Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tasa-arvoako?

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, tammikuu 27, 2019, 12:46:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Ja millähän tavalla joku yyperpyhä naisen ja miehen heteroliitto automaattisesti pelastaa lapset pedoilta, jos kumpikaan vanhempi ei ole millään tavalla kiinnostunut vahtimaan kakaroidensa perään tai olemaan ylipäätään kotona? Perhemuoto ei takaa yhtään mitään, vaan se että on oikeasti lapsistaan kiinnostunut, eikä rahasta ja roinasta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 23, 2019, 21:40:18
Ja millähän tavalla joku yyperpyhä naisen ja miehen heteroliitto automaattisesti pelastaa lapset pedoilta, jos kumpikaan vanhempi ei ole millään tavalla kiinnostunut vahtimaan kakaroidensa perään tai olemaan ylipäätään kotona? Perhemuoto ei takaa yhtään mitään, vaan se että on oikeasti lapsistaan kiinnostunut, eikä rahasta ja roinasta.
Ei yksilötasolla. Kyse on siitä, että hyvän perhemallin ollessa voimakkaampana esillä, vähemmän lapsia jää heitteille, yksinhuoltajien harteille/heidän hyljeksimäksi jne. Voimakkaampi ydinperhekäsitys voisi luoda terveempiä lapsia, sitä sanon. Jokainen tietää, etteivät isättömät ja äidittömät lapset saa hyviä lähtökohtia elämäänsä, joten miksi yhteiskunnan pitäisi tukea tuollaista perhemallin häviämistä?

En ole edelleenkään (Safiiri) pakottamassa ketään mihinkään, sanon vain, että hyvistä perheistä tulee fiksumpia ja kykenevämpiä lapsia.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 23, 2019, 22:55:49
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 23, 2019, 21:40:18
Ja millähän tavalla joku yyperpyhä naisen ja miehen heteroliitto automaattisesti pelastaa lapset pedoilta, jos kumpikaan vanhempi ei ole millään tavalla kiinnostunut vahtimaan kakaroidensa perään tai olemaan ylipäätään kotona? Perhemuoto ei takaa yhtään mitään, vaan se että on oikeasti lapsistaan kiinnostunut, eikä rahasta ja roinasta.
Ei yksilötasolla. Kyse on siitä, että hyvän perhemallin ollessa voimakkaampana esillä, vähemmän lapsia jää heitteille, yksinhuoltajien harteille/heidän hyljeksimäksi jne. Voimakkaampi ydinperhekäsitys voisi luoda terveempiä lapsia, sitä sanon. Jokainen tietää, etteivät isättömät ja äidittömät lapset saa hyviä lähtökohtia elämäänsä, joten miksi yhteiskunnan pitäisi tukea tuollaista perhemallin häviämistä?

En ole edelleenkään (Safiiri) pakottamassa ketään mihinkään, sanon vain, että hyvistä perheistä tulee fiksumpia ja kykenevämpiä lapsia.

Tota...minkä takia näin ei ollut asiain laita aiemmin historiassa, vaikka hyväksyttävän perheen malli oli paljon nykyistä tiukempi? Aikana, jolloin tosiaan halveksuttiin aviottomia lapsia ja heidän äitejään, syntyi kuitenkin paljon lapsia avioliiton ulkopuolella. Miksi, jos tuo perinteinen ja kapea perhekäsitys on se pelastava tekijä tässä?

Olet todellakin pakottamassa, koska haluaisit mm. estää ja kieltää adoptiot ja hedelmöityshoidot muilta kuin heteropareilta. Se on paljon enemmän pakkoa kuin satunnainen kasvisruokapäivä koulussa.  Jos toiveesi toteutuisivat, ei homoliittoja sallittaisi, eikä samaa sukupuolta olevat saisi adoptoida tai käyttää hedelmöityshoitoja. Onneksi et pysty kuitenkaan toteuttamaan toiveidesi mukaista lainsäädäntöä. Mutta pakkoahan se olisi, jos vain saisit oman mielesi mukaiset lait voimaan.

