Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ravintolisät (vitamiinit, hivenaineet yms.)

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, tammikuu 26, 2019, 08:36:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Ei huvita maksaa tuotteesta jota en pysty jatkossa käyttämään. Ja eiköhän tämä aika taputeltu homma ole kun on tainnut tulla närästystä myös raudasta jonka ovat myös myrkyttäneet C:llä. Rautaa olen ottanut toisinaan 1 - 3 päivänä runsaiden kuukautisten lomassa.

Neljässä eri valmisteessa joista olen saanut pahoinvointia, on ollut C:tä.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 02, 2022, 07:43:49
Miten ihmeessä tuo C voi olla tuollainen myrkky?!

C-vitamiini (ja sitrushedelmät, paprika yms. C-vitamiinipitoinen) kaiketi relaksoi ruokatorven alasulkijaa, siis sitä sulkijalihasta, joka estää mahalaukun sisällön valumisen takaisin ruokatorveen. Koska mahansisältö on hyvin hapanta, se myös syövyttää ruokatorvea, joka ei "ole tehty" niin happamalle sisällölle. Tästä mahansisällön refluksista ruokatorveen voi pitkään jatkuessaan olla polttelun lisäksi ikäviä seurauksia, esim. erilaisia kuroutumia, ja jopa ruokatorven syöpää. Ja jos refluksia on suuhun asti, ovat hampaat happohyökäyksen kohteena varsinkin öisin, mikä ei sekään ole hyvä juttu, koska hampaiden kiille liukenee eikä enää sitten palaudu.

Jos et Norma vielä ole ostanut sitä (20-25 cm) kiilatyynyä Etolasta, niin jo yönärästys on hyvä syy hankitaan. (Tai vaihtoehtoisesti sängynpäädyn korottaminen korotuspaloilla, tai laittamalla kirjapinot sängyn päädyn jalkojen alle.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 02, 2022, 09:07:37
Ei huvita maksaa tuotteesta jota en pysty jatkossa käyttämään. Ja eiköhän tämä aika taputeltu homma ole kun on tainnut tulla närästystä myös raudasta jonka ovat myös myrkyttäneet C:llä. Rautaa olen ottanut toisinaan 1 - 3 päivänä runsaiden kuukautisten lomassa.

Onko sinulla todettu raudanpuutos verikokein? Jos ei, ei ehkä kannatataisi ominpäin lääkitä itseään rautalääkkeillä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_supplement#Side_effects
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska

Ceetä lisätään rautavalmisteisiin raudan imeytymisen parantamiseksi. Olen ehkä kertonut, että rautapillereillä oli minulle huono teho (sitrushedelmien tai -mehun kanssa), mutta hyväksi koin 400 g paketin verilättyjä viikossa. Samoin kuin maksaa, verilättyjä ei pidä pilata liialla paistamisella. Itse pistelen lämmitetyt verilätyt sokeroitujen pakastepuolukoiden kanssa.

MrKAT

#49
Halvimmat C-vitamiinit on (katsoo netistä)
-Yliopiston apteekissa n. 4,90 per purkki.
-Tokmannissa 1,99 per purkki, joten C-kokeilun ei pitäisi olla kamalan kallista.

MUTTA sen lisäksi on saatavana puskuroitua C-vitamiinia eli sen happamuus on taitettu poies lievästi emäksisellä ruokasoodalla (natriumbikarbonaatti). Tuotteena on natriumaskorbaatti engl sodium ascorbate. (Lisäaineena koodi E301, käytetään ruuissa mm. happamuuden säätelyyn.)

