Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ravintolisät (vitamiinit, hivenaineet yms.)

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, tammikuu 26, 2019, 08:36:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Varsinaisesti en ole skipannutkaan, mutta en tiedä tuleeko sitä tarpeeksi saatua. Sitrushedelmiä en kovin usein syö, koska jos vatsa on pahana, se voi ärtyä niistäkin. Plus inhoan sitä miten jonkun klementiinin tms. kuoriminen jättää kädet ällöttäviksi. Sormia kun sitten läträä ja lotraa veden kanssa, iho kuivuu ja ärtyy. Pitäisi varmaan kuoria hedelmät hanskat kädessä.

kertsi

#31
^ Sitrushedelmät ja paprika voivat aiheuttaa närästystä. Varsinkin sitrukset mainitaan erikseen (raa'an sipulin, mintun, chilin jne. kanssa). Mutta on sitä Ceetä muissakin kasviksissa, esimerkiksi keräkaalissa.

Kun tavasin fineliä, niin chilissä on paljon C-vitamiinia. Se ehkä selittää, miksi chili voi närästää? Jos sitten ei ole se polttava kapsaiini (vai mikä se nyt olikaan).

Missä on eniten C-vitamiinia (Fineli)

Tuossa muuten guava mainitaan erityisen C-vitamiinipitoisena. Olikos se sitä, mitä söit kuivattuna iltaisin? Voi viedä yöunet ja voi närästää ehkä. Yllättävää, että ruusukaalissakin on paljon C-vitamiinia. Kiivi oli jo tiedossa, ja papaijakin mainittu. Kuivatussa ananaksessa vain noin puolet, saman verran kuin punakaalissa.

Lis. Kovin C-vitamiinipitoista ei kannattaisi illalla vetää, ettei mene yöunet.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Norma Bates


Norma Bates

Vaikeahan se on tosiaan tietää onko jollain syödyllä ravintolisällä merkitystä, jos samaan aikaan pyrkii haluamaansa lopputulokseen muutakin kautta. Kuten toisaalla mainitsin, olen syönyt 1600 mg glukosamiinia päivittäin. En saanut yhdestä tabletista mitään irti syksyllä 2018,ja nyt kun taas tuli polvikipua lokakuussa, aloin syömään 2 tbl kun joku netissä sanoi syövänsä 1500 mg ja hän oli saanut polvikipuun helpotusta. (Hänellä lienee käytössä 750 mg valmiste, omani on 800 mg.)

Olen hyvin harvakseltaan kuitenkin myös ottanut 20 min kuntopyöräsession. Piti alunperin tehdä päivittäin 3 x 5 min pätkiä ja nostaa määrää, mutta eihän siitä mitään tullut, joten rauhallinen 20 min nolla- tai ykkösvastuksella on se mihin päädyin. Lisäksi olen nyt tosiaan ollut 2 kk pois kamppailulajitreeneistä. Kävellyt olen jonkin verran. En pitkää matkaa tällä viikolla.

Polvia voi vihlaista jos laskeutuu alas, ja öisin juilii joskus oikeaa polvea. Jatkuvampiluonteista tuskaa ja vaikeuksia ei nyttemmin ole ollut kuin vuosi sitten.

Ubikinonista olen kokenut olevan semmoista hyötyä etten niin helposti nukahda keskellä päivää. Mutta nyt en ole syönyt sitä kuukausiin. Sensijaan olen syönyt B12-vitamiinia, ja en ole ollut tokkurassa. Ehkä se siis toimii vähän samalla tavalla kuin ubi.

Toope

Syön itsekin monivitamiinitabletteja (1/päivä).
En silti tiedä parantaako minua. Mihinkäs vertaat? Uskomus voi parantaa?
- - -
Sinänsä toki edelleen sanon, että se ruokavalio ja liikunta ratkaisevat, eivät pillerit.

Jaska


Itse lopetin monivitamiinipillerien syönnin kun Duodecimin terveyskirjasto sanoo sen lisäävän eturauhassyövän riskiä. D- ja B-vitamiiniä päivittäin syön.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 15, 2022, 13:46:19

Ubikinonista olen kokenut olevan semmoista hyötyä etten niin helposti nukahda keskellä päivää. Mutta nyt en ole syönyt sitä kuukausiin. Sensijaan olen syönyt B12-vitamiinia, ja en ole ollut tokkurassa. Ehkä se siis toimii vähän samalla tavalla kuin ubi.


Voisin vihjaista, että ihmisen luontaiseen vireystilan rytmiin kuuluu iltapäivän väsymystila, jota siis yritetään estää kahvilla sokerilla ja muilla keksinnöillä.

On siis ihan normaalia olla hieman uninen ja väsynyt iltapäivisin..

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Karikko - tammikuu 18, 2022, 16:41:01
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 15, 2022, 13:46:19

Ubikinonista olen kokenut olevan semmoista hyötyä etten niin helposti nukahda keskellä päivää. Mutta nyt en ole syönyt sitä kuukausiin. Sensijaan olen syönyt B12-vitamiinia, ja en ole ollut tokkurassa. Ehkä se siis toimii vähän samalla tavalla kuin ubi.


Voisin vihjaista, että ihmisen luontaiseen vireystilan rytmiin kuuluu iltapäivän väsymystila, jota siis yritetään estää kahvilla sokerilla ja muilla keksinnöillä.

On siis ihan normaalia olla hieman uninen ja väsynyt iltapäivisin..

Minulla on kipu- ja uupumussyndrooma fibromyalgia. Sairaudelle on tyypillistä että välillä on kaikki energiat tyystin kadoksissa.

