Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietosuoja, henkilötiedot ja GDPR

Aloittaja Melodious Oaf, lokakuu 05, 2022, 12:08:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xantippa

#60
Siis olen tässä nyt yrittänyt vastailla viesteihin, joita tulee kirjoittaessani 2-3 lisää. En ole puuttunut tarinoihisi isovanhemmistasi tai mobiilivarmenteista, koska ne eivät mielestäni vie mitään narratiivia yhtään eteenpäin.

Myönnän, että edelleenkään en tajua, mikä tämä sinun ideasi oikein on, kun se on taas tavanomainen ameeba. Kerroin vain ensimmäisessä viestissäni, että oma käsitykseni on, että GDPR-asioita voi jokainen omilla valinnoillaan hoitaa ja että mulla on pari kaveria, jotka ovat melkoisen tarkkoja tästä.

En tiedä sitäkään, mitä perustason sanastoa mielestäsi olet esitellyt, siis minkä perustason. Käsittääkseni (en ihan koko viestiä jaksanut lukea) olet käynyt jollain sivustoilla vertailemassa, miten helppoa siellä on hallita jotain omia asetuksiaan. Jaa jaa. No. Semmoista.

T: Xante

Muoksis: toisaalta myönnät, että et koskaan ole edes nähnyt minkään firman henkilötietorekisteä. Siihen nähden on jotenkin aika...no, keksi tähän oma sana, että tulet kertomaan, että koska tiedät, mikä on mobiilivarmenne ja mikä mielestäsi on rekisterinpitäjä, olet minuun nähden asiantuntija. Joka ei edes tiedä, mikä on henkilötieto, tosin.

Melodious Oaf

Ja siis... kyllähän mä teenkin niin että käytän OP:n palveluita koska ne tekee muun muassa noi jutut hyvin, vaikka en nyt pelkästään sen takia. En käytä Elisan palveluita koska ne ei tee, eikä mun mielestä muitakaan mulle tärkeitä juttuja. Ja niin pois päin.

Mutta mun mielestä se on rajallista kuitenkin, minkä verran tollasella pystyy vaikuttamaan. En usko että mikään teleoperaattori hoitaa tota niin hyvin kuin OP, ja kenties joku muu firma taas vielä niitäkin paremmin.

Eikä mua ylipäätään kiinnostais edes käyttää aikaa tollasen tutkailuun yritysten kohdalla, vaan enemmän kiinnostaa se, miten hyviä jonkun yrityksen palvelut on, hinnoittelu ja miten se sopii mun tarpeisiin, ja myös se niiden koko muu toiminta ja suhtautuminen asiakkaisiin. En halua miettiä että missä nää asetukset on ja mitä tää ja tää tarkoittaa jos kaikilla on eri termit ja ihan eri kuviot niissä.

Ja toisaalta toi ajatus kaikkia rekisterejä koskevasta julkisesta palvelusta ei koske vain sitä, missä mulla edes on asiakkuus ja tollanen kirjautuminen ja selkeä suhde jonkun firman kanssa.

Vaan myös sitä kun se rekisteri on jotain ties mitä evästeitä enkä edes muista tai tajua että sellasta on.

Että siinä on monta monessa.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 05, 2022, 23:11:27
En halua miettiä että missä nää asetukset on ja mitä tää ja tää tarkoittaa jos kaikilla on eri termit ja ihan eri kuviot niissä.

Näinhän se on. Kun ei tahdo, niin ei ole pakko ja niistä lähtökohdista on helppo vaatia selkeää, helppokäyttöistä koko EUn kattavaa järjestelmää miettimään puolestaan.

T: Xante

Melodious Oaf

#63
En tiedä, miksi sun on pakko kehystää tää jotenkin täysin itsekkäänä :D

Ajatteletko, että minulla on hirveän huonot edellytykset tehdä tai ymmärtää niitä valintoja, tai voisko siinä olla mitään semmosta mahdollisuutta, että jos joku olis mulle tosi hyödyllinen, se vois olla sitä sitä myös muille?

Tai onko sellaista mahdollisuutta, että ylipäätään mietittäis mitään ikinä tommoselta pohjalta?