JK. Tuon puskuroinnin saattaisi tehdä itsekin, eli C-vitamiinia liuottaa vähän veteen ja siihen ruokasoodaa (paljon enempi, purkin hinta 0,85 K-kaupassa) ja sitä liuosta nauttii. Hiilidioksidi kuplii, oottaa että menee poies. Tällä ja puhtaalla C-vitamiiniliuoksella voi kokeilla, ei pitäisi maksaa kamalia.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

MrKAT

Iäkäs läheiseni, josta pidän huolta, saa nyt B12 (tehoton*, mut varalla on, oon puolittanu tabletin säästöksi), C-vitamiinia (murusia) ja nyt myös D:tä kesällä koska aurinko näyttäytynyt harvoin ja hän vielä harvemmin ulkona.

*B12 tehoton: Tv-uusinnat,  joita saattanut katsoa jo useammat viikossa, on hälle olleet aina "uusia", joskus riidelty aiheesta, B12 ei ole auttanut. MUTTA kun äskettäin nauttiessani älyvitamiinipitoisia tuoreita vadelmia annoin hällekin hyvän annoksen tv:n äärellä niin kohta hän uusintaa katsoessa: Minä oon jo nähny tämän! Olin äimänä. (Itselle näkömuisti paranee mm. ihmisten nimiä tulee kuin apteekin hyllyltä sekunneissa kun näen kasvot). Vadelmista pitäisi tehdä muistivitamiinipillereitä iäkkäille... no joo, toki ensin olisi testattava kuin tieteessä, kaksoissokkona...

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Toope

Ostin eilen porkkanoita ja lanttua, en vitamiinipillereitä...

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 02, 2022, 09:44:18
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 02, 2022, 07:43:49
Miten ihmeessä tuo C voi olla tuollainen myrkky?!

C-vitamiini (ja sitrushedelmät, paprika yms. C-vitamiinipitoinen) kaiketi relaksoi ruokatorven alasulkijaa, siis sitä sulkijalihasta, joka estää mahalaukun sisällön valumisen takaisin ruokatorveen. Koska mahansisältö on hyvin hapanta, se myös syövyttää ruokatorvea, joka ei "ole tehty" niin happamalle sisällölle. Tästä mahansisällön refluksista ruokatorveen voi pitkään jatkuessaan olla polttelun lisäksi ikäviä seurauksia, esim. erilaisia kuroutumia, ja jopa ruokatorven syöpää. Ja jos refluksia on suuhun asti, ovat hampaat happohyökäyksen kohteena varsinkin öisin, mikä ei sekään ole hyvä juttu, koska hampaiden kiille liukenee eikä enää sitten palaudu.

Jos et Norma vielä ole ostanut sitä (20-25 cm) kiilatyynyä Etolasta, niin jo yönärästys on hyvä syy hankitaan. (Tai vaihtoehtoisesti sängynpäädyn korottaminen korotuspaloilla, tai laittamalla kirjapinot sängyn päädyn jalkojen alle.)

Systeemin, jos moiseen lähden, pitää olla sellainen ettei niskani vahingossakaan ole venyttyneessä asennossa, eli pää painuneena rintaa vasten. Siitä tulee sitten taas ne omat vaivansa, jotka pahimmillaan voivat olla tuplasti sietämättömämpiä kuin joku närästys.

Hyvin harvoin minulla on tullut ns. puklaa suuhun. Tuntuu useimmiten stoppaavan ikäänkuin tuonne "rinnan sisälle" ne hapot, jos niitä nousemaan lähtee.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 02, 2022, 09:55:03
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 02, 2022, 09:07:37
Ei huvita maksaa tuotteesta jota en pysty jatkossa käyttämään. Ja eiköhän tämä aika taputeltu homma ole kun on tainnut tulla närästystä myös raudasta jonka ovat myös myrkyttäneet C:llä. Rautaa olen ottanut toisinaan 1 - 3 päivänä runsaiden kuukautisten lomassa.

