Seuraava, puolitoistatuntia kestävä BBC:n dokumentti on vuodelta 1969 ja kuvaa Englannin kuninkaallisperheen arkea ja vapaa-aikaa - tai sitten ei.
Dokumentti on propagandaa, ja sen tekeminen oli kuningatar Elisabethin idea sitä vastaan, kun kunigaspehettä pidettiin täysin vieraantuneena rahvaan elämästä. Pyrkimyksenä oli osoittaa, että pohjimmiltaan he olisivat ihan tavallisia ihmisiä siinä kuin muutkin, joskin tietysti tavanomaista rikkaampia, vaikutusvaltaisempia, arvokkaampia... Ööh. Vaikka Elisabeth sitten vielä syynäsi dokumenttia monelta kantilta yli kuukauden, ennen kuin se näytettiin televisiossa, niin dokumentti onnistuu vakuuttamaan juuri päinvastaisesta, kuin oli jalo pyrkimys. Se on niin tahattoman koominen, että sen näyttäminen toiseen kertaan kiellettiin.
En ole itse katsonut dokumenttia kokonaan, ainoastaan satunnaisia kohtauksia, ja nekin kursiivinomaisesti:
ROYAL FAMILY 1969 BBC Documentary (YT).
Mainittakoon esimerkiksi hilpeä kohtaus, jossa kuningasperhe on muka viettämässä yhdessä grillipiknikkiä, löytyy ajasta 26 minuuttia alkaen. Touhu näyttää siltä, että arvon perhe voisi olla toisilleen entuudestaan täysin tuntemattomia, eikä kukaan oikein tiedä, mitä tehdä. Itse valmistettu salaattikin jää tyngäksi, kun ei sinne osannut itse oikein muuta pikkoa, kuin salaatinlehtiä!