Donetskin ja Luhanskin alueeseen liittyen seuraava Wikipedian kartta havainnollistaa hyvin, mitä aiemmin tarkoitin:
tässä.
Pinkki ja punaiset alueet ovat separatistien hallitsemia; keltainen alue on Ukrainan hallussa. Arvelen Venäjän pyrkivän ottamaan koko alueen. Ukrainalaiset ovat koko alueella omilla maillaan, mutta mikäli Ukraina puolustautuu tai hyökkää siellä, Putin saisi jälleen tekosyyn täysimittaiseen sotaan.
Venäjällä on ollut kopiokone ahkerassa käytössä: Georgiasta vuonna 2008 "irtaantuneiden alueiden" (Etelä-Ossetia ja Abhasia) tunnustuspaperi ja nyt Donetskin ja Luhanskin "tasavaltojen" tunnustuspaperi
ovat lähes sanasta sanaan identtiset. Lyhennän jatkossa viimemainitut DNR ja LNR.
Seurasin eilen Venäjän turvallisuusneuvoston kokouksen ja kuten tiedetään, se oli tallennettu jo aiemmin eikä lähetetty suorana, vaikka venäläisille sitäkin teeskenneltiin. Venäjän uutiskanavaa Russia Today (RT) seuraten oli sama, kuin olisi astunut johonkin outoon rinnakkaistodellisuuteen. Kokouksen osallistujista monilla oli epäuskoinen ja suorastaan pelokas ilme, jäsenet tuijottelivat kenkiinsä ja ajoittain oli niin hiljaista, että olisi voinut kuulla neulan putoavan lattialle. Osa (Erityisesti ulkomaantiedustelun päällikkö) takelteli ja änkytti puheenvuoroissaan.
Tässä lyhyt klippi tilanteesta, käännös:
Putin: Mitä tarkoitat, "muuten"? Ehdotatko, että neuvottelisimme ("Tasavaltojen" tunnustamisesta)?
Naryshkin: Öh... Ymmm... Ei... Ööö...
Putin: Vai hyväksytkö niiden itsenäisyyden?
Naryshkin: Minä. Minä... Minä tuen sitä.
Putin: Aiot tukea, vai tuetko? Puhu selkeämmin.
Narsyhkin: Tuen ehdotusta littää DNR ja LDR osaksi Venäjän liittovaltiota.
Putin: Nyt ei puhuta siitä (Hymyilee alentuvasti), vaan niiden itsenäisyydestä.
Naryshkin: Kyllä. Tuen ehdotusta niiden itsenäisyydestä.