Ns. sateenkaariperheissä kasvaa onnellisia ja terveitä lapsia. Tämä asia on tutkittu. Älä viitsi esittää tutkitun tiedon vastaisia väitteitä, jotka perustuvat pelkkään omaan ideologiaasi, eivät tosiaisioihin. Nykymaailmassakin on riittävästi esimerkkivaltioita, joissa perhekäsitys on juurikin esittämälläsi tavalla traditionaalinen. Mutta silti niissä on yksinhuoltajia ja isättömiä lapsia. Erona meidän yhteiskuntaamme on se, että heidän elämänsä tehdään kaikin tavoin vaikeaksi - joten ongelmat kasvavat. Traditionaalinen perhekäsitys ei siis todistettavasti auta asiassa, mutta sen korostaminen kyllä aiheuttaa haittaa - juuri niille lapsille, joista olet olevinasi niin huolissasi.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 23, 2019, 21:19:26
Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 23, 2019, 09:13:35
Olen kyllä ymmärtänyt asian niin, että lapset halutaan vapauttaa pakosta olla tietynlaisia tyttöjä ja tietynlaisia poikia ja lapsilla annetaa vapaus kasvaa sellaisiksi tytöiksi ja pojiksi millaisia he tuntevat olevansa ja lapsia tuetaan tässä kasvamisessa. Kukaan ei kiellä pojalta sinisiä vaatteita ja raisuja leikkejä, mutta ei myöskään kielletä pinkkiä prinsessamekkoa ja kotileikkiä, jos lapsi itse niitä haluaa. Ei vedota lapsen sukupuoleen, kun ohjataan lasta käyttäytymään, leikkimään ja ylipäätään toimimaan.

Vastustetaan pakkoa olla stereotyypin mukainen sukupuolensa edustaja ja kannatetaan vapautta kasvaa luomusti.

Toope, miksi nyt tässä asiassa et vastusta pakkoa, kun se kuitenkin tuntuu olevan lähellä sydäntäsi?
En pidä oikeankaltaisena tuollaista painostusta lapsia ja nuoria kohtaan. On heidän hyväuskoisuutensa väärinkäyttöä aikuisilta painostaa jotain ideologisia seksuaali- ja roolimalleja tuonikäisille. Meidän tulisi turvata heidän teini-ikäänsä, ei tehdä kokeiluja asialla.

Mahdoitko lainkaan lukea, mitä kirjoitin, kun puhut "tuollaisesta painostuksesta", kun minä puolestani sanon "halutaan vapauttaa pakosta"  :o

Jos et vastannut minun kirjoittamaan viestiin, vaan "toitotit vain omaa sanomaasi", niin miksi ihmeessä lainkaan lainasit viestiäni sanomasi alustaksi?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 23, 2019, 22:55:49
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 23, 2019, 21:40:18
Ja millähän tavalla joku yyperpyhä naisen ja miehen heteroliitto automaattisesti pelastaa lapset pedoilta, jos kumpikaan vanhempi ei ole millään tavalla kiinnostunut vahtimaan kakaroidensa perään tai olemaan ylipäätään kotona? Perhemuoto ei takaa yhtään mitään, vaan se että on oikeasti lapsistaan kiinnostunut, eikä rahasta ja roinasta.
Ei yksilötasolla. Kyse on siitä, että hyvän perhemallin ollessa voimakkaampana esillä, vähemmän lapsia jää heitteille, yksinhuoltajien harteille/heidän hyljeksimäksi jne. Voimakkaampi ydinperhekäsitys voisi luoda terveempiä lapsia, sitä sanon. Jokainen tietää, etteivät isättömät ja äidittömät lapset saa hyviä lähtökohtia elämäänsä, joten miksi yhteiskunnan pitäisi tukea tuollaista perhemallin häviämistä?

En ole edelleenkään (Safiiri) pakottamassa ketään mihinkään, sanon vain, että hyvistä perheistä tulee fiksumpia ja kykenevämpiä lapsia.

Ydinperhekäsitys eli mies + nainen + lapset on vain hyvin pieni välähdys koko ihmiskunnan historiassa, eikä mitenkään se yleisin perhemuoto välttämättä, vaikka se meillä länsimaissa on semmoiseksi nykyajassa päätynytkin. Uskon että ihmiskunnan alkuhistoriassa tavanomaisin perhemuoto on ollut lauma naisia + lapset. Vähän silleen norsutyyliin. Miehet ovat käyneet välillä "ostamassa seksiä" tarjoamalla saalistamaansa lihaa. Sitten taas toisaalta naisillahan on tämä menopaussi sen takia että vanhat naiset osallistuvat omien lastenlastensa hoitoon ja edesauttaa näin näiden eloonjäämistä. Oikeastaan ytimellisin ydinperhe voisi olla isoäiti + tyttäret + tyttärien lapset. Miehellä ei tuossa ole muuta kuin siitospalveluiden tarjoajan osa.

Joillain viidakon heimoilla on ilmeisesti melko simppeliä että jos ei vaan huvita paria enää olla yhdessä, niin kumppani voi vaihtua vaikka lennosta. En ole koskaan mistään dokumentista nähnyt taikka lukenut että miten vältetään sisarpuolien väliset suhteet jos on tullut tehtailtua kakaroita vähän siellä ja täällä. No, ehkäpä ne vain vältetään siinä missä länkkäreiden uusperheissäkin.

