Mulla on käsitys, että opiskeluympäristöä on yritetty vuosien mittaan muuttaa perinteisestä oppimisympäristöstä työpaikan avokonttoriksi, jotta koulu vastaisi paremmin business-elämän vaatimuksiin. Muutama vuosi sitten esiteltiin jossain tällaista modernia oppimisympäristöä, jossa muistaakseni 1-3 luokkalaiset käyvät koulua kuten ennenkin kukin vuosikurssi omalla luokkahuoneella ja opettajalla, mutta olikos se 3-6 luokkalaiset, jotka istuvat yhdessä megaluokassa joukossaan kolme opettajaa. Idea oli megaluokan kohdalla muistaakseni jokin sellainen, että opettajat vetävät 3-6 luokkalaisille jokaisen tunnin alkuun lyhyen briiffin per vuosikurssi ja sitten oppilaat (työntekijät) yrittävät ratkoa tehtävät itsenäisesti kysyen lähimmältä opettajalta (esimieheltä) neuvoa jos ei onnistu. En kuitenkaan osaa sanoa, onko tämän tyyppisiä oppimisympäristöjä ylipäätään vielä Suomessa olemassa ja jos on, millaisia tuloksia saadaan.
Toinen muutos, josta olen jostain lukenut on koskenut opettajan työmäärää. Sitä on tietääkseni enemmän kuin oli 90-luvulla ja voi olla, että jos sitä on liikaa, ei opettajilla ole mahdollista suunnitella tuntien opiskelumateriaalia riittävän hyväksi, jotta oppilaille jäisi asiasta parempi muistijälki kuin vain suorittaessaan geneerisiä tehtäviä. En osaa sanoa tästäkään, onko opettajien työmäärä kasvanut liikaa vai ei.
Ja muuten olen kuullut noista samoista haasteista, jotka Hayabusa jo mainitsikin.