Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ravintolisät (vitamiinit, hivenaineet yms.)

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, tammikuu 26, 2019, 08:36:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 03, 2022, 21:09:23
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 02, 2022, 15:33:12
En pystynyt käyttämään nokkos-inkivääri-vihersimpukka-kalkki -tabletteja joita joskus aloin polvien takia syömään, ja syytän inkivääriä. Ja somessa kuullut muiltakin että inkivääri ei heille sovi.
Miksi ihmeessä syöt jotain tuollaista?

Söin, en syö enää. Mutta siinähän se oli jo sanottu: polvien takia. Olen valmis kokeilemaan lähes kaikkea mistä voi olla apua polvikipujen ehkäisyssä, mahdollisesti jopa niin että voin kävellä näillä samoilla polvilla vaikka hautaani asti. Eivät ne tekonivelet ole kaikille mikään automaattinen tae kivuttomuudesta. Ja leikkauksen jälkeinen toipuminen voi ilmeisesti kestää iät ajat.

Harkitsen serrapeptaasin kokeilua, lähinnä siksi että joku väitti parantuneensa sillä fibromyalgiasta. Jostain luin että serrapeptaasi hajottaa kuollutta, hajoavaa ainesta kehossa. Fibromyalgialle on esitetty useitakin eri syitä, yksi on se että kehon jäte- eli kuona-aineiden poisto ei toimisi kunnolla.

Mutta on kyllä melko tympeää että vuoronperään milloin mitäkin ainetta hehkutellaan, ja sitten minä en joko voi syödä sitä, tai en hyödy siitä millään tavalla.

Toope

Ymmärrän teoriassa sinänsä ruokaongelmia, allergioita, keliakiaa tms., koska ovat oikeasti ongelmia. Tunnen ihmisiä, joilla näitä on.
Itselläni ei ole, joten siksi vähän ehkä en osaa hahmottaa sitä.

Allergiat, keliakia tms. toki ovat sairauksia, eivät nillitystä. Ihmettelen toki sitä, ovatko nuo yleistyneet nykyaikana? Vai onko kyse siitä, että noita ongelmia vaan diagnosoidaan nykyään paremmin?

Norma Bates

Minulla on teoria että allergiat lisääntyvät koska allergiset ihmiset lisääntyvät, eli saavat lapsia. Nykyäänhän ei välttämättä kuole allergiakohtaukseen. Joten ehtii tehdä lapsia.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 05, 2022, 22:19:19
Allergiat, keliakia tms. toki ovat sairauksia, eivät nillitystä. Ihmettelen toki sitä, ovatko nuo yleistyneet nykyaikana? Vai onko kyse siitä, että noita ongelmia vaan diagnosoidaan nykyään paremmin?

Luulen, että se johtuu siitä että ihminen ei ole ehtinyt sopeutua lyhyessä ajanjaksossa ilmestyneeseen valtavaan määrään lisäaineita, kasvimyrkkyihin, omituiseksi jalostettuihin kasvi ja eläinlajeihin eikä saastuneeseen elinympäristöön.

Esim. viljojen gluteenipitoisuus on kasvanut aivan hurjasti muutamassa vuosikymmenessä ja lisäksi gluteenia vielä lisäillään elintarvikkeisiin. Kaikista syömistämme, juomistamme ja hengittämistämme erikoisuuksista huolimatta ihmiskunta on hämmästyttävänkin terve. Olemme sitkeä laji, kuitenkin.

Sata vuotta sitten ei moisia aineita ollut/tullut eikä saatu mistään. Luultavasti sopeutuminen noihin kestää ihmisrodulta tuhansia vuosia. Ellei sitten kehitetä ihmisestä myrkkyjä paremmin kestävää lajiketta, kuten viljoilla tehdään.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 05, 2022, 22:48:45
Minulla on teoria että allergiat lisääntyvät koska allergiset ihmiset lisääntyvät, eli saavat lapsia. Nykyäänhän ei välttämättä kuole allergiakohtaukseen. Joten ehtii tehdä lapsia.
Pointti tuossa.
Gluteeniongelma on uusi ilmiö?

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 06, 2022, 01:27:55
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 05, 2022, 22:48:45
Minulla on teoria että allergiat lisääntyvät koska allergiset ihmiset lisääntyvät, eli saavat lapsia. Nykyäänhän ei välttämättä kuole allergiakohtaukseen. Joten ehtii tehdä lapsia.
Pointti tuossa.
Gluteeniongelma on uusi ilmiö?

