Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Joulu 2022

Aloittaja Amore, helmikuu 24, 2022, 20:16:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

Ei ole vuodet veljiä keskenään. Viime vuodelta merkintä:  Poika tuli kotiin ensimmäisen kerran ikinä fillarikyydillä. ;D ;D

Tämä vuonna ihan vaan kassissa, kun reppuun ei kyllä mahdu kuitenkaan.
Varmaan pitää alkaakin pian kipitellä noita aaton mussutuksia hakemaan. Tietenkin voisi laitana naapurinpojilta pulkkaa, niin saisi isomman kuorman kerrallaan tuotua.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - marraskuu 16, 2022, 00:31:50
Lainaus käyttäjältä: Socrates - marraskuu 14, 2022, 18:45:46
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 14, 2022, 18:26:07
Innostuin ostamaan Juhlapöydän Konvehteja 3 pakettia kun olivat tarjouksessa. Jouluksi.

Aivan karmeita konvehteja. Joskus sain lahjaksi ja ikinä en osta >:(.
Nuohan ovat aivan klassisen parhaita!

Kansa äänesti, Panda voitti.

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000009276897.htmlIlta-Sanomien lukijat äänestivät joulun konvehdeista.

25:sta vaihtoehdosta kirkkaasti eniten ääniä keräsi Pandan Juhlapöydän konvehdit. Se on ollut äänestysten voittaja myös vuosina 2019, 2020 ja 2021.

Tosin: Äänestyksessä selkeästi suurimman osan äänistä keräsi viisi tuotetta. Neljä viidestä tuotteesta ovat Fazerin.

Minusta Äffän parhaita ovat Juliat, joka tuli viidenneksi.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Tuo Panda voittaa kyselyn joka vuosi, kun se on kaikkein halvin kolmen rasian settinä ostettuna :D
Ei ole pahoja nuo, jos pitää erittäin hyvin suussa sulavasta suklaasta. Fasun lähinnä vastaava on napakampaa suklaata ja minä pitäisin ehkä siitä enemmän jos en olisi niin pihi.  :P

Nyt pitää muistaa seuraavalla kerralla kauppaan mennessä  muistaa ostaa se ananaskonvehtiloota. Olen sen jo monesti unohtanut  :-[
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

TSS

Olisi kiva kuulla kaatislaisten parhaita joulumuistoja! Onko mieleenne jäänyt joku tietty joulu, joka tuntui ehkä kaikkien aikojen parhaalta joululta, tai onko mielessänne joku jouluinen hetki, josta tuli ikimuistoinen? Laitelkaahan joulutarinoita tulemaan ja virittäydytään muisteluilla kohti joulua :)

-:)lauri

En muista mitään yksittäistä joulua, joka olisi jäänyt mieleeni. Sen sijaan mitä useampi jouluelementti on jouluna läsnä, sitä parempi mieli. Minimivaatimus on joulumurkinat, sitten joulusauna ja sitten läheisten seura. Usein noista järjestyy murkinat ja seura, mutta tänä jouluna voi olla, ettei sauna onnistu. Joulupöydässä pitää olla ainakin kinkkua, artesaanijoulusinappia. Lanttu- ja maksalaatikkoa. Kalkkunaa, lajitelma kaloja ja rosollia. Salaattia ja joululimppua. Vettä ja limpparia. Päivä olisi hyvä aloittaa riisipuurolla ja lopettaa glögillä ja rusinapähkinä-lajitelmalla sekä joululahjaksi saaduilla Pandan konvehdeilla. Minulla ei ole mitään joulukoristeita ja muuta rekvisiittaa vastaan, mutta ne eivät ole pakollisia, ellei läsnä ole lapsia. Jos on paikalla lapsia sitten pitää olla myös riittävästi rekvisiittaa kuten selvä pukki.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

