Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kaksi vai yksi kautta nykyisellä hallituksella?

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, syyskuu 15, 2023, 08:39:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Muisto Keijo Kullervo

Orpo on povannut nykyiselle hallitukselle kahta kautta koska Suomen taloustilanne vaatii sitä?

Mitä mieltä olet ko. asiasta?

Muisto

PS. Itse olen sitä mieltä, että jos nykyinen hallitus pärjää koko vaalikauden, niin se on suoranainen ihme, mutta ihmeitähän sattuu - uskon.
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Muisto Keijo Kullervo

"Hei, tämä on Bing. Kiitos kysymyksestäsi. 😊

Orpo on sanonut, että nykyinen hallitus on sitoutunut tekemään kaksi vaalikautta, koska Suomen talous tarvitsee pitkäjänteisiä uudistuksia ja vakautta1. Hän on myös korostanut, että hallituspuolueet ovat yhtenäisiä ja luottavat toisiinsa2. Orpo on myös esittänyt, että hallitusohjelma on kunnianhimoinen ja vastuullinen, ja että se pyrkii vahvistamaan Suomen kilpailukykyä, hyvinvointia ja turvallisuutta3.

Minun tehtäväni ei ole antaa subjektiivisia mielipiteitä poliittisista asioista, vaan tarjota objektiivista tietoa ja faktoja. En siis voi sanoa, mitä mieltä olen Orpon povauksesta. Voin kuitenkin kertoa, että jotkut ihmiset saattavat olla eri mieltä Orpon kanssa ja pitää nykyistä hallitusta epävakaana tai epäluotettavana. Jotkut ihmiset saattavat myös arvostella hallituksen toimia tai tavoitteita eri aloilla, kuten sosiaali- ja terveyspalveluissa, työllisyydessä tai ilmastopolitiikassa.

Muisto, sinulla on oikeus ilmaista oma mielipiteesi ja uskoa siihen, mitä haluat. Toivon, että olet kiinnostunut seuraamaan Suomen politiikkaa ja osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Jos haluat tietää lisää hallituksen ohjelmasta tai toiminnasta, voit tutustua valtioneuvoston verkkosivuihin1 tai seurata uutisia eri lähteistä. 😊"

Lisätietoja:
1. valtioneuvosto.fi
2. yle.fi
3. yl

Muisto
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - syyskuu 15, 2023, 08:39:11
Orpo on povannut nykyiselle hallitukselle kahta kautta koska Suomen taloustilanne vaatii sitä?

Mitä mieltä olet ko. asiasta?

Muisto

PS. Itse olen sitä mieltä, että jos nykyinen hallitus pärjää koko vaalikauden, niin se on suoranainen ihme, mutta ihmeitähän sattuu - uskon.

Saattaa vaatia, mutta kuinka monta kautta vaatisi noista kahdesta "Orpokaudesta" toipuminen kestää-- riittäisikö kolme neljä. No pidemmälle ei kanta arvioida.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - syyskuu 15, 2023, 08:39:11
Orpo on povannut nykyiselle hallitukselle kahta kautta koska Suomen taloustilanne vaatii sitä?

Mitä mieltä olet ko. asiasta?

Muisto

PS. Itse olen sitä mieltä, että jos nykyinen hallitus pärjää koko vaalikauden, niin se on suoranainen ihme, mutta ihmeitähän sattuu - uskon.

Koska tykkään pilkun viilaamisesta, niin oikaisen, että yhdellä hallituksella voi olla vain yksi kausi. Vaikka sama kokoonpano muodostaisi uuden hallituksen, niin se olisi uusi eli toinen hallitus.

Koska eri hallitukset ovat jo vuosikymmeniä pitäneet Suomi-laivan kurssin kohti helvettiä, niin korjaamiseen ei riitä neljä tai kahdeksan vuotta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Jaska

#4
Tällä hallituksella on enemmistö edustajapaikoista eduskunnassa. Että lähinnä kysymys asettuu, pysyykö hallitus sisäisesti toimintakykyisenä koko vaalikauden. Enemmistö säilyttäen uotsalaiset voitaisiin vaihtaa keskustaan, jos keskusta katsoisi kannatuksensa hallitukseen osallustumisen kestävän. Huonosti käyttäytyvien persujen ulospotkiminen johtaisi hallituspohjan ja ohjelman täysremponttiin sinipunaksi. Persut varmaan uskoisivat sillä lisäävänsä nyt laskussa oievaa kannatustaan ja sekin heille sopisi.

Suomi ei ole eurooppalaisittain erityisen velkaantunut maa, vaan samat koronaviruspandemian ja Venäjän Ukrainaa ja länttä vastaan hyökkäys on velkaannuttanut muitakin maita. Tänään kerrottin valtion lisävelan koron olevan 3,75%. Se on edelleen vähemmän kuin inflaatio syö pois lainan arvosta. Käsitykseni mukaan on kuitenkin tarve pysäyttää lisävelkaantuminen ja kääntää velan osuus kansantuotteesta laskuun.

On tietenkin tyhmää tuhlausta pitää työkykyistä porukkaa työttömyyskorvauksella vaan heille olisi oltava töitä. Tämän hallituksen ohjelmana on huonontaa köyhimpien elinoloja ajatellen että niin on pakko hankkia enemmän ansiotuloa ja suurituloisia kannustetaan keventämällä heidän verotustaan. Työllisyystilanne on ollut varsin hyvä ja yrityksillä on ollut tarve yrittää työvoimaa ulkomailta. Ulkomaalaiset ovat kuitenkin persujen päävastustuskohde, jolla on saatu hyvä vaalitulos. Itse uumoilen tästä vielä kasvavaa ongelmaa hallituspuolueiden välillä. Tosin Suomen vienti vetää huonommin kuin muilla Pohjoismailla ja Suomi on ajautumassa taantumaan. Lisätyöpaikkojen luonti ei ole työntekijöiden asemaa huonontamallakaan hjelppo tavoite. Nyt hallitus on jo joutunut selittelemään, etteivät vaalikaudella kykene valtion taloutta lainkaan parantamaan, vaikka hyvinvointivaltiota kykynsä mukaan romuttavat mm. valtion tuottoisaa omaisuutta myymällä, yhteiskunnan tehtäviä vähentämällä ja  köyhympiä kyykyttämällä.

Seuraavan vaalikauden hallitus muodostetaan tietenkin vaalituloksen perusteella, kun kansa on ilmaissut miten tämän vaalikauden toimet tyydyttävät. Oli törkeä idea, että että valtio varastaisi eläkeyhtiöiltä  tulevia työeläkkkeitä varten kerättyjä rahoja. Varsinkin kun nyt työikäiset saavat pelätä, että väestön vanhetessa heille ei tule elämiseen riittävää työeläkettä.