Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Bileet työpaikalla ja työpaikkabileet

Aloittaja Edward, maaliskuu 02, 2022, 12:06:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

a4

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 25, 2022, 20:56:50
Miten tämä aidosti taataan sammumistilan kännissä?

henkilökunta säännöllisesti ryyppää ja sammuu sohville ja lattialle

aamulla löytyisi sammuneita heeboja

en kyllä menisi kenenkään kotiinkaan revohkan kanssa rälläämään, yksityistiloissa seilaamaan ja sammumaan.
Kuka oli sammunut ja minne?
Itse olen useasti sammunut kavereilleni mutta tunnustan juoneeni liikaa. Sivistymättömän humalahakuisesti. Yritän ottaa opikseni.


Mitähän ne meistä nyt ajattelee?

Hiukan on lähtenyt laukalle joillakin tahoilla myös mediassa:

Berliner Zeitung on vetänyt mutkia suoraksi vielä enemmän otsikoimalla artikkelinsa yksinkertaisesti "Suomen pääministeri pinteessä koksubileiden jälkeen".
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b7917809-5b6e-4dc2-98ce-55e4f2eb58ef

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: a4 - elokuu 25, 2022, 21:28:25
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 25, 2022, 20:56:50
Miten tämä aidosti taataan sammumistilan kännissä?

henkilökunta säännöllisesti ryyppää ja sammuu sohville ja lattialle

aamulla löytyisi sammuneita heeboja

en kyllä menisi kenenkään kotiinkaan revohkan kanssa rälläämään, yksityistiloissa seilaamaan ja sammumaan.
Kuka oli sammunut ja minne?
Itse olen useasti sammunut kavereilleni mutta tunnustan juoneeni liikaa. Sivistymättömän humalahakuisesti. Yritän ottaa opikseni.


Mitähän ne meistä nyt ajattelee?

Hiukan on lähtenyt laukalle joillakin tahoilla myös mediassa:

Berliner Zeitung on vetänyt mutkia suoraksi vielä enemmän otsikoimalla artikkelinsa yksinkertaisesti "Suomen pääministeri pinteessä koksubileiden jälkeen".
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b7917809-5b6e-4dc2-98ce-55e4f2eb58ef

Mä kerroin Xantippalle vahingossa, että meidän firma luottaa sekä työntekijöittensä että asiakkaittensa harkintakykyyn sen verran, että ei ole katsonut tarpeelliseksi sanktioida normaalia työntekoon liittymätöntä käyttäytymistä. Ei olisi kannattanut.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 25, 2022, 21:03:19
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 25, 2022, 20:56:50
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 25, 2022, 20:48:35
Tietoturvaan suhtaudutaan meillä ainakin niin, kenellekään ei voi tänä päivänä antaa mahdollisuutta nähdä materiaalia, jonka näkemiseen heillä ei ole oikeutta.

Miten tämä aidosti taataan sammumistilan kännissä? Mistä sinä tiedät, että kukaan työkavereistasi ei tuo mukanaan jatkoille kuumaa misua/kollia, jolle olisi kiva esitellä osaamistaan ja oikkiaan? Luotto pelaa, tietysti - kuten Mariniin puoluejäsenillään.
------
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 25, 2022, 20:48:35
Mitä viihdekäyttöön tulee, on meidän ja asiakkaittemme tietoturvan toteutumisen kannalta aikalailla sama asia, ryyppääkö työntekijä kavereineen työpäivän päätteeksi toimistolla vai etätyöpäivän päätteeksi esimerkiksi kotonaan tai Singaporelaisessa hotellissa.

Tehkääpä asiakkaillenne rehellinen kysely, voitte yllättyä tuloksesta. Itse IT-toimeksiantoja ostavana nimittäin vastaisin kyllä 1=täysin eri mieltä kysymykseen "Uskon toimeksiantojeni tietojen olevan turvassa toimistossa, jossa henkilökunta säännöllisesti ryyppää ja sammuu sohville ja lattialle" sekä kokisin todellakin tarvetta avautua kohdassa "kerro meille, mitä muuta voimme parantaa".