Sähän voit analysoida ton silleen että minä olen paska tai laiska tai minä "vaadin", mutta mähän sanoin että musta olis siistiä jos ois tämmönen :D

Susta se ilmeisesti ei olis hyödyllistä eikä siistiä tai ei sen rahan arvoista mikä siihen menis, mutta toisaalta on varmaan aika monia muitakin juttuja, mistä puhtaasti jos sulta kysytään, niitä ei kannattais olla ollenkaan tai maksat omasta mielestäsi turhasta sillä, että ne kuitenkin on.
   Ja vielä enemmän sellaista mistä et edes tiedä että ne on tai että niistäkin maksat. Niin kuin nyt vaikka se mobiilivarmenne, joka musta on tosi hyvä.

Voishan olla silleen että ei olis älypuhelimia tai internettiä tai Omakantaa tai mitään semmosta, mikä helpottaa mitään käytettävyyttä tai saavutettavuutta yhtään missään.

Samalla loogiikalla vois sanoa kenelle vaan että olet laiska ja kiittämätön ja itsekäs ja ahne jos ajattelet jostakin mitä ei ole että sellainen vois olla ja oispa siistiä :D

Ihmettelen että miten voit samaan hengenvetoon koko ajan tuntikaupalla mulle sanoa noin ja sit ihmetellä että miksi sulle ei sanota kaikesta ystävällisesti tai miksi nostetaan esiin vaikka se että et ymmärrä yhtään mutta kommentoit silti.

Melodious Oaf

Tunnistautumisessa julkista puolta on se että ylipäätään on vahvasta tunnistautumisesta käytännöt se laajempi palvelu, jonka kehittämisestä vastaa Digi- ja väestötietovirasto. Tähän kuuluu, että on tietyt kriteerit vahvalle tunnistautumiselle, ja voit käyttää pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai montaa muutakin eri tapaa suomi.fi-tunnistautumiseen, joista jotkut on erikseen suunnattu muille kuin Suomen kansalaisille.

Digi- ja väestötietovirasto on myös suomi.fi-tunnistuksen tapahtumatietorekisterin rekisterinpitäjä.

Sinänsä mobiilivarmenne on DNA:n, Telian ja Elisan hanke, mutta sitä kuitenkin käytännössä hoitaa oma erillinen yhdistyksensä.

Suomi.fi-palvelun kautta voi katsoa aika suurta osaa viranomaisrekistereissä olevista itseä koskevista tiedoista ton saman tunnistautumisen kautta ja voi niihin tehdä muutoksia ja säätää lupia.

Ehkä se onkin aika epärealistinen ajatus että ne kaikki erilaisten yritysten ja muiden tahojen erilaiset rekisterit olis jossain tollasessa järjestelmässä niin, että niitä lupia pystyis hallinnoimaan sen kautta tai että ne luvat tulis kaikille sieltä.

Ihan hyvin tota voi lähestyä silleen, että se on ensisijaisesti täysi painajainen edes ajatella :)

Mitä sitten jos jollain on se rekisteri ihan fyysisenä tai paperilla?

Mikä kaikki lakkaa toimimasta koko yhteiskunnassa, jos joku saa tommosen palvelun matalaksi, ja miten siihen varaudutaan?

Miten se vois olla käyttevyydeltään sellainen että siitä hahmottais tai tajuais kukaan yhtään mitään? Voisko sitä jotenkin filtteröidä vai mitä ihmettä?

Tollasilta kannoilta ajateltuna siinä varmaan on etuja, että ne rekisterit voi olla aika vapaasti minkälaisia vaan ja täysin eriytettyjä toisistaan. Osittain diginä tai osittain paperisena tai kokonaan kumpaa vaan.

Kaiken aikaahan tietojen keräämisestä ja käsittelystä voi informoida ja sopia vaikka suullisesti, ja siinä ainoa ongelma on ne kohdat, joissa tietyt luvat ja suostumukset pitää tarvittaessa pystyä myöhemmin näyttämään toteen.

Ylipäätään jotta tollanen vois toteutua, pitäis olla joku aika selkeä iso juttu, mitä se mahdollistaa mitä ei nyt ole. Esimerkiksi Omakanta hyödyttää monenlaisia terveysalan toimijoita, eikä sitä varmaan ikinä sen takia olis väkerretty kasaan, että ihmiset vois itse katsella sieltä tietojaan tai tehdä siellä jotain valintoja tai antaa jotain lupia.

