Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Putkiremontit

Aloittaja Norma Bates, lokakuu 13, 2022, 16:01:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Jos nyt ulkoa muistan sen jaetun lärpyskän, niin 12 viikossa pitäisi muka olla ordiili ohi. Rappuja on yhdeksän ja ekalle käsittelyyn päätyneelle siis merkattu 12 - 14 arkipäivää, joten aika jännää matematiikkaa tässä on kuvassa mukana. Pääsiäisen takia taitaa olla vasta 10. päivä menossa. Edelleen sama rappu.

Eikä meillä ole mitään etukäteen kuvattu, että koko roska siis nyt kerralla, mitä suinkin tehdä tarvis.

Norma Bates

Operaatio siirtyi eilen toiseen rappuun. Kesti siis 14 arkipäivää. Nyt vessanpönttöjä on raahattu oikein ulos asti kaksi. Jos omalle kohdalle tulee tuommoista, haluan kyllä tismalleen oman pönttöni takaisin, enkä kenen tahansa, koska yäk.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 25, 2023, 10:54:32
Operaatio siirtyi eilen toiseen rappuun. Kesti siis 14 arkipäivää. Nyt vessanpönttöjä on raahattu oikein ulos asti kaksi. Jos omalle kohdalle tulee tuommoista, haluan kyllä tismalleen oman pönttöni takaisin, enkä kenen tahansa, koska yäk.

Aika outoa tuo, jos vanhat vesikalusteet ollaan laittamassa takaisin ja niitä pihalle viedään. Meidän kylppärempassa takasin asennettavat kaikki kalusteet säilytettiin huoneistossa ja niille piti raivata tila, johon ne voidaan hillota rempan ajaksi. Tosin meillä urakkaan kuului uusi pytty jokaiselle, ellei ollut joku sellainen viritys, että halusi pitää entisen. Esimerkiksi yhdessä asunnossa oli jalaton pytty, seinäpytyksikö sitä nyt sanottiin, ja tämä siis laitettiin takasin.

Jos ei edellisen rapun kohdalla pytyt lojuneet pihassa, niin voihan olla, että noiden kahden pytyn kohdalla oli joku juttu, että ovatkin menossa purkujätteeseen. Jos vaikka irrotus on vahingoittanut pyttyä tai sen on ollut muuten vaan jo vaihtokuntoinen ja siksi joutunut pihalle.

Eikö teillä ole ollut mitään infoa siitä, mitä siihen remppaan kuuluu ja mitä tehdään?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Huoltoasemallako on käytävä vessassa sillä aikaa, kun asunnon vessa on remontissa?

Hippi

^
Onhan niitä vaihtoehtoja: Kuivakäymälä asuntoon, bajamaja pihaan tai jos taloyhtiössä on esim. sauna- tai joissain muissa tiloissa vessa ja se sijaintinsa puolesta ei ole samaan aikaan käyttökiellossa kuin asunnon remonttia tehdään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

En mennyt tarkemmin toljottamaan, ihan ehjiltä ja tavallisilta pöntöiltä ne minun silmääni näyttivät. Aiemmassa rapussa oli tosiaan kaksi pönttöä keskellä lattiaa, nyt on kaksi ulkona. Lähinnä tulee mieleen että jos ne pöntöt on revitty rappujen yksiöistä veks, niin siellä on takuulla tila niin kortilla ettei asukkaat tykkää että joku pönttökin lojuisi heidän tiellään. Näin yhden yksiön aikoinaan kun tulin katsomaan kaksiotani 13 v sitten. Sillä näyttivät että näin millaiset materiaalit tulee kaksioon kunhan remontti on valmis, eli en ollut siihen pyrkimässä. Olikohan edes 30 neliötä siinä kopperossa. Itselläni on lähes 53 neliötä. (Ja pienempään en halua enää ikinä, jos voin välttää.)