Ja kuten sanottua, työpaikkasi johto on kyllä aika uniikkia. Aika harva enää tänä päivänä mitään Hymy-lehden toimiston meininkiä katselee, saatika siihen kannustaa ilmaisilla naksuilla ja viinoilla.

T: Xante

Muoksis: kuten sanottua, on minullakin oikeus käyttää firman edustustiloja. Mutta sinä päivänä, kun sieltä aamulla löytyisi sammuneita heeboja se kyllä loppuisi ja ellei työsuhteeni tekisi samaa, saisin ainakin ankaran varoituksen. Toisaalta: en kyllä menisi kenenkään kotiinkaan revohkan kanssa rälläämään, yksityistiloissa seilaamaan ja sammumaan.

Suosittelen vilpittömästi, että ostatte it-ratkaisunne "bileitä järjestävältä taholta". Ehkäpä heillä on työntekijöilleen sellaiset nukkumissäännöt, jotka sopivat myös sinulle.

Me ostamme monenmoisin kriteerein, mutta todellakin onnitteluni, olet löytänyt tämän päivän työelämästä erittäin harvinaisen työpaikan ja -yhteisön. Pidä ihmeessä siitä kiinni, kun nuo asiat ovat sinulle tärkeitä.

Mutta joo, tällä perusteella ymmärrän, että sinulta ei riitä ymmärrystä sille, miten jotkut voivatkin olla sitä mieltä, että ördääminen ja sammahtelu työpaikalla ja krapulassa töihin heräily on vaan silleen niin eilistä.

T: Xante

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 25, 2022, 21:52:06
Mä kerroin Xantippalle vahingossa, että meidän firma luottaa sekä työntekijöittensä että asiakkaittensa harkintakykyyn sen verran, että ei ole katsonut tarpeelliseksi sanktioida normaalia työntekoon liittymätöntä käyttäytymistä. Ei olisi kannattanut.

Vahingossakaan et ole kertonut, onko tämä käytös todella asiakkaiden - siis kaikkien heidän - tiedossa. Mikäs siinä, jos on sovittu juttu.

"Normaali" on myös käsite, jonka määritteleminen oman käytöksensä mukaan on vähän sii o soo.

T: Xante

Hayabusa

Meillä varsinaisia bileitä työpaikalla järjestetä. Joskus toki on ns. perjantaipubeja, joissa pientä purtavaa ja palanpainiketta. Maltillisia tilaisuuksia. Työpaikalla järjestettävät tilaisuudet ovat yleisimmin tarjoilulla kaffetta ja kakkua, kuten tänäänkin pitäisi olla luvassa.

Työpaikkabileet ovat sitten eri juttu. Ne järjestetään yleensä siten, että juhlatila, ravitsemusliike tjms, on varattu vain meille koko illaksi. Siellä voi omassa porukassa irroitella. Mahdolliset jatkot kukin järjestää tahollaan, mutta ei työpaikalla, koska siellä ei ole viinaa - jauhoista puhumattakaan. Meillä ylipäätään maksetaan sen verran kohtuullista palkkaa, että sillä voi jonkun ravintolahintaisenkin drinksun silloin tällöin ostaa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Muistelenpa, että hamassa menneisyydessä joskus 80-luvulla saatettiin työpaikalla pitää aika kosteitakin bileitä, mutta vain oman väen kesken. Niistä kyllä on aikaa sitten luovuttu ja nyt ei asiallistakaan porukkaa, esim. konsultteja aina edes päästetä varsinaisiin työtiloihin tai jos päästetään, niin tiukan saapumisprotokollan mukaan ja aina saattaen sisään ja ulos.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

#21
Jos vielä palataan Sanna Mariniin, voidaanko hänen virka-asuntonsa Kesäranta rinnastaa johonkin toimistotyypiseen työpaikkaan, joka on pelkästään työpaikka eikä samalla myös asunto.

Jos Kesäranta katsotaan vain työpaikaksi eikä asunnoksi, eivätkö siellä silloin päde pelkästään normaalit työpaikan säännöt. Jos näin on, pitääkö Marinin pariskunnan mennä hotelliin, jos mieleen tulee ajatuksia viettää romanttinen yö. Muutenhan Iltalehdessä voisi olla otsikko "Sanna Marin harrasti seksiä työpaikalla".

