Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ikääntymisen tarkkailu

Aloittaja Socrates, heinäkuu 28, 2022, 11:39:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

^^
Eihän kukaan sinua tule pakottamaan mihinkään tuollaiseen askartelu yms puuhaan, jos et itse halua. Tuskin kukaan edes sinua lähtee mihinkään vanhusten palveluihin kutsumaankaan, jos tule omillasi toimeen. Ei ikä edellytä osallistumaan mihinkään vanhuksille suunnattuun toimintaan, jos pystyt toimintakykyäsi omin nokin kotona ylläpitämään.

Mitä nyt telkussa näkyy niitä vanhusten hoitolaitosten askartelujuttuja tai mitä nyt puuhaavatkaan, niin se on nimenomaan ajalle, jolloin netti ei enää pysy käsissä ja tarvitaan toimintakykyä ylläpitävää tekemistä ja tuolijumppaa ynnä muuta sellaista kuntouttavaa toimintaa.

Tällä hetkellä on niin paljon huonokuntoisia vanhuksia melkeinpä jätetty heitteille omaan kotiin tai niitä makuutetaan terveyskeskuksen vuodeosastolla kattoon tuijottamassa, että on ihan turha alkaa miettiä sitä, mitä et aio tehdä vanhusten palveluyksikössä. Tuskin sinne ihan helpolla tullaan pääsemäänkään, vaikka jossain loppusuoralla tarvettakin olisi.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Miten lienee ynnä käynee.

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 30, 2022, 10:47:05
Ikääntyminen, ent. vanheneminen, on kuin ympyrän kaari. Kohta tuntee olevansa samassa kohdassa kuin vuuosikymmeniä sitten - askartelee käpylehmiä toisten samanikäisten kanssa ja laulella lurauttaa päälle.

Turha taistella kohtaloaan vastaan.

Voin minä niitä lehmiäkin duunata (en lapsena itseasiassa ehtinyt), jos oikeasti koen sen hauskaksi ja mielekkääksi siinä vaiheessa. Ehkä tulee vähän liiaksi mieleen joku lataamo eli mielisairaala sellaisesta toiminnasta jossa joku päättää toisten puolesta mitä näiden tulee nyt ryhmänä tehdä. Ei voi tietää millaista on sitten kun olen jotain 70+ tai 80+ (jos niin vanhaksi elän). Ehkä tulee muotiin kunnioittaa vanhuksia, ja se vanhana oleminen on vähän kuin olisi lomalla, on kylpylät sun muut ihanuudet.

Kremppaisuushan se on se suurin syy minkä takia vanhuus pelottaa. Kun jo keski-ikäisenä on vaivoja vaikka muille jakaa, niin mites sitten vanhana. Yksinäisyyteen olen saanut totutella tässä jo 12 v ajan muutenkin, että en tiedä onko siinä joku ongelma. Lähinnä tietty se että jos kaatuu eikä saa edes soitettua apua, niin saat siellä sitten mädäntyä keskenäsi, vaikka elävältä. Onhan minulla näitä sisaruksenlapsia kaksi, joiden kanssa voisi sopia jonkin "systeemin", mutta vihaan pyytää apua muilta.

Hippi

^
Tuskin tulee vanhuuden kunnioittaminen enää ikinä muotiin. Vanhukset on valtava kuluerä yhteiskunnalle ja nuoremmat saavat perse verillä raataa elättääkseen vanhemman sukupolven, joka ei enää tuota mitään.

Nyt kannattaa nuorempana säästää että on varaa edes jotain mukavuuksia itselleen kustantaa vanhuuden päiville.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Uimahalli on hyvä paikka tarkkailla ihmisen elämänkaarta. Siellä käy varsinkin aamuisin paljon ikääntyviä ihmisiä, joille se on valtavan tärkeä rutiini ja samalla jonkinlainen sosiaalinen tapahtuma. Moni käy lähes loppuun asti. Niitten juttuja kuunnellessa elämän arkisuus lävähtää täysillä silmille.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Hippi

No niin, laitetaan nyt taas kerran pätkä Kansanradiosta, vaikka kaikki ei sitä siedä kuunnella. Sattui vaan tuohon tämän aamun keskustelun teemaan sopivia viestejä useampi peräkkäin. Olen yrittänyt tuon pysäyttää niin, että siinä pitäisi olla juuri alkamassa "Savon Ukko" nimimerkin puheenvuoro (11:34). noita kannattaa kuunnella noin 17:30min asti, vaikka siinä on yksi lyhyt hömppäpuheenvuoro välissä.