Sen rapun tykönä missä touhu alkoi on ulkona kaksi kopperoa ja toisen ovessa lukee asukas-WC. Toisesta en tiedä onko se sitten se suihku jommoinen on myös luvattu olevan. Yhdessä rapussa missä on pyykkitupa, on kaksi saunaa ja niiden tiloihin pääsee myös pesulle. (Itse aionkin käydä nimenomaan niissä jos pystyn, enkä siinä kopperossa.) Käsittääkseni omaan asuntoon saa tarvittaessa myös kuivakäymälän. Ehkä pyydän sellaista, sillä kusettaa aamuisin niin sikana etten usko ehtiväni laukkaamaan tuolla pihamaalla hevon kuuseen asti ennen kuin lorisee alle. Lisäksi kissanpaskat olisi tietysti kivempi aamusiivouksessa heittää edelleen jonkin sortin pönttöön, ennemmin kuin pussittaa roskiin vietäväksi.

Se kyllä kiinnostaisi että jos touhu kestää tässäkin rapussa kolme viikkoa, niin onko se koko aika sitten oltava vedettä ja viemärittä, vai satunnaisten katkojen ajan, vai meneekö tämä niin että vuoronperään tulee käyttökatko jonkin tietyn asunnon/asuntoryppään kohdalle, mutta ei koske sentään koko rappua kokoajan? Muistaakseni on puhuttu käyttökatkoista (mutta ei ole määritelty ovatko koko rappua koskevia vai aina käsittelyn alla olevia asuntoja). Astiatkin kumminkin pitäisi joskus pestä, ja ikkunastako minä ne pesuvedet pellolle heittäisin jos viemäriä ei voi käyttää? Vedenottohan on kuulemma sallittu, jos ei päästä viemäriin vettä käyttökatkon aikana.

Brutto

Jos ne pöntöt on viety ulos asti, voisi olettaa että ne lähtevät kierrätykseen ja korvataan uusilla vettä säästävillä laitteilla. Muuten niitä tuskin olisi vaivauduttu raahaamaan pois vessasta. Uusi wc-istuin maksaa muutenkin niin vähän, että jos se joudutaan irrottamaan, kannattaa asentaa uusi tilalle. Asennustyö maksaa yleensä enemmän kuin istuin. Taloyhtiön olisi pitänyt jakaa tietoa tästäkin asiasta kirjallisesti jokaiseen asuntoon ja vielä erikseen osakkeenomistajille.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Norma Bates

Asunnot ovat vuokra-asuntoja, kun ne omistava taho omistaa ne sijoitusmielessä. Heidän varsinaiset bisneksensä eivät koske asuntoalaa lainkaan. Puolet asunnoista myytiinkin aikoinaan, ja huolestuneena vinguin vuokranantajalle että ette kai te näitäkin myy. Siellä myydyssä puolikkaassa kun asuntoja ostelivat yksityiset tahot, mutta ilmeisestikään ei sielläkään kukaan juurikaan muuttanut itse asumaan, vaan vuokrasi asunnot muille. Vuokranantaja sanoi että heti myydään kun saadaan tarjous. Siitä on nyt varmaan vuosikymmen. Tosin hän lohdutteli että ei mikään muuttuisi miksikään, vaikka myytäisiinkin.

Sitäpä en sitten välttämättä kyllä usko, koska eksäni ja minun eroprosessihan lähti siitä alulleen että meiltä myytiin koko taloyhtiö alta ja mies onki netistä selville että kyseisellä riistäjäyhtiöllä oli tapana tehdä perusteelliset remontit asuntoihin niin että vuokralaiset joutuivat kärsimään sen kaiken, ja sitten kun oli valmista, asunnot myytiin alta pois. Mehän ei sitä sitten jääty odottamaan koska tulee häätö. (Luulin että vaihteeksi vaan muutamme taas asumaan erikseen, kun ei mies halunnut kaksioon johon minä muutin, mutta äijäpä laittoi sitten asunnon lisäksi akankin vaihtoon.)

