Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Pizza-ketju, lempitäytteesi yms.

Aloittaja A.V. Vatanen, tammikuu 25, 2019, 16:26:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

A.V. Vatanen

Aamun Hesarin Lassi ja Leevi sarjakuvan innoittamana päätettiin perjantaisaunan iltapalaksi tilata vaihteeksi pizzaa. (Onhan sitä aina joskus väännetty itsekin kotona pizzakivellä.)

Täytteiden valinta on aina vaikeaa eli vaimolla on eri täytteet kuin minulla, jotka ovat tällä kertaa: Katkarapu, kinkku, herkkusieni, parsa, tuplajuusto - ja tietysti lisäksi valkosipulia ja oreganoa....  Pöydässä lisään vielä pepperoni-paprikaa.

Tiedän, tiedän - napolilainen pizzamestari saisi p-halvauksen ja hirttäisi mieluummin itsensä....

Joku vuosi sitten mansikkapizza oli uutuushitti. En kyllä ole koskaan maistanut.

Omat lempitäytteesi - kokemuksesi - tms..?


AV.
Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

Hippi

Jos joudun ulkona syömään pizzan niin aivan vakio on se kinkku-ananas-sinihomejuustolätty.

Itsetehtyyn tulee sitten milloin mitäkin, mutta suosikkini on:
chilinen itse tehty tomaattikastike (valkosipulia ja yrttimaiusteita joukossa)
Tonnikalaa purkista aika reilusti
paprikaa suikaleina paljon
jokunen oliivi renkaina jos on tai jalapenorenkaita jos on
ananasta
pizzamaustetta
jotain juustoraastetta kohtuullisesti, jopa aika vähän

Tuonne voin dumpata, jos on jäänyt jotain vihanneksi tähteeksi enkä keksi mitä niille tekisin.
Samalla reseptillä voin tehdä koko komeuden myös vähärasvaisesta jauhelihasta, joka tietty paistellaan ensin ja terästetään viispippurilla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Unforgiven

#2
Hyvän itsetehdyn pitsan peruselementteihin kuuluu ensinnäkin hyvä pohja ja siihen hyvä kastike (ei mitään plöräytyksiä ketsuppipullosta). Toiseksi laadukas juusto on perusvaatimus, esimerkiksi Valion punaleimaemmental. Eikä liikaa täytteitä tyyliin kymmentä erilaista.

Omat lempitäytteeni ovat aina olleet tonnikala, kinkku ja salami. Lisänä hitunen valkosipulia ja aavistus aurajuustoa  (toki oregano ja pitsamauste kuuluvat asiaan). Mitään inhokkitäytteitä ei sinänsä ole, lähes kaikkea on tullut kokeiltua paitsi maksalaatikkoa.

EDIT: Jäi mainitsematta. Oletteko kokeilleet pitsarullan tekemistä. Taikinat, täytteet jne. muutoin samat kuin normaalissakin, mutta pitsa kääritään rullalle ja voidellaan päältä kananmunalla (ei pakko). Rullasta leikataan sitten slaisseja. Ihan hitusen erilaista loppukoostumukseltaan kuin normipitsa, mutta hyvää on.
I'm just a soul whose intentions are good

A.V. Vatanen

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - tammikuu 26, 2019, 12:29:17

Hyvän itsetehdyn pitsan peruselementteihin kuuluu ensinnäkin hyvä pohja ja siihen hyvä kastike (ei mitään plöräytyksiä ketsuppipullosta). Toiseksi laadukas juusto on perusvaatimus, esimerkiksi Valion punaleimaemmental.

Ei todellakaan mitään ketsuppia - eikä tomaatti-pureeta, joka on liian vahvaa. Juusto tulee aina seuraavaksi tomaattikastikkeen päälle. Itse käytän lehmänmaito mozzarellaa, mutta pizzeriat varmaan käyttävät jotain halvempia kovien juustojen raastesekoituksia.


