Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kulttuurin kehitys

Aloittaja a4, kesäkuu 30, 2022, 07:56:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 27, 2022, 01:23:09
Laitan tämän siksi, koska PS on ainoa puolueemme, joka puolustaa suomalaista kulttuuria.

Katsoin läpi ehdotetut toimenpiteet. Yleisiä oli neljä. Ajattelun ja sananvapautta on helppo kannattaa. Samoin akateemista vapautta, olisi tosin voitu yksintein selkeästi vaatia yliopistoille autonomia takaisin. Kansallisen ajattelutavan tukemista en ihan ymmärtänyt. Jos sillä tarkoitetaan suomen kielen osaamista – ei ole henkilökohtaisesti ongelma – ja Suomen valtion etujen perään katsomista, koska se sattuu olemaan yhteinen projektimme, niin sehän on perusjärkevää. Sotaa "intersektionaalisen feminismin" ja "rakenteellisen rasismin" teorioita vastaan en kannata. Järkeviä ehdotuksia tulee edistää ja höpötys jättää omaan arvoonsa. Hittojako sitä selvittelemään mistä viitekehyksestä mikin ajatus on tullut. Niiden alkuperällä ei ole väliä kuin poliittisten pisteiden keräilijöille. Tavallisille ihmisille on oleellista että hommat toimii ja etenee.

Valitettavasti paperin loppuun oli kasattu peräti yhdeksän kohdan toimenpideohjelma ruotsin kielen kitkemiseksi ja kulttuurin muuttamiseksi pelkästään suomenkieliseksi. Sitä en voi mitenkään puoltaa – yksin 5.2. takia. Minulle on ihan sama, jos kansallislaulua kuunnellaan jatkossa tuppisuina. Epävireistä mölinää yhteislaulu on tähänkin asti ollut. Mutta se torttu. Fredrikan kostea ihana torttu. Sitä ei ahdasmieliset puritaanit minulta vie.

Kiitos valaisevasta informaatiosta, perussuomalaiset: SFP 1, PS 0.

Melodious Oaf

Nyt vois tulla joku persussuomalaisten kannattaja kehiin toteamaan että erittäin hyvin sanottu siellä takana  :)

Mutta taitaa jäädä se tilaisuus käyttämättä.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - syyskuu 27, 2022, 13:23:08
Nyt vois tulla joku persussuomalaisten kannattaja kehiin toteamaan että erittäin hyvin sanottu siellä takana  :)

Mutta taitaa jäädä se tilaisuus käyttämättä.

Nojaa, en ole varsinaisesti persu, mutta onhan noi Hihan mainitsemat 4 juttua kannatettavia. Suomalainen kulttuuri on epämääräinen käsite eikä minulle erityisen tärkeä asia, mutta toki palvelua kuuluu saada jatkossakin Suomen kielellä.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Melodious Oaf

Kannatan kanssa jollain vähän epämääräisellä tavalla suomen kieleen ja sen asemaan panostamista.

Se näkyy kai semmosissa ihan ihme asioissa henkilökohtaisella tasolla että kun mulla on amerikkalainen ystävä ja sillä suomalainen mies, niin me puhutaan keskenämme aika paljon suomea, myös tän mimmin kanssa kaksin, vaikka ei nyt ihan aina.

Aika moni vaihtaa sen noissa tilanteissa liian helposti, halutaan puhua englantia jne.

Mun mielestä voi vaihtaa hetkeksi englantiin ja palata taas suomeen tai tehdä silleen kun tuntuu eikä murehtia.

Se ei ole sellainen joustamaton juttu tai sinänsä periaate mulle puhua suomea, vaan mun mielestä kaikista hienoin tilanne on se että englantia voidaan puhua ja puhutaan, mutta toisaalta nähdään ja arvostetaan sitä, miten suomeksi yllättävät asiat voi tuoda ihan uusia ulottuvuuksia ja lisää – eikä se ole niin että jompi kumpi väistää tai toinen on toiselta pois.