Enivei, samapa tuo tietysti sitten jos pöntön vaihtaisivatkin, vaikkakin omani on vasta 13 v ollut käytössä. Välillä siitä ei tunnu menevän kaikki sanotaanko "luonnolliset tuotteet" alas ja joutuu vetämään useampaan kertaan. Vedensäästöpönttöä tuskin tulee, kun meillä on kuukausittainen vesimaksu ja se nousi tänä vuonna.

Norma Bates

Remonttirevohka alkaa omassa rapussani ensi maanantaina. Tämä on sitten neljäs ja viimeinen rappu. Ihmettelen että eikö perheasuntorapuissa tehdäkään mitään, kun käsittelyyn ovat päätyneet raput joissa on kaksioita ja yksilöitä. Mutta asiahan ei minulle tietysti kuulu.

Viikkoa ennen häppeningiä tuli lärpyskä että eläimet eivät voi oleskella asunnossa remontin aikana. Tämän takia on onni onnettomuudessa että minulla on nimenomaan kaksio, jossa on jopa ovi makuuhuoneessa. Ei (tässä huoneessa missä juuri olen) ole mitään asiaa röörinrassaajien käydä.

Yhdeksi suurimmista ongelmista koen että aamuisin kusettaa niin ettei meinaa vessaan ehtiä, joten melko mahdoton ajatus että kipitän mukamas koko taloyhtiön tontin melkeinpä toiseen päähän että pääsen vessaan aamulla. Irtokoppeja jotka sukitusyhtiö toi ei voitu siirtää remontin edetessä minnekään paikalta jonne ne pantiin, kun niistä menee putket ja johdot ja mitä lie minne menee. Ekalla rapulla joka käsittelyyn joutui, oli helppoa kun ei tarvinnut kurvata kuin nurkan taakse jos vessaa tarvis. Ja siinä oli lähellä sekin tönö missä on ne saunat ja niiden pesutilat.

Remonttiyhtiöltä saisi kyllä kuivakäymälän käyttöönsä, mutta en tiedä viitsinkö semmoista ottaa. Olen ajatellut tehdä niin vanhanaikaisesti että kusen ämpäriin aamuisin noustuani. Sitten kun tuntuu siltä että suolikin on valmis toimimaan, lähden taivaltamaan sinne hevonkuuseen asti, jossa sitten hoidan aamupesut. Kissanpaskat menee toiseen ämpäriin (ja pussiin). Meinasin ensin että vaihdan silikonikiteisiin remontin ajaksi, ettei ole pelleteistä irtoavaa sahanpurua joka paikassa kun loora pitää olla asunnon puolella kun ei voi olla vessassa. Mutta ne kiteet eivät ime hajua millään tavalla, ja aikanaan olisi sitten melkoinen kusenlöyhkä koko kämpässä. Joten mennään pelleteillä.

Hommaa tehdään kuulemma klo 8 - 18, joten pitää siksi aikaa iskeä kissa, ruoat, vesi ja sen vessa makuuhuoneeseen. Kunhan se turtuu jotenkuten metakkaan, päivät menee kumminkin nukkuessa. Sitä varten siirrän huoneeseen yhden mukavamman tuolin olohuoneen puolelta. (Vaikka on täällä toki jo entuudestaan leposijoja.) Aika paljon se tosin tainnee viettää sängyssäni peiton alla, kuten aina kun meteli käy.

Toivottavasti tästä paskaordiilista on jotain hyötyä, eli esim. se että tiskipöydän röörit eivät enää menisi tukkoon. Viimeaikoinakin ollut taas todella vaikeaa saada astianpesuvedet lorisemaan alas, ja paskanlöyhkä lykkää vastaan aina kun se vesi sitten lopulta on valunut pois. Tällaista tämä on ollut jo vuosia. Tietysti olen sitäkin pelännyt että se sukitus vain kaventaa putkia ja sitten on entistäkin vaikeampaa. Mutta oletuksena nyt on että kun on 1960-luvun putket, niin niissä olisi kaikenlaista rosoa ja murtumaa sisäpinnoissa, mihin sitten kaikki shaisse aina takertuu, ja sen takia on tukkeutumista ja hajua?

