Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Monikulttuuriketju

Aloittaja Toope, tammikuu 25, 2019, 22:48:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 01, 2020, 12:03:36
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 01, 2020, 10:11:26
Minun mielestäni kerjäämisen ei pitäisi olla sallittua, ja syy on se että ne rahathan menevät kuitenkin vain järjestäytyneen rikollisuuden pohjattomaan pussiin.

No jaa.

Valtavasti enemmän rahaa menee (rikollisesti) vääriin käsiin suurten asunto- ja liikerakennushankkeiden yhteydessä lahjontana, julkisissa tavarahankinnoissa, maahanmuuttojärjestelyissä, laillisissa rahankeräyksissä, hyväntekeväisyysjärjestöissä jne. - pitäisikö nekin kieltää?

Eivät asiat aina ole niin yksioikoisia.

Eivät ole. Mutta mitään ei saada aikaiseksi, jos haetaan täydellistä konsesusta mikä on pahiten vialla. Korjataan yksi asia ja sen jälkeen toinen ja niin edelleen. Pienistä asiosta on usein helpointa aloittaa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

Ihmiset, joilla on voimakkaan nagetiivinen emotionaalinen suhde kerjäläisiin, eivät ole erityisen luotettavia lähteitä kertomaan millaisia kerjäläiset ovat. Ihan sama mitä kohdetta inhoaa ja harkittu arvio kyseisestä kohteesta ei onnistu. Johtuu aivojen tavasta ohittaa harkintaan perustuva ajattelu tilanteissa, joissa negatiiviset tunteet ovat läsnä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Saares

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 01, 2020, 15:45:52
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 01, 2020, 15:38:45
Aika paljon saa mielikuvitusta käyttää että kykenee kuvittelemaan perässä juoksemisen mielikuvitukseksi. Minun kuvauksestani "kolme naista tulossa kohti" voi tietysti ajatella niinkin että ei siinä olisi kuinkaan käynyt. Mutta olin valitettavasti lukenut uutisen että tuota joukolla kohteen jallittamista ja varastelua oli tapahtunut.

Jos ei itse omaa jotain kokemusta omalla kohdalla, niin mistä se poikii tuollainen ylimielisyys että toisten toisenlaiset kokemukset ovat sepitettä? Onko tuollainen asenne geneettisesti periytyvä vai kasvatuksen tulosta?

Kuka väitti, että tässä toiset sepittelevät - ettet nyt sinä, kun yrität ohittaa minun kokemukseni, joka on, että en ole ikinä Helsingissä moista nähnyt. Sitä, onko tämä asenteessasi vai genetiikassasi, en osaa arvioida, ehkä itse osaat.

Minä päättelen omasta, aika vankasta ja pitkäaikaisesta kokemuksestani, että ei tuo, että kerjäläiset juoksevat perässä ainakaan mitenkään yleistä ole, en, että Kopek sepittää.

T: Xante
Ehkä ilmeesi on niin luotaantyöntävä ettei kukaan uskalla sinua lähestyä?

Saares

Lainaus käyttäjältä: Eläimen kokoinen möhkäle - huhtikuu 01, 2020, 15:57:37
Ihmiset, joilla on voimakkaan nagetiivinen emotionaalinen suhde kerjäläisiin, eivät ole erityisen luotettavia lähteitä kertomaan millaisia kerjäläiset ovat. Ihan sama mitä kohdetta inhoaa ja harkittu arvio kyseisestä kohteesta ei onnistu. Johtuu aivojen tavasta ohittaa harkintaan perustuva ajattelu tilanteissa, joissa negatiiviset tunteet ovat läsnä.
Pitääkö se myös suhteessa persuihin?

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 01, 2020, 15:45:52

Minä päättelen omasta, aika vankasta ja pitkäaikaisesta kokemuksestani, että ei tuo, että kerjäläiset juoksevat perässä ainakaan mitenkään yleistä ole, en, että Kopek sepittää.

T: Xante

En tuollaista ole tapahtunut kuin tuon yhden kerran tuon kyseisen nuoren naisen toimesta. Muulloin ei ole ollut ongelmia, eivätkä kerjäläiset ole olleet agressiivisia.

