Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kirkosta ja siitä eroamisesta

Aloittaja A.V. Vatanen, tammikuu 15, 2019, 12:03:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 03, 2021, 17:37:46

Todellakin. Muissa Pohjoismaissa ovat sentään jotkut päättäneet elvyttää aasanuskon, eli palata esivanhempien omaan uskontokulttuuriin. Suomessa tuntuu että vanhaan palaaminen on jotenkin vaikeampaa, uuspakanoita pidetään vain hassuina hörhöinä....

Mutta onko tuo ihannetila? Pohjoiset uskonnot olivat paljon brutaaleimpia, kuin kristillisyys. Kristinusko, näin väitän, sivisti Pohjolaakin luomalla enemmän lakiinperustuvaa yhteiskuntamallia. Noitavainot, ihmistenpolttamiset tms. väitteet ovat pitkälti roskaa, kristillinen yhteiskunta humanisoi enemmän yhteiskuntaa! Se osaltaan rakensi pohjaa toimiville yhteiskuntamalleille heimokulttuurien sijaan.

En pidä tuosta ajatusmallista historiaa tuntevana. Barbaariyhteiskunnat eivät todellakaan olleet kristinuskon mallia kehittyneempiä juuri milläkään yhteiskunnan osa-alueella, vaan pikemminkin varsin luonnontilaisia järjestäytyneemmän kristillisen mallin rinnalla. Niitä on hyvin vaikea pitää ihanteellisina malleina jo väkivaltaisuutensa vuoksi. Toki pidän itsekin vahinkona sitä, että kristillisyys söi tieltään paljon sitä perinteistä kulttuuria, uskontoa ja yhteiskuntakäsitystä, mutta näin vaan tapahtui. Suomalaisille itse asiassa jäi Kalevala perintönä. Kristillisyys tarkoitti muutosta, hyvässä ja pahassa, mielestäni enemmän hyvässä, kun loi sitä järjestäytyneempää yhteiskuntaa.

Jaska


Miksi taantua vain 60 vuotta aikaan, jolloin kristillisen kirkon hegemonia murtui. Miksei samantien kivikaudelle.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Jaska - marraskuu 06, 2021, 01:31:13

Miksi taantua vain 60 vuotta aikaan, jolloin kristillisen kirkon hegemonia murtui. Miksei samantien kivikaudelle.
Miksi kirkko/kristillisyys koetaan nykyisin usein pahana, kun se rakensi sivistystämme?

Norma Bates

Osa eroaa kirkosta koska kirkko on liian taantumuksellinen, ja osa koska se on liian edistyksellinen. Tällä kertaa joidenkin mielestä kirkossa on ollut liian iloista ja hauskaa:

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009233472.html

Samba­kulkue marssi jumalan­palveluksessa – sitten alkoi palautetulva

Paavalin seurakunnan kirkkoherra Kari Kanala: "Aina tulee sanomista, kun erilaista tekee."


...

MYÖS Kanalan viime sunnuntainen saarna herätti huomiota. Hän aloitti sen kiljahtamalla korkealta ja kovaa: "Jiihaa!"

Itse tekstissä Kanala mukaili Kirkko ja kaupunki -lehden tämänhetkisen päätoimittajan Jaakko Heinimäen taannoista kirjoitusta, jossa Jeesuksen ratsastaminen aasilla tulkitaan parodiaksi.

"Kuninkaat ratsastivat hevosilla. Ratsastaessaan Jerusalemiin aasilla Jeesus osoitti, ettei hänen kuninkuutensa ole tästä maailmasta", Kanala sanoo.



a4

#334
^
Nyt oli kovaa ajoa kirkossa. Jihaa! :D
Kirkko yrittää uudistua. Ainakin vanhuksia pyörtyilee, kulttuurishokissa.
https://yle.fi/a/74-20006249

Vähäpukeiset tanssijat oli kova veto. Muistui mieleen vanha uutinen:

Rouvan ongelmana on tv-kuuluttajatar Tuula Rosenqvist, joka on kuulemma tehnyt hänen miehensä hassuksi. Mies istuu illat pitkät tv:n edessä odottamassa Tuulan esiintymistä, ja perhe-elämä on mennyt ihan mullin mallin.
Talousasiatkin ovat vähän takapajulla, kun mies piilottaa huushollirahat milloin minnekin kaapin alle tai komeroihin, jotta rouvalla olisi puuhaa miehen ihaillessa toista kaunotarta tv-ruudussa.
Rouva toivoo kovasti, että Matti Kohva pyytäisi Tuula Rosenqvistia olemaan edes hiukan vähemmän hurmaava, niin perheonni pääsisi ehkä taas kukoistamaan Paraisilla.

https://www.hs.fi/historia/art-2000009200172.html

Hippi

^
Isäni kuolasi Teija Sopasta, mitä ärsytti äitiäni suunnattomasti.  :-[

Katselin Areenasta alun sambaosuuden enkä pyörtynyt. Mutta onhan nyt itse perkeleestä, että Pelastajan syntymäpäivän odotusta juhlitaan iloiten. Kyllä siellä tanssijoiden joukossa todellakin muutama hymy oli havaittavissa, mutta muut olivat säilyttäneet perussynkeän ilmeensä.

