Sota Irakissa on jatkunut jo vuodesta 2003. Tänne nyt saapuneet nuoret miehet ovat kasvaneet lähes koko ikänsä sodan olosuhteissa. Varovainen arvioni on, että yksikään tällä foorumilla ei pysty heihin aidosti samaistumaan - ja tämä sitten niin hyvässä, kuin pahassa.
Osa heistä on myös rintamakarkureita ja terroristeja. Hädän vuoksi ei tulla Suomeen asti. Sellainen hätä loppui viimeistään, kun saapuivat Euroopan mantereelle. Suomeen ja Pohjoismaihin on tultu etujen perässä ja myös sikäläisen markkinoinnin vuoksi, eikä tarkoitus ole välttämättä edes jäädä. Monille reissu on myös itsessään seikkailu. Lähtisinkö itse vaikkapa Yhdysvaltoihin jos tietäisin, että siellä minulle kustannetaan hyvä ylläpito ja maksetaan vielä hulppeat paluurahat, jos ja kun ne haluaakin minusta eroon? Ei todellakaan suurta kynnystä lähtöön, jos omassa maassa ei ole suotuisia tulevaisuudennäkymiä.
Sitten on tietysti niin, että näissä maissa eivät lopu nuoret miehet kovin äkkiä kesken, vaikka sotia käytäisiin monin verroin tappavammin. Olen varma, että nimimerkki Tuottavuusloikka ei ole näiden jamppojen kanssa missään tekemisissä, eikä hänellä myöskään ole kovinkaan realistista käsitystä siitä, millaista porukkaa tulijat keskimäärin ovat. Vaikuttaakin sille, että näissä "keskusteluissa" on enemmän kyse poseerauksesta ja hyvelarppaamisesta, kuin mistään muusta. Oman napansa ympärillä pyörimistä ja pikkusieluista itsensä korostamista.
Avun voi aivan hyvin ja oikeutetusti lopettaa kun huomataankin, että se tapahtuu oman maamme kansalaisten terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella. Hätää kärsivät ihmiset ovat vähästäkin avusta kiitollisia, ja tyytyvät vähään. He eivät valita kun eivät saakaan lähtömaidensa ruokaa, eivät muka tarpeeksi rahaa, eivät ole tyytyväisiä majoitukseen vaikka saisivat hotellin katon päänsä päälle, eivät uhkaile ja hyöki auttajiensa kimppuun, eivät ryöstä, hakkaa ja raiskaa auttajiaan... Kuinka tyhmiä näitä asioita parhain päin selittelevien ihmisten pitää olla?!