No, nyt tässä mietin tätä asiaa, niin mieleen muistuu sentään yksi toinenkin lievästi tungetteleva tapaus kesäkuulta 2010, kun olin tulossa Sodankylästä (olen joskus muussa yhteydessä kertonut tästä vähemmän mukavasta reissusta) ja pysähdyin Haaparannassa ostoksilla. Kun olin lähdössä autolla kaupan parkkipaikalta, romaninainen (ulkomaalainen) oli niin tungetteleva yrittäessään pyytää tai myydä tai mitä hän yrittikin, että jouduin ajamaan käytännössä väkisin pois paikalta. En tarkoita, että olisin ollut ajamassa naisen päälle. Ajoin vain määrätietoisesti niin, että nainen joutui luopumaan yrityksestä. Hän yritti saada minut pysähtymään kurkottamalla nokkapellin ja tuulilasin päälle. Ei hän nyt aivan kiivennyt siihen, mutta oli kumartuneena, nojasi autoon. Hänen tarkoituksenaan ilmeisesti oli, että siten minun olisi pakko pysäyttää auto. Mutta minä vain hitaasti ajoin, jolloin nainen joutui vetäytymään pois ja luovuttamaan.

Noiden kahden tapauksen lisäksi mieleeni ei muistu muita vastaavia.

Ei minulla ole mitään romanikerjäläisiä vastaan. En vaihtaisi roolia. Ihmettelen vain sitä, saavatko he niin paljon rahaa, että homma kannattaa.

Usein puhutaan, että kerjääminen olisi järjestäytynyttä, ja rahat menisivät jollekin pomolle jossakin. Onko tästä mitään todisteita. Helppohan tällainen olisi saada selville, kun salaa varjostaisi näitä ihmisiä.

Itse olen tehnyt kaksi havaintoa, joiden voisi ajatella tukevan ajatusta järjestäytymisestä. Mutta eivät havainnot sinänsä mitään todista. Kummassakin tapauksessa paikka on ollut asematunneli.

Ensimmäinen kerta oli maaliskuussa 2016, kun tulin aamuyön lennolla Hong Kongista. Saavuin rautatieasemalle hyvin aikaisin aamulla ja laskeuduin asematunneliin. Tällöin näin romanimiehen ja hänen ympärillään joukon romaninaisia. Näytti siltä, niin kuin meneillään olisi ollut työpäivän suunnittelu. Tämä on tietenkin vain pelkkää spekulointia. Jotain ne ihmiset siinä keskustelivat, ja mies tuntui olevan keskeinen henkilö ryhmässä.

Toinen kerta on tältä talvelta. Silloin joukko romaninaisia istui jossakin rapulla asematunnelissa ja heidän kanssaan keskusteli romanimies. Tämä ei todista senkään vertaa kuin edellinen havaintoni neljän vuoden takaa. Jollakin tavalla tuosta kuitenkin tuli mieleen pomo/alaiset -asetelma.

Aihetodiste organisoimisen puolesta on tietysti se, että miten muuten vanhat romaninaiset, jotka ovat niin köyhiä, että joutuvat kerjäämään elääkseen, voivat omin neuvoin ja omin rahoin matkustaa Suomeen. Näiden ihmisten koulutustaso on ilmeisesti aika matala, enkä ihmettelisi, vaikka joku heistä olisi lukutaidotonkin - tai ainakin kielitaidoton. Ulkomaanmatkailu käytännössä edellyttää jonkin verran tietoja ja taitoja ja mielellään kielitaitoakin. Mutta tämä ei ole ongelma, jos joku muu järjestää koko matkan.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Saares - huhtikuu 01, 2020, 16:53:03
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 01, 2020, 15:45:52
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 01, 2020, 15:38:45
Aika paljon saa mielikuvitusta käyttää että kykenee kuvittelemaan perässä juoksemisen mielikuvitukseksi. Minun kuvauksestani "kolme naista tulossa kohti" voi tietysti ajatella niinkin että ei siinä olisi kuinkaan käynyt. Mutta olin valitettavasti lukenut uutisen että tuota joukolla kohteen jallittamista ja varastelua oli tapahtunut.

Jos ei itse omaa jotain kokemusta omalla kohdalla, niin mistä se poikii tuollainen ylimielisyys että toisten toisenlaiset kokemukset ovat sepitettä? Onko tuollainen asenne geneettisesti periytyvä vai kasvatuksen tulosta?

Kuka väitti, että tässä toiset sepittelevät - ettet nyt sinä, kun yrität ohittaa minun kokemukseni, joka on, että en ole ikinä Helsingissä moista nähnyt. Sitä, onko tämä asenteessasi vai genetiikassasi, en osaa arvioida, ehkä itse osaat.

Minä päättelen omasta, aika vankasta ja pitkäaikaisesta kokemuksestani, että ei tuo, että kerjäläiset juoksevat perässä ainakaan mitenkään yleistä ole, en, että Kopek sepittää.

T: Xante
Ehkä ilmeesi on niin luotaantyöntävä ettei kukaan uskalla sinua lähestyä?

