Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Millainen pukeutuja olet?

Aloittaja Amore, tammikuu 25, 2019, 18:20:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 08, 2021, 20:31:53
Outoa. Kyselin joskus ammoisina aikoina netissä olisivatko kitkakengät hyvät talvella, ja porukat sanoi että ei...

En tiedä, mitkä ovat kitkakengät, mutta olen huomannut, että talvikenkien pohjamateriaaleissa on suuria eroja. Siinä missä yksillä kengillä pärjää hyvin Suomen talvessa kelissä kuin kelissä, toiset kengät voivat olla salakavalat luunmurskaajat, jolla kaatuilee vähän väliä.

Viime syksynä kahdella kympillä ostamani tarjouskengät (alkuperäinen hinta 79,90€) ovat olleet ainakin tähän mennessä hyvät. En ole kaatunut niillä kertaakaan toisin kuin eräillä toisilla tarjouskengillä, joilla mätkähtelin niin, että aloin olla melkein invalidi. Kerroin foorumillakin (taisi olla Jatkumon loppuaikoja) näistä kaatumisistani. Kenkien pohjissa oleva kumi oli sen tyyppistä, ettei sitä heti olisi arvannut liukkaaksi. Niillä pärjäsi tietynlaisessa talvikelissä. Mutta kun tuli oikein liukas jäinen paikka, silloin kenkä lipsahti ja vieläpä oikein kunnolla. Eihän pelkkä kengän luistaminen aina kaada ihmistä, koska luistoihin ehtii reagoida, mutta jos lipsahdus on niin raju ja yllättävä, että se vie sekunnissa jalat alta, kaatumista ei estä mikään reagointi. Kättä voi korkeintaan yrittää panna esteeksi maahan mätkähtäessään, ja näissä tapauksissa katkeilevat kädet. Sisarelleni kävi näin viime talvena. Isoäitini katkaisi aikoinaan myös kätensä kävelylenkillä.

Minulla alkaa olla epämääräisiä kenkiä kohta kuin Imelda Marcosilla. Sorrun helposti suuriin alennusprosentteihin ja ostan sellaistakin, mitä en ehkä tarvitse. Kun halvalla saa, niin pakkohan se on ostaa... sanoo sananlaskukin.

Viimeisin ostokseni, josta taisin jo kertoakin, oli kaksi paria talvikenkiä hintaan viisi euroa pari. Alkuperäinen hinta taisi olla jotain seitsemän kympin paikkeilla. Ostin nämä "hommakengiksi", joita pidän jaloissani, kun kirjoitan hommafoorumille... ei kun silloin, kun teen hommia. Koekäytin toista paria eräällä reissulla ja huomasin, että niistä olisi oikeastaan aivan käyttökengiksikin. Ehkä en tuhoa niitä hommissa aivan heti vaan pidän reservissä. Onhan minulla kaksi muuta kenkäparia, jotka ostin yhteensä kahdella kympillä aikaisemmin keväällä. Toiset otin jo täyteen hommakäyttöön, eli niissä on maalia, jota tippui, kun maalasin jotain. Toiset ovat olleet pihakäytössä eli myös tavallaan hommapuuhailussa.

Norma Bates


https://m.youtube.com/watch?v=YjyaRTNHWc4

Taaksepäin kaatuminen KM:ssa itseään telomatta. Suosittelin tämän treenaamista jollekulle, ja hän sanoi että ei käy kun hän on nähnyt ihmisten klohmivan kyynärpäänsä tuossa. Ihmettelen moista kun itse en ole kertaakaan lyönyt kyynärpäitäni tatamiin. Senhän ehkäisee tuo kämmenillä läppäisy. Asiassa auttaa vielä jos kaatumisen alussa käsivarret ovat ristikkäin kehon edessä, ennen kuin avaa kädet läppäisyyn.

Eteenpäin kaatuminen itselleni onkin sitten jo hankalampi hommeli.


-:)lauri

#93
Ostin sisätossut. Olen kyllä tilannut sukulaiselta joululahjaksi villasukat, mutta koska nämä olivat kivan näköiset tossut, piti sijoittaa myös näihin. Olisivat saaneet olla kyllä kokoa suuremmat plääkät, mutta nämäkin käyvät. Eivät purista ja se ainut pieni miinus on tohveleiden pukeminen päälle, kun suuaukko on sen verran pieni eikä materiaali anna periksi. Käytössä varmasti sopeutuvat olosuhteisiin.

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Noissa taitaa olla kova pohja?

Olen kaivannut vähän saman tapaisia, mutta ilman erillistä kovaa pohjaa, eli pohjakin on samaa nahkaa kuin päällinen. En voi käyttää mitään, mikä veisi tuntemuksen jalan alta, kun etenkin keittiössä kissat tuppaavat jalkoihin pyörimään herkkujen toivossa. Vaikka liikun kotona hiukan hiiviskellen niin etten nosta kunnolla jalkaa lattiasta, niin aina on vaarassa joku jäädä jalkoihin.