AV.
Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

wade

Muttilla on valmis pizzakastike kaupan säilykeosastolla, minusta ihan hyvä ja raikas, voin suositella. Viime aikoina olen käyttänyt myös kokonaisina säilöttyjä tomaatteja: käsin puristellen murskaksi, sekaan suolaa, lyttyyn isketty valkosipulin kynsi ja oksa basilikaa. Kulho syrjään odottamaan paistoa. Tällainen raa'an tomaatin käyttö ei tosin ole yhtä hyvä, jos paistelee piirakkamaista peltipizzaa: runsaiden täytteiden alla murska ei välttämättä kypsy samalla tavalla.

Vuosien mittaan talouteni suosikkipizzaksi on vahvistunut klassinen tuoremozzarella + tomaatti + tuore basilika.

kertsi

Mutti-ketsuppiakin on olemassa, jopa lasipullossa. Ihan jees-makuinen pieninä määrinä (kertakokeilun jälkeen lausuttuna), vaikkakaan en tiedä pitsoista, kun en niitä juurikaan harrasta.

Taisi olla kyllä Jatkumolla, jossa hehkutin keksimääni (tai jostain kopioimaani?) pitsapohjaa, joka oli huisin hyvä. Muistaakseni siihen tuli kesäkurpitsaa, kananmunaa ja parmesaania, ja se paistettiin tovi uunissa ennen täytteiden lisäämistä. Oli parhaimman makuinen pitsa, mitä olen koskaan syönyt. Sääli, etten laittanut reseptiä muistiin. Ehkä se oli jokin tämäntapainen: http://ruoka.ts.fi/haarukassa/kesakurpitsasta-syntyy-mainio-pitsapohja/
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Unforgiven

#6
Löysin jokin aika sitten paikallisesta K -marketista Barillan Arrabiata -kastikkeen, joka on helvetillisen hyvää mm. pastoihin ja pizzapohjiin. En tiedä kauanko tuotetta on ollut Suomessa myynnissä, mutta se oli niin sanotusti itselle se The Löytö.
I'm just a soul whose intentions are good

Amore

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - elokuu 10, 2019, 08:48:58
Löysin jokin aika sitten paikallisesta K -marketista Barillan Arrabiata -kastikkeen, joka on helvetillisen hyvää mm. pastoihin ja pizzapohjiin. En tiedä kauanko tuotetta on ollut Suomessa myynnissä, mutta se oli niin sanotusti itselle se The Löytö.

Pizzaa en juuri itse tee, mutta Arrabiataa kyllä käytän, esimerkiksi uunivoileipiin ja erilaisiin kastikkeisiin.

Valmispizzoissa suosikkitäytteeni on pinaatti.
All you need is Love

ROOSTER

Mikähän oikeastaan on pizzan ja siihen silloin tällöin kohdistuvan himon perimmäinen syy? Olisikohsn se rasvan, venyvän juuston, suolan ja joillekin kummallisille myös nananaksen makeuden aiheuttama täydellisyyden tuntu.

Itse syön usein Margheritan mutta joskus tulee oikein irroteltua. Niinkuin viimeksi kun ähmin katkarapu, tonnikala, sardiini, mustekala, anjovis ja kapris pizzan. Muita täytesuosikkejani ovat ilmakuivattu kinkku ja simpukka. Joskus myös kinkku tai salami jos on ns. halpapizzeria, niissä en uskalla simpukkaa tilailla.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Itselläni taas se mausteinen tomaattikastike herättelee halun maistella pizzaa.

Taloyhtiön hallituksen edellinen puheenjohtaja vei hallituksen kokoukset läheiseen pitseriaan ja maksatti ostoksemme taloyhtiöllä. Silloin tuli tavaksi valita se kinkku-ananas-aurajuusto versio. En sitä siellä kuitenkaan syönyt, vaan otin sen mukaan kotiin, kun siten siitä riitti vielä seuraavaksikin päiväksi. Nuo ajat ovat ohi, sillä nykyinen puheenjohtaja on niin pihi, ettei halua noin tehdä ja se pitseriakin on tuosta lähikulmilta hävinnyt.

