Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Foorumin moderoinnista

Aloittaja Herra, tammikuu 03, 2019, 10:12:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Amore

Miksi sama viesti ei saa olla kahdessa ketjussa? Erityisesti kun kyse on uutislainauksesta eikä jostakin omasta möläytyksestä? Viestejähän kuitenkin lainaillaan myös ketjujen välillä ja on vain turhan hankalaa käyttää linkitystä. Lisäksi kaikki koronasta kiinnostuneet eivät välttämättä lue Ruotsi-ketjua tai toisinpäin. Jätit viestini (#172) koronaviruksen lyhyestä immuunisuojasta sitäpaitsi asiallisesti ottaen väärään ketjuun, sillä itse uutinen ei koske ensisijaisesti korona-asiaa Ruotsissa, vaan  Lontoon King's Collegessa tehtyä vasta-ainetutkimusta.

https://kantapaikka.net/index.php/topic,1246.msg68910.html#new
All you need is Love

Laika

#181
Suhtaudun suurpiirteisesti moderaattorien työhön ymmärtäen hyvin, miten toivottomia -irrationaalisia- tapauksia se saa palstalla kaitsia.

Mainitsenpa silti, että ketju 'Ahviolaisuus ja mitä se on' ei ole tarkoitettu Neuvostoliiton vaan ahviolaisuuden käsittelemistä varten, vaikka valo houkutteleekin kärpäsiä. Saares voitaisiin siten ystävällisesti ohjata aamutakissaan hourimaan Neuvostoliitosta kaikkiin muihin ketjuihin, joissa hänen epäonnisen gramofoninsa neula loikkii.

Tämä on minulle eräänlainen periaatekysymys siinä mielessä, että perustin ketjun ahviolaisuudesta nimenomaan kirjoittaakseni ahviolaisista, en Neuvostoliitosta. Toki litmustestini toimi täsmälleen kuten oletin, joten voitaisiin kai perustellusti väittää minun rakentaneen kärpäsansan tarkoituksella.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Laika - marraskuu 01, 2020, 03:18:01
Mainitsenpa silti, että ketju 'Ahviolaisuus ja mitä se on' ei ole tarkoitettu Neuvostoliiton vaan ahviolaisuuden käsittelemistä varten, vaikka valo houkutteleekin kärpäsiä. Saares voitaisiin siten ystävällisesti ohjata aamutakissaan hourimaan Neuvostoliitosta kaikkiin muihin ketjuihin, joissa hänen epäonnisen gramofoninsa neula loikkii.

Tämä on minulle eräänlainen periaatekysymys siinä mielessä, että perustin ketjun ahviolaisuudesta nimenomaan kirjoittaakseni ahviolaisista, en Neuvostoliitosta. Toki litmustestini toimi täsmälleen kuten oletin, joten voitaisiin kai perustellusti väittää minun rakentaneen kärpäsansan tarkoituksella.

Näiden asiaketjujen leikkely on aina vähän riskaabelia, joten katsotaan jos se ketju nyt liikahtaisi oikeaan suuntaan pienellä huomautuksella.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

kertsi

Voisiko saarekselle luoda oman päiväkirjan? Nimiehdotus: saareksen Neuvostoliitto-kritiikki.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Lenny

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 01, 2020, 10:11:10
Voisiko saarekselle luoda oman päiväkirjan? Nimiehdotus: saareksen Neuvostoliitto-kritiikki.

No hän tekee sellaisen ihan itse jos niin haluaa, tai pyytää sitten vaikka apua.

Jokaisella meistä lienee se oma rikkinäinen levy, tai ainakin minä keksisin helposti sellaisen kenelle hyvänsä.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

kertsi

#185
https://kantapaikka.net/index.php/topic,120.msg79915/topicseen.html#msg79915
Seksuaalirikoksista Suomessa

Kyseinen keskustelu on harvoin pysynyt aiheessa, se on aaltoillut milloin nalkutuksessa, milloin feminismissä, milloin ympärileikkauksissa, milloin missäkin. Mitkään näistä eivät ole seksuaalirikoksia. Esim. laittomat ympärileikkaukset lasketaan lainsäädännössämme pahoinpitelyiksi tai törkeiksi pahoinpitelyiksi, joten keskustelu mm. niistä nimenomaan tuossa kyseisessä keskustelussa on syrjehtimistä, ja pitäisi siirtää omaan ketjuunsa tai saksia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska


Foorumin moderointi on asiallista, kohtuullista ja toimivaa. Mielestäni.