Siinä mielessä Sanna Marin on toiminut taitamattomasti, että hän on antanut tilanteen mennä sellaiseksi, että hänen tekemisiään käsitellään uutisissa viikkotolkulla. Hän on luottanut liikaa "ystäviinsä", joista kaikki eivät ole olleet luottamuksen arvoisia.

Julkisuudessa esitettyjä näkemyksiä siitä, että joitakin videoita ei olisi pitänyt kuvata tai valokuvia ei olisi pitänyt ottaa, kommentoin toisinajattelevasti, että lähes mitä tahansa voi kuvata, mutta kaikkea ei pidä julkaista. Olen itsekin saanut tästä jälkimmäisestä asiasta opetuksen tällä foorumilla. Kuvien ottamista en kadu, mutta pitää osata valita yleisönsä, mille mitäkin esittää.

Valokuvaamisen suhteen on tapahtunut aivan järkyttävän suuri asennemuutos viimeisten vuosikymmenien aikana. Minulla on arkistoissani paljon valokuvia, jotka olen nappaillut aikoinaan lupaa kysymättä ihmisistä. Kuvista näkee, että kohdehenkilöt eivät ole vastustelleet vaan päinvastoin hymyilleet ja suorastaan poseeranneet. Ajan henki oli tällainen. Valokuvien nappailu oli OK. Nyt kameraa ei tahdo uskaltaa suunnata enää minnekään, kun lähes kaikki on kiellettyä. Samaan aikaan meitä salakuvataan systeemin toimesta enemmän kuin koskaan ennen.

Kuvaaminen on tapahtumien tallentamista muistiin. Julkaiseminen on uutisointia. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa. Joskus tulevaisuudessa saattaa tulla aika, jolloin nyt sopimattomat kuvat ja videot voidaan julkaista historiallisessa mielessä tai niitä voidaan käyttää tutkimusaineistona.

Jos haluamme antaa tulevaisuuden ihmisille sensuroidun ja valheellisen käsityksen siitä, miten vuonna 2022 elimme, älkäämme kuvatko.

On aikoinaankin kuvattu ja maalattu ihmisiä kyseenalaisissa tilanteissa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Symposion_(Akseli_Gallen-Kallela)

Lisäys:

Vastaanotto
Suurin osa yleisöstä ja kriitikoista ei hyväksynyt teosta. Kun maalaus julkistettiin Gallénia pidettiin Suomen taiteen kauhukakarana ja hän kohtasi julkista paheksuntaa. Myös muita Symposion-piirin jäseniä kritisoitiin kyseenalaisen elämän viettämisestä. Juopon maine seurasi etenkin Sibeliusta, joka maalauksen toisessa versiossa näkyy humaltuneimpana hahmona. Gallén itse arveli, että Probleemi- eli Symposion oli "pommi", jonka "kaikki sirpaleet putoavat tietysti lopulta omaan niskaani, mutta kyllä minä taidan kestää".



-:)lauri

No joo ei sitä meilläkään nyt mitään tajutonta ördausta ole. Pakko hieman värittää, jotta oma suhtautumiseni asiaan tulisi selväksi. Harvemmin toimistollemme sammutaan, mutta nukkumaan voidaan jäädä.

Ennen kuin siirryimme etätyömoodiin oli välillä isoja yön yli tapahtuvia ajoja, joiden valmistumista ja uusin aloittamista piti vahtia, joten saattoivat ajoista vastaavat nukkua ajon aikana toimistolla. Joskus oli projekteja, joissa jonkun ominaisuuden valmistuminen otti aikaa ja deadlinet lähestyivät. Myös tällöin saattoivat kehittäjät jäädä nukkuman toimistolle, jotta saattoivat tehdä kirjaimellista pitkää päivää.

Nykyään etätyöaikakautena pitkät ajot ja lähenevät deadlinen hoidetaan käytännössä etätöinä, mutta jos on välttämätöntä voi ihan hyvin nukkua yön yli toimistolla, vaikka siellä ei sänkyjä olekaan. Sohva sentään on.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 26, 2022, 09:31:11

En tiedä mitä tuo virka-asunto tarkoittaa tässä yhteydessä, mutta kyseessä on siis edustusasunto, jossa järjestetään linnan itsenäisyyspäiväjuhlien kaltaisia bileitä useita joka vuosi niin kansainvälisille kuin kotimaisille poliitikoille ja eturyhmille. Noiden vakiobileiden välissä menevät nämä täysin sallitut yksityisbileetkin.