Tai ehkäpä Kopek ja Norma ovat olleet niin luokseenkutsuvia, että heitä on tullut tarve lähestyä vaikka väkisin?

T: Xante


Sepe

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 01, 2020, 15:45:52


Minä päättelen omasta, aika vankasta ja pitkäaikaisesta kokemuksestani, että ei tuo, että kerjäläiset juoksevat perässä ainakaan mitenkään yleistä ole, en, että Kopek sepittää.

T: Xante

Minä en pysty päättelemään mitään siitä mitä Xantippa ei ole kokenut.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 01, 2020, 15:45:52
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 01, 2020, 15:38:45
Aika paljon saa mielikuvitusta käyttää että kykenee kuvittelemaan perässä juoksemisen mielikuvitukseksi. Minun kuvauksestani "kolme naista tulossa kohti" voi tietysti ajatella niinkin että ei siinä olisi kuinkaan käynyt. Mutta olin valitettavasti lukenut uutisen että tuota joukolla kohteen jallittamista ja varastelua oli tapahtunut.

Jos ei itse omaa jotain kokemusta omalla kohdalla, niin mistä se poikii tuollainen ylimielisyys että toisten toisenlaiset kokemukset ovat sepitettä? Onko tuollainen asenne geneettisesti periytyvä vai kasvatuksen tulosta?

Kuka väitti, että tässä toiset sepittelevät - ettet nyt sinä, kun yrität ohittaa minun kokemukseni, joka on, että en ole ikinä Helsingissä moista nähnyt. Sitä, onko tämä asenteessasi vai genetiikassasi, en osaa arvioida, ehkä itse osaat.

Minä päättelen omasta, aika vankasta ja pitkäaikaisesta kokemuksestani, että ei tuo, että kerjäläiset juoksevat perässä ainakaan mitenkään yleistä ole, en, että Kopek sepittää.

T: Xante

Luitko Eläimen kokoisen möhkäleen kommentin? Ei tämä nyt yksinomaan sinua koske.

Yhtä hyvin voisi Eläimen kokoisen möhkäleen kommentista väittää että silkkaa sepitettä. Tai jos sinulla ei ole ikinä ollut muka ainuttakaan negatiivista kokemusta ulkomaalaisten kanssa, kun taipumuksesi on ollut minun kokemuksiani vähätellä, niin joku siinä yhtälössä mättää. Sekä suomalaiset että ulkomaalaiset ovat ihmisiä ja ihmislajiin mahtuumonenlaista vipeltäjää.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Eläimen kokoinen möhkäle - huhtikuu 01, 2020, 15:57:37
Ihmiset, joilla on voimakkaan nagetiivinen emotionaalinen suhde kerjäläisiin, eivät ole erityisen luotettavia lähteitä kertomaan millaisia kerjäläiset ovat. Ihan sama mitä kohdetta inhoaa ja harkittu arvio kyseisestä kohteesta ei onnistu. Johtuu aivojen tavasta ohittaa harkintaan perustuva ajattelu tilanteissa, joissa negatiiviset tunteet ovat läsnä.

Johtuu myös aivoista että jotain omaa suosikkiryhmää ei haluta arvosteltavan millään tavalla. Voimakkaat tunteet siinäkin myllää kun tehdään kaikkensa että syyttävä sormi kohdistuisi siihen ihmiseen joka kehtaa avautua omista ikävistä kokemuksistaan, tai peloista jotka perustuvat muilta kuultuihin kokemuksiin.

Nythän voisi vaikka väittää että koronaa levitelleet ulkomailta tulijat ovat höpöhöpöä koska kaikki ulkomaihin liittyvä on niin pyhää että miten voi edes kehdata väittää sieltä tulevan jotain niin kamalaa kuin korona.

Vai olitkos se sinä jonka mielestä tuhat vainaata ei tunnu missään, joten eletään niin kuin ennenkin?

Xantippa

#790
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 01, 2020, 18:52:35
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 01, 2020, 15:45:52
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 01, 2020, 15:38:45
Aika paljon saa mielikuvitusta käyttää että kykenee kuvittelemaan perässä juoksemisen mielikuvitukseksi. Minun kuvauksestani "kolme naista tulossa kohti" voi tietysti ajatella niinkin että ei siinä olisi kuinkaan käynyt. Mutta olin valitettavasti lukenut uutisen että tuota joukolla kohteen jallittamista ja varastelua oli tapahtunut.

Jos ei itse omaa jotain kokemusta omalla kohdalla, niin mistä se poikii tuollainen ylimielisyys että toisten toisenlaiset kokemukset ovat sepitettä? Onko tuollainen asenne geneettisesti periytyvä vai kasvatuksen tulosta?