Kaipaamiani oli monena vuonna CM:n joulumyynnissä, mutta nyt ei enää muutamiin vuosiin ole ollut. Tossut kyllä muuten kestäisivät, mutta sisuskarva aina kului niin, että vuoden päästä oli taas ostettava uudet.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Joo, on ainakin kovempi kumipohja kuin tuo muun tossun osan huopamateriaali, mutta ei pohja kamalan paksu ole. Jos esim. maton reunalle astuu, niin tunnistaa jalkapohjalla, missä kohtaa maton reuna menee. Mutta pitää olla tietysti painoa päällä ja siinä vaiheessa voi olla kissan mielestä liian myöhäistä varoa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Äitimuori on jo hivenen kankea liikkeissään ja jos tulee pientä tarvetta käydä ulkona ei hän viitsi ryhtyä itseään kengittämään, vaan menee ihan villasukkasillaan. Ravistelee sitten kivet ja roskat, talvella lumet pois takaisin sisään tullessaan.

Olisiko sellaisia villasukkia olemassa, missä olisi joku erikoiskuitu vahvisteena pohjassa, pidempää lenkkiä ajatellen?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

Hauskat töppöset Viihtiksellä!

Olen kyllä nähnyt villasukkia pohjilla, mutta muistan jonkun kaverin valitelleen, että pesussa pohjat ei oikein kestäneet.

Mutta huoli pois Rooster, äitisi on ainoastaan trendin huipulla:

https://yle.fi/uutiset/3-8622725

Itsekin myönnän pyörähtäväni joskus terassilta hakemassa salaattia tai talvella roskat heittämässä autotallin oven kautta villikset jalassa, eivät ole siitä huonontuneet!

T:  Xante

kertsi

#98
Minulla palelsi aiemmin varpaat aina. Käytin turkistöppösiä sisällä, tai vähintäänkin liian isoja Reinoja ja joskus jopa villasukkia niiden sisällä. Sitten joku vinkkasi, että jos totuttaa jalat liian lämpimään, ne palelevat sitä enemmän. Nykyään käytän vain ohuita sukkia sisällä, eivätkä jalat enää palele. Taitaa olla verenkierto parantunut. (Tai sitten tupakoinnin lopeutus paransi verenkiertoa.)

Poikkeuksena on mökilläolo kylmään vuodenaikaan. Silloin tulee käytettyä joko (liian isoja) Reinoja tai (liian isoja) sandaaleja, joihin siis mahtuu tarvittaessa villasukatkin. Aiemmin käytin mökillä (liian isoja) crocseja sukkien tai villasukkien kanssa tai ilman sukkia, mutta huomasin, että jalkapohjat olivat täynnä pikkuruisia palkeenkieliä joka mökkireissun jälkeen, joten lopetin niiden käytön. Muuten ovat kyllä mökkioloissa kätsyt, kun niiden kanssa voi hilpaista ulkonakin välillä, ja ovat helppo pukea - vinkkinä ROOSTERIN äitimuorille. Sitä en tiedä, kestävätkö villaukat niiden sisällä, eli "syövätkö" crocsien sisäpohjan nypylät villasukat ajan myötä. Mutta ainakin villasukat ja liian isojen sandaalien yhdistelmä toimii mainiosti (ainakin jos ei ole jäätä ulkona - jäisellä kelillä ainakin Reinot ovat liian liukkaat). Nämä nykyiset mökkisandaalit ostin Tokmannin alesta, taisi olla puoleen hintaan eli 17,50/2 € tjst..

ROOSTERIN äidille suosittelisin ulko-oven lähelle laitettavaksi pallia tai tuolia, jotta on helpompi saada kaatumatta kengät jalkaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Noista sukan nahkapohjista tuli mieleen, että joskus lapsuudessani minulle oli sellaiset kotitöppöset, jossa oli äidin kutomat sukat ommeltuna nahkapohjiin kiinni. Ne olisikin aika kätevät, sillä itsekudottuja villasukkia minulla on noin laatikollinen, mutta en oikein niitä raaski käyttää päivittäiskäytössä, kun niistä pohjat, tai oikeammin kantapäät, kuluvat puhki niin helposti. Kyllähän niistä voi itse asiassa sen kantapäänkin korjata kutomalla sen kohdan uusiksi, kun vain muistaisin miten se piti tehdä. Sukista tulee kuin uudet sen jälkeen :)

Mutta noita irrallisia nahkapohjia näyttää edelleen olevan myynnissä. Kuvan pohjat noin 9 euroa pari.



ja toinen malli, jossa ompelu tulee sivuille nousevaan osaan. Tällaiset oli ne, jotka minullakin on ollut. Veikkaan, että tässä ommel kestää paremmin, kun ei kulu lattiaa vasten. Aikuisten koot 11 -13 euroa pari.



