Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietosuoja, henkilötiedot ja GDPR

Aloittaja Melodious Oaf, lokakuu 05, 2022, 12:08:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

Mun kokemus omien isovanhempien kanssa on sellainen, että niille on suht myrkkyä pitää lukua siitä, millä tiedoilla pitää kirjautua mihinkin. Jonkin verran auttaa salasanojen tallennus, mutta siinäkin on omat riskinsä, kun niitä ei sitten tarvittaessa itse muista senkään vertaa.

Sen sijaan näillä ikäihmisillä ei ole mitään vaikeuksia mobiilivarmenteen kanssa. Puhelimeen tulee kokonaan erilainen näkymä ihan itsestään, jossa painetaan hyväksy, jos on pyytänyt mobiilivarmenteella tunnistautumista. Sen jälkeen syötetään aina yksi ja sama itse valittu lukusarja ja painetaan oliko se nyt lähetä.

Tämän jälkeen puhelin itse lähettää kaksi erillistä tekstiviestiä, joista ei jää mitään sotkua viesteihin vaan ne hoituvat käyttöjärjestelmän tasolla taustalla.

Tunnistautuminen on valmis ja voit asioida kuten muutenkin vahvan tunnistautumisen jälkeen.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 05, 2022, 20:01:36
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 05, 2022, 19:51:21

Onko sun mielestä sellainen portaali jossa ois noi luvat keskitetysti ja helposti jotenkin isompi ongelma kuin vaikka nyt Kanta, missä nytkin on kaikki sun terveystiedot?

On todellakin. Siis jos olisi olemassa joku portaali, joka kerää tietoa siitä, että olen antanut luvan zalandolle lähettää mulle tietoa uusista kengistä ja ikealle keittiöuutuuksista ynnä kodinykköselle vaatekaapeista, niin on se eri asia kuin viranomaisten Kanta.

Ei nyt täytetä taas foorumia tällä. En tykkää sun ideasta, jätetään tämä tähän. Ketään muuta näemmä ei edes kiinnosta.

T: Xante

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 05, 2022, 20:27:25
On todellakin. Siis jos olisi olemassa joku portaali, joka kerää tietoa siitä, että olen antanut luvan zalandolle lähettää mulle tietoa uusista kengistä ja ikealle keittiöuutuuksista ynnä kodinykköselle vaatekaapeista, niin on se eri asia kuin viranomaisten Kanta.

Kannassa saattaa olla tosi arkaluontoista tietoa ja vaikka epikriisejä missä kuvataan jotain todella todella henkilökohtaista aivan täsmällisesti. Siellä on kaikki lääkemääräykset ja kaikki diagnoosit ynnä muuta.

Jos vastaavanlaisella viranomaistaholla olis sellainen tieto, että Zalando pitää rekisteriä jossa olet rekisteröitynä ja sulla on siellä lupa suoramarkkinointiin asennossa kyllä valinnalla sähköposti ja niiden omat evästeet asennossa välttämättömät ja ulkopuolisten evästeet asennossa ei mitään, niin siis...

Mitä? Niillä ei silloin ole edes niitä tietoja susta, joita Zalando siihen rekisteriinsä kerää. Vaan pelkästään noi valinnat ja luvat, missä ei ole mitään tarvetta yksilöidä että mitä ne koskee, vaan niistä voi tehdä tolla tavalla yleisen tason selkeät ja kaikille samat.

Ei tossa puhuta edes likimain samantasoisesta asiasta kuin siinä, mitä Kanta sisältää.

Tai siis niin kuin....  tollako nyt on sulle väliä enemmän ja sen koet ongelmaksi, mutta kaikki toi että sun valinnat evästeisiin voi olla ihan mitä sattuu etkä edes itse sitä tajua ei... vaivaa sua yhtään?

Xantippa

Sä olet ehdottanut portaalia, joka keräisi tiedon kaikista meidän mieltymyksistä henkilötietoineen. Siitä näet on kyse, jos olisi kätevä portaali, joka sisältäisi tiedon kaikesta siitä, mihin me olemme antaneet suostumuksen, joka on kamalan vaikeaa kerta kerralta miettiä, kun tulee kysymys rastitko ruudun tai täppäätkö ok.