Siis tosta mun ideasta puuttuu jotenkin se näkökulma tyystin, että mitä ne viranomaiset tai yhteiskunta saa tästä, verrattuna siihen että ihmiset vaan yksityisesti asioi rekisterinpitäjien kanssa ja erikseen aina päättää tai tekee jonkun valinnan vaan siitä, mitä tietoja ne antaa kerätä ja käsitellä, mihin tarkoitukseen ja kenen kanssa jakaa.

Ei mua silti erityisesti ilahduta se, miten toi idea mikä siinä on taustalla nyt käytännössä toteutuu. Mutta se on varmaan hyvä kysymys, miten pitkälle sen idean toteutumisen vuoksi pitäis edes mennä: Riittääkö se ihan hyvin tai onko se jopa parempi, että lievimmän kautta vaan patistellaan hoitamaan tota tietyllä tavalla sen sijaan että voimakkaammin yritettäis sitä "ideaa" sinänsä ajaa väkisin käytäntöön.

Kun tavallaan sen pitäis ehkä toteutua niin päin, että jos se osoittautuukin todella tärkeäksi asiaksi tai sellaiseksi, että se laajasti ihmisiä kiinnostaa, sitten ne käytännöt ja muut muovautuu siihen ympärille vähitellen.

Ja jos taas se ei ole niin kauhean olennainen tai se ei kiinnosta ihmisiä erityisesti, eikö silloin ole vain hyvä, että sitä noudatetaan ennemmin vaikka yritysten käytännön tarpeet edellä?

Xantippa

Keskustelu kanssasi on mahdotonta, koska et lue vastauksia, vaan teet päätelmiä (kuten nyt, että minä muka en tiedä,mikä on mobiilivarmenne) siitä, että toinen ei vastaa ja selitä auki kaikkea sitä, mistä sinä olet tehnyt päätelmiä sillä välin, kun hän kirjoittaa sinulle vastausta. Kun sinulle kirjoittaa näet vastausta, sinä olet tykittänyt siihen väliin jo 2-4 viestiä, jotka yleensä ovat (kuten nyt keskustelu mobiilivarmenteesta) täysin sivuraiteilla olevia lillukanvarsia, jotka eivät liity asiaan mitenkään.

Tämä keskustelu olisi pilannut foorumia toisin sanoen 2-4 enemmän, jos olisin alkanut vastata huuteluusi siitä, miten tietämätön minä olen tästä asiasta, josta alun perin keskustelu aloitettiin.

Mitä tulee edelliseen viestiisi: totean vain, että yrityksiä ei tähän patistella mitenkään lievimmän kautta, vaan GDPR-rikkomuksien sakot ovat aivan poskettomat. Valvonta tietysti on vaikeaa, kuten tämän luokan asioissa aina, mutta voin vakuuttaa, että pelotteet ovat sen kaltaiset, että yritykset todellakin ottavat asian tosissaan.

Pyrin nyt tosissasi jättämään tämän tähän, olen osani tehnyt siitä, mistä toisia syyttelen. Pahoitteluni.

T: Xante


Melodious Oaf

#66
Mulla ei ole mitään muuta järjellistä selitystä sille, miten voit jatkuvasti kuvitella kaiken tarkoittavan jotain ihan päätöntä, jos sulle kaksikymmentä kertaa kuvataan joku juttu, ja sitten seuraavaksi kuitenkin luulet että se tarkoittaa jotain ihan käsittämätöntä tai aiemmin monelta eri kantilta kuvatun kanssa suoraan ristiriitaista.

Keksin tai päättelin, että hetkinen, jos et oikeasti tiedä yhtään, mitä ne keskeiset käsitteet on, silloinhan et ymmärrä niitä kuvauksia missään vaiheessa kunnolla ja tollanen ois ihan mahdollista.

En ymmärrä, mitä järkeä on puhua siitä miten Google kysyy salasanan tallentamisesta. Kysyykö?
    Et ole edellenkään kertonut mitä tarkoitit tällä.

Tai kaksivaiheisesta tunnistautumisesta — sekaisin tai päällekkäin edellisen kanssa, jos toinen on juuri näitä ennen sanonut että "mobiilivaremenne".
      Etkä ole sitäkään kertonut että olisit tarkoittanut sillä kummallisella jutulla kaksivaiheista tunnistautumista.