Ennen kuin aloitin ubin, saatoin esim. nukahtaa vähintään 10 krt alle tunnin bussireissulla. Tai jos katselin tv-dokumenttia iltapäivällä.

Näyttäisi nyt siltä että B12 tosiaan pelittää yhtälailla. Tai uupumuspuoli sairaudessani on vähentynyt.

Toope

Minullakin saattaa olla vitamiinien tms. puutostiloja ja liikunnanvähäisyyttä.
Yhteiskunnan varmasti pitäisi tehdä jotakin... >:(

Norma Bates

Tieteen Kuvalehden uutis/mainoskirjeessä hehkuteltiin että tietty vitamiini voi ehkäistä dementiaa, tai jotain tämmöistä. Linkissä tietenkin taas törmättiin maksumuuriin, mutta ehdin nähdä että kyseessä oli D-vitamiini (jälleen kerran). Jos asia sattuu kiinnostamaan, laittakaa Google soimaan.

Jaska

Iltapäivälehtiemme jutut pärjäävät luotettavuudessa Tieteen Kuvalehdelle. Esimerkiksi Iltalehti: D-vitamiini saattaa ehkäistä dementiaa. Suomessa puolella keski-ikäisistä on D-vitamiinin puutos ja D-vitamiinin puutos on dementian riskitekijä.

Dementian ehkäisystä tässä tieteellinen kirjoitus vuodelta 2003 https://www.duodecimlehti.fi/duo93733 Jos tieteellinen käsittely  vierastuttaa, niin lopulla on luetteloa dementiaN ehkäisytavoista.

B12 vitamiinia (marketin vitamiinihyllystä) on meillä tavattu markkinoida muistin heikkenemisen hidastamiseen.

Norma Bates

Ravintolisäksi kai melatoniinikin määritellään, ainakin ruokakaupoissa sitä myydään vitamiinien seassa.

Miettinyt tässä että voiko purkista syöty melatoniini olla haitaksi, jos on masentunut. Nimittäin on vaikuttanut siltä jo jonkin aikaa että aina kun otan sitä, seuraavana aamuna on synkkä, mälsä olo. Tavallistakin synkempi siis. Viime yönä heräsin keskellä yötä enkä saanut unta, joten nappasin sitä melatoniinia ja taas on noustua olo sellainen maansa myynyt kertakaikkiaan.

Meikäläisen aivot ei kyllä paljoa tarvitse synkkyyteen. Sellaista olen kuitenkin lukenut jostain että nukkuminen verottaa aivojen serotoniinimäärää. Ehkä tämän takia masennukseen usein liittyy unettomuutta, koska keholla ei ole varaa päästä serotoniinimäärää vajoamaan enää vähäisestä täysin olemattomaksi. Mutta unettomuus puolestaan pahentaa fyysisen puolen sairauksia, ainakin fibromyalgiaa josta olen (syystä) lukenut kaiken mitä vaan mistään löydän. Että eipä ole sitten hyvä nukkua, eikä olla nukkumatta.

Norma Bates

Olen jo useamman kerran epäillyt että C-vitamiini aiheuttaa minulle pahoinvointia ja närästystä, kun jo parikymppisenä joku nestemäinen (Sana-Sol?) monivitamiini yökötti, ja kerran olen oksentanut monivitamiinit (pillerimuotoiset kaiketi). Mutta ei, halusin vielä kerran kokeilla että enkö nyt millään sietäisi sitä. Eli käytin tätä jotain nivelvalmistetta jossa on seitsemää eri ainetta, joista yksi C-vitamiini. Toinen joku Boswellia serrata ja niin edelleen. Söin maksimiannostuksella eli kolme kapselia, kunnes alkoi tuntua siltä että närästää alvariinsa. Viimeisen kerran otin setin torstaina. Lauantai- ja sunnuntaiaamuina kuvotti herättyä niin hemmetisti, ja yön aikana olin joutunut ottamaan Rennietä. Perjantain ja lauantain välisenä yönä olin lisäksi nukkunutkin huonosti.

Olo tuntui eilenaamulla mielestäni paremmalta. Enkä muista olinko ottanut Rennietä ennen nukkumaanmenoa, saati sen varrella. Päätin kokeilla vielä pienemmällä annoksella sitä nivelainetta, otin eilen yhden kapselin. Ja kas, nyt tänä aamuna yököttää taas. Lisäksi jouduin ottamaan yöllä Rennietä. Otin toisaalta eilen myös enemmän hoitavaa astmalääkettä, kun olin unohtanut ottaa sitä joku päivä ja mittarilukema näytti päin helvettiä. Sekin lääke närästää. Toisaalta herkemmin kyllä pitkässä juoksussa, eikä välittömästi.

Miettinyt sitäkin että josko se mystinen Boswelliakaan ei sopisi minulle, että pahoinvointi on ollut näin vahvaa. Mistä minä tiedän, kun en ollut ennen moista käyttänyt.

C-vitamiini ilmeisesti ehkäisisi suoliston alueen syöpiä. Ainakin kasviksia käyttäessä. Minä kun en vaan rehuja oikein alas saa, niin kai tässä on sitten uskottava että ruoansulatussysteemin syöpä se minun kohtalokseni koituu.

Miten ihmeessä tuo C voi olla tuollainen myrkky?!

Socrates

^ Ota pelkkää C-vitamiinia, niin saat selvyyden johtuuko siitä vai yhdistelmätuotteiden muista ainesosista.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.