Musta: ei hyvä idea. Susta: kannattaa kehitellä ja sössöttää eteenpäin. Mennään näillä. Kaikki muu asian ympärillä on aika turhaa keskustelua sori vaan kaltaisesi "tietäjän" kanssa.

T: Xante

Muoksis: on kyllä dystopista, että et edes taida ymmärtää, miten kamala ajatus on "vastaavanlaisesta viranomaistahosta" joka keräisi tietoa zalandomieltymyksistä. Tai pelottavan tätä päivää, jos kaikenlaiset portaalitieteilijät pääsee valtaan ja ideoitaan toteuttamaan.

Melodious Oaf

En käsitä miten voit kuvitella että tollanen portaali ois yksityisen yrityksen pyörittämä eikä julkinen palvelu tai ihan yhtä viranomaistaho kuin  :D

Tai siis koko tää keskustelu on aivan absurdi.

Mutta ihan siis mielenkiintoista nähdä, ei siinä mitään.

Totta kai tommosta portaalia pyörittäis joku semmonen taho joka myös vastaa tosta koko säädännöstä, joten siinä vois olettaa että niiden intressi on samalla tavalla kansalaisen puolella kuin on Omakannassa, että toiminta on viimeisen päälle vastuullista, läpinäkyvää ja selkeää.

Ei kai mikään silti riskitöntä ole.

Mutta mun puolesta voidaan jäädä siihen että oot tästä asiasta eri mieltä ja että sulla on omien käsitysten taustalla sellainen ymmärrys ja asiantuntemus, jota mulla taas ei ole.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 05, 2022, 20:41:09
Sä olet ehdottanut portaalia, joka keräisi tiedon kaikista meidän mieltymyksistä henkilötietoineen. Siitä näet on kyse, jos olisi kätevä portaali, joka sisältäisi tiedon kaikesta siitä, mihin me olemme antaneet suostumuksen, joka on kamalan vaikeaa kerta kerralta miettiä, kun tulee kysymys rastitko ruudun tai täppäätkö ok.

Missä olen sellaista ehdottanut? En nimittäin ole.

Ja siis... et sä ymmärrä tästä koko asiasta vaan niin kuin yhtään mitään :D

Mikä ei silti tarkoita että mun ideat ois jotenkin loistavia tai etteikö toi vois olla ihan paskaa.

Mut toi sun toiminta alkaa tässä pikku hiljaa olla varsinainen tapahtuma  :D

Melodious Oaf

Siis.... :D Kuvittelet ihan estoitta ja vapaalla kädellä ihan mitä sattuu rekistereistä ja mobiilivarmenteesta ja ihan niin kuin mistä vaan.

Siitä mistä tässä edes puhutaan tai mitä olen sanonut.

Ja sitten kun asia kerrallaan käydään läpi, missään ei vaan ikinä tule sellaista kohtaa että olisit käsittänyt mitään väärin :D

Ja sellaisia uusia kohtia pystyt generoimaan loputtomasti, missä tulee taas joku ongelma siitä mitä keksit.

Mun mielestä Toope toimii vähän samalla tavalla, mutta sillä ne vaan ne ne tietyt aiheet eikä tota tuu oman kannan puolustamisesta niin kuin missä tahansa aiheessa.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 05, 2022, 20:45:42
En käsitä miten voit kuvitella että tollanen portaali ois yksityisen yrityksen pyörittämä eikä julkinen palvelu tai ihan yhtä viranomaistaho kuin  :D

Tai siis koko tää keskustelu on aivan absurdi.

Mutta ihan siis mielenkiintoista nähdä, ei siinä mitään.

Totta kai tommosta portaalia pyörittäis joku semmonen taho joka myös vastaa tosta koko säädännöstä, joten siinä vois olettaa että niiden intressi on samalla tavalla kansalaisen puolella kuin on Omakannassa, että toiminta on viimeisen päälle vastuullista, läpinäkyvää ja selkeää.

