Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Huorittelu yms. nimittely

Aloittaja a4, toukokuu 04, 2022, 10:31:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 05, 2022, 08:26:31
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 05, 2022, 08:15:48
Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 05, 2022, 07:45:52
Toki h-sanan käytölle voinee löytyä hyväksyttäviäkin konteksteja ja kuulisin mielelläni sellaisesta kyseiseen huorittelutilanteeseen liittyen.

No mielestäni näin on siinä tapauksessa, jos kyseessä oli, kuten itse oikeasti tulkitsin, maksullisesta itse toimituksesta. Onhan tietysti maksulliselle kumppanille kauniimpiakin sanoa, mutta kansankielessä tietyissä piireissä huoriahan he ovat. Sukupuolesta riippumatta.

Sen myönnän, että todellakaan mieleeni ei tullut, että sanotaan huoraksi 20v naista, joka lähestyy 23v miestä ja päätyy harrastamaan seksiä tämän kanssa. On niin kaukana maailmankuvastani, että eipä välähtänyt mieleen.

MO:lle: kyllä, minulla on sellainen taustaoletus, että vapaaehtoinen seksi kahden ihmisen välillä ei ole huoraamista.

T: Xante
Tulkinnoissa on omat riskinsä. Etenkin pitkälle menevissä.
H-sana näyttää yllättävän neutraalilta viestissäsi.
Itse miellän h-sanan n-sanaa vastaavaksi vanhentuvaksi sanaksi, jolle on olemassa nykyaikaisempiakin arvostavampia vastineita.

Mikä on nykyaikaisempi ja arvostavampi vastine huoralle?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 05, 2022, 08:26:31
Tulkinnoissa on omat riskinsä. Etenkin pitkälle menevissä.
H-sana näyttää yllättävän neutraalilta viestissäsi.
Itse miellän h-sanan n-sanaa vastaavaksi vanhentuvaksi sanaksi, jolle on olemassa nykyaikaisempiakin arvostavampia vastineita.

Vastaan vielä lisäykseen ja samalla Viihtikselle, eihän tuo mikään kaunis ole. Mutta toisin kuin n-sanan käyttö se kuitenkin viittaa ihmisen omiin valintoihin, eli ammatin valintaan. Ei ihonväriin tai etnisyyteen, joita ihminen ei itse valitse. Siis jos käytämme tätä sanaa sen varsinaisessa merkityksessä, emmekä noin vain nonchalentisti tarkoittamaan ketä hyvänsä naista/miestä, jonka kanssa olemme jonkunlaisissa tekemisissä.

Kauniimpi sana on tietysti esim. maksullinen seuralainen. Kyllä näitä löytyy.

Totta kai tämä asia kärjistyy oikeastaan siihen, mitä prostituutiosta ajattelee. Itse ajattelen, että vapaassa maassa se on vapaa valinta. Toinen juttu on sitten hyväksikäyttö, seksuaalinen orjuus ja pakottaminen prostituutioon, mutta siihenhän on otettu maan tapa, joka on, että mitä väliä, ei me resursseja moisen kitkemiseen laiteta. Tästä olen luonnollisesti eri mieltä, mutta se on toinen tarina.

T: Xante

-:)lauri

#17
Mulla on somekuplassani pari kappaletta omin sanoin ammattiaan huoraksi kuvailevaa seksityöläistä. Jos olen oikein tulkinnut, he eivät näytä kavahtavan kyseistä ammattinimikettä. Tai ainakin käyttävät sitä itsestään. En tosin ole keskustellut heidän kanssaan koskaan, joten en tietysti tiedä, onko kyse vain twitter-julkisivusta, jota ylläpitävät, ja että esimerkiksi asiakkailtaan haluavat sitten muunlaisia nimikkeitä kuulla käytettävän.

