Kirjoittaja Aihe: Ravintolisät (vitamiinit, hivenaineet yms.)  (Luettu 2964 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma Bates

• Kantapeikko
  • Äärinukkuvien puolue
Vs: Ravintolisät (vitamiinit, hivenaineet yms.)
« Vastaus #30 : Joulukuu 05, 2021, 17:37:17 »
Varsinaisesti en ole skipannutkaan, mutta en tiedä tuleeko sitä tarpeeksi saatua. Sitrushedelmiä en kovin usein syö, koska jos vatsa on pahana, se voi ärtyä niistäkin. Plus inhoan sitä miten jonkun klementiinin tms. kuoriminen jättää kädet ällöttäviksi. Sormia kun sitten läträä ja lotraa veden kanssa, iho kuivuu ja ärtyy. Pitäisi varmaan kuoria hedelmät hanskat kädessä.
Plääh.

Poissa kertsi

• Kantapeikko
« Vastaus #31 : Joulukuu 05, 2021, 17:39:38 »
^ Sitrushedelmät ja paprika voivat aiheuttaa närästystä. Varsinkin sitrukset mainitaan erikseen (raa'an sipulin, mintun, chilin jne. kanssa). Mutta on sitä Ceetä muissakin kasviksissa, esimerkiksi keräkaalissa.

Kun tavasin fineliä, niin chilissä on paljon C-vitamiinia. Se ehkä selittää, miksi chili voi närästää? Jos sitten ei ole se polttava kapsaiini (vai mikä se nyt olikaan).

Missä on eniten C-vitamiinia (Fineli)

Tuossa muuten guava mainitaan erityisen C-vitamiinipitoisena. Olikos se sitä, mitä söit kuivattuna iltaisin? Voi viedä yöunet ja voi närästää ehkä. Yllättävää, että ruusukaalissakin on paljon C-vitamiinia. Kiivi oli jo tiedossa, ja papaijakin mainittu. Kuivatussa ananaksessa vain noin puolet, saman verran kuin punakaalissa.

Lis. Kovin C-vitamiinipitoista ei kannattaisi illalla vetää, ettei mene yöunet.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2021, 17:47:50 kirjoittanut kertsi »
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Poissa Viihde- ja hömppäpöhinä

• Kantapeikko
« Vastaus #32 : Tammikuu 14, 2022, 21:24:34 »
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35026158/

D-vitamiinilla ei vaikutusta kuolleisuuteen
"Jokaiseen mutkikkaaseen ongelmaan on ratkaisu, joka on yksinkertainen, suora, ymmärrettävä ja väärä." - H.L. Mencken

Poissa Norma Bates

• Kantapeikko
  • Äärinukkuvien puolue
« Vastaus #33 : Tammikuu 15, 2022, 00:11:53 »
D-vitamiinivaje raskausaikana voi aiheuttaa lapsessa autismia.

https://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/a/63cacc68-d269-47dc-80d6-a5280d898458
Plääh.

Poissa Norma Bates

• Kantapeikko
  • Äärinukkuvien puolue
« Vastaus #34 : Tammikuu 15, 2022, 13:46:19 »
Vaikeahan se on tosiaan tietää onko jollain syödyllä ravintolisällä merkitystä, jos samaan aikaan pyrkii haluamaansa lopputulokseen muutakin kautta. Kuten toisaalla mainitsin, olen syönyt 1600 mg glukosamiinia päivittäin. En saanut yhdestä tabletista mitään irti syksyllä 2018,ja nyt kun taas tuli polvikipua lokakuussa, aloin syömään 2 tbl kun joku netissä sanoi syövänsä 1500 mg ja hän oli saanut polvikipuun helpotusta. (Hänellä lienee käytössä 750 mg valmiste, omani on 800 mg.)

Olen hyvin harvakseltaan kuitenkin myös ottanut 20 min kuntopyöräsession. Piti alunperin tehdä päivittäin 3 x 5 min pätkiä ja nostaa määrää, mutta eihän siitä mitään tullut, joten rauhallinen 20 min nolla- tai ykkösvastuksella on se mihin päädyin. Lisäksi olen nyt tosiaan ollut 2 kk pois kamppailulajitreeneistä. Kävellyt olen jonkin verran. En pitkää matkaa tällä viikolla.

Polvia voi vihlaista jos laskeutuu alas, ja öisin juilii joskus oikeaa polvea. Jatkuvampiluonteista tuskaa ja vaikeuksia ei nyttemmin ole ollut kuin vuosi sitten.

Ubikinonista olen kokenut olevan semmoista hyötyä etten niin helposti nukahda keskellä päivää. Mutta nyt en ole syönyt sitä kuukausiin. Sensijaan olen syönyt B12-vitamiinia, ja en ole ollut tokkurassa. Ehkä se siis toimii vähän samalla tavalla kuin ubi.
Plääh.

Poissa Toope

• Ikijäärä
« Vastaus #35 : Tammikuu 15, 2022, 22:36:46 »
Syön itsekin monivitamiinitabletteja (1/päivä).
En silti tiedä parantaako minua. Mihinkäs vertaat? Uskomus voi parantaa?
- - -
Sinänsä toki edelleen sanon, että se ruokavalio ja liikunta ratkaisevat, eivät pillerit.

Poissa Jaska

• Kantapeikko
  • Taivahan tosikko
« Vastaus #36 : tänään kello 15:20:56 »

Itse lopetin monivitamiinipillerien syönnin kun Duodecimin terveyskirjasto sanoo sen lisäävän eturauhassyövän riskiä. D- ja B-vitamiiniä päivittäin syön.

Poissa Karikko

• Kantapeikko
« Vastaus #37 : tänään kello 16:41:01 »

Ubikinonista olen kokenut olevan semmoista hyötyä etten niin helposti nukahda keskellä päivää. Mutta nyt en ole syönyt sitä kuukausiin. Sensijaan olen syönyt B12-vitamiinia, ja en ole ollut tokkurassa. Ehkä se siis toimii vähän samalla tavalla kuin ubi.

Voisin vihjaista, että ihmisen luontaiseen vireystilan rytmiin kuuluu iltapäivän väsymystila, jota siis yritetään estää kahvilla sokerilla ja muilla keksinnöillä.

On siis ihan normaalia olla hieman uninen ja väsynyt iltapäivisin..

Poissa Norma Bates

• Kantapeikko
  • Äärinukkuvien puolue
« Vastaus #38 : tänään kello 17:18:27 »

Voisin vihjaista, että ihmisen luontaiseen vireystilan rytmiin kuuluu iltapäivän väsymystila, jota siis yritetään estää kahvilla sokerilla ja muilla keksinnöillä.

On siis ihan normaalia olla hieman uninen ja väsynyt iltapäivisin..

Minulla on kipu- ja uupumussyndrooma fibromyalgia. Sairaudelle on tyypillistä että välillä on kaikki energiat tyystin kadoksissa.

Ennen kuin aloitin ubin, saatoin esim. nukahtaa vähintään 10 krt alle tunnin bussireissulla. Tai jos katselin tv-dokumenttia iltapäivällä.

Näyttäisi nyt siltä että B12 tosiaan pelittää yhtälailla. Tai uupumuspuoli sairaudessani on vähentynyt.
Plääh.