Noi asiat mitä toit esille ei yhdessä liity mobiilivarmenteeseen kovin suoraan, ja looginen selitys olis että luulit "mobillivarmenteen" tarkoittavan jotain... tollasta. Sitä miten tarvitset vaikka kännykästä jotain kaksivaiheiseen tunnistautumiseen salasanan ja käyttäjätunnuksen lisäksi.

Tai jos noi asiat mitä edes toit esiin olis olleet sulle selviä, olisit varmaan puhunut niistä niiden nimillä.

Kuitenkin sanot että sulla on 20+ vuoden työkokemus ninenomaan tietoturvasta. Niin pidän tota aika erikoisena.

Toisaalta jos et tiedä mikä on rekisterinpitäjä ollenkaan, ehkä silloin ois järkevää ajatella, kun sulle siitä kerrotaan joku aika ilmeinen määritelmä, että no niin, tää tarkoittaa että on joku yksi tyyppi ikään kuin presidentin sijaan, joka päättää kaikkien rekisterien tiedonkeruun ja -käsittelyn tarkoitukset ja tavat. Ja että se on se "rekisterinpitäjä".
     Vaikka ollaan hitto vie koko ajan puhuttu ja kuvattu kaikkea sillä oletuksella että ymmärrät, että kaikilla rekistereillä on tollanen rekisterinpitäjä. 

Vähintään sitä pitäis voida sulta kohtuudella odottaa, jos kuitenkin kuittailet mulle siitä että en tiedä mitään mistään oikeista henkilötietorekistereistä ja miten niiden kanssa toimitaan. Ikään kuin vihjaten että sulle se taas on aivan tuttua ja puhut mulle koko asiassa ylhäältäpäin ja peremmin nää jutut ymmärtävänä.

Ei mulle tossakaan vaiheessa sitä määritelmää antaessa tullut edes mieleen, että luulisit sen olevan joku sama tyyppi kaikkien rekisterien kohdalla. Ei ainakaan sen jälkeen kun sulle oli aiemmin annettu esimerkki siitä, miten se voi konkreettisesti toimia niin että siinä on mukana jonkun firman kohdalla itse se yritys, joka juridisena henkilönä on "rekisterinpitäjä" ja miten hallitus on se, joka silloin päättää ne asiat, ja toimitusjohtaja voi olla se joka käytännössä vastaa niistä asioista yrityksen nimissä.

Mutta ethän välttämättä siitäkään ymmärtänyt mitään, vaikka se sulle sanottiin ja kerrottiin.

Ja totta kai tolle kaikelle voi olla muitakin selityksiä.

Kerro sinä.

Xantippa

Tolle kaikelle tosiaan on muitakin selityksiä. Esimerkiksi se, että minä en ole sinä, joka "loogisesti päättelee" ja lähtee sitten tommoisten sata metriä pitkien viestien kanssa paahtamaan sitä lankaa monet viestit peräkkäin. Olen vain sanonut, että joo, olemme siinä ehkä?????? SAMAA MIELTÄ, että yrityksetkin voivat vielä toimintaansa parantaa paremmin selittämällä, miksi jokin ESIM heidän sovelluksensa vaatii mobiilivarmennetta tai miksi on ihan kätevää, että ESIM google toisinaan kysyy, että tallennetaanko salasana.

En oikeasti jaksa sun kanssa, onneksi olkoon. Olet mun foorumihistorian ensimmäinen ihminen, joka menee ignoreen.

T: Xante

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 05, 2022, 21:54:19
OK.

Tossa on sikäli järkeä, että voimme lakata äänestämästä turhanaikaista presidenttiä, äänestetään sen sijaan Valtakunnallista Rekisterinpitäjää, eli"luonnollista tai juridista henkilöä, joka päättää siitä, miksi eli mihin tarkoitukseen ja miten eli millä keinoilla henkilötietoja kerätään".

Nyt vaan etsimään puoluetta tämän taakse. Aika monella puolueella jo tosin taitaa olla tavanomaisia tietolähteitä, joten kisasta voi tulla tiukka.

Ehkä tossa on jotain järkeä vastauksena siihen, mitä tätä ennen sanoin.

Mutta mulle ei ihan täysin aukea, mistä tossa edes puhutaan.