Monesti olen huomannut, että on hyviä musiikkiesityksiä mennyt sivu suun, kun vasta jälkikäteen olen huomannut jonkun lehtijutun paikallislehdessä. Tässä on parikin kirkkoa kävelymatkan päässä ja ei olisi mahdoton ajatus käydä jotain kuuntelemassa, vaikka en kirkkoon kuulukaan tai siitä sanomasta niin piittaa, mutta kirkko on ihan mielenkiintoinen paikka musiikkiesityksille.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 03, 2022, 18:13:38
^
Isäni kuolasi Teija Sopasta, mitä ärsytti äitiäni suunnattomasti.  :-[

Katselin Areenasta alun sambaosuuden enkä pyörtynyt. Mutta onhan nyt itse perkeleestä, että Pelastajan syntymäpäivän odotusta juhlitaan iloiten. Kyllä siellä tanssijoiden joukossa todellakin muutama hymy oli havaittavissa, mutta muut olivat säilyttäneet perussynkeän ilmeensä.

Monesti olen huomannut, että on hyviä musiikkiesityksiä mennyt sivu suun, kun vasta jälkikäteen olen huomannut jonkun lehtijutun paikallislehdessä. Tässä on parikin kirkkoa kävelymatkan päässä ja ei olisi mahdoton ajatus käydä jotain kuuntelemassa, vaikka en kirkkoon kuulukaan tai siitä sanomasta niin piittaa, mutta kirkko on ihan mielenkiintoinen paikka musiikkiesityksille.
Olen joskus kuunnellut Bachia tms. kirkossa. Suosittelen, näitä jouluoratorioita tms. joskus esitetään, ovat kyllä hienoja...

a4

^
Kuulostaa hienolta kuuntelukokemukselta. Vanhat uskonnolliset rakennukset ovat historiallisen hienoja ja Bach ylimaallisen kaunista.

Tuli mieleen että maallisuus on helppoa kun elintaso on korkea, ja huumaavien aineiden lisäksi myös uskonnollisuus auttaa kestämään kun elämä on todella raskasta:

Sit tossa käydään Bahmutin rintamalla ja ollaan yöllä ambulanssin matkassa seuraamassa kovamaineista ensihoitajanaista, joka kertoo mm. siitä miten sodan kauhujen kestäminen on saanut rintaman ensihoitajat ja pelastajat turvautumaan uskontoon, ja että on sodan aikana kääntynyt muslimiksi työskenneltyään rintamalla vapaaehtoisten muslimiauttajien kanssa.
https://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=965554&sid=5428741241ff3e8d78a4e70029d44a96&start=8640#p27871603

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 03, 2022, 18:13:38
^
Isäni kuolasi Teija Sopasta, mitä ärsytti äitiäni suunnattomasti.  :-[

Minun isäni oli Carola-fani.

Kirkkojen akustiikka on usein niin paljon parempi kuin muissa konserttitiloissa, että soisi sitä käytettävän enemmänkin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 04, 2023, 23:16:56
Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 03, 2022, 18:13:38
^
Isäni kuolasi Teija Sopasta, mitä ärsytti äitiäni suunnattomasti.  :-[

Minun isäni oli Carola-fani.

Kirkkojen akustiikka on usein niin paljon parempi kuin muissa konserttitiloissa, että soisi sitä käytettävän enemmänkin.

Hyvät geenit roosterilla- minäkin tykkäsin Carolasta jo nuijapoikana. Fanittanut en kyllä ole ketään. Jotain lyyrisyyttä lauluissakin olisi kiva olla.

Räppiä ja muuta meteliä, taas en välitä kuunnella vieläkään- rokista puhumattakaan -ilman korvatulppia.

Toope

Erosin kirkosta 20-vuotiaana. Nyt eroaisin ehkä eri syistä.
20-vuotiaana liberaalina kirkko tuntui tunkkaiselta. Nyt haluaisin kirkon olevan enemmän konservatiivinen, enkä woke-pappien temmellyskenttä. Sinänsä ehkä kirkon tulisi olla konservatiivinen, ylläpitävänä yhteiskuntaa. Ei trendimaailmana.