Paimentolais- ja viljelykulttuureissa miehet tajusivat että naisia voi myydä kuin eläimiä ja kannattaa vahtia näiden neitsyyttä että tulee takuulla itse siitettyjä lapsia joille sitten jättää se omaisuus mitä on tullut kerättyä. Metsästys- ja keräilykulttuurissa mitään sen kummempaa materiaalista varallisuutta kun ei perittäväksi jäänyt, niin eipä sillä sitten ollut niin väliä ovatko ne lapset biologisesti omia vai eivät.

Minusta on aika surullista että "ydinperheen" perustana on taloudellinen ahneus ja paisunut ego. Ihminen pelkää omaa kuolemaansa, joten hän haluaa kokea jatkuvuuden omissa lapsissaan ja alkaa määräilemään näiden elämästä kaikin mahdollisin tavoin. Tämä prosessi taitaa olla kusipää- eli patriarkaalisten uskontojenkin alkujuurena. Mies ei halua kuolla, joten hän iskee taivaalle miesjumalan palvottavaksi ja alkaa hyppyyttää naisia ja lapsia sen minkä ehtii.

Pääasia minun mielestäni on että lapsella on vähintään kaksi häntä tukevaa aikuista ja lapsi on olemassa rakkauden takia, ei sen takia että aikuiset haluavat leimata oman egonsa puolustuskyvyttömään lapseen.

Norma Bates

Nyt on sitten naisen hymykin naista alistava asia. Plan International Suomi on aloittanut #eihymyilytä -nimisen kampanjan jossa naiset ottavat itsestään hymyttömiä selfikuvia. Tämä ilmeisesti sen takia että naiset hymyllään pyrkivät olemaan mielinkielin miehille ja näin ollen alistuvat...? (Joku varmaan korjaa jos käsitin väärin, nopeasti vilahti tämä kampanjan info ohimennen jossain.)

Minä hymyilen aina kun olen vuorovaikutustilanteessa. Minusta se ei ole paljon vaadittu että pyrkii olemaan mahdollisimman miellyttävä toiselle ihmiselle. Kaikenlaista paskaa asiakaspalvelijatkin kumminkin joutuvat sietämään. En ole ikinä ajatellut että minä nimenomaan naisena tässä alistun ja minua alistetaan, olen ajatellut että pyrin hoitamaan homman kotiin mahdollisimman iisisti ja sujuvasti. Eikä ole tullut mieleenikään että sukupuolellani olisi asiassa merkitystä. Hymyilen sekä naisille että miehille. Ehkä enemmän heille jotka hymyilevät takaisin, eli jos toinen on mörkki, niin en minä sitten yksinäni kauaa virnuile.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 11, 2019, 16:52:15
Nyt on sitten naisen hymykin naista alistava asia. Plan International Suomi on aloittanut #eihymyilytä -nimisen kampanjan jossa naiset ottavat itsestään hymyttömiä selfikuvia. Tämä ilmeisesti sen takia että naiset hymyllään pyrkivät olemaan mielinkielin miehille ja näin ollen alistuvat...? (Joku varmaan korjaa jos käsitin väärin, nopeasti vilahti tämä kampanjan info ohimennen jossain.)

Minä hymyilen aina kun olen vuorovaikutustilanteessa. Minusta se ei ole paljon vaadittu että pyrkii olemaan mahdollisimman miellyttävä toiselle ihmiselle. Kaikenlaista paskaa asiakaspalvelijatkin kumminkin joutuvat sietämään. En ole ikinä ajatellut että minä nimenomaan naisena tässä alistun ja minua alistetaan, olen ajatellut että pyrin hoitamaan homman kotiin mahdollisimman iisisti ja sujuvasti. Eikä ole tullut mieleenikään että sukupuolellani olisi asiassa merkitystä. Hymyilen sekä naisille että miehille. Ehkä enemmän heille jotka hymyilevät takaisin, eli jos toinen on mörkki, niin en minä sitten yksinäni kauaa virnuile.
Jos joku nainen tai mies lähtee mukaan tuollaiseen hymyttömyyskampanjaan, on hän typerys. Ei muuta sanottavaa.

Renttu

Sukupuolten tasa-arvo edistyi nyt pikkuriikkisen, kun myös isänpäivästä tehtiin virallinen liputuspäivä. Näin siis 2019, äitienpäivä on ollut virallinen liputuspäivä vuodesta 1947.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Renttu - maaliskuu 15, 2019, 11:57:56
Sukupuolten tasa-arvo edistyi nyt pikkuriikkisen, kun myös isänpäivästä tehtiin virallinen liputuspäivä. Näin siis 2019, äitienpäivä on ollut virallinen liputuspäivä vuodesta 1947.