Tietysti siihen palveluun varmaan liittyis joku oma rekisterinsä, missä olis tiedot niistä luvista tai ja rekistereistä. Silloin niiden tietojen tietysti pitäis tulla ainakin sekä rekisterinpitäjiltä, jos ne luvat on ilmoitettu niille erikseen, että rekisteröidyltä itseltään, jos hän käyttää palvelua lupien antamiseen alun perin tai säätää niitä sen kautta.

Tavanomaiseksi tietolähteeksi voi muuttua ihan mikä tahansa. En tiedä, onko rekistereistä muutenkin olemassa joku tietokanta tai rekisteri jo. Sehän vois olla tällainen tavanomainen tietolähde tossa taustalla, ja varmaan tota helpottais huomattavasti jos tollasen palvelun rekisterinpitäjä olis sama taho, jolla on myös tällainen rekisteri.

Valtakunnallisia rekistereitähän on jo vaikka kuinka monta. Niissä se rekisterinpitäjä voi olla vaikka joku virasto tai muu tällainen instanssi. Ei kai se nyt ole mikään sellainen asia, että sen takia mikään erityisesti pysähtyy tai että siinä on mitään noin erikoista tai ihmeellistä.

Vaikka tulkitsisin ton viestin mahdollisimman järkevänä kommenttina ja olettaisin mitä, en saa tota kuulostamaan oikein millään siltä, että olisit ymmärtänyt mihin vastasin tai että tossa noi jutut olis silleen... lopulta kuitenkaan järkeviä.

Mutta tätähän voi varmaan selittää ja avata, niin että sen ymmärtää.

Melodious Oaf

#69
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 06, 2022, 07:56:31
Tolle kaikelle tosiaan on muitakin selityksiä. Esimerkiksi se, että minä en ole sinä, joka "loogisesti päättelee" ja lähtee sitten tommoisten sata metriä pitkien viestien kanssa paahtamaan sitä lankaa monet viestit peräkkäin. Olen vain sanonut, että joo, olemme siinä ehkä?????? SAMAA MIELTÄ, että yrityksetkin voivat vielä toimintaansa parantaa paremmin selittämällä, miksi jokin ESIM heidän sovelluksensa vaatii mobiilivarmennetta tai miksi on ihan kätevää, että ESIM google toisinaan kysyy, että tallennetaanko salasana.

Ollaan me joistain asioista samaa mieltä joo.

Mutta en usko että Google on se, joka kysyy, tallennetaanko salasana, paitsi jos sillä tarkoitetaan sellaista Googlen palvelua, joka on integroitu Chromeen ja Androidiin. Samalla logiikalla voisin sanoa, että Apple kysyy tallennetaako salasana, jos sillä tarkoitetaan niiden Safariin selaimena integroitua ja tiettyihin niiden käyttöjärjestelmiin sisään leivottua palvelua, joka tosiaan iCloudin kautta käsittelee salasanoja.

Mun mielestä järkevämpää olis puhua iCloudista tai Safarista kuin "Applesta", koska se sama juttu voi toimia laitteella myös paikallisesti tai vain tietyssä selaimessa. Ja voin luullakseni samalla tavalla tallentaa salasanan Chromeen ilman mitään Google-tiliä siihen kytkettynä.