Xantippalle sellaista, että maksullinen seuralainen ei ole välttämättä seksityöläinen. Noitahan on ties minkälaisia maksullisia seuralaisia, joista vain osa tarjoaa seksiä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

#18
Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - toukokuu 05, 2022, 01:35:14
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 04, 2022, 16:14:26
Onko siis tässä keskustelussa esimerkiksi esiintynyt törkeää käytöstä? Ei minun mielestäni.

Chill Out on kertoillut vain kokemuksistaan 20 v naisista ja muut ovat tulkinneet näitä. Ovatko siis tulkinnat törkeitä?

Siinä on osittain taustalla sellaisia auki lausumattomia yhteyksiä, joita en ala avaamaan. Osasyy siihenkin on kyllä se, että mukavan ja järkevän ihmisen maine menee helposti, jos naiselle liian kovasanaisesti sanoo asioista :D Ainakin itse koen, että pitää antaa enemmän tilaa myös toisen tunteille ja punnita ne kommentit aika tarkkaan, kun taas foorumilla näkee toistuvasti sellaista, että mieheksi oletetun tunteille ei jätetä niin paljoa tilaa. Esim case Kopekin tarina yms yms.

Jos haluat tulkita tätä suoraan vain tämän ketjun kontekstissa, niin a4:n kommentti oli törkeä, ja siitä sinä ja kertsi aika iisisti slaidaatte ohi miettimään sitä, miltä teistä tuntuu asiat ja miten naisia loukkaavia mitkäkin sanat voivat olla.

Sitä ei varmaan määritellä törkeäksi, mutta se oli osa sitä mun pointtia myös. Ei niinkään syyttää sinua tai ketään suoraan mistään vaan taas kerran ihan vain täsmälleen se mitä itse asiassa sanoin.
Mainitset a4:n kommentin ja nimität sen törkeäksi. Mutta et mainitse Chill Outin kommenttia. Eikö se ole vielä törkeämpi, jos kyseessä ei ollut ostoseksi?

Nyt olisi kyllä kiinnostava kuulla Chill Outin mielipide asiaan. Vaihtoiko raha omistajaansa?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 05, 2022, 12:06:36
Mainitset a4:n kommentin ja nimität sen törkeäksi. Mutta et mainitse Chill Outin kommenttia. Eikö se ole vielä törkeämpi?

Minusta ei ole.

En tiedä varmuudella, mitä Chill Out on tarkoittanut, joten saatan tietysti tulkita väärin.

Asian voi kääntää myös täysin päälaelleen: a4:n kommentti syleilee sitä stigmaa että naiselle rahasta seksin harrastaminen on jokin musertavan suuri häpeä.

Chill Out puolestaan kertoo tällä yhdellä sanalla itsestään, omasta kokemuksestaan, varmaan tietäen että myös seksin ostamiseen liittyy ihmisillä inhoreaktioita ynnä muuta. Eli hän kohtaa sen stigman kun taas a4 pelkästään huutelee päälle ja teilaa.

Tässä yhtälössä jonkun meille täysin tuntemattoman naisen kuviteltu "kunnia" ajaa yli kokonaan siitä tilanteesta missä me itse asiassa ollaan ja miten me toisiamme kohdellaan.

Ymmärrän kyllä a4:n reaktiota ja ymmärrän periaatteessa hyvin, miksi huora-sanaa varotaan. Sitä käytetään myös haukkumasanana, verbinä siihen liittyy kuvaannollisia laajentuneita merkityksiä, ja itse ammattiin ja ylipäätään siihen että ostetaan tai myydään läheisyyttä, seksiä tms. liittyy edelleen aika kovia stigmoja.

Minusta kuitenkaan itse sanassa ei ole mitään välttämättömästi rumaa eikä loukkaavaa, eikä myöskään seksityössä ammattina, seksin ostamisessa tai siinä että hankkii tuloja myymällä seksiä ole mitään sinänsä halveksittavaa tai pahaa.

Tietysti ihmisillä on erilaisia reaktioita sanaan huora.