Vessassa menee viemäri tukkoon kerran kesässä. Lavuaarissa useammankin kerran, kun väkisinkin päätyy karvaa sinne. Se on omituinen juttu että aika usein kun olen kaivanut karvakasat pois joko lattian viemäristä tai lavuaarin putkista, niin hetken päästä meneekin sitten niin tukkoon että ei mene tippaakaan vettä eteenpäin. Miten voi olla että puhdistaminen vain pahentaa ongelmaa?

Hippi

^
Lindo Cat kissanhiekka muodostaa erittäin kovan ja kiinteän paakun pitäen hajut tehokkaasti sisällään. Erittäin vähäinen pölisevyys.
Täysin luonnollinen kissanhiekka, ilman kemikaaleja ja hajusteita.
Hiekka: erittäin korkealaatuinen Italialainen bentoniitti & raekoko: 0.5 - 3.5 mm.


Vähän samantyyppinen on toinenkin, joka on pienempirakeinen. Minulla on makkarissa juuri nyt toinen kissavessa, kun kissakriisi jatkuu edelleen. Ei minkäänlaista kusen hajua ole eikä paskankaan, jos vaan katti peittelee jätöksensä. Tuo menee sekajätteeseen.


Mutta siitä remontista sen verran, kun en tiedä, minkä verran siellä nyt on tarvetta poraamiseen tai piikkaamiseen, niin pölysuojaus kannattaa tehdä hyvin. Mitään elektronisia laitteita ei kannata jättää niihin tiloihin, jossa työtä tehdään niin, että ilmavirta kuljettaa pölyä. Eli kaikki pölylle arat kamat talteen itsesi mukana makkariin.

Minullahan kylppärirempassa eristettiin työtila niin, että eteiseen rakennettiin suojamuovista seinä, joka katkaisi eteisen niin, että kylppäri jäi muovin taakse. Muovissa oli vetoketju, jolla sen voi avata ja puikahtaa rakosesta, kun lähti kämpästä ulos. Varmaan ne sinullekin jonkinlaisia suojauksia rakentaa ja niitä kyllä on hyvä pitää silmällä, että eivät sitten falskaa mistään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Ainakin niitä pönttöjä joistain asunnoista on siis revitty irti. Vessassani on kivilattia, siihen tarttuu kaikki saviaineet kiinni jos pääsevät kastumaan, ja olen kyllä melkoinen läträäjä.

Kun muutin tähän 13 v sitten, minulla oli kolme kissaa. Nuorin niistä allergisoitui puupelleteille, ja silmänympärykset olivat kamalan näköiset. Se sitten kusi nurkkiin. Yritin hetken tarjota jotain muuta matskua laatikkoon, mutta ei se enää tehnyt laatikkoon, joten annoin sen yhteen perheeseen. Erostani masentuneena en muutakaan keksinyt. Se oli jo jossain aiemmassa asunnossa kussut myös nurkkiin, koska oli oppinut sen pentuaikoinaan siellä mistä sen sain. (Pikkutyttö hilpeänä ilmoitti että niin tekee.) Yhdessä asunnossa sitten ei tehnyt. Asunnonvaihto näyttää muuttavan kissojen tapoja.

Muutoin oli kivoin kissa jota minulla on koskaan ollut. Osittain somali, vaikkei päällepäin siltä näyttänyt.

Uudessa perheessä oli sitten jotain muuta laatikossa ja kissan silmänympärykset paranivat.

Tietokone on sentään makuuhuoneessa. Jos peittelyä tarvis, kai noiden olohuoneen, tv-tason hyllyillä olevien rakkineiden eteen voisi iskeä vaahtomuovipatjan joka minulla on vuosia ollut kirjahyllyn takana varavuoteena jolle ei näytä käyttöä olevan enää ikinä.

Niin joo. Nykyinen ainukainen kissa ei peittele paskaansa. Oppi vanhukselta ettei tartte. Siksi olen ollut hyvilläni että paskoo öisin vaan. Ei tarvitse pitkin päivää tuuletella. Aamulla ja jos ruokaa laittaa. Vanhushan oli pusikosta loukutetun villipentueen jäsen.