Puheenvuoroja vanhuksista

Vanhukset ja vanhustenhoito on Kansanradion kestoaiheena vuodesta toiseen ja tuntuu, että tilanne menee yhä surkeammaksi. Tuossa pätkässä viimeinen puheenvuoro yksinäisyydestä on aika riipaiseva. Ihmisellä ei ole enää ketään ja radion kautta apua anelee, kun ilmeisesti mistään muualta ei osaa hakea tai ei saa vaikka hakisi.

Tulipa surkea olo kuuntelijallekin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 30, 2022, 11:40:48
Miten lienee ynnä käynee.

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 30, 2022, 10:47:05
Ikääntyminen, ent. vanheneminen, on kuin ympyrän kaari. Kohta tuntee olevansa samassa kohdassa kuin vuuosikymmeniä sitten - askartelee käpylehmiä toisten samanikäisten kanssa ja laulella lurauttaa päälle.

Turha taistella kohtaloaan vastaan.

Voin minä niitä lehmiäkin duunata (en lapsena itseasiassa ehtinyt), jos oikeasti koen sen hauskaksi ja mielekkääksi siinä vaiheessa. Ehkä tulee vähän liiaksi mieleen joku lataamo eli mielisairaala sellaisesta toiminnasta jossa joku päättää toisten puolesta mitä näiden tulee nyt ryhmänä tehdä. Ei voi tietää millaista on sitten kun olen jotain 70+ tai 80+ (jos niin vanhaksi elän).

Jos tarkoitat omaa vanhenemistasi, niin siellä on luultavasti just sellasta kuin sen ikäiset kuvailee olevan.

Ikääntyminen on sikäli tylsää, että psyykkiset ja fyysiset muutokset tapahtuvat juuri niin kuin vanhat ihmiset kertovat, vaikka jokainen kuvittelee olevansa jos ei nyt ihan kuolematon niin ainakin ikinuori jaloiltaan lopulta kaatuva tervaskanto.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 30, 2022, 13:05:10
No niin, laitetaan nyt taas kerran pätkä Kansanradiosta, vaikka kaikki ei sitä siedä kuunnella. Sattui vaan tuohon tämän aamun keskustelun teemaan sopivia viestejä useampi peräkkäin. Olen yrittänyt tuon pysäyttää niin, että siinä pitäisi olla juuri alkamassa "Savon Ukko" nimimerkin puheenvuoro (11:34). noita kannattaa kuunnella noin 17:30min asti, vaikka siinä on yksi lyhyt hömppäpuheenvuoro välissä.

Puheenvuoroja vanhuksista

Vanhukset ja vanhustenhoito on Kansanradion kestoaiheena vuodesta toiseen ja tuntuu, että tilanne menee yhä surkeammaksi. Tuossa pätkässä viimeinen puheenvuoro yksinäisyydestä on aika riipaiseva. Ihmisellä ei ole enää ketään ja radion kautta apua anelee, kun ilmeisesti mistään muualta ei osaa hakea tai ei saa vaikka hakisi.

Tulipa surkea olo kuuntelijallekin.

Kansanradiossa joku vaati vastuuta luojalle, kun ei saanut jagcbotmiljoonia pelkästään pari numeroa oikein- Hänellä olisi ollut suunnitelmia antaa niitä köyhille ja tuottaa muutakin iloa ihmisille.
Luoja perskuta vaan ei tuottanut tuota iloa "hänelle" jopa sataantuhanteen olisi tyytynyt, eli omasta puolestaan olisi tinkinyt runsaasti-

Mielenkiintoista miten maailmalta tai luojalta voi vaatia ikuista elämää, mutta ellei edes lottopottia ole tulossa- niin kannattaneeko vaivautua.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Socrates - lokakuu 30, 2022, 15:22:06
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 30, 2022, 11:40:48
Miten lienee ynnä käynee.