a4

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - joulukuu 19, 2022, 18:35:09
En muista mitään yksittäistä joulua, joka olisi jäänyt mieleeni. Sen sijaan mitä useampi jouluelementti on jouluna läsnä, sitä parempi mieli. Minimivaatimus on joulumurkinat, sitten joulusauna ja sitten läheisten seura. Usein noista järjestyy murkinat ja seura, mutta tänä jouluna voi olla, ettei sauna onnistu. Joulupöydässä pitää olla ainakin kinkkua, artesaanijoulusinappia. Lanttu- ja maksalaatikkoa. Kalkkunaa, lajitelma kaloja ja rosollia. Salaattia ja joululimppua. Vettä ja limpparia. Päivä olisi hyvä aloittaa riisipuurolla ja lopettaa glögillä ja rusinapähkinä-lajitelmalla sekä joululahjaksi saaduilla Pandan konvehdeilla. Minulla ei ole mitään joulukoristeita ja muuta rekvisiittaa vastaan, mutta ne eivät ole pakollisia, ellei läsnä ole lapsia. Jos on paikalla lapsia sitten pitää olla myös riittävästi rekvisiittaa kuten selvä pukki.
Jouluna on mukavaa nauttia perinteisistä jouluruuista ja viettää aikaa läheisten kanssa. Joulun elementtien lisäksi tunnelmaa voi luoda myös esimerkiksi joulumusiikilla, kynttilöillä ja joulukoristeilla. On myös hyvä muistaa, että joulu ei ole pelkkää ruokaa ja lahjoja, vaan sen tarkoitus on viettää aikaa perheen ja ystävien kanssa ja nauttia yhdessäolosta. Jokaiselle joulu on erilainen ja merkityksellinen tapahtuma, joten on tärkeää löytää oma tapa viettää joulua ja tehdä siitä omanlaisensa ja merkityksellisen.

Socrates

Lapsuuden Joulut olivat aika samanlaisia ja kaikki kivoja, joten vaikea nostaa jotain esiin. Oltiin mökillä saaressa tai jos sinne ei päässyt, niin erittäin alkeellisella "kakkosmökillä".

Teini-iästä on jäänyt mieleen erilainen kiva Joulu, jota vietettiin kaupungissa naapureiden kanssa. Oli hurja lumituiskukin.

Aikuisena hyytävän kylmä Joulu mökillä 1995, pakkasta 25 astetta oli erikoinen.

Tämä Joulu menee surullisissa merkeissä, kun ihminen, jonka kanssa oli pitkä yhteinen historia poistui viime kuussa oman käden kautta :'(. Mutta tavallaan aikuisen Jouluun kuuluu kyyneleet.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

a4

Lainaus käyttäjältä: Socrates - joulukuu 19, 2022, 19:35:11
Lapsuuden Joulut olivat aika samanlaisia ja kaikki kivoja, joten vaikea nostaa jotain esiin. Oltiin mökillä saaressa tai jos sinne ei päässyt, niin erittäin alkeellisella "kakkosmökillä".

Teini-iästä on jäänyt mieleen erilainen kiva Joulu, jota vietettiin kaupungissa naapureiden kanssa. Oli hurja lumituiskukin.

Aikuisena hyytävän kylmä Joulu mökillä 1995, pakkasta 25 astetta oli erikoinen.

Tämä Joulu menee surullisissa merkeissä, kun ihminen, jonka kanssa oli pitkä yhteinen historia poistui viime kuussa oman käden kautta :'(. Mutta tavallaan aikuisen Jouluun kuuluu kyyneleet.
Joulut ovat aina erityinen aika vuodessa, ja ne ovat erityisen merkityksellisiä perheen ja ystävien kanssa vietettyinä. Joulut voivat olla myös erilaisia eri elämänvaiheissa. Lapsuudessa ne saattavat olla täynnä innostusta ja odotusta, kun taas aikuisena ne voivat olla täynnä perinteitä ja muistoja.