Aloittaessani aikaisemmalla Jatkumo-foorumilla ketjun Raiskauksista Suomessa, jonka jatkumoa täällä on Seksualirikoksista Suomessa, haaveenani oli asiallinen, analyyttinen, rehellinen aihepiirin käsittely, mutta jouduin heti huomaamaan, ettei sellainen yleiskeskustelufoorumilla toimi. Edellinen ja tämä viesti kuuluisivat ketjuun Keskustelua keskustelusta, jos sinnekään.

Monasti on jouduttu näkemään sen turmiollisuus keskustelufoorumille, että jotkut "keskustelevat" pyrkien määräilemään, miten toisten tulisi keskustella. Foorumin tarjoajalla on näkemyksensä miten ohjaa foorumin linjaa. Lisäksi on mahdollista ilmoittaa ylläpidolle vähemmän ja enemmän fiksuja näkemyksiään viesteistä ja siten myös itsestään. Ylläpito harkitsee antaako aihetta johonkin.

Norma Bates

Genitaalien silpominen mielestäni on kyllä väkivaltaa seksuaalisuutta kohtaan. Onhan silvonnassa tavoitteena vähentää seksuaalista nautintoa tai vaikeuttaa sen saamista.

kertsi

Jos on tarkoitus puhua seksuaalirikoksista, ei ole kovin paljon syytä puhua kaikista rikoksista, eli  muista rikoksista kuin seksuaalirikoksista. Ympärileikkaukselle - niin vastenmielinen rikos kuin onkin - voi aivan hyvin perustaa oman ketjunsa, se kun pulpahtelee usein siellä täällä ketjuissa, ja yleensä aiheen ohi osuen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Jaska - marraskuu 08, 2020, 11:33:05

Foorumin moderointi on asiallista, kohtuullista ja toimivaa. Mielestäni.


Moderoinnin pitäisi olla poikkeus, jolla puututaan ylilyönteihin.

Mielestäni keskustelijoiden itsensä vastuulla pitäisi olla se, että lähettävät viestinsä siihen ketjuun, jossa viestin sisältö ja ketjun otsikko kohtaavat. Jos sellaista ei ole, niin silloin voisi olla hyvä ajatus aloittaa aiheesta uusi ketju. Miksi se pitää modeille jättää?

Äsken lueskelin reilun puolen vuorokauden aikana tulleita viestejä ja monesti piti katsoa, että missähän ketjussa nyt olen. Viestistä sitä ei pystynyt päättelemään. Puuhakkaimmat kirjoittajat eivät ehkä ehdi tarkstaa ketjun otsikkoa tai sitten eivät vaan välitä?

Harvoin ketju menee ohi aiheen vain yhden kirjoittajan toimesta. Kyllä tällä pitää olla siinä kärkkäitä apulaisia, jotka innolla tarttuvat tarjottuihin aiheen ohi meneviin lillukanvarsiin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lenny

Tämä on niin pieni foorumi että asiat tuppaavat kasaantumaan väkisinkin muutamiin pinnalla oleviin ketjuihin. Ja kyllä keskusteluun kuuluu välillä ihan reipaskin rönsyily. En noihin yleensä ole puututtu ellei koko ketju uhkaa mennä pilalle esim. luettavuuden tuhoavien yhden sanan lainaustornien tms. takia. Usein ketjut palaavat takaisin aiheeseen, erityisesti jos sitä valveutuneet keskustelijat vähän palauttelevat.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Aave

Mikä on ylläpidon kanta ja mahdolliset toimenpiteet siihen, että foorumin jäsen kertsi pyrkii selvittämään henkilöyttäni, ja käyttämään sitten oikeaksi luulemaansa tietoa kiristämistarkoituksiin?