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 30, 2022, 10:47:05
Ikääntyminen, ent. vanheneminen, on kuin ympyrän kaari. Kohta tuntee olevansa samassa kohdassa kuin vuuosikymmeniä sitten - askartelee käpylehmiä toisten samanikäisten kanssa ja laulella lurauttaa päälle.

Turha taistella kohtaloaan vastaan.

Voin minä niitä lehmiäkin duunata (en lapsena itseasiassa ehtinyt), jos oikeasti koen sen hauskaksi ja mielekkääksi siinä vaiheessa. Ehkä tulee vähän liiaksi mieleen joku lataamo eli mielisairaala sellaisesta toiminnasta jossa joku päättää toisten puolesta mitä näiden tulee nyt ryhmänä tehdä. Ei voi tietää millaista on sitten kun olen jotain 70+ tai 80+ (jos niin vanhaksi elän).

Jos tarkoitat omaa vanhenemistasi, niin siellä on luultavasti just sellasta kuin sen ikäiset kuvailee olevan.

Ikääntyminen on sikäli tylsää, että psyykkiset ja fyysiset muutokset tapahtuvat juuri niin kuin vanhat ihmiset kertovat, vaikka jokainen kuvittelee olevansa jos ei nyt ihan kuolematon niin ainakin ikinuori jaloiltaan lopulta kaatuva tervaskanto.

"Ikä painaa" hartioita kumaraan ja nöyristää ihmistä, jos ihminen on nöyristyäkseen-- sanotaan kilo per vuosi --niskan päällä- sataan vuoteen ehtineillä sen jo huomaa.

ROOSTER

Eipä olisi uskonut, että amerikkalaisen teiniseksikomedian tähdellä olisi näin syvällistä sanomaa vanhenemisestaan. Stiflerin äitinä American Pie -elokuvissa muistettu Jennifer Coolidge :

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000009166154.html– Olen hyvin onnellinen. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Olen aina halunnut kokea päivän, jota en voisi uskoa todeksi, ja Emmy-palkinnon päivä oli sellainen.

– Täytyy tosin sanoa, että olen ylipäänsä onnellinen aina uudesta päivästä, kun saan olla elossa. Uskon, että syy siihen, miksi minua sanotaan hauskaksi, on simppelisti se, että mitä lähempänä hauta häämöttää, sitä enemmän pitää revitellä.

– Kun vanhenet, otat ilon irti, koska saatat olla illalla kuollut.

Ja rehellinenkin vielä.

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/viihde/art-2000008985708.htmlNyt 60-vuotias näyttelijätähti kertoo Variety-lehden haastattelussa, että American Pie -elokuvat vauhdittivat hänen seksielämäänsä valkokankaan ulkopuolellakin. Coolidge kertoo, että seksikumppaneita on elokuvan ansiosta kertynyt melkoisesti.

– On varmaan 200 ihmistä, joiden kanssa en olisi harrastanut seksiä ilman rooliani, hän kertoo People-lehden mukaan.

Eikä tässä vielä kaikki, hän antaa kaupan päälle myös viisauksia rahasta.

Lainaa...olen sanonut suoraan, että raha on ihanaa, ja sillä voi ostaa onnea tiettyyn pisteeseen saakka.

– Muistutan silti aina toisesta puolesta. Rahalla ei koskaan korjata sitä, mikä on rikki, ja raha usein eristää siitä, mikä on aidosti tärkeää.

Erikoisen fiksun tuntuinen ja vielä hyvännäköinenkin muori joka osaa vanheta tyylillä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Kerää koko sarja.