Tää amerikkalainen tyyppi esimerkiksi on opettanut mulle jotain uusia suomenkielisiä pop-biisejä ja sille on välillä tosi hienoa se että sen kanssa puhutaan suomea silleen miettimättä tai vaikeilematta eikä tyyliin kaikki keskustelut lähde aina siitä että mistä sä oot ja eiks tää oo vaikeeta tai puhut tosi hyvin tai muuta tämmöstä itsetietoista kiristelyä 😅

Mun mielestä suomen kielen asema on kuitenkin jokaisen käsissä, ja oikeasti ne on kuitenkin osittain tommosia valintoja ja tapoja ja pieniä asioita joista isommatkin jutut kumpuaa.

En väitä etteikö siinä olis merkitystä politiikalla ja päätöksillä ja sillä mihin vaikka laitetaan yhteistä rahaa. Mutta sillä rahalla tai millään poliittisten kysymysten äärellä puhisemisella ei välttämättä käännetä semmosta junaa joka muodostuu jokaisen ihmisen pienistä valinnoista ihan omalla kohdalla.

Mulle on tossa itselle keskeistä semmonen "kielitietoisuus" eikä se mun mielestä mene hyvin eikä tunnu hyvältä tai oikealta jos ne valinnat olis jotain täysin joustamattomia juttuja että puhun vain suomea tai vain englantia.

Vaan että se kielitietoisuus on tossa jotain sellasta tapaa kokeilla ja muuttaa toimintamalleja ja suhtautua siihen silleen että ne on tosi hienoja asioita mutta sitä ei kannata liikaa stressata.

Kielitietoisuus ei tarkoita sitä että suomen suhteen jotenkin väistettäis ja joustettais ja mentäis pois tieltä vaan että vaikka nyt suomi ja ruotsi ja englanti ja saami ja venäjä voi olla semmosia että niistä kaikista voi olla kiinnostunut.

Ja että on ja tekee vaan eikä niiden takia tarvitse sen ihmeemmin jännittää tai miettiä siinä kauheasti kielitaitoa tai sitä kuinka hyvä se on ja voiko sitä puhua.

Jonkun venäjänkielisen kaverin kanssa me tehdään semmosta että se laulaa venäjäksi ja näyttää ja kertoo mulle siitä kulttuurista ynnä muusta paljon kaikenlaista. Sitten me kuitenkin puhutaan melkein pelkästään suomea vaikka se puhuis tosi paljon paremmin englantia.

Ja kun siinä on tommonen kattaus ja ne valinnat joustaa, niin ei se mikään ongelma ole välillä tai joskus puhua sen kanssa englantia muuten vaan tai varsinkin jos joku asia pitää saada tosi nopeasti vaan ratkottua ja siihen liittyy monenlaista mitä vois suomeksi olla yhtäkkiä hankala hahmottaa.

Tai että jossain porukassa puhutaankin englantia, koska se voi tietyille ihmisille olla myös helpottavaa vaihteluna. Jos suomi vaatii jatkuvaa pinnistelyä tai ei ihan saa sanottua aina kaikkea niin kuin haluaa.

Mutta silti voi pitää suomea semmosena peruskielenä jolla eletään ja josta lähdetään, ja tätä tosi moni muunkielinen arvostaa aivan hitosti, jos siitä ei tee mitään numeroa eikä tärkeile eikä luennoi tai muuta.

Jonkun muun tapa osallistua tommoseen voi olla joku muu – eikä se mun mielestä ole väärin. Eikä välttämättä mun tapa olekaan kaikille toimiva tai edes fiksu.

Mutta toi monikielisen maailman rennosti ottaminen on mun mielestä meidän kielelle parempi kuin semmonen hiton nuiva pingottelu tai stressailu siitä mikä on kielessä oikein ja kuinka oikein, meidän omassa puheessa, toisten puheessa yms.