Ei kai mikään silti riskitöntä ole.

Mutta mun puolesta voidaan jäädä siihen että oot tästä asiasta eri mieltä ja että sulla on omien käsitysten taustalla sellainen ymmärrys ja asiantuntemus, jota mulla taas ei ole.

Tosiasiallisesti: meistä tiedetään jo liikaa ihan kaikkien tahojen kautta, jos asiat paskaksi menee. Ja me katsellaan nyt naapuria, miten paskaksi ne voi mennä. Sieltä jo pitkään kantautunut juttua, jolle me taas käännetään korvaa pois päin.

Yksinkertainen esimerkki: haluaisitko olla Venäjällä homo, jonka suostumusta vaikkapa ottaa markkinointiviestintää vastaan tarkkailee turvallinen julkinen palvelu?

Ja joo, ei ikinä koskaan kuunaan kullan valkeana voi tapahtua Suomessa. Siksi meidän kannattaa perustaa semmoinen virallinen taho, johon kirjautuu kaikki meidän suostumukset läpi netin. Ja tätä rekisteriähän ei sitten koskaan voi saada käsiinsä kukaan muu kuin meidän turvalliset tahot.

Jee. Mutta tässä hengessähän ne viety läpi muutkin viranomaisoikeudet, joihin en edelleenkään ole hulluna.

T: Xante

Xantippa

Ja en todellakaan ala tämän portaaliaiheen ohi syytää tekstiä mobiilivarmenteista ja muusta, ne jääkööt nyt ihan silleen. Ei ne musta sun tulkinnan mukaan nyt aivan nappiin mene, mutta ohi aiheen kyllä. Ja tosiaan on taas napattu foorumi tähän paskaan ja se ei mua miellytä. On vaikeaa vastata kun tulee 3-4 viestiä tykittäen takaisin kaikkeen, mitä sanoo.

T: Xante

Melodious Oaf

#39
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 05, 2022, 20:53:42
Yksinkertainen esimerkki: haluaisitko olla Venäjällä homo, jonka suostumusta vaikkapa ottaa markkinointiviestintää vastaan tarkkailee turvallinen julkinen palvelu?

Totta kai Suomessa vois käydä niin, että homoseksuaalisuus muutetaan rikokseksi ja valtio alkaa kaivaa viranomaisrekisteristä tietoa että kuka on homo ja laittaa vankilaan. Yrittää vaikka päätellä sitä nimenomaan luvista mitä on voimassa eri rekistereissä, jos ei se näy Omakannassa eikä muuten ole oikein pääteltävissä mistään mitä niillä on.

Mutta siinä vaiheessa varmaan jos ne kaivaa omista rekistereistään tietoa sen tietosuojalain vastaisesti ja kaikkea muuta tollasta, toi portaali ei enää ole kauhean suuri ongelma, vaan tolla logiikalla viranomaisten ei pitäis tietää susta mitään eikä ainakaan mitään Omakantaa sais olla ollenkaan.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 05, 2022, 21:06:25
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 05, 2022, 20:53:42
Yksinkertainen esimerkki: haluaisitko olla Venäjällä homo, jonka suostumusta vaikkapa ottaa markkinointiviestintää vastaan tarkkailee turvallinen julkinen palvelu?

Totta kai Suomessa vois käydä niin, että homoseksuaalisuus muutetaan rikokseksi ja valtio alkaa kaivaa viranomaisrekisteristä tietoa että kuka on homo ja laittaa vankilaan. Yrittää vaikka päätellä sitä jostain sun ostoskäyttäytymisestä ja nimenomaan luvista eri rekistereissä, jos ei se näy Omakannassa eikä muuten ole oikein pääteltävissä mistään mitä niillä on.

Mutta siinä vaiheessa varmaan jos ne kaivaa omista rekistereistään tietoa sen tietosuojalain vastaisesti ja kaikkea muuta tollasta, toi portaali ei enää ole kauhean suuri ongelma, vaan tolla logiikalla viranomaisten ei pitäis tietää susta mitään eikä ainakaan mitään Omakantaa sais olla ollenkaan.