Eikä mikään yritys kai vaadi mobiilivarmenteen käyttöä jne.
    Nyt palasin miettimään mitä tää sulle tarkoitti ja tajusin että varmaan kaksivaiheista tunnistautumista niin kuin Google tai Microsoft ja Apple ja kaikki kannustaa ja joskus vaatii tekemään.
    Mobiilivarmenne on kuitenkin se yksi Suomi.fi-tunnistautumisen vaihtoehto tehdä vahva tunnistautuminen, eikä sitä sinänsä vaadita, vaan ehkä tota Suomi.fi-tunnistautumista voidaan käyttää salasanan resetointiin tai muuhun.
    Mitä tulee ton perusteluun paremmin, niin mun mielestä nuoret aika hyvin tietää, miksi se on tärkeää ja hyvä ja mitä noita juttuja on. Vanhuksille se on helposti liikaa jos niille vaan kerrotaan kaikesta ummet ja lammet, kun mun isovanhemmat ei ainakaan oikein tajua, mikä on edes Apple ID ja mitä kirjautumista niiltä kulloinkin kysytään.
    Nilllä on nyt Applen laitteissa salasanat ja tunnarit tallennettuina ja vihkossa kaikki tunnarit ja muut eri paikkoihin vielä erikseen, mutta silti se viidakko että niitä vaan on niin paljon ja ties mitä tilejä on vaan vähän liikaa välillä.
    Ei siinä oikein auta se että kertoo, miksi on hyvä olla vahvat salasanat ja eri salasanat eri paikkoihin, jos se on vaan vaikeaa silti hallita ja hahmottaa.
   Mobiilivarmenne ja koko suomi.fi-tunnistautuminen on siitä hyvä ratkaisu, että siinä ei tarvita mitään tollasta, ja jos noi kaikki firmat (Google, Apple, Microsoft yms) ei olis ulkomaisia ja ne isot alustat ja käyttikset myös, todennäköisesti sillä vois jo nyt nollata niidenkin kaikki salasanat tai jopa kirjautua sillä halutessaan.
   Ehkä se pikku hiljaa menee siihen, että joku tietty tunnistautumiskanava eri tunnistautumistapoineen vakiintuu vahvaksi tunnistautumiseksi ja tulee kansainvälisesti standardiksi. Se olis etu käytettävyyden kannalta että olis vaan joku yks juttu joka toimii aina tai siihen voi tukeutua tarvittaessa.
      Ettei tossakin olis silleen että kaikki yritykset tekee omaa juttuaan ja niillä on samoista jutuista eri systeemit. Vaikka tää nyt on taas se debatti että onko hajauttaminen kuitenkin parempi jollain lailla tietoturvan tai kansallisen turvallisuudenkin kannalta — ja se voi hyvin olla.
     Se on kai aika klassinen dilemma että helppous ja turva eivät mene aina käsi kädessä.

Mutta mulla on vähän samanlainen kokemus sun kanssa keskustelemisesta turhauttavuuden kannalta, ja olen tosi iloinen siitä että laitat ignoreen.

Et ota itse mitään vastuuta ikinä mistään miten sua ymmärretään väärin etkä siitä, miten itse ymmärrät väärin, vaan molemmat on aina toisten vika ja sulta olis mikään muu liikaa vaadittu. Sua pitäis ymmärtää sen perusteella koko ajan, mitä sitten lopulta sanot ja tarkoitat ja missä suhteessa olet oikeassa.

Mulle on se mahdottoman raskasta, että yritetään vaan keskustella väkisin mun kanssa, ei ymmärretä ja kaikista mun yrityksistä taustoittaa ja kertoa vaan enemmän ylikuormitutaan eikä tajuta kuin satunnaisesti jotain.

Toi tekee semmosen, että sun kanssa pitäis keskustella sellaisilla rajoitteilla, että puhutaan sillä tasolla millä sinä jotain ymmärrät, ja vastuu tän oikein suhteuttamisesta on muilla, koska itse väität ihan pokkana että siinä on taustalla paljon enemmän kuin mitä todella ymmärrät, enemmän kuin mitä ne muut ymmärtää ja että se "oikein" ja laajempaa.

Mun mielestä ois normaalia ja vähimmäisvaatimus jotenkin tunnistaa semmosia asioita, että nyt jollain on jostain joku erilainen käsitys ja sun pitäis itsekin kartoittaa ja nähdä vaivaa tajutakses mistä se puhuu eikä vaan painaa päälle.

Ihan sama kun Socrates puhui perseilystä tai monesti kenen kanssa vaan keskusteltaessa.

Puuttuu täysin semmonen kyky jotenkin itse astua syrjään ja miettiä että mitä itse en oikeesti tässä nyt ymmärrä ja lähestyä sitä silleen rehellisesti ja pelkäämättä. Ilman että aina pitäis pitää kiinni siitä että se mitä jo ennen mitään keskustelua ymmärsit tai kulloisenakin hetkenä sattumoisin ymmärrät on ainoa mitä tästä pitäis kenenkään lopulta ottaa vastaan tai käsittää.

Eihän tommosessa toiminnassa ole mitään järkeä.

