Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Raja-aita

Aloittaja ROOSTER, lokakuu 19, 2022, 21:41:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Venäjän ja Suomen raja-asemien läheisyyteen puuhataan raja-aitaa. Onko kyseessä symbolinen ele, tarve tehdä jotain konkreettista ahdistuksen lieventämiseksi, loistava idea - vai mikä?

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/politiikka/art-2000009145520.htmlHän nostaa esiin eduskunnan äänestyksen raja-aidasta. Puolueet olivat asiassa yksimielisiä.

– Jos raja-aita helpottaa pelon tunnetta ja luo symbolisesti tunteen turvallisuudesta, niin hankalahan sitä on kenenkään vastustaa. Mutta kyllä hallituksen pitäisi tehdä ratkaisut järjen ja tutkitun tiedon perusteella.

Minä luulen, että asiassa on kyse enemmän kamera- ja sähköisen valvonnan merkittävästä laajentamisesta ja pitkin rajaa kulkevan polun muuttamisesta ajoneuvolla ajokelpoiseksi. Näkeehän sen jo kustannuksistakin. Aidan korostaminen on vain hyvin verhottu tapa myydä "paketti" kansalle ja sen edustajille nopeasti ja ilman suurempia keskusteluja.

Ei siitä mitään haittaakaan ole, enkä vastusta sen rakentamista sinänsä. Minua haittaa asioissa yleensä enemmän se, miten ne ajetaan läpi ohjaamalla keskustelu sivuseikkoihin, kuin se lopullinen tarkoitus.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 19, 2022, 21:41:20
Minä luulen, että asiassa on kyse enemmän kamera- ja sähköisen valvonnan merkittävästä laajentamisesta ja pitkin rajaa kulkevan polun muuttamisesta ajoneuvolla ajokelpoiseksi. Näkeehän sen jo kustannuksistakin.
Osuit harvinaisen oikeaan siinä missä minä en arvannut (vaan ihmettelin):

"Itse aita ei tässä maksa mitään", sanoo asiantuntija itärajan aidasta – selvitimme,
mistä satojen miljoonien hinta-arvio koostuu

...
Se tarkoittaa esimerkiksi huoltoteiden rakentamista, puuston raivaamista tai kallioiden louhintaa. Huoltotien on esimerkiksi oltava niin kantava, että kuorma-autot voivat tuoda rakennustavaraa työmaalle.
– Vaikka aitaa ei tehtäisi kuin parisataa kilometriä, tällaiselle aidalle pohjan perustamiseen menee hirveä summa rahaa. Maanrakennustyöt ovat todennäköisesti yksi isoimmista kustannuseristä, Tiippana sanoo.

- https://yle.fi/uutiset/3-12661838
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

MrKAT

Tästäkin linkistä löytyy kriittistä arviota:

Aita ei estä rajan ylitystä, se vain tekee siitä vaarallista – Suomen miljoonahankkeesta
voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä

- https://yle.fi/uutiset/74-20001820

Ja tässä erityisesti kriittisenä rajoja tutkinut apu. prof. Jussi P. Laine:

Itärajan järeä aitaaminen saa kovaa kritiikkiä tutkijalta
– Jussi P. Laine: "Aita ei ole vain aita"

- https://yle.fi/uutiset/3-12455461
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Toope

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8f13bc5e-b3ee-4b08-a5a4-9959a78fe2b7
Raja-aidan lisäksi aiotaan puuttua venäläisten (FSB?) kiinteistö/maaostoksiin strategisesti tärkeillä alueilla.
Tuo oikeasti on hyvä asia, ikävä, mutta hyvä. Esim. Israel todistaa, että raja-aidat toimivat. Terrori-iskuja on vähemmän ja ihmiset turvassa.

MrKAT

Ruotsin rajan kun mentiin yli elämäni eka kerran niin kyllä minä ihmettelin kun ei oikeaa rajaa ollutkaan, ei edes viranomaisia. Siitä vain mentiin.
Venäjän rajan lähellekään en muistaakseni ole koskaan mennyt mutta kuvista olen nuorena jo ihmetellyt että tommonenko? Ei edes aitaa?

Nää on vain tunnetta, fiiliksiä, ei argumentteja.