Ottaen huomioon tämän logiikan, mikä olikaan siis sen sun ajatus portaalista, joka olisi kätevä ja kiva rakentaa tämän jo olemassa olevan lisäksi?

T: Xante

Melodious Oaf

Et kai sä vaan sano että mun pitäis nyt selittää se mun idea sulle vielä uudestaan :D

Melodious Oaf

Ihan rehellisesti musta tuntuu että et ole ymmärtänyt mitä tarkoittaa "henkilötieto" etkä "rekisteri" etkä "rekisterinpitäjä" etkä "mobiilivarmenne" etkä oikein... yhtään mitään.

Sulle on selitetty se eri kulmista tosi monta kertaa, ja jos se jää sulle jotenkin hämäräksi koska luulet vaikka että henkilötieto on sun nimi eikä mikä tahansa sua koskeva kuvaus tai tieto — tai muuta tämmöstä — niin ei sitä nyt vaan voi sulle niin selittää että et käsittäis sitä väärin :D

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 05, 2022, 21:14:06
Et kai sä vaan sano että mun pitäis nyt selittää se mun idea sulle vielä uudestaan :D

Eli siis jos ymmärrän oikein, olet sitä mieltä, että jos tänä päivänä jokin portaali voi helpottaa sun päätöksen tekoa sen suhteen, laitatko rastin ruutuun, se on sen arvoista, eikä kannata liikaa miettiä mitä mahdollisia riskejä semmoisen rakentaminen julkisena palveluna, joka hallinnoi kaikkia samalla tavalla, siihen liittyy? Rahoituksesta tuskin kannattaa edes puhua, koska kukapa tommoista ei tahtoisi!

T: Xante

Muoksis: Ihan rehellisesti musta tuntuu, että sä MO et koskaan ole nähnyt oikeaa rekisteriä yhdenkään firman tiedoistoissa. Et siis oikeasti tiedä mitään siitä, mitä ne sisältää ja miten niitä käsitellään. Musta tuntuu, että sä et ole tainnut nähdä edes yhdenkään firman käyttämiä järjestelmiä, siis syöttänyt sinne tietoja tai käsitellyt niitä siellä mitenkään.

Ihan laissa on määritelty, mitä "henkilötiedot" merkitsee.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 05, 2022, 21:16:57
Eli siis jos ymmärrän oikein, olet sitä mieltä, että jos tänä päivänä jokin portaali voi helpottaa sun päätöksen tekoa sen suhteen, laitatko rastin ruutuun, se on sen arvoista, eikä kannata liikaa miettiä mitä mahdollisia riskejä semmoisen rakentaminen julkisena palveluna, joka hallinnoi kaikkia samalla tavalla, siihen liittyy? Rahoituksesta tuskin kannattaa edes puhua, koska kukapa tommoista ei tahtoisi!

Se portaali tarkoittaa sitä että kansalaisilla on helpommin mahdollista a) ymmärtää mitkä kaikki luvat niillä on voimassa mihinkin ja b) muuttaa niitä. Sitten siihen vois lisätä vaikka mahdollisuuden yhdellä napinpainalluksella tehdä muita pyyntöjä rekisterinpitäjille sen mukaan, mihin sulla on oikeus.

Silloin sulla olis mahdollisuus käyttää oikeutta tulla unohdetuksi ja oikeutta rajoittaa sua koskevien tietojen käsittelyä ja muitakin oikeuksia ihan hiton paljon paremmin ja helpommin.

Näkisin että kun mennään koko ajan enemmän digiin, noi asiat on tosi keskeisiä ja aina vaan keskeisemmiksi muuttuu. Se voi olla sellainen valinta, jolla olis vaikutusta yritysten toimintaan jopa. Ja se säästäis niiltä tavallaan rahaa, kun ei tarvitse itse toteuttaa tota tiettyä osaa tietosuojakäytännöistä ja sit voi keskittyä muuhun.

Ei mua oikeastaan kiinnosta lukea edes enää, miten sinä mitäkin ymmärrät :D Kerro vaan ja ymmärrä vaan.