Saattaisin ihan hyvin asiasta ensimmäistä kertaa jonkun kanssa puhuessani kysyä, oletko koskaan myynyt seksiä tai harrastanut seksiä rahasta tai jotain vastaavaa, mieluummin kuin täräyttää sen pöytään niin että oletko koskaan huorannut. Riippuu tietysti ihmisestä ja tilanteesta ja niin edelleen.

Ehkä se vaatii jonkinlaista läheisyyttä tai yhteisymmärrystä että voi käyttää sanaa huora niin että ymmärretään, ettei sillä ole tarkoitus ilmaista inhoa tai halventaa tai muuta tällaista loukkaavaa.

Jos otetaan esimerkiksi vaikka sellainen tilanne, että nainen kertoo minulle elämästään ja siitä miten on jossakin elämänvaiheessa hankkinut rahaa myymällä seksiä, millaista se on hänelle ollut, ja niin edelleen, ja sitten hän sanoo että hän ei tykkää jos tästä käytetään sanaa huoraaminen tai jotain muuta. Kai minä siinä tilanteessa aika helposti ymmärtäisin ja hyväksyisin että se nyt vain tuntuu hänestä ikävältä ja kuulostelisin sopivampia sanankäänteitä.

Germaanisen lainasanan huora etymologia johtaa johonkin, joka tarkoittaa rakasta, kallisarvoista ja niin edelleen. Tällaiseen vetoaminen on tietysti typerää, jos kyse on tunteista joita huora sanana herättää. En silti näe mitään syytä, miksi sana ei taipuisi myös sellaiseen käyttöön, jossa siinä ei ole mitään pahaa tai halventavaa sävyä. Väitän että se tosiasiallisesti myös taipuu.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 05, 2022, 07:45:52
Toki h-sanan käytölle voinee löytyä hyväksyttäviäkin konteksteja ja kuulisin mielelläni sellaisesta kyseiseen huorittelutilanteeseen liittyen.

Minusta h on sellainen joka selkeästi tarjoaa maksullisia palveluja. Jos ei ole alunperin selvää, että maksua vaaditaan, niin käsittääkseni ei ole velvollisuutta maksamiseenkaan, koska hintaa ei ole ilmoitettu eikä pyydetty kaupankäyntitilaisuudessa. Oletus on siis ns. free sample. Vakituisessa virallistetussa suhteessa tietysti on maksuvelvollisuus joka laukeaa kun sopimusta puretaan, ellei toisin ole sovittu - tätä ei katsota h:amiseksi, vaan on lakiin perustuva säännös suhteiden vakinaisuuden edistämiseksi.

Se että tarjoaa ruokaa ja juomaa tai lämpöä ja hellyyttä,  saaden siten toisen antamaan jotain kehollista vastalahjaksi ja yhteiseksi iloksi, ei ole mielestäni h:amista. Siis jos pyytämättä annetaan. Aamulla yöpöydältä yllätyksenä löytyvän satasen voi tietysti tulkita monella tapaa, näinkin on jollekin varmaan joskus käynyt.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

#21
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - toukokuu 05, 2022, 10:06:17
Xantippalle sellaista, että maksullinen seuralainen ei ole välttämättä seksityöläinen. Noitahan on ties minkälaisia maksullisia seuralaisia, joista vain osa tarjoaa seksiä.

Juu ei. Se vaan on yksi maksullista seksiseuraa tarjoavalla nätimpi nimitys kuin huora. Sitähän sinä hait?

T: Xante

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - toukokuu 05, 2022, 12:42:34
Chill Out puolestaan kertoo tällä yhdellä sanalla itsestään, omasta kokemuksestaan, varmaan tietäen että myös seksin ostamiseen liittyy ihmisillä inhoreaktioita ynnä muuta. Eli hän kohtaa sen stigman kun taas a4 pelkästään huutelee päälle ja teilaa.

Mutta siinä tapauksessa, että Chill Outin tapaukseen ei liittynyt rahan vaihtamista, hän tarkoitti, että 20 v naiset, jotka lähestyivät häntä, 23 v miestä ja harrastivat hänen kanssaan seksiä, olivat huoria.