Onko sinulla todettu raudanpuutos verikokein? Jos ei, ei ehkä kannatataisi ominpäin lääkitä itseään rautalääkkeillä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_supplement#Side_effects

Eihän ne suostuneet minulle mitään labroja ottamaan kun kävin TK:ssa kk-vuotojen häiriöiden takia. En ole ottanut rautaa kuin 1 - 3 päivänä erittäin runsaiden kuukautisten kohdalla. Muulloin en.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 03, 2022, 01:30:55

*B12 tehoton: Tv-uusinnat,  joita saattanut katsoa jo useammat viikossa, on hälle olleet aina "uusia", joskus riidelty aiheesta, B12 ei ole auttanut. MUTTA kun äskettäin nauttiessani älyvitamiinipitoisia tuoreita vadelmia annoin hällekin hyvän annoksen tv:n äärellä niin kohta hän uusintaa katsoessa: Minä oon jo nähny tämän!

Tämä kyllä kuulostaa venytetyltä totuudelta tai vaihtoehtoisesti samanlaiselta syy-seuraus-suhteelta kuin, että jäätelön syönnin lisääntyminen lisää hukkumiskuolemia.

Ei mikään vitamiinin yksittäinen annos vaikuta radikaalisti tuolla tavalla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska


Altzheimerin tautiin ei ole parantavaa hoitoa. Taudin etenemistä voidaan vain hidastaa lääkityksellä.

B12-vitamiinin puute aika harvinainen, esiintyy yhdellä kymmenestä yli 65-vuotiaasta, nuoremmilla ei juuri (kuitenkin jos mahalaukku on syöpäleikkauksessa poistettu, vegaaneilla). Normaalissa ruokavaliossa eläinperäisistä ruoista (maksa, liha, maito) saa B12-tarpeen moninkertaisesti. B12 on vesiliukoinen vitamiini, joten yliannostuksen saanti on vähintäinkin vaikeaa.

Xantippa

Minä olen parikymppisenä saanut muutaman kk ajan pistoksena B12-vitamiinia. Syy, miksi se puuttui, jäi vähän hämäräksi, mutta ruokavalioon tosiaan käskettiin siihen aikaan lisäämään ruisleipää ja lihaa. Vihreitä, kuten parsakaalia, ehdoteltiin myös. Lisäksi nähtiin, että kyseessä on joku outo imeytymisongelma, nykyään varmaan osattaisiin analysoida tarkemmin.

Muistin kanssa en kokenut ongelmia, mutta maha oli helkkarin kipeä, olletikin juuri siksi, että ruoka ei meinannut sulaa + imeytyä. Enkä kyllä tiedä ruokavalion terveellisyydestäkään, taisi olla, mitä halvimmalla sai ja aika yksipuolista. Rankka nuoren ihmisen aineenvaihdunta oli osasyynä kuulemma sekin + se, että elämä oli sangen liikunnallista ja liikkuvaista.

No, kuten sanottua, nuo ei enää vaivaa ::)

T: Xante


kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 03, 2022, 08:30:40
Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 02, 2022, 09:44:18
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 02, 2022, 07:43:49
Miten ihmeessä tuo C voi olla tuollainen myrkky?!

C-vitamiini (ja sitrushedelmät, paprika yms. C-vitamiinipitoinen) kaiketi relaksoi ruokatorven alasulkijaa, siis sitä sulkijalihasta, joka estää mahalaukun sisällön valumisen takaisin ruokatorveen. Koska mahansisältö on hyvin hapanta, se myös syövyttää ruokatorvea, joka ei "ole tehty" niin happamalle sisällölle. Tästä mahansisällön refluksista ruokatorveen voi pitkään jatkuessaan olla polttelun lisäksi ikäviä seurauksia, esim. erilaisia kuroutumia, ja jopa ruokatorven syöpää. Ja jos refluksia on suuhun asti, ovat hampaat happohyökäyksen kohteena varsinkin öisin, mikä ei sekään ole hyvä juttu, koska hampaiden kiille liukenee eikä enää sitten palaudu.

Jos et Norma vielä ole ostanut sitä (20-25 cm) kiilatyynyä Etolasta, niin jo yönärästys on hyvä syy hankitaan. (Tai vaihtoehtoisesti sängynpäädyn korottaminen korotuspaloilla, tai laittamalla kirjapinot sängyn päädyn jalkojen alle.)