Päinvastoin kuin salaliittoteoreetikot tiesivät, sekä pääministerin sijaisen kohdalla noudatettiin normaalia protokollaa (lähde) että turvallisuusasiat olivat kunnossa (lähde).

Ellei oikeusasiamies löydä saamiensa noin kymmenen valituksen joukosta yhtään sellaista, joka edellyttäisi pääministerin ojentamista, eli että ainoat normaalista poikkeavat detaljit näissä bileissä olivat tanssivideot ja tissikuva, on mahdoton välttyä ajatukselta, että ihmisten suhteellisuuden taju ei ole täysin jiirissä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

#24
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 26, 2022, 10:21:30
Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 26, 2022, 09:31:11

En tiedä mitä tuo virka-asunto tarkoittaa tässä yhteydessä, mutta kyseessä on siis edustusasunto, jossa järjestetään linnan itsenäisyyspäiväjuhlien kaltaisia bileitä useita joka vuosi niin kansainvälisille kuin kotimaisille poliitikoille ja eturyhmille. Noiden vakiobileiden välissä menevät nämä täysin sallitut yksityisbileetkin.

Päinvastoin kuin salaliittoteoreetikot tiesivät, sekä pääministerin sijaisen kohdalla noudatettiin normaalia protokollaa (lähde) että turvallisuusasiat olivat kunnossa (lähde).

Ellei oikeusasiamies löydä saamiensa noin kymmenen valituksen joukosta yhtään sellaista, joka edellyttäisi pääministerin ojentamista, eli että ainoat normaalista poikkeavat detaljit näissä bileissä olivat tanssivideot ja tissikuva, on mahdoton välttyä ajatukselta, että ihmisten suhteellisuuden taju ei ole täysin jiirissä.

Olen nyt aika kiireinen, joten kommentoin vain tätä: kukaan ei olekaan väittänyt, että mitään rikollista, josta tulisi jollakin tapaa rangaista, olisi tapahtunut. On kommentoitu sitä, mitä ajatuksia pääministerin asemasta ja habituksesta tämä kohu herättää.

Meidänkin firmalla todellakin on edustustilat, joissa saa myös - luvalla - järjestää yksityistapahtumia. Mutta justiin kun se ei tarkoita, että vieraat saisivat vierailla muissa tiloissa näpsimässä selfietä.

Itse ajattelen, että tyyppi, joka kuvittelee, että pääministeri olisi tässä jotenkin eri asemassa kuin me tavikset = firman tiloissa ei olisi jotain käytössääntöjä, on jotenkin valtahullaantunut tai miten sen selittäisi.

T: Xante

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 26, 2022, 10:50:26
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 26, 2022, 10:21:30
Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 26, 2022, 09:31:11

En tiedä mitä tuo virka-asunto tarkoittaa tässä yhteydessä, mutta kyseessä on siis edustusasunto, jossa järjestetään linnan itsenäisyyspäiväjuhlien kaltaisia bileitä useita joka vuosi niin kansainvälisille kuin kotimaisille poliitikoille ja eturyhmille. Noiden vakiobileiden välissä menevät nämä täysin sallitut yksityisbileetkin.

Päinvastoin kuin salaliittoteoreetikot tiesivät, sekä pääministerin sijaisen kohdalla noudatettiin normaalia protokollaa (lähde) että turvallisuusasiat olivat kunnossa (lähde).

Ellei oikeusasiamies löydä saamiensa noin kymmenen valituksen joukosta yhtään sellaista, joka edellyttäisi pääministerin ojentamista, eli että ainoat normaalista poikkeavat detaljit näissä bileissä olivat tanssivideot ja tissikuva, on mahdoton välttyä ajatukselta, että ihmisten suhteellisuuden taju ei ole täysin jiirissä.

Olen nyt aika kiireinen, joten kommentoin vain tätä: kukaan ei olekaan väittänyt, että mitään rikollista, josta tulisi jollakin tapaa rangaista, olisi tapahtunut. On kommentoitu sitä, mitä ajatuksia pääministerin asemasta ja habituksesta tämä kohu herättää.