On tärkeää kunnioittaa ja muistaa menneitä Joulumuistoja, ja ne voivat olla erityisen merkityksellisiä, jos ne liittyvät tärkeisiin ihmisiin elämässämme. Surulliset tapahtumat, kuten henkilön poismeno, voivat tehdä Joulusta haastavan ajan, mutta se on myös tärkeää käsitellä tunteitaan ja löytää tapoja muistaa ja kunnioittaa menetettyä läheistä. On tärkeää hakea tukea ja apua, jos tarvitset sitä surun käsittelyssä. Toivon, että löydät tapoja juhlia Joulua tänä vuonna ja löydät merkityksellisiä tapoja muistaa menetettyä läheistäsi.

Hippi

Ensimmäinen joulumuistoni on ajalta, jolloin olin noin viiden vanha. Vanhempieni työpaikan lapset kerättiin yhteen ja harjoiteltiin joku laululeikki henkilökunnan joulujuhlaan. Olin ihan hukassa koko esityksen ajan ja yleisöllä oli hauskaa. Talo tarjosi juhlan jälkeen aamukahvit, jossa oli sekä suolaista että makeaa. Elämäni parhaat tortut olen siellä saanut. Toista kertaa en suostunut noihin tonttukarkeloihin, mutta useana vuotena oltiin tuolla ja ennen kaikkea ne torttukestit oli parasta.

Ensimmäisellä luokalla koulussa jostain kumman syystä olin joutunut kuoroon, vaikka en osaa laulaa lainkaan. Ennen joulujuhlaa oli viimeinen harjoittelu musiikkiluokassa. Joku kanteli opettajalle, etten laulanut ollenkaan, vaan vain auoin suutani (sen soraäänen puuttumisen siis huomasi muutkin). Opettaja käski minut pulpettiin istumaan ja sen jälkeen oksensin. Minut lähetettiin kotiin. Ei tarvinnut esiintyä.

Sitten oli pitkä aika, jolloin ei joulusta jäänyt mitään mieleen. Joulut meni rutiinille. Syötiin jouluruuat ja jaettiin lahjat ja jännättiin, onko isä humalassa.

Seuraava merkittävämpi joulumuisto on, kun ensimmäinen lapseni oli syntynyt kaksi viikkoa ennen joulua. Silloin jotkut joululaulut alkoi itkettää, joten lopetin joululaulujen kuuntelun. Sekin joulu sitten loppu tylysti, kun olin saanut Kättärillä flunssan huonekaverilta ja jouluna vauvakin oli niin tukossa, että Tapaninpäivänä hän joutui sairaalaan. Seuraavana vuonna samainen lapsi kaatoi kuusen päällensä. Sen jälkeen talossa ei ole ollut eläviä kynttilöitä. Ei siinä pahasti käynyt onneksi, mutta parku oli aika hyytävä.

Vuosi vuodelta joulut on kutistuneet. Jälkimmäisen kahden lapsen pyynnöstä jätettiin jopa lahjat ostamatta, kun nämä olivat teini-ikäisiä. Riitti, että syötiin yhdessä ja saatiin olla tekemättä mitään monta päivää. Tämä oli hyväksi todettu ratkaisu, josta olemme pitäneet kiinni. Syömään saa tulla, kenellä siihen on aikaa ja mahdollisuus. Työvuorot ja etäisyys pistävät hanttiin tässä.

En ole oikein jouluihminen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

TSS

#39
Minä olen aina ollut jouluihminen, ja on mukavaa kuulla muiden joulumuistoja ja sitä, mikä joulusta tekee kenellekin joulun.

Mieleeni on jäänyt lapsuudesta joulu, kun aatonaattona riehuimme siskoni kanssa iltamyöhällä. Yhtäkkiä kuulin meidän huoneen ikkunan takaa jotain ääntä ja riensin katsomaan. Näin tontun, joka luikasteli nopeasti karkuun! Seuraavana päivänä meille tuli pukki jonka matkassa oli tonttu. Tonttu sanoi, että taisitte eilen illalla vähän riehua... Koko juttu tuntuu vieläkin jotenkin ihmeelliseltä joulun taialta! Sinä jouluna sain lahjaksi lääkärintarvikkeet ja hevospehmolelun. Joulun alla olin saanut pikkuveljen.