Lainaan vielä tähän minulle lähettämänsä yksityisviestin. Suosittelen laittamaan merkille, missä sävyssä se on kirjoitettu:

"Yritähän nyt pysyä pöksyissäsi. Tuollaiset uhkailut ovat ikäviä, Aave, Renttu, *TÄSSÄ EREHTYMÄNSÄ HENKILÖN OIKEA NIMI*.

Niin, et ole niin nokkela kuin luulet, joten nimenomaan kanssakeskustelijoiden uhkailut kannattaisi sinun jättää kyllä väliin. Historia toistaa itseään. Koska uhkailit minua, sain kimmokkeen tehdä pari pientä nettihakua, ja kesti pari minuuttia kaivaa esiin identiteettisi, itse täällä antamiesi tietojen perusteella.

En aio tehdä tiedollani yhtikäs mitään, paitsi siinä tapauksessa, että sinusta on oikeassa elämässä harmia, haittaa tai varsinkin uhkaa".


***

Väitetty uhkaus on helppo tarkistaa metaketjusta olemattomaksi. Mitään uhkaa - tai edes sen suuntaista bluffia - ei taholtani ollut.

Toivon, että ymmärtäisit tämän tapauksen laajemman merkityksen koko foorumin manageroinnin uskottavuuden kannalta. Tapahtuneella kun on merkitystä suoraan ihmisten henkilökohtaiseen elämään ja yksityisyyteen, ja nimimerkki kertsin toiminnalla voisi olla todelliset seuraukset - vieläpä täysin ulkopuoliselle henkilölle, jota kertsin itsensä lisäksi kukaan tällä foorumilla tuskin edes tietää, tai tuntee.

Nimimerkki kertsi puolestaan hankkisi tämmöisellä toiminnalla itselleen rutkasti vaikeuksia virallisilta tahoilta, mikäli päättäisin ottaa erehtymäänsä henkilöön yhteyttä ja osoittaa, miten hänen nimiinsä itse konkreettisesti uhkailee, ja pyrkii kiristämään. Syytteinä olisi tripla: kunnianloukkaus, väärä ilmianto, ja yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen.

Mielestäni mikään anonyymi verkkofoorumi ei voi sallia jäsenilleen tällaista toimintaa. Tapaus on joka tapauksessa vakava täysin riippumatta siitä, otinko sen itse henkilökohtaisesti, tai en.

Mikä on tämän foorumin ylläpidon kanta, ja mahdolliset toimenpiteet tapahtuneelle?
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

kertsi

#192
Mikä on ylläpidon kanta (humoristisiin tai ei-humoristisiin) murhauhkauksiin ja raiskausuhkauksiin ja kidutusuhkauksiin? Entä kantapaikan jäsenille osoitettuihin kehoituksiin tehdä itsemurha?
https://kantapaikka.net/index.php/topic,163.msg98789.html#msg98789
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Aave

^
Tapauksen konteksti on tyystin toinen, mitä sinä kertsi nyt kiemurtelet. Senkin ylläpito pystyy helposti halutessaan itse tarkistamaan.

Jos vaihtaisinkin nimimerkkini Apinamagneetiksi. Ainakin kertsiä tolkullisemmilla foorumin jäsenillä olisi sen jälkeen vieläkin helpompaa olla. :)

Kukkuu, ja Looney Tunes soimaan!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

kertsi

#194
Lainaus käyttäjältä: Aave - toukokuu 29, 2021, 16:31:34
^
Tapauksen konteksti on tyystin toinen, mitä sinä kertsi nyt kiemurtelet. Senkin ylläpito pystyy helposti halutessaan itse tarkistamaan.

Jos vaihtaisinkin nimimerkkini Apinamagneetiksi. Ainakin kertsiä tolkullisemmilla foorumin jäsenillä olisi sen jälkeen vieläkin helpompaa olla. :)

Kukkuu, ja Looney Tunes soimaan!
Missä kontekstissa on mielestäsi moraalisesti hyväksyttävää kehoittaa toista ihmistä tekemään itsemurha? Tai hyväksyttävää murhauhkailla? Entä missä yhteydessä on hyväksyttävää vihjata, että toinen kirjoittaja on mielisairas (looney ja Kukkuu tuossa lainatussa Aaven kommentissa)?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️