Meidänkin firmalla todellakin on edustustilat, joissa saa myös - luvalla - järjestää yksityistapahtumia. Mutta justiin kun se ei tarkoita, että vieraat saisivat vierailla muissa tiloissa näpsimässä selfietä.

Itse ajattelen, että tyyppi, joka kuvittelee, että pääministeri olisi tässä jotenkin eri asemassa kuin me tavikset = firman tiloissa ei olisi jotain käytössääntöjä, on jotenkin valtahullaantunut tai miten sen selittäisi.

T: Xante

Ymmärtääkseni edustusasunto vastaa "firman tiloina" pelkkää saunaosastoa, jossa kaikki tilat ovat kaikkien käytettävissä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 26, 2022, 13:03:02
Ymmärtääkseni edustusasunto vastaa "firman tiloina" pelkkää saunaosastoa, jossa kaikki tilat ovat kaikkien käytettävissä.

Niin, näinhän ei pääministerin edustusasunnossa ole.

Tämä kuva otettiin sitä seinää vasten, jossa muutoin annetaan Suomen valtion virallisia tiedotuksia.

Vastaa firman tiloissa suunnilleen johtokunnan ja hallituksen neukkaria. Isoimmissa firmoissa se on paikka, jonne tavallinen duunari ei pääse koskaan ja isommatkin viskaalit vain kutsuttuna.

Jos sinne kännikaverinsa päästäisi tissejään kuvaamaan, meteli olisi melkoinen, olkoon päästäjä vaikka itse toimitusjohtaja. Itse asiassa: mitä isompi herra, sen huonompi juttu.

Mutta kuten sanottua: sulla on nyt vähän...kansantajuinen käsitys minun mielestäni tässä.

T: Xante

-:)lauri

#28
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 26, 2022, 15:19:30
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 26, 2022, 13:03:02
Ymmärtääkseni edustusasunto vastaa "firman tiloina" pelkkää saunaosastoa, jossa kaikki tilat ovat kaikkien käytettävissä.

Niin, näinhän ei pääministerin edustusasunnossa ole.

Tämä kuva otettiin sitä seinää vasten, jossa muutoin annetaan Suomen valtion virallisia tiedotuksia.

Vastaa firman tiloissa suunnilleen johtokunnan ja hallituksen neukkaria. Isoimmissa firmoissa se on paikka, jonne tavallinen duunari ei pääse koskaan ja isommatkin viskaalit vain kutsuttuna.

Jos sinne kännikaverinsa päästäisi tissejään kuvaamaan, meteli olisi melkoinen, olkoon päästäjä vaikka itse toimitusjohtaja. Itse asiassa: mitä isompi herra, sen huonompi juttu.

Mutta kuten sanottua: sulla on nyt vähän...kansantajuinen käsitys minun mielestäni tässä.

T: Xante

En usko. Edustusasunnoissa olevat lehdistötilat ovat todennäköisesti nekin ihan vain osa saunaosastoa siinä missä itse saunakin. Väitän että siellä ovat lukuiset humalaiset örveltäneet lehdistötiloissa aiemminkin ilman, että kukaan on kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. Vasta kun video- ja kuvamateriaalia julkaistiin, osalta kansasta lähti mopo lapasista. Mitään poikkeuksellista tuskin kuitenkaan on tapahtunut. Päättelen tämän siitä, että aivan kaikki, jotka asiasta jotain tietävät, ovat olleen aivan hipihiljaa mistään rikkomuksista.

Odotan kyllä oikeusasiamiehen vastineita valituksiin (toivottavasti ne ovat julkista tietoa ja jostain valmistumisensa jälkeen löytyvät), mutta jos niissäkään ei paljastu mitään rikkeitä, diagnoosini tapahtumista on "paljon porua, vähän villoja".
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Socrates

Työpaikoillani ei ole biletetty, mutta olen pikkuisen juonut pomon viinoja ja yhdessä työpaikassa tyrkytettiin viinaa niin, että kaadoin osan salaa kukkaruukkuun, etten tulisi ihan kaatokännissä töistä kotiin.
Kävelevä kremppakertymä