Gluteenin määrää on kuulema lisätty valtavasti viljatuotteissa. Käsittääkseni väitetään että ihmiskunta on käyttänyt heinäkasveja vasta 10.000 v, tai jotain sinnepäin. Se ei välttämättä ole vielä tarpeeksi pitkä aika sopeutua moiseen ravintoon. Voihan olla ettei gluteeni alunperinkään ole ollut ihan kauhean hyväksi nauttia, ja sitten kun sen määrää on kasvatettu keinotekoisesti hillittömiin mittoihin, se on joillekin yksilöille vähän kuin myrkkyä nappaisi.

En tiedä onko minulla ihokeliakia vai pelkkä gluteeniyliherkkyys, mutta voin vakuuttaa että se oli aivan saatanallisperkeleellishelvetillistä se kutina minkä sain tammikuussa 2021. Olin kutissut aiemmin jo syksyllä 2020, mutta sillä kertaa se vielä meni itsekseen ohi. Ja tosiaan tuo kamalin mahdollinen(?) kutina loppui kun jätin gluteenin ruokavaliosta.

Muisto Keijo Kullervo

Sitten tällaista:

Minulla oli jonkun aikaa sitten allergia ihossa (kun laiton uimahalliavaimen kumirenkaan kanssa nilkkani, alkoi ihoni  ärtymään kyseessä olevasta nilkassa).

Sitten huomasin, että oli allergia ihottumaa (olen ottanut aina kesällä allergialääkettä - kuten vieläkin).
Toki syön yhä edelleen magnesiumtabletteja B12 jaB3 sekä rustoihin vaikuttavia pillereitä.

Onneksi ainakin kumiallergia on selätetty allergialääkkeillä (2 tablettia päivässä).

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Norma Bates

Jos pystyy, olisi kyllä mielestäni parempi vältellä allergeenia, kun popsia antihistamiinia kuin sisupastilleja. Tiedän ihmisen joka söi antihistamiinia (siis allergialääkettä) turhaan. Hän pelkäsi niin paljon allergista reaktiota, että söi kaiken varalta lääkettä. Kuulema lääkäri totesi että hänellä on kutistunut munuainen, ja syy oli kuulema tuo antihistamiinien syönti.

(Itse en pysty välttelemään lepän, koivun ja heinien siitepölyjä, enkä homeitiöitä.)

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 06, 2022, 09:40:43
Jos pystyy, olisi kyllä mielestäni parempi vältellä allergeenia, kun popsia antihistamiinia kuin sisupastilleja. Tiedän ihmisen joka söi antihistamiinia (siis allergialääkettä) turhaan. Hän pelkäsi niin paljon allergista reaktiota, että söi kaiken varalta lääkettä. Kuulema lääkäri totesi että hänellä on kutistunut munuainen, ja syy oli kuulema tuo antihistamiinien syönti.

(Itse en pysty välttelemään lepän, koivun ja heinien siitepölyjä, enkä homeitiöitä.)

Syön kesäisin koivu- ja pujoallergioiden takia allergialääkkeitä - pakko...

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Norma Bates

Ok. Jäi ajatus että jos sen kumilenkin takia.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 06, 2022, 09:40:43
Jos pystyy, olisi kyllä mielestäni parempi vältellä allergeenia, kun popsia antihistamiinia kuin sisupastilleja. Tiedän ihmisen joka söi antihistamiinia (siis allergialääkettä) turhaan. Hän pelkäsi niin paljon allergista reaktiota, että söi kaiken varalta lääkettä. Kuulema lääkäri totesi että hänellä on kutistunut munuainen, ja syy oli kuulema tuo antihistamiinien syönti.

(Itse en pysty välttelemään lepän, koivun ja heinien siitepölyjä, enkä homeitiöitä.)

Lääkärikö todella tuollaisen väitteen on esittänyt- no lääkärit kyllä voivat esittää mitä hyvänsä ja ehkä heitäkin uskotaan.

Antihistamiinin vaikutus perustuu siihen, että ne "estävät histamiinin vaikutusta- kovin suora johtopäätös ei liene niiden elimiä kutistavasta vaikutuksesta olevan näyttöä.

Histamiinin vaikutuksesta löytyy kyllä tietoa vaikka guuggelista- "histamiini"

Turhaan ei kyllä kannata mitään lääkettä syödä- rahanmeno ainakin on varmaa.



Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Karikko - lokakuu 06, 2022, 11:07:49
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 06, 2022, 09:40:43
Jos pystyy, olisi kyllä mielestäni parempi vältellä allergeenia, kun popsia antihistamiinia kuin sisupastilleja. Tiedän ihmisen joka söi antihistamiinia (siis allergialääkettä) turhaan. Hän pelkäsi niin paljon allergista reaktiota, että söi kaiken varalta lääkettä. Kuulema lääkäri totesi että hänellä on kutistunut munuainen, ja syy oli kuulema tuo antihistamiinien syönti.

(Itse en pysty välttelemään lepän, koivun ja heinien siitepölyjä, enkä homeitiöitä.)