Kun eihän me semmosta tehdä normaalistikaan kun me kieltä puhutaan, ellei se oo just se juttu siinä hetkessä. Muuten se vaan vetää kaikki keskustelut sivuraiteille ja pilaa kielen käyttämisestä sen ilon ja fiiliksen kun alkaa saada sillä ihan todella puhuttua ja elettyä ja kontaktia ihmisiin.

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 27, 2022, 11:28:51
...Tämä perussuomalaisuus antaa mahdollisuuden uusille kansallisromanttisille taiteilijoille.

Hieno kuva-aihe olisi esimerkiksi valtavan raja-aidan takana, maapohjamökissä pellavapuvussa kykkivä paimenpoika lämmittelemässä uunissa kytevän turvekasan tuoksussa. Juuri lähdössä naurismaalle poimimaan paikallisia herkkuja talven varalle.

Vasarakirves on kuvassa tietysti mukana, ovenpielessä odottamassa, jos vaikka sattuu naapuri tai puoluetoveri pistäytymään.
Onneksi sinulla ei ole ennakkoluuloja ja asennoituneita käsityksiä...
. . .
Kyllä itse arvostan tuollaista. Suomi on meidän pihamme. Pidetään siitä huolta ja moikataan naapuria, joka saa hoitaa pihaansa vähän eri tavoin.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 27, 2022, 22:41:05
Onneksi sinulla ei ole ennakkoluuloja ja asennoituneita käsityksiä...

Oma vikasi. Mitäs käytät lähes kaikkia ketjuja kusitolppana. Siitä tulee minullekin välillä hillitön halu vähän lirauttaa.

On vaan niin nähty tämä pientalonpoikamaaseudunpuolueperussuomalaisetsinisetperussuomalaiset väitekirjo. Voi siellä kukaties olla jotain hyvääkin kätkettynä, mutta kaikki jää tuon öyhöttämisen alle. Ei sitä aina jaksa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 27, 2022, 22:41:05
Kyllä itse arvostan tuollaista. Suomi on meidän pihamme. Pidetään siitä huolta ja moikataan naapuria, joka saa hoitaa pihaansa vähän eri tavoin.

Toi on vähän ehkä semmosta ajattelua että toivotaan että kaikki asiat olis tosi hyvin ja hirveän yksinkertaisia.

Sehän ei ole mikään yksi piha tai yhdet pihatalkoot, joissa kaikilla on mukavaa ja hyvä yhteishenki, vaan oikeasti on aika monta erilaista tapaa elää ja olla, ja niitä on erilaisia ihan suomalaisillakin. Monta erilaista pihaa ja pihapiiriä, ja niissä on ihan erilaisia ajatuksia.

Jotkut osaa jotain ja toiset jotain muuta.

Kyllä mun mielestä kuka tahansa saa tehdä ja ottaa hoitaakseen mitä tahansa jos se osaa sen hoitaa, eikä se haittaa jos se on joskus perussuomalainenkin.

Mutta se on huono peruste valikoida kuka osaa mitäkin, että arvostaa jotain tiettyä suoraviivaista kuvastoa tai tunteisiin vetoavaa retoriikkaa riittävästi.

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 27, 2022, 22:54:16
Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 27, 2022, 22:41:05
Onneksi sinulla ei ole ennakkoluuloja ja asennoituneita käsityksiä...

Oma vikasi. Mitäs käytät lähes kaikkia ketjuja kusitolppana. Siitä tulee minullekin välillä hillitön halu vähän lirauttaa.

On vaan niin nähty tämä pientalonpoikamaaseudunpuolueperussuomalaisetsinisetperussuomalaiset väitekirjo. Voi siellä kukaties olla jotain hyvääkin kätkettynä, mutta kaikki jää tuon öyhöttämisen alle. Ei sitä aina jaksa.
Tuo "jotain hyvää" ehkä on sitä suomalaisuutta, mistä maamme on rakentunut. No, kaikki eivät arvosta, itse arvostan.
Minusta traditionalismi on hieno ajatus. Ei liian voimakkaana, kuten ei mikään aate, mutta muistamisen arvoisena.