USA on iso ja rikas ja silti ei ole varaa kunnon kokoaitaan.
3145 kilometriä pitkä Meksikon raja, joka tekee (330 milj) asukasta kohden  9,5 millimetriä / asukas.
Joten meillä ei pitäisi olla varaa edes  9,5 mm * 5,5 milj = 52 kilometriin aitaa kun ei USAllakaan ole varaa.

"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hayabusa

Mitä jos pöllittäisiin aavikkoaidan piirustukset ja totettaisiin muurikaupunki?


An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 19, 2022, 22:25:40
Ruotsin rajan kun mentiin yli elämäni eka kerran niin kyllä minä ihmettelin kun ei oikeaa rajaa ollutkaan, ei edes viranomaisia. Siitä vain mentiin.
Venäjän rajan lähellekään en muistaakseni ole koskaan mennyt mutta kuvista olen nuorena jo ihmetellyt että tommonenko? Ei edes aitaa?

Nää on vain tunnetta, fiiliksiä, ei argumentteja.

USA on iso ja rikas ja silti ei ole varaa kunnon kokoaitaan.
3145 kilometriä pitkä Meksikon raja, joka tekee (330 milj) asukasta kohden  9,5 millimetriä / asukas.
Joten meillä ei pitäisi olla varaa edes  9,5 mm * 5,5 milj = 52 kilometriin aitaa kun ei USAllakaan ole varaa.
Lapsuuteni aikana Ruotsi edusti samaa kulttuuria kuin me, Torniosta Haaparantaan käytiin ostoksilla.
USA:lla toki on varaa raja-aitaan, Bidenin hallinnolla ei halua ole...

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 19, 2022, 21:41:20
Venäjän ja Suomen raja-asemien läheisyyteen puuhataan raja-aitaa. Onko kyseessä symbolinen ele, tarve tehdä jotain konkreettista ahdistuksen lieventämiseksi, loistava idea - vai mikä?

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/politiikka/art-2000009145520.htmlHän nostaa esiin eduskunnan äänestyksen raja-aidasta. Puolueet olivat asiassa yksimielisiä.

– Jos raja-aita helpottaa pelon tunnetta ja luo symbolisesti tunteen turvallisuudesta, niin hankalahan sitä on kenenkään vastustaa. Mutta kyllä hallituksen pitäisi tehdä ratkaisut järjen ja tutkitun tiedon perusteella.

Minä luulen, että asiassa on kyse enemmän kamera- ja sähköisen valvonnan merkittävästä laajentamisesta ja pitkin rajaa kulkevan polun muuttamisesta ajoneuvolla ajokelpoiseksi. Näkeehän sen jo kustannuksistakin. Aidan korostaminen on vain hyvin verhottu tapa myydä "paketti" kansalle ja sen edustajille nopeasti ja ilman suurempia keskusteluja.

Ei siitä mitään haittaakaan ole, enkä vastusta sen rakentamista sinänsä. Minua haittaa asioissa yleensä enemmän se, miten ne ajetaan läpi ohjaamalla keskustelu sivuseikkoihin, kuin se lopullinen tarkoitus.

Työllistävä vaikutus on melkoinen ja siksi politikot eivät halua vastustaa tuota hanketta.

Ylläpitokulutkin maksavat ja rajavalvontalaitos saa lisärahoitusta määrärahoihinsa, ja ehkä palkankorotuksiakin, kun työn vaativuus kasvaa. Jostain nuokin veronmaksajien kulut pitää raapia- luultavasti veronmaksajilta.

Villisiat ja muut epäelit jotka sukkuloivat raja-alueilla voivat kyllä protestoida, mutta tuskin ne kirjoittavat yleisönosastoihin kiukkuisia sanomia.

Hippi

^
Laitetaan aitaan kunnollinen virta, niin sieltä tulee oheistuotteena possua ja pupua grillattuna.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

Ylen aamussa reportteri kertoi Puolasta viestiä että Venäjän masinoima turvapaikanhakijoiden virta ei tule loppumaan ja on salakuljettajille sekä palvelualalle reittien varrella kannattavaa bisnestä. Turvapaikanhakijoita tulee aitojen läpi ja metsien kautta.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 19, 2022, 22:18:59
Esim. Israel todistaa, että raja-aidat toimivat. Terrori-iskuja on vähemmän ja ihmiset turvassa.