Kuka väitti, että tässä toiset sepittelevät - ettet nyt sinä, kun yrität ohittaa minun kokemukseni, joka on, että en ole ikinä Helsingissä moista nähnyt. Sitä, onko tämä asenteessasi vai genetiikassasi, en osaa arvioida, ehkä itse osaat.

Minä päättelen omasta, aika vankasta ja pitkäaikaisesta kokemuksestani, että ei tuo, että kerjäläiset juoksevat perässä ainakaan mitenkään yleistä ole, en, että Kopek sepittää.

T: Xante

Luitko Eläimen kokoisen möhkäleen kommentin? Ei tämä nyt yksinomaan sinua koske.

Yhtä hyvin voisi Eläimen kokoisen möhkäleen kommentista väittää että silkkaa sepitettä. Tai jos sinulla ei ole ikinä ollut muka ainuttakaan negatiivista kokemusta ulkomaalaisten kanssa, kun taipumuksesi on ollut minun kokemuksiani vähätellä, niin joku siinä yhtälössä mättää. Sekä suomalaiset että ulkomaalaiset ovat ihmisiä ja ihmislajiin mahtuumonenlaista vipeltäjää.

Mistähän sinä nyt päättelet, että minulla ei ole ollut ainuttakaan negatiivista kokemusta ulkomaalaisista? On ollut, niin Suomessa kuin Suomen ulkopuolella. Mutta nyt siis puhuttiin kerjäläisistä Suomessa ja heidän en ole ikinä nähnyt juoksevan kenenkään perässä huutelemassa. 

Että se tässä yhtälössä taasen mättää, että sinähän se tässä kummallisia päätelmiä muiden puheista teet.

T: Xante

Muoksis: ja tälläistä väitettä en ole nähnyt täällä kenenkään esittäneen:

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 01, 2020, 18:58:07
Vai olitkos se sinä jonka mielestä tuhat vainaata ei tunnu missään, joten eletään niin kuin ennenkin?

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 01, 2020, 18:43:02
Lainaus käyttäjältä: Saares - huhtikuu 01, 2020, 16:53:03
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 01, 2020, 15:45:52
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 01, 2020, 15:38:45
Aika paljon saa mielikuvitusta käyttää että kykenee kuvittelemaan perässä juoksemisen mielikuvitukseksi. Minun kuvauksestani "kolme naista tulossa kohti" voi tietysti ajatella niinkin että ei siinä olisi kuinkaan käynyt. Mutta olin valitettavasti lukenut uutisen että tuota joukolla kohteen jallittamista ja varastelua oli tapahtunut.

Jos ei itse omaa jotain kokemusta omalla kohdalla, niin mistä se poikii tuollainen ylimielisyys että toisten toisenlaiset kokemukset ovat sepitettä? Onko tuollainen asenne geneettisesti periytyvä vai kasvatuksen tulosta?

Kuka väitti, että tässä toiset sepittelevät - ettet nyt sinä, kun yrität ohittaa minun kokemukseni, joka on, että en ole ikinä Helsingissä moista nähnyt. Sitä, onko tämä asenteessasi vai genetiikassasi, en osaa arvioida, ehkä itse osaat.

Minä päättelen omasta, aika vankasta ja pitkäaikaisesta kokemuksestani, että ei tuo, että kerjäläiset juoksevat perässä ainakaan mitenkään yleistä ole, en, että Kopek sepittää.

T: Xante
Ehkä ilmeesi on niin luotaantyöntävä ettei kukaan uskalla sinua lähestyä?

Tai ehkäpä Kopek ja Norma ovat olleet niin luokseenkutsuvia, että heitä on tullut tarve lähestyä vaikka väkisin?

T: Xante

Näytän kaiketi kiltiltä ja harmittomalta. Ja jos se sinut tai kenet tahansa onnelliseksi tekee, niin kimpussani ovat olleet ihmiset kansallisuuteen, sukupuoleen ja ikään katsomatta.

Nuorena sain vähän aikaa olla rauhassa kun pukeuduin mustaan...

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 01, 2020, 18:59:31
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 01, 2020, 18:52:35
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 01, 2020, 15:45:52
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 01, 2020, 15:38:45
Aika paljon saa mielikuvitusta käyttää että kykenee kuvittelemaan perässä juoksemisen mielikuvitukseksi. Minun kuvauksestani "kolme naista tulossa kohti" voi tietysti ajatella niinkin että ei siinä olisi kuinkaan käynyt. Mutta olin valitettavasti lukenut uutisen että tuota joukolla kohteen jallittamista ja varastelua oli tapahtunut.