Norma Bates

Tähän mennessä tapahtunutta: pari pönttöä on rikkonaisena pihalla, oma pönttöni tönöttää vessani peränurkassa, ilmeisesti sen takia että oli saatu ehjänä irti. Ja onhan se vasta 13 v vanha. Maanantaina kun olin poissa oli jotain duunattu niin että sen jäljiltä on mustaa (paskaa?) keittiön allaskaapin siellä sun täällä ja vessassa.

Tiistaina laitettiin letkut kaikkien asuntojen postiluukuista ja illan ja yön ajan kuului kovaääninen pulputus. Vähän kuin olisi ollut valtava kattila liedellä kiehumassa. Kissa hermostui siitä äänestä niin että herätteli minua pitkin yötä omalla mölinällään. Jotain porausta oli myös kokoajan semmoisessa ihme poterossa joka on löytynyt eteisestä maton alta (en tiennyt että siellä semmoinen on). Yksi tuttu sanoi että kun on tällainen vanha putkisto (meillä 55 v), niin sitä paskaa on kertynyt putkien sisään niin paljon ettei siellä ole välttämättä kuin sormen paksuinen käytävä jätevesille poistuttavaksi. Ei siis ihme jos puhdistaminen ottaa aikaa ja vaivaa.

(Kun tämä touhu alkoi ja kävin siinä ekassa rapussa missä hommia hoitivat, siellä näin letkun vain yhdestä luukusta työnnettynä. Luulin sen vuoksi että asunnot tehdään vuorotellen.)

Eilen pulputus loppui ja sitten alkoi joku suhina. Jonkinlainen venttiilivempelekin oli jossain vaiheessa vessassa. Täytyy kyllä sanoa etten ole viitsinyt kauheasti asiaa tutkailla ja ovea aukoa, kun ei minulla ole mitään hyötyä koko vessasta.

Tänään en tiedä onko tehty yhtikäs mitään, kun en taaskaan ollut kotona kyttäämässä. Porrastasanteella on jotain erikokoisiä ämpäreitä, ja yhdessä ämpärissä on puupellettejä.

Hassunhauskaa että minusta on pitkään tuntunut siltä kuin asuisin koko rapussa yksin. Nyt kun kaikki joutuvat laukkaamaan pitkää matkaa vessa- ja kylppärihommiaan hoitaakseen, tuntuu että ovet paukkuvat rapussa tuon tuostakin. Onhan täällä siis asukkaita, vaikkei heistä juuri ääntä lähdekään. (Ja toivon ettei lähde sittenkään, kun iät ajat rapussa olleet kaksi, nyttemmin jo kolmekin, tyhjää asuntoa saavat asukkaat.)

En tosiaan tiedä tapahtuuko tälläkin hetkellä jotain, vai onko tämä homma semmoinen että käydään jotain touhuamassa kun ehditään, ja välillä ollaan jossain muualla.

Norma Bates

Varsinainen sukitus alkoi (ainakin minun asunnossani) tänään. Vessan viemärissä on putki jossa on mittari, ja näkyy sitä violettia ainetta.

Norma Bates

Ja tänään sukittuu keittiö.

Kun ne letkut ovat seikkailleet niin että välillä jossain asunnossa on ollut kaksi ja joissain ei yhtään ja enemmistössä yksi, niin on ilmeisesti sukitettu jossain kumpaakin rööriä yhtäaikaa, ja muissa asunnoissa vuorotellen. Minulla sitten ensiksi vessa ja nyt keittiö.

Norma Bates

Eilen sukitetut putket kuvattiin, näin laitteen vessassani. Kun illalla palasin kotiin, kävi vimmattu, terävä-ääninen kohina. Kulmaputkistohan puhuivat aamulla alkaessaan keskenään. Että niitäkö nyt sitten käsitellään, jotain liitoksia?