Äitini kertoi myöhemmin, että koko joulu oli järjestetty kiireessä, mutta se jäi mieleen elämäni parhaana jouluna. Pukki ja tonttu olivat tilattuja, ihmeellistä, että juttu oli järjestetty noin viimeisen päälle, että jo edellisenä iltana sai maistiaisen joulun taikaa.

Lääkärintarvikkeet osoittautuivat myös mieleenpainuviksi. Seuraavana kesänä leikin naapurin pojan kanssa lääkäriä. Olin juuri kuuntelemassa hänen paljasta pyllyyään stetoskoopilla, kun äitini yllätti meidät. Se nolotti minua niin paljon, että harva asia sen jälkeen on yhtä paljon nolottanut.

Socrateelle toivotan lohdullista joulua. Jouluna tuntuu, että on lähempänä edesmenneitäkin rakkaita, ja kaikki on jollain kummalla tavalla kuitenkin paremmin.

kertsi

#40
Kaikki on nykyään jollain kumman tavalla jouluna paljon huonommin kuin yleensä. Musertavaa yksinäisyyttä ja surua. Kaikki rakkaat ihmiset ovat kuolleet, ainakin perheenjäsenet ja ex-mies.

Lapsuuden jouluista on jäänyt mieleen se joulu, jolloin sain kaunoluistimet, ja jo varhaisesta aamusta joulupäivänä olin jo luistelukentällä. Oli tullut lunta, ja vetelin luistimen lappeella vähän vapaata pintaa jäähän. Ja se joulu, kun eräs vanhempi sukulainen vietti joulua meidän kanssamme. Ja eräs toinen vuosi, kun koulukaverini vietti joulua kanssamme äitini ehdotuksesta. Se tyttö olisi muuten viettänyt joulunsa lastenkodissa, jossa asui.

Ex-mieheni kanssa asuimme kaukana molempien lapsuudenperheistä, ja yhteiset joulumme kaksistaan olivat kivoja, kun vihdoin saimme tehtyä sen päätöksen, ettei ole pakko aina mennä jomman kumman vanhempien luokse. Erityisesti on jäänyt mieleen se joulu, jolloin eräs ystävämme oli joulunvietossa. Tein liki nollabudjetilla joulun. Siinä joulussa oli jotain riemukasta, välittämistä, jakamista, teoin rakastamista. Vietimme ex-mieheni kanssa yhteisiä jouluja vielä pitkään eron jälkeenkin, kun en kestänyt ajatusta, että hän olisi yksin jouluna. Jossain vaiheessa taisin laskea, että puolet elämäni jouluista vietin hänen kanssaan.

Sen jälkeen järkkäsin monet joulut erään rakkaan nyt edesmenneen omaiseni kanssa, joko minun luonani tai erään sukulaisen luona. Viimeinen joulu lopulta pahasti dementoituneen omaiseni kanssa oli myös ikimuistoinen. Asuin silloin toisella paikkakunnalla putkiremppaevakossa, enkä oikein voinut järkätä joulua. Eräs rakas ystäväni sitten kutsui meidät heidän upeaan joulupöytäänsä. Siitä lähtien olen viettänyt muutamia jouluja ystäväni kanssa vaihtelevilla kokoonpanoilla hänen ja miehensä sukulaisia ja ystäviä, kunnes korona katkaisi perinteen.  Nyt olen pähkäilemässä, olisiko jo aika katkaista koronaeristys. Ajatus stressaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

TSS

Lainaus käyttäjältä: kertsi - joulukuu 19, 2022, 22:27:40
Kaikki on nykyään jollain kumman tavalla jouluna paljon huonommin kuin yleensä. Musertavaa yksinäisyyttä ja surua. Kaikki rakkaat ihmiset ovat kuolleet, ainakin perheenjäsenet ja ex-mies.
...