Lääkärikö todella tuollaisen väitteen on esittänyt- no lääkärit kyllä voivat esittää mitä hyvänsä ja ehkä heitäkin uskotaan.

Antihistamiinin vaikutus perustuu siihen, että ne "estävät histamiinin vaikutusta- kovin suora johtopäätös ei liene niiden elimiä kutistavasta vaikutuksesta olevan näyttöä.

Histamiinin vaikutuksesta löytyy kyllä tietoa vaikka guuggelista- "histamiini"

Turhaan ei kyllä kannata mitään lääkettä syödä- rahanmeno ainakin on varmaa.

Lääkäri kuulema. Mikäli lääkärin tavannut ihminen ei sepitellyt satuja päästään. Mutta miksipä joku keksisi semmoisen valeen jossa häntä on soimattu haitallisesta toiminnasta...?

Toki muutaman omalle kohdalle osuneen lääkärin lätinät ovat olleet sitä sorttia että ei lääkäriäkään aina kannata satasella uskoa.

Muisto Keijo Kullervo

#87
Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - tammikuu 26, 2019, 08:36:20
2010 kirjoitettuna:

Kuinka nyt vannotaan D-vitamiinin perään...Luvataan vähintään kymmenen hyvää ja muutama vielä päälle jos siirryt D-vitamiinin kannattajaksi ja syöjäksi - onko noin?

Muistuu mieleen Markus Sedän valtavan usein toistettu hokema; 'syökää lapsukaiset kaurapuuroa'. (Se pitää teidät hyvällä elämän tiellä.) Suluissa lisätty asian tehostamiseksi.

1980 luvulla puhuttiin ja kirjoitettiin 'lesitiinin' aivoille välttämättömyydestä...
Lienee kuitenkin niin, että 'kaikki' vitamiinit ja hivenaineet oikein nautittuna ovat hyväksi ja varsinkin vanhenemalle elimistölle - eikä painottaminen yhden vitamiinin ihmeitä tekevään vaikutukseen ole oikein mielekästäkään.

Mutta näin On! On ja tulee olemaan... Epäilen, että lääkefirmat lanseeraavat mainos kamppaniaan ja kohta kuluttajat tarttuvat koukkuun ja hyvä niin... Muuten ei vitamiinit eikä muutkaan 'terveelliset' mene oikein kaupaksikaan.

Muistuu mieleen pikku Kallen tokaisu:
- Mistähän johtuu että kaikki terveellinen on pahanmakuista?

Niin ja yllä kuvatuista saa piankin meemiä. Kun tarpeeksi mainostetaan, oppii lorun ulkoa ja jos pimeänä yönä herätetään, useimmat osaavat hätkähdyttävän heti vastata kysymykseen ' mikä on terveellinen vitamiini?'
- No! Sehän on tänään D-vitamiini - ainakin se.

JK. Itse syön joka päivä muutamia terveelliseksi luokittelemiani vitamiinia, mukana myös D-vitamiini.... Vaikka työpaikkalääkäri pitäessään kuntoilijoille - eläkeläisille - esitelmää terveellisestä ruokailusta, väittikin, että 'monipuolinen ruoka ja silloin ei tarvita vitamiinitäydennystä'.

Mutta! Kuka sitten syö todella monipuolisesti - varsinkin kun eläkeläiselle lähes kaikki ruoka on kallista ja aina vaan kalliimpaa...

Kyselee...

K.K.

Olin pari viikkoa kokeeksi ilman hivenaine täydennystä - mutta ei oikein toiminut.

Popsin tänään ja eilen B12 vitamiinia ja muitakin hivenaineita ja olo on kuin keisarilla = kävin uimassa ja veren arvot ovat nousseet kun uinti maistui todella hyvältä.

Popsin pillereitä mieluusti taas...

Muisto
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - elokuu 16, 2023, 20:28:31
Oli pari viikko kokeeksi ilman hivenaine täydennystä - mutta ei oikein toiminut.

Popsin tänään ja eilen B12 vitamiinia ja muitakin hivenaineita ja olo on kuin keisarilla = kävin uimassa ja veren arvot ovat nousseet kun uinti maistui todella hyvältä.

Popsin pillereitä mieluusti taas...

Muisto
Minulle riittää nyt vain 1 päivä ilman monivitamiinipilleri-puolikasta ja huomaan eroa voinnissa. Vielä pahempi jos jää pieni aamulohipala ja kalapuikot syömättä ja korvaa jollain vellillä. Sitten on koko päivän löysä velttotaikina joka ei jaksa mitään.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Unohdin aamupuuroni puolukkahillolla.
Taidan syyttää yhteiskuntaa/hallitusta ummetuksestani.

Tai mitäs jos syyttäisit itseäsi omista valinnoistasi?