Muita vaihdevuosien mahdollisia oireita ovat muun muassa:

heikotus
huimaus
palelu
pahoinvointi
päänsärky
huonovointisuus fyysisen rasituksen aikana tai jälkeen
verensokerin säätelyhäiriöt
vatsan rasvakerroksen kasvu
rintakivut ja puristava tunne rinnassa
sydämen tykytys
nivel- ja lihaskivut
painonnousu
tuntohäiriöt käsissä ja jaloissa
ummetus
virtsaamisvaivat ja virtsankarkailu.


https://www.puhti.fi/tietopaketit/vaihdevuodet/

Sen verran pahoinvointi, sydämen tykytys, huimaus ja päänsärky pänninyt tässä viimeaikoina, että tuli jo mieleen että onko tässä syöpä tai kasvain päässä kun meno on niin merkillistä. Edelleenkin ihmettelen että julkisuudessa puhutaan vain hikoilusta ja röörin kuivuudesta, kun on näitä muitakin oireita ja minusta jatkuva yrjötys on ihan tarpeeksi kamalaa menoa sekin.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 30, 2022, 11:57:16
^
Tuskin tulee vanhuuden kunnioittaminen enää ikinä muotiin. Vanhukset on valtava kuluerä yhteiskunnalle ja nuoremmat saavat perse verillä raataa elättääkseen vanhemman sukupolven, joka ei enää tuota mitään.

Nyt kannattaa nuorempana säästää että on varaa edes jotain mukavuuksia itselleen kustantaa vanhuuden päiville.
Ei sinänsä mitään uutta maailmassa. Noinhan se maailma lienee toiminut pääosin aiemminkin. Vain pieni katkos 1900-luvulla, kun kuvittelimme, että valtio maksaa eläkkeemme... :o

Norma Bates

Ohessa hassunhauska hormonikaavio naisesta vaihdevuosijatkumon eri vaiheissa.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 06, 2022, 12:27:23Mies puolestaan haluaisi olla naisten ihailema playboy ja seikkailijasankari, mutta hänelläkin fysiikka ja ekonomia tulevat vastaan. Ferrarin sijaan on varaa vain Corollaan, ja pullistelevien lihasten sijasta pullistuu vain vatsa.

Semmoinen lohduksen sana, että monet naiset eivät suinkaan ihaile mitään playboy-tyyppejä, pelimiehiä, seikkalijasankareita, tai muita sen tapaisia hyypiöitä. Monet naiset pikemminkin kaipaavat rakastettua, kumppania, aviomiestä, ihmistä, joka pysyy vierellä ja on uskollinen, joka kohtelee naista hyvin ja inhimillisesti. Sen sijaan että kaipaisi petkuttajaa, höynäyttäjää, naistennaurattajaa, häntäheikkiä, sydänsurujen tuottajaa, seikkailijaa, huiputtajaa, auervaaroja, sydämien tallojaa. En tiedä kuinka suuri osa naisista ihastuu playboy-tyyppeihin, ja kuinka suuri osa kiertää heidät mahdollisimman kaukaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Minun silmissäni pelimiehet ovat niin naurettavia, että sellaisen kanssa tulisi tunne että minä olen vesi ja tyyppi on öljy, meitä ei saa sekoittumaan. Jotain hyötyä siis autistisista piirteistäkin on. Koska ne kenties hivenen "miehistävät" aivojani, jonkun itseensä ihastuneen tyypin keekoilut eivät resonoi minulle, kun en ole sitä silmäripsiään räpsyttelevää tyttelityyppiä joka ihastuneena kikattelee ja flirttaa maailmanmiesten kanssa.

Sensijaan herkät, ujot ja arvoitukselliset poitsut ovat heikko kohtani, ja kyllähän heissäkin voi tietty kusipäitä olla. Heillä on sitten vain eri menetelmät käytössä. Esim. itkunvääntö.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 16, 2022, 21:01:29
Kerää koko sarja.

Muita vaihdevuosien mahdollisia oireita ovat muun muassa:

heikotus
huimaus
palelu
pahoinvointi
päänsärky
huonovointisuus fyysisen rasituksen aikana tai jälkeen
verensokerin säätelyhäiriöt
vatsan rasvakerroksen kasvu
rintakivut ja puristava tunne rinnassa
sydämen tykytys
nivel- ja lihaskivut
painonnousu
tuntohäiriöt käsissä ja jaloissa
ummetus
virtsaamisvaivat ja virtsankarkailu.

... Suurin osa oireista ovat kyllä sellaisia, joita on nuoremmillakin. Ajoittain.
Paitsi tuo "rintakivut ja puristava tunne rinnassa", sitten kyllä terkkariin!