Systeemin, jos moiseen lähden, pitää olla sellainen ettei niskani vahingossakaan ole venyttyneessä asennossa, eli pää painuneena rintaa vasten. Siitä tulee sitten taas ne omat vaivansa, jotka pahimmillaan voivat olla tuplasti sietämättömämpiä kuin joku närästys.

Hyvin harvoin minulla on tullut ns. puklaa suuhun. Tuntuu useimmiten stoppaavan ikäänkuin tuonne "rinnan sisälle" ne hapot, jos niitä nousemaan lähtee.
No se kiilatyynysysteemi on juurikin sellainen, että niskat eivät nimenomaan taitu samalla lailla kuin esim kahta tyynyä pitäessä. Se kiila alkaa vyötärön kohdalta n 80 cm päädystä, ja tyyny on yhtä leveä kuin 80 cm patja. Koko ylävartalo siis on korotettuna, ei pelkästään pää.

"Rinnan sisälle" on varmaan sitten ruokatorven kohta. Ja sehän sitten pukluista ottaa damagea, kun ei hapanta kestä ne solut ruokatorvessa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#58
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 03, 2022, 01:30:55
Iäkäs läheiseni, josta pidän huolta, saa nyt B12 (tehoton*, mut varalla on, oon puolittanu tabletin säästöksi), C-vitamiinia (murusia) ja nyt myös D:tä kesällä koska aurinko näyttäytynyt harvoin ja hän vielä harvemmin ulkona.

Iäkkäiden pitäisi syödä D-vitamiinia ympäri vuoden, koska heillä iho ei edes kesällä syntetisoi tarpeeksi Deetä. Tästä on jopa virallinen suositus.

Sama pätee ihmisiin, jotka pukeutuvat peittäviin vaatteisiin, tai eivät oleskele auringossa, tai eivät edes siedä aurinkoa (mm. jotkut lääkkeet aiheuttavat sellaista, mm. jotkut verenpainelääkkeet ja masennuslääkkeet). Ja näillä leveysasteilla ei taida aurinko paistaa tarpeeksi kenenkään tarpeisiin olisikohan se noin 8-9 kuukautta vuodessa?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 03, 2022, 01:30:55
Iäkäs läheiseni, josta pidän huolta, saa nyt B12 (tehoton*, mut varalla on, oon puolittanu tabletin säästöksi), C-vitamiinia (murusia) ja nyt myös D:tä kesällä koska aurinko näyttäytynyt harvoin ja hän vielä harvemmin ulkona.

*B12 tehoton: Tv-uusinnat,  joita saattanut katsoa jo useammat viikossa, on hälle olleet aina "uusia", joskus riidelty aiheesta, B12 ei ole auttanut. MUTTA kun äskettäin nauttiessani älyvitamiinipitoisia tuoreita vadelmia annoin hällekin hyvän annoksen tv:n äärellä niin kohta hän uusintaa katsoessa: Minä oon jo nähny tämän! Olin äimänä. (Itselle näkömuisti paranee mm. ihmisten nimiä tulee kuin apteekin hyllyltä sekunneissa kun näen kasvot). Vadelmista pitäisi tehdä muistivitamiinipillereitä iäkkäille... no joo, toki ensin olisi testattava kuin tieteessä, kaksoissokkona...

B-vitamiinit taitavat toimia yhdessä muiden B-vitamiinen kanssa. Oma omaiseni, joka menehtyi Alzheimeriin, sai Triobe-nimistä ravintolisää. Muistaakseni siinä on mm. foolihappoa.

Kun vasta aletaan epäilemään Alzheimeria, tutkitaan nimenomaan B12-vitamiinin taso, muistaakseni se on ns. "aivovitamiini", ja B12-vitamiinin puutoksesta muistaakseni voi juurikin aiheutua dementiaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️