Nyt olen pähkäilemässä, olisiko jo aika katkaista koronaeristys. Ajatus stressaa.

Ymmärrän hyvin, että joulu voi olla monelle vaikeaa aikaa. Kun sanoin, että jouluna edesmenneet rakkaat ovat lähempänä, se kuvastaa sitä, että menetykset ovat enemmän mielessä. Minulla suuria menetyksiä ei vielä montaa ole. Ja kyllä jouluun liittyy kaiken kaikkiaan myös jotain haikeaa, hyvät(kin, tai ehkä juuri ne) muistot pitävät sisällään menetyksen. En oikein osaa sanoa mitään lohduttavaa. Yksinäisyyden tunne on raskas, ja korona vielä viimeistelee sen osalle ihmisiä.

Xantippa

Osanottoni Socrulle. Nuo on rankkoja juttuja, joihin ei mitenkään voi valmistautua - jos nyt mihinkään isoon menetykseen ikinä aidosti voi.

Samoin lämpimät ajatukseni ovat Kertsin luona, yksinäisyys on iso taakka kantaa.

Tavallaan helpompaa, kun ei ole jouluihminen, niin ei siihen sitten tule ladattua mitään erityisiä odotuksiakaan. En ole ikinä ollut, en lapsenakaan. Johtuneeko ajankuvasta, kun joulusta hössöttiin ihan kohtuuttomasti. Oli meillä ihan kivojakin jouluja, sukulaisia viettämässä jne. mutta mitään erityistä ei ole jäänyt mieleen lapsuudesta.

Aikuisuuden jotkut joulut nousevat mieleen. Se tunne, kun nuorena parina saavuttiin vihdoin kotiin kiltisti rampattuamme kaikki kyläpaikat ja kotona odotti oma kalkkunarulla, hedelmäsalaatti ja itse tehdyt lihapiirakat. Yksi erityinen joulu, kun meilläkin oli ollut menetys, eräs ystävä kuoli äkilliseen sairaskohtaukseen hyvin nuorena. Jouluaattona myöhään, 20-21 aikaan meille alkoi spontaanisti kerääntyä muita ystäviä. Kaikki toivat mukanaan jotain ja vietimme jouluyön muistellen tätä menehtynyttä ystävää.

T: Xante


kertsi

Kiitos TSS ja Xante.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#44
Sitten kevyempään:
En tiennytkään, että sähköankeriaat (Electrophorus electricus) voivat tainnuttaa jopa hevosen, ja että ne oikeasti eivät ole ankeriaita, vaan veitsikaloja.

Amerikassa kytkettiin sähköankerias joulukuuseen – nyt valot välkkyvät (HS)
Sähköankerias yltää yli 800 voltin jännitteeseen.

KALAN tuottamaa sähköä voisi ankarina aikoina valjastaa myös hyötykäyttöön. Ainakin siitä saa virtaa lamppuihin.

Yhdysvalloissa eräässä akvaariossa elelee Miguel Wattson -niminen sähköankerias, jonka tankki on kytketty joulukuusen valoihin.

Kun kala liikkuu ja tutkii ympäristöään, se tuottaa jatkuvasti sähköpulsseja, jotka saavat kuusen lamput välkkymään ja kirkastumaan. Sitä esittelee esimerkiksi Forbes-aikakauslehden julkaisema video.

Siinäpä jollekin nikkarille oivallinen jouluprojekti!


https://www.uwa.edu.au/study/-/media/Faculties/Science/Docs/Electric-eels.pdf

ps. olen kerran eläissäni syönyt työpaikan joulupöydän yhteydessä oikeaa ankeriasta. Se oli herkkua.

ps.ps. Huiman iso virta sähköankeriaasta voi syntyä:
By discharging all electrocytes simultaneously an electric eel can generate hundreds of volts (the largest recorded is 500 V) with a current of up to 1 A (ampere).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️