Ei osunut ihan nappiin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Aidat eivät hyödytä yhtikäs mitään, mutta kai ne voivat korostaa sitä että jos kumminkin steppailet rajan yli, niin se on laitonta. Nyt pitäisi yksinkertaisesti tuupata joka ukko takaisin sinne Venäjän puolelle, ei mitään bussikuljetuksia kyliin missä pääsee sitten mellastamaan mielensä mukaan.

He jotka uikuttavat ihmisoikeuksista voivat kerrankin miettiä että olisiko suomalaisillakin jotain oikeuksia, kuten esim. olla tulematta raiskatuksi ja muutenkin säilyttää terveytensä, jopa omaisuutensa, ja jäädä henkiin. Voiko joku vihata niin kovin omaa kansaansa, että toivoo sen tuhoa? Haluavatko päättäjät että täällä kohta taistellaan turuilla ja toreilla, ja siinä touhussa ei sitten kaikki enää osaa tai jaksa erotella kuka on kunnollinen maahanmuuttaja ja kuka mitäkin? Jos Venäjä puskee tänne sen näköistä sakkia jotka eivät käy hiusten ja ihon väriltään pohjoismaalaisesta ihmistyypistä, niin siinähän sitä sitten on sen ainekset että alkaa syntymään mellakoita ja turpaansa saa ihan kuka tahansa vähänkin "ulkomaalaiselta näyttävä". Ihan maassa jo olevia ulkomaalaistaustaisia ajatellen nämä vääryyvellä ja viekkauvella tänne nyt usutetut pitää pysäyttää rajalle.

Pitäisi myös alkaa esittämään asia niin että eikö Venäjää yhtään nolota kun on niin paska maa että sieltä pitää lähteä anomaan turvapaikkaa muista maista. Mutta kaippa he jotkut lapselliset selitykset tähänkin keksivät.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 20, 2023, 10:23:24
Aidat eivät hyödytä yhtikäs mitään, mutta kai ne voivat korostaa sitä että jos kumminkin steppailet rajan yli, niin se on laitonta.
Kyllä ne hyödyttävät, kunhan ovat riittävän kestäviksi tehtyjä. Verkosta löytyy vuosien varrelta paljon esimerkkitilanteita eri Välimeren maista, joissa aidoilla pidetään laittomien siirtolaisten massoja kurissa ja estetään hyökyjä - vaikka kyllä löytyy paljon esimerkkejä myös siitä, kun aidat pettävät, ja mitä sitten tapahtuu.

Saudi-Arabiassa ei turhia murehdita, ja pari konekivääriä riittää: Hundreds of migrants killed by Saudi border guards - report (BBC).
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

a4

#13
What would Putin do?

Jos minä olisin Putin niin masinoisin pysyvän, vuosittain useiden satojen tuhansien turvapaikanhakijoiden virran Suomen rajoille ilman takaisin paluuta Venäjän puolelle.
Tavoitteena Suomen yhteiskunnan nopeutuva pirstaloituminen ja heikentyminen EU-jäsenyyden vaatimukset alittavaksi korruptoituneeksi Venäjän vasalliksi, demokratian ajautuminen ääriuskonnolliseen tai ääri-ideologiseen yksipuoluemuotoon, kunnes lopulta koittaisi potkut EU:sta ja Natosta sekä virallisempi liittyminen Venäjän liittovaltioon. Mahdollisen sisällissodan nopeuttaessa prosessia.

Raja-aidan konekivääreineen rakennuttaisin koko Suomen itärajan pituudelta Venäjän puolelle ensimmäisenä.

Kuinka korjaisit ja tehostaisit suunnitelmaani?

a4

#14
Korjausehdotus:

Putinina minulla ei ole aikaa odotella kovin pitkään projektin maaliin saattamista joten varovaisesti tuplaisin vuosittain ensimmäisen rajajytkyn 100 000 turvapaikanhakijan määrän.
Riippuen EU:n mahdollisesta taakanjaosta, voin joutua jopa triplaamaan vuosittain turvapaikkavirtoja. Eksponentiaalisen kasvun voimassa on kauneutta, kunhan muistaa turvavälin.
Pitääkin lisätä konekiväärejä rajalle vuosittain.
Ideana on saada käyntiin itseään vahvistava ja nopeuttava prosessi kohdemaassa ja samalla humaania PR:ää globaalissa somessa.