Jos itse teen pitsaa, niin siinä on useimmiten tonnikalaa ja niin, että toinen purkki on tavallista öljyssä olevaa (josta ylimääräinen öljy on valutettu pois) ja toinen on chilimausteinen. Nuo sitten sekoittelen keskenään. Lisäksi katkarapua, paprikasuikaleita ja ehkä ananastakin. Ja tosiaan se itse tehty mausteinen tomaattikastike on ihan must. Juuston jätän aika vähälle.

Vaikka se ohut rapsakka pohja onkin hyvää, niin nykyisin laiskuuttani olen tehnyt pitsapannukakun. Siitäkin saa ne makukiksit, vaikka rakenne on aivan erilainen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Tonnikala toimii pitsassa. Itse laitan sen seuraksi yleensä ananasta. Chillinen tomaattimurska pohjalle. Aika usein jää juusto kokonaan pois. Rucolaa, jos sattuu olemaan, pupunruuaksi syöntivaiheessa päälle.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Ei pannupitsaa (liikaa taikinaa), eikä paprikaa. Kunhan jotain eläinkunnan tai kalakunnan tuotetta on mukana, niin ok. Mahdollisimman montaa öyhettä toki saisi olla. Ehkä vaikka jauheliha - tonnikala - katkarapu - herkkusieni olisi hyvä jos ravintolassa ollaan. Kaupoista en ole kokenut hyväksi ostaa muita kuin Mexicanaa ja mikä se oli se missä oli montaa lihaa. Ja enpä tietty nyt merkkiäkään muista, vaikka todella usein nuo molemmat on tullut tarjouksen perässä haettua. Moneen muuhun merkkiin pettynyt. Ehkei niitä kaupan lättyjä saisi pitsoiksi kutsuakaan.

Juustoa olen joskus kotona lättyihin lisännyt itse.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 28, 2020, 09:34:02
Ei pannupitsaa (liikaa taikinaa), eikä paprikaa. Kunhan jotain eläinkunnan tai kalakunnan tuotetta on mukana, niin ok. Mahdollisimman montaa öyhettä toki saisi olla. Ehkä vaikka jauheliha - tonnikala - katkarapu - herkkusieni olisi hyvä jos ravintolassa ollaan. Kaupoista en ole kokenut hyväksi ostaa muita kuin Mexicanaa ja mikä se oli se missä oli montaa lihaa.

Kai olet huomannut, että juuri tuo Mexicana sisältää paprikaa ja myös paprikajauhetta?

Lainaus käyttäjältä: https://www.grandiosa.fi/products/grandiosa-mexicana-kiviuunipizza-340-g/Täyte: JUUSTO 20 %, naudan jauheliha 16 %, tomaattisose, vesi, chilipippuri 2 %, paprika 2 %, jalapeno 1 %, mausteet (mm. juustokumina, valkosipuli), rypälesokeri, VEHNÄJAUHO, suola, sokeri, hiivauute, väri (paprikauute), luontaiset aromit.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

#13
Olinpa leväperäinen. Ajattelin pitserian pitsaa tuossa paprikan dissaamisessani. Kerran erehtynyt tilaamaan quattron paikassa jossa päällysteet oli aseteltu omiin sektoreihinsa. Tylsää moinen ja varsinkin jos 1/4 pitsasta on pelkkää paprikaa, siis. Lihan seassa kaupan pitsassa ei pänni.

-:)lauri

Mun lempparivalmispizzoja ovat
- Pizza Hutin pepperoni pannupizza
- Kotipizzan Pollo americana + pepperoni ja valkosipuli
- Kaupan pakastealtaan Ristoranten Tonno tai Ristorante Salame, johon yleensä lisään tonnikalaa, sinihomejuustoa ja valkosipulia

Ite en ole tehnyt, mutta jos tekisin, kana, tonnikala, pepperoni, sinihomejuusto ja valkosipuli olisivat todennäköisimmät täytteet, joilla pelailisin normipohjan,  tomaattikastikkeen ja jonkun juuston lisäksi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.