Eli kyllä, ainakin minun kanssani hän kohtasi stigman. Enpä oikeastaan tiedä vttuimaisempaa toimintaa kuin se, että huoritellaan ihmiset, joiden kanssa itse on harrastanut seksiä.

T: Xante

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 05, 2022, 13:03:13
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - toukokuu 05, 2022, 10:06:17
Xantippalle sellaista, että maksullinen seuralainen ei ole välttämättä seksityöläinen. Noitahan on ties minkälaisia maksullisia seuralaisia, joista vain osa tarjoaa seksiä.

Juu ei. Se vaan on maksullista seksiseuraa tarjoavalla nätimpi nimitys kuin huora. Sitähän sinä hait?

T: Xante

Tjaa. Oletin, että termi olisi yhtä täsmällinen kuin huora on. Siis väärinkäsitysten välttämiseksi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 05, 2022, 13:11:02
Mutta siinä tapauksessa, että Chill Outin tapaukseen ei liittynyt rahan vaihtamista, hän tarkoitti, että 20 v naiset, jotka lähestyivät häntä, 23 v miestä ja harrastivat hänen kanssaan seksiä, olivat huoria.

Eli kyllä, ainakin minun kanssani hän kohtasi stigman. Enpä oikeastaan tiedä vttuimaisempaa toimintaa kuin se, että huoritellaan ihmiset, joiden kanssa itse on harrastanut seksiä.

Joo, tilanne muuttuu paljon sen mukaan, mitä ne yksityiskohdat ovat ja miten sitä tulkitaan.
     Mehän kai tulkittiin se viesti aika samankaltaisesti keskenämme.

Olen aika monta kertaa törmännyt sellaiseen, että nainen ei jostain syystä nuorena ole osannut nauttia seksistä täysillä. Ehkä siihen liittyy jotain häpeää, epävarmuutta sun muuta. Ei tiedä mitä haluaa, ei uskalla tehdä mitä haluaa, on aika itsetietoinen tai sitten kuitenkin aika epävarma itsestään ja niin edelleen.

Tietysti on suuri joukko ihmisiä, joita tollanen ei koske, ja on paljon ihmisiä, jotka jo hyvin nuorena ovat melko sinut itsensä tai seksuaalisuutensa kanssa tai muuten vain harrastavat seksiä ilolla ja antaumuksella.

Minusta olisi outoa ja absurdia puhua jostain nihkeistä baariseksikokemuksista ja sanoa että nämä kumppanit olivat "huoria". Mutta sittenkin ennen kuin lähtisin teilaamaan ja julistamaan omaa halveksuntaa tai muuta tällaista, ehkä vielä kysyisin henkilöltä mitä hän tarkoittaa sanavalinnallaan.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 05, 2022, 13:11:02

Mutta siinä tapauksessa, että Chill Outin tapaukseen ei liittynyt rahan vaihtamista, hän tarkoitti, että 20 v naiset, jotka lähestyivät häntä, 23 v miestä ja harrastivat hänen kanssaan seksiä, olivat huoria.

Kai Chili tarkoitti kahta täysin eri ikäisenä tapahtunutta episodia.

A) Tavastialla joku tai jotkut hyvin nuoret naiset pitivät 23v Chiliä vanhana miehenä, johon suhtautuivat varautuneesti.

B) Joskus vanhemmalla iällä Chili on ostanut seksiä pikkuhuorilta, jotka katselevat seiniä.
Kävelevä kremppakertymä

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - toukokuu 05, 2022, 13:27:41
Minusta olisi outoa ja absurdia puhua jostain nihkeistä baariseksikokemuksista ja sanoa että nämä kumppanit olivat "huoria". Mutta sittenkin ennen kuin lähtisin teilaamaan ja julistamaan omaa halveksuntaa tai muuta tällaista, ehkä vielä kysyisin henkilöltä mitä hän tarkoittaa sanavalinnallaan.