Periaatteessahan sukan voisi irrottaa pesua varten ja ommella pohjan takaisin puhtaaseen sukkaan. Ei siinä nokka kauaa tuhisisi, kun valmiisiin reikiin neulaa työntelee.

Löysin myös "pesua kestäväksi" mainostetut synteettiset pohjat, mutta ensinnäkin ne näytti kovemmalta ja toisekseen en nyt muovipohjia villasukkaan laittaisi. Tietty, jos on itsellä rei'ityslaite, niin voisi ostaa halkaistua nahkaa palan ja tehdä itsekin tuollaiset. Jämäpaloista voisi askarrella vielä jotain kivaa :)

On tämä nyt aika edullinen vaihtoehto verrattuna Hömppiksen liki kahdeksankympin tossukoihin :D

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Täällä on hiihdelty yli puolitoista vuotta etätöissä villasukissa*. Useampi pari on kierrossa, joten tuulettuvat ihan mukavasti. Ihan ykkösvalinta; lämpimät, mutta ei hiostavat kesälläkään ja vähän pehmentävät kosketusta lattiaan.

*Joskus työasuun kuuluu muutakin kuin villasukat  ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Amore

Poikkeuksellisesti vietin arkipäivänä aikaa keskustassa kun asioinnin jälkeen jäi aikaa. Lorvehdin muutamaan vaatekauppaan sen kummemmin mitään etsimättä. Yhdessä ketjumyymälässä hoksasin poistotangossa farkkushortsit, jotka oli 70% alennettu. Kokokin vaikutti sopivalta ja tarvitsin mökille shortsit. Minulla on aivan  hirveät mökkishortsit, joita aion edelleen käyttää, mutta ne ovat niin kestotahraiset, että missään ihmisten ilmoilla niissä ei kehtaa liikkua. Sovitin farkkushortseja ja ne olivat hyvät. Kassaan kilahti 12 euroa. Kotona arvioin ostostani vielä uudelleen ja totesin shortsit niin kivoiksi, että minähän aion käyttää niitä jo nyt syksyllä legginsien kanssa, sillä minulla on muutama pari oikein sähäköitä kuviollisia legginsejä ja kivat nilkkurit, jotka pääsevät hienosti esiin kun sääret eivät ole lahkeiden peitossa. Farkkushortsit ovat miesten mallia eli niissä on shortseiksi pitkähköt lahkeet, mutta selkeästi polven yläpuolelle jäävät kuitenkin. Vaateostokset tuppaavat onnistumaan parhaiten juuri näin kun ei ole varsinaisesti mitään etsimässä.
All you need is Love

-:)lauri

https://www.thenorthface.eu/shop/en-gb/tnf-fi/men-men-new-arrivals/mens-conrads-flag-himalayan-down-parka-5j27?variationId=JK3

Nyt löyty jälleen hieno talvitakki. Harmi vain heräteostosten kannalta, ettei oikeaa kokoa myydä luotettavissa nettikaupoissa ja mullon jo kaksi talvitoppatakkia. Mun uudempi on sellainen -5 - -12 asteen takki ja vanhempi on jo sitten sellainen -12 - -25 asteen takki. Tuo kuvassa oleva todennäköisesti -5 - -12 asteen takki, jollaista uutta en kyllä tällä hetkellä tarvitse. Mutta heräteostoksena saattaisi kyllä mennä. Tosin tuli North Facen sähköpostilistalaisille mainos tästä takista sähköpostiin eilen, joten ehkä tuote on niin uusi, ettei suomalaiset verkkokaupat ole vielä päivittäneet valikoimiaan tämän tuotteen osalta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Aika perustoppis. Ihmettelen, että huppu ja kaulaa suojaavat osat näyttää tehdyn kovempaakin myräkkää vastaan suojaavaksi, niin miksi helma on jätetty noin lyhyeksi? Minusta pakkastakki pitää ylettyä persauksen yli. Hyvä mitta on, että helma ylettyy suunnilleen sormenpäihin, kun kädet on rentona sivulla. Se vielä näyttääkin takilta eikä makuupussilta niin kuin sitten polveen tai sen alle menevät takit.

Minulla on kolme toppista. Yksi kevyttoppis, joka on minkä tahansa talvisään lenkkitoppis. Lämpötilan ja tuulen mukaan laitetaan alle enemmän tai vähemmän kerroksia. Sitten on perustoppis ja kovan pakkasen toppis. Jälkimmäinen yleensä kaivetaan esiin, jos on -20 tai enemmän.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

^

Mulla se vanhempi ja lämpöisempi toppis on just sellainen sormenpäihin asti. Tällaiset "ilmapallo"-malliset toppikset on enempi lauhojen kelien tai postilaatikolla piipahtamista varten. Mulla on kaksi syystakkia, jotka menevät toppatakista oikein hyvin vielä villapaidan kanssa tuohon -5 asteeseen asti.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.