Jos ei itse omaa jotain kokemusta omalla kohdalla, niin mistä se poikii tuollainen ylimielisyys että toisten toisenlaiset kokemukset ovat sepitettä? Onko tuollainen asenne geneettisesti periytyvä vai kasvatuksen tulosta?

Kuka väitti, että tässä toiset sepittelevät - ettet nyt sinä, kun yrität ohittaa minun kokemukseni, joka on, että en ole ikinä Helsingissä moista nähnyt. Sitä, onko tämä asenteessasi vai genetiikassasi, en osaa arvioida, ehkä itse osaat.

Minä päättelen omasta, aika vankasta ja pitkäaikaisesta kokemuksestani, että ei tuo, että kerjäläiset juoksevat perässä ainakaan mitenkään yleistä ole, en, että Kopek sepittää.

T: Xante

Luitko Eläimen kokoisen möhkäleen kommentin? Ei tämä nyt yksinomaan sinua koske.

Yhtä hyvin voisi Eläimen kokoisen möhkäleen kommentista väittää että silkkaa sepitettä. Tai jos sinulla ei ole ikinä ollut muka ainuttakaan negatiivista kokemusta ulkomaalaisten kanssa, kun taipumuksesi on ollut minun kokemuksiani vähätellä, niin joku siinä yhtälössä mättää. Sekä suomalaiset että ulkomaalaiset ovat ihmisiä ja ihmislajiin mahtuumonenlaista vipeltäjää.

Mistähän sinä nyt päättelet, että minulla ei ole ollut ainuttakaan negatiivista kokemusta ulkomaalaisista? On ollut, niin Suomessa kuin Suomen ulkopuolella. Mutta nyt siis puhuttiin kerjäläisistä Suomessa ja heidän en ole ikinä nähnyt juoksevan kenenkään perässä huutelemassa. 

Että se tässä yhtälössä taasen mättää, että sinähän se tässä kummallisia päätelmiä muiden puheista teet.

T: Xante

No kuule, ainoa kerta kun olet puolellani ollut on koskenut suomalaisia ahdistelevia miehiä. Kiitos toki siitä. Mutta jos on ulkkiksista kyse, sulla on ikäänkuin pakottava tarve puuttua jokaikinen kerta kokemuksiini vähätellen ja kirjoituksiini vastustaen. Vuodesta toiseen. Kai siitä nyt jotain päätelmiä tekee.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 01, 2020, 18:59:31


Muoksis: ja tälläistä väitettä en ole nähnyt täällä kenenkään esittäneen:

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 01, 2020, 18:58:07
Vai olitkos se sinä jonka mielestä tuhat vainaata ei tunnu missään, joten eletään niin kuin ennenkin?

Kysyin Eläimeltä, en sinulta. Jossakin ketjussa joku järkeili että kuolleita olisi tullut tuon verran jos olisi valittu vähemmän tiukka linja, tai jotain tällaista.

Jos se oli Eläin jolle on ihan samantekevää että tulee vainaita, niin sitten hänellä on luonnollisesti otsaa väittää myös Kopekia satusedäksi. Noin Eläimen oma näkemys asettuu omaan arvoonsa, tai arvottomuuteensa.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 01, 2020, 19:03:39
No kuule, ainoa kerta kun olet puolellani ollut on koskenut suomalaisia ahdistelevia miehiä. Kiitos toki siitä. Mutta jos on ulkkiksista kyse, sulla on ikäänkuin pakottava tarve puuttua jokaikinen kerta kokemuksiini vähätellen ja kirjoituksiini vastustaen. Vuodesta toiseen. Kai siitä nyt jotain päätelmiä tekee.

Me täällä joskus muutamme mieltämme, mutta aika usein emme. Sinä toistuvasti kerrot aika ikäviä yleistyksiä, juttuja jotka "olet jostain lukenut ja kuullut" jostaih ihmisryhmistä, nimittelet toisia naisia (ulkomalaisia) panopuiksi, jne ja minä sitten reagoin siihen, että tuo ei ole a) minun kokemukseni mukaan totta, b) pidän tuollaista yleistystä koskien ihmisryhmiä paitsi ilkeinä, myös haitallisina. Vuodesta toiseen.

Toki tästä kannattaisi minun tehdä se päätelmä, että antaa sinun vain jatkaa tälläistä vihaista puhetta koskien muita ihmisiä, mutta kuten sinä - ja tuot sen aina oikeutenasi esille - minä olen myös joltisenkin luonteeni vanki. Minun luonteellani on vaikea olla puuttumatta tähän, vaikka tosiaan aihetta olisi, kun ei se mitään tietysti muuta.

T: Xante