Tai - tasa-arvoa liputuspäivissä ei ole lähimainkaan, eikä tuo uudistus sitä mitenkään lisännyt:
https://yle.fi/uutiset/3-7876447
LainaaSuomessa on liputuspäivät muun muassa Aleksis Kivelle, Eino Leinolle ja J. L. Runebergille – mutta vain yhdelle naiselle. [/uote]

Saares

Äitienpäivänä liputetaan kaikille äideille.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Saares - maaliskuu 15, 2019, 19:16:22
Äitienpäivänä liputetaan kaikille äideille.

Aa - tämä siis sinusta lasketaan siitä, kuinka monelle naiselle / miehelle liputetaan. Mun kommentti taas viesti, että voi sen tasa-arvon siitäkin laksea, kuinka monena päivänä liputetaan naiselle / miehelle.

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 15, 2019, 19:53:07
Lainaus käyttäjältä: Saares - maaliskuu 15, 2019, 19:16:22
Äitienpäivänä liputetaan kaikille äideille.

Aa - tämä siis sinusta lasketaan siitä, kuinka monelle naiselle / miehelle liputetaan. Mun kommentti taas viesti, että voi sen tasa-arvon siitäkin laksea, kuinka monena päivänä liputetaan naiselle / miehelle.
Väkisin taikka nyrkillä- tasa-arvoako haluat. Eikö liputuspäiviä voida luoda saavutuksienkin myötä, ei sukupuolen perusteella?

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - maaliskuu 15, 2019, 20:52:09
Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 15, 2019, 19:53:07
Lainaus käyttäjältä: Saares - maaliskuu 15, 2019, 19:16:22
Äitienpäivänä liputetaan kaikille äideille.

Aa - tämä siis sinusta lasketaan siitä, kuinka monelle naiselle / miehelle liputetaan. Mun kommentti taas viesti, että voi sen tasa-arvon siitäkin laksea, kuinka monena päivänä liputetaan naiselle / miehelle.
Väkisin taikka nyrkillä- tasa-arvoako haluat. Eikö liputuspäiviä voida luoda saavutuksienkin myötä, ei sukupuolen perusteella?
:-* ??? :)

Sanohan Toope, miksi isänpäiväliputuksen lisäämiselle hurraaminen tasa-arvotekona on hieno juttu, mutta liputuspäivien määrän laskeminen nais-mies -näkökulmasta on "väkisin nyrkillä" -tyyliä? Sitäpaitsi - äitienpäivä ja isänpäivä perustuvat saavutuksiin, eivät sukupuoleen. Kaikki miespuoliset eivät ole isiä, eivätkä 8) kaikki  :o ??? :-X :'( :) :o ???naispuoliset ole äitejä.

PS. Yritä Toope kehittää ymmärrystäsi siitä, että muillakin kuin persuilla on kyky harjoittaa huumorimielellä ns. vitsivitsi -kommentointia. On hieman rasittavaa aina lisätä loppuun, että kyse on muutamallakin hymiöllä varustettavaksi sopivasta kommentista.  :) :) ;) :D ??? :'( :-\ ??? :( ;D 8) >:( :P ;D :) :P :'( :D ;) :o ::) :'( ;)

Norma Bates

Onko se saavutus että on onnistunut lisääntymään? Eläimetkin moiseen kykenevät, jopa useammin tai enemmän kuin ihminen. Mutta tietenkin koti, uskonto ja isänmaa -tyyppisessä viitekehyksessä joku nainen joka oli poikinut joka vuosi kuin lehmä oli suurikin sankari. Kummaa itseasiassa etteivät siittäjänä toiminutta aviomiestä juhlineet. Johtunee kai siitä että niiden kersojan hyysääminen tietenkin jäi äit'muorille ja prenikoita elikkäs mitaleita myöntämällä saatiin akkaväen turpa pysymään kiinni niin että olivat onnellisia orjia.

Tänäpänä pitäisi onnitella siitä että ei ole lisääntynyt. Se on ympäristöteko ja ilmastonmuutosta ajatellen yksi tärkeä teko (tai tekemättömyys) sekin.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 16, 2019, 09:15:12
Kummaa itseasiassa etteivät siittäjänä toiminutta aviomiestä juhlineet. Johtunee kai siitä että niiden kersojan hyysääminen tietenkin jäi äit'muorille ja prenikoita elikkäs mitaleita myöntämällä saatiin akkaväen turpa pysymään kiinni niin että olivat onnellisia orjia.


Entisessä asuinkunnassani (jonka sosiaalitoimistossa olin tuolloin töissä) sosiaalilautakunta teki anomuksen äitienpäivämitalin myöntämiseksi perheen isälle. Perusteeksi esitettiin se, että isä oli vaatimattomissa oloissa huolehtinut perheen elannosta, suuresta lapsilaumasta ja halvaantuneesta äidistä. No, äitienpäivä on äitienpäivä, eikä mitalilautakunta tehnyt ehdotetun tyyppistä poikkeusta.