Nytkin se on "mun vika" että en tajua jotain sun lähtökohtia että sulla varmaan on Android tai joku tietty viritys että mitä siinä sulle tarkoittaa vaan tommonen että "Google kysyy". Ja kuitenkin kun luin sen jutun, periaatteessa ymmärsin mitä sillä tarkoitit aika hyvin ja myös näytin sen sillä mitä sanoin. Mulle ei nyt se tullut mieleen, mitä vaihtoehtoja siinä sulla on tai miltä se näyttää sulle, jos siinä on tehty just tietyt valinnat, kun mulla taas ei ole Googlen palvelut ollenkaan tollasessa käytössä eikä ole koskaan olleet.

Mutta se on mun vastuulla jotenkin ymmärtää, mitä ne kaikki jutut tarkoittaa just sulle sen sijaan että itse kertoisit ja osaisit suhteuttaa niitä siihen, ettei kaikilla muilla ole just sama kokemus ja perspektiivi kuin sulla. Sama markkinointiluvasta tai mobiilivarmenteesta tai rekistereistä tai niin kuin.... ihan kaikesta.
    Kyllähän mä sitä markkinointilupaakin itse sitten selvittelin ja suhteutin niihin asioihin, mitä mulla varsinaisesti oli koko ajan siinä mielessä ja tapetilla.
    Se mitä tunnuit siinä multa olettavan tai haluavan ja tavallaan "vaativan" on että ihan suoraan hahmotan että sulle se markkinointilupa nyt tarkoittaa jotain, ja tavallaan et ole väärässä, vaikka esität ajatuksen siitä ja sanot että senhän takia myös jatkuvasti kysytään pop-upilla jotain evästeistä tai muusta ja varmistellaan onko nää luvat kunnossa.
    Siinä nyt on taustalla joku sun tapa käsittää ne asiat joka pitäis vaan oivaltaa ja vastata siltä pohjalta, että se on ihan järkevä ja hyvä tapa sulle nähdä ne asiat, vaikka et itse sitä avaa tai suhteuta tai taustoita mulle mitenkään.
   Jos näin tehtäis ja kohdeltais sua tällä tavalla hyvin, silloin et joutuis siihen ikävään tilanteeseen, joka pakottaa sut olemaan ilkeä tai vähättelemään muita tai väittämään että toi mitä sanoit oli tässä ei pelkästään sulle ihan järkevää vaan järkevämpää kuin se mitä kukaan muu ajattelee tai sanoo.
   Ja se on muiden vika, että keskustelu tollasen jälkeen ajautuu johonkin aivan sekavaan luuppiin, josta ei pääse enää pois, koska se virhe oli ettei sulle jo alussa tullut tota muiden tekemää suhteutusta ja ymmärrystä ja arvostusta ja muuta.
   Ehkä voi tottua jotenkin siihen, että lopulta jos vaan painaa tarpeeksi lujaa päälle ja kauhistelee sitä mitä muut tekee ja luonnehtii sitä itse jollain tavalla ja on altavastaaja tai... ihan mitä vaan, jostakin tulee sulle toi myötätunto ja järkevänä ja hyvänä pitäminen, mitä olisit jo alussa kaivannut.

Tohon samaan liittyy sekin että ihmettelet vaan tai "et voi ymmärtää" jos joku ei koe koko elämää just silleen kuin sinä tai puhu siitä samoilla sanoilla tarkoittaen just niitä samoja asioita kuin sinä sellaisina kuin ne sulle ilmenee.

Siis sellainen ihminenhän helposti on suhun verrattuna vaikka nyt tyhmä tai laiska tai täysin itsekäs tai ihan hiton raskas tai vastuuton tai ihan vääränlainen mihinkään ja sitä pitää loputtomasti ojentaa millä keinolla hyvänsä.

Ei toi nyt mullakaan kai aina niin kaukana ole, mutta esimerkiksi Toopen kanssa mulla saattaa olla enemmän kiinnostusta ymmärtää ihan vaan sitä, mitä se jostakin ajattelee, tai on helpompi tajuta että tää on vaan tosi erilainen tapa puhua asioista ja nää käsitykset on nyt aivan eri pohjalla.

Sun kohdalla taas tätä vaikeuttaa sun oma tapa pitää sitä kuvaa väkisin yllä, että se miten puhut ja ajattelet ja jäsennät kutakin kokonaisuutta on semmosella pohjalla että sen itse asiassa pitäis olla laajempaa ja tarkempaa hahmotusta kuin muiden.

