuviteltu, ja ehkä joku seikkailu ja tarina enemmän kuin mikään "kirjallinen kokemus" tai että sitä luettais suurelta osin henkilöhahmojen tai kielen tai jonkun... elämänviisauden tai oivallusten tai muun takia.

Joo, kirjojen valitsemiseen on kaikenlaisia syitä. Kun mietin ketä luen nykyisin samantapaisista motiiveista kuin Tolkienia, mieleen nousee H. P. Lovecraft.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 04, 2022, 01:02:17
Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 04, 2022, 00:51:51
Minä uskon ihan täysin, että HS on täysin paskamedia nykyisin verrattuna mitä joskus oli.
Täysin politisoitunut ja vasemmistolaistunut sekä asenteellistunut media nykyisin. Siksi en sitä juuri lue enää, en vuosiin.

Mua ihmetyttää silti se, että miten sulla on voinut olla niin väärä käsitys Hesarin Tolkien-juttujen sisällöstä, kun pienen empimisen jälkeen päädyit kuitenkin väittämään että luit ne itse kokonaan ja ajatuksella läpi ja että se on se perusta sun arviolle että se on paskaa journalismia ja woketusta.

Yleisen tason mielipiteenä toki sallittakoon se, että Hesari on paskaa.

Mutta yleisellä tasolla mua ihmetyttää se, että miksi sun arvostus ylipäätään ammattitaitoista journalismia kohtaan on aivan nolla ja luet vaan jotain peräkammarinjätkien blogikirjoituksia tai Oikeaa Mediaa mitkä on taas mun katsannossa tosi hirveää ja noloa paskaa...
Arvostan ammattitaitoista journalismia, kun siihen törmään. Tämä asia toki nyt ei koske journalismia, joten jatkan muualla. Kritisoin tuota HS:n poliittista hyökkäystä tolkienismia ja sen väitetystä liittämisestä johonkin väitettyyn "äärioikeistoon", mikä mielestäni ei pidä paikkaansa. Tuo näkemys on HS:n vihervasurien tulkintaa.