Näinhän se keskustelupalstalla menee. Joku sanoo jotakin, mistä keskustelu herää ja alkaa laajentua toisten mielipiteisiin ja tulkintoihin yli sen, mitä alkuperäisesti sanottiin. Niin tässäkin tapauksessa.

Siinä vaiheessa aletaan sitten yleensä esitellä muitakin mielipiteitä, joita asiasta mieleen johtuu. Niin tässäkin tapauksessa.

T: Xante

Muoksis: ehkä joskus myös kannattaisi suhtautua toisten mielipiteisiin vain mielipiteinä, eikä teilaamisen, julistuksena tai paheksuntana. Esim. jos joku pitää jotain toimintaa vttumaisena, se voi olla ihan vain mielipide, eikä teilaus tai julistus.

a4

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - toukokuu 05, 2022, 09:19:59
Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 05, 2022, 08:26:31
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 05, 2022, 08:15:48
Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 05, 2022, 07:45:52
Toki h-sanan käytölle voinee löytyä hyväksyttäviäkin konteksteja ja kuulisin mielelläni sellaisesta kyseiseen huorittelutilanteeseen liittyen.

No mielestäni näin on siinä tapauksessa, jos kyseessä oli, kuten itse oikeasti tulkitsin, maksullisesta itse toimituksesta. Onhan tietysti maksulliselle kumppanille kauniimpiakin sanoa, mutta kansankielessä tietyissä piireissä huoriahan he ovat. Sukupuolesta riippumatta.

Sen myönnän, että todellakaan mieleeni ei tullut, että sanotaan huoraksi 20v naista, joka lähestyy 23v miestä ja päätyy harrastamaan seksiä tämän kanssa. On niin kaukana maailmankuvastani, että eipä välähtänyt mieleen.

MO:lle: kyllä, minulla on sellainen taustaoletus, että vapaaehtoinen seksi kahden ihmisen välillä ei ole huoraamista.

T: Xante
Tulkinnoissa on omat riskinsä. Etenkin pitkälle menevissä.
H-sana näyttää yllättävän neutraalilta viestissäsi.
Itse miellän h-sanan n-sanaa vastaavaksi vanhentuvaksi sanaksi, jolle on olemassa nykyaikaisempiakin arvostavampia vastineita.

Mikä on nykyaikaisempi ja arvostavampi vastine huoralle?
Esim. Wikisanakirja tarjoaa tällaisia tulkintavaihtoehtoja ja vastineita:

huora (10)

(halventava) prostituoitu
Ennen maa repee kuin huora häpee.
(halventava) avionrikkoja
(halventava) voidaan käyttää haukkumasanana myös muusta naisesta

https://fi.wiktionary.org/wiki/huora

a4

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - toukokuu 05, 2022, 12:42:34

En tiedä varmuudella, mitä Chill Out on tarkoittanut, joten saatan tietysti tulkita väärin.

Ymmärrän kyllä a4:n reaktiota
Omasta mielestäni reagoin puhtaan loogisesti, nimittämällä h-sanan käyttäjää huorittelijaksi.
Kimi-sanan käyttäjä olisi kimittäjä. :)

Itseäni jäi kiinnostamaan, mistä kumpusi varmuutesi tietää, mitä olin tarkoittanut kutsumalla Chill Outia huorittelijaksi ja millainen oli reaktioni.
Olisiko kyseessä pitkälle viety tulkinta?
Vai huorittelija-sanaan liitetyn loukkaavuuden kytkeytyminen h-sanan loukkaavuuteen?

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Socrates - toukokuu 05, 2022, 13:28:03
Kai Chili tarkoitti kahta täysin eri ikäisenä tapahtunutta episodia.

A) Tavastialla joku tai jotkut hyvin nuoret naiset pitivät 23v Chiliä vanhana miehenä, johon suhtautuivat varautuneesti.

B) Joskus vanhemmalla iällä Chili on ostanut seksiä pikkuhuorilta, jotka katselevat seiniä.

En oikein ymmärrä miten muuten koko jutun voi ymmärtää kuin näin.