MrKAT

Huolestuttava uutinen 7.10.22:

Pysäyttävä selvitys: Joka toinen suomalainen verkkokauppa ei pidä huolta asiakkaiden tiedoista
Tietoja ei suojata kovinkaan tehokkaasti, ilmenee tuoreesta selvityksestä.
...
Selvitys toteutettiin Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa ottamalla yhteyttä jokaisen maan 50 paikalliseen tunnettuun yritykseen. Suomessa luotettaviksi todentamiskeinoiksi luokiteltiin esimerkiksi pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Jos todentaminen tapahtui vain julkisesti saatavilla olevien tietojen, kuten postiosoitteen avulla, sitä ei laskettu luotettavaksi tunnistautumiskeinoksi.

- https://www.iltalehti.fi/tietoturva/a/d4cfb603-3d38-4dd9-b7c8-aa11a7c04d9e
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Melodious Oaf

^ Veikkaisin isoimmaksi syyksi sitä, ettei ole teknistä osaamista tai ymmärrystä, mutta liiketoiminnan kannalta on kuitenkin painetta käyttää tietojärjestelmiä, pitää yllä isojakin tietokantoja ja rekistereitä sekä toimia verkkoympäristöissä.

Osaavan avun hankkiminen voi olla kallista tai sitä voi olla jopa vaikea löytää, kun kaikenlaisia ratkaisuja myydään yrittäjillekin surutta, eivätkä he välttämättä tiedä, mikä niistä on oikeasti hyvä, mistä kannattaa maksaa minkäkin verran ja mikä taas on kusetusta tai turhaa.

Kunhan kauppa käy, kaikki on hyvin. Ongelmat tietoturvassa tulevat usein esiin vasta sitten, kun jotain menee perseelleen.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 12, 2022, 00:05:36
Huolestuttava uutinen 7.10.22:

Pysäyttävä selvitys: Joka toinen suomalainen verkkokauppa ei pidä huolta asiakkaiden tiedoista
Tietoja ei suojata kovinkaan tehokkaasti, ilmenee tuoreesta selvityksestä.
...
Selvitys toteutettiin Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa ottamalla yhteyttä jokaisen maan 50 paikalliseen tunnettuun yritykseen. Suomessa luotettaviksi todentamiskeinoiksi luokiteltiin esimerkiksi pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Jos todentaminen tapahtui vain julkisesti saatavilla olevien tietojen, kuten postiosoitteen avulla, sitä ei laskettu luotettavaksi tunnistautumiskeinoksi.

- https://www.iltalehti.fi/tietoturva/a/d4cfb603-3d38-4dd9-b7c8-aa11a7c04d9e

Kiitti linkistä. Pitääpä tutkailla, josko kannattaisi pyytää poistamaan tiedot esim. kuntosalin tietojärjestelmästä, kun en enää ole jäsen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

^Pyydä ensin kaikki tiedot itsestäsi ja kerro mitä olivat tallentaneet. Ei tietenkään yksityisasioita, mutta minkä tyylisiä tietoja.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Siitä on lähdettävä, että kaikki tiedot mitä sinusta on jossain tallennettu koneelle tai pilveen, ovat saatavilla niitä kovasti haluaville. Puheet tietosuojasta ovat vielä höpölöpöä ja kunhan kvanttikoneet saapuvat, niin varsinaista valehtelua. Ehkä järjestelmät tästä kehittyvät, olemmehan tietotekniikassa vasta taaperoikäisiä.

Eipä voi oikein suojautua tuolta omien tietojen vuotamiselta, kun ei ole vissiin saatavilla valehenkilöllisyyttä jolla esiintyä triviaaleimmissa paikoissa. Olen asennoitunut niin, että tein sen minkä tein - entä sitten. Suoramainostajille, jotka ovat onkineet kulutustottumuksiani ja tietojani, yritän haistattaa paskat. Roskapostitukseen olisi olemassa selvä lääkekin - maksulliset sähköpostit. Jo 0,01 sentin hinta karkottaisi pahimmat roskapostittajat. Tosin silloinkin tietysti vaadittaisiin yksityisiltä luottokorttitietoja, siihen voisi olla ratkaisu esim. prepaid-systeemi. Tietysti siinäkin siirtyisi pankkitilin numero - paitsi jos ostaisi erillisen prepaid-latauskortin käteisellä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS