Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Eduskuntavaalit 2023

Aloittaja ROOSTER, marraskuu 29, 2022, 12:58:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

#90
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 03, 2023, 08:48:10
^
Lähi- ja sairaanhoitajat varmaan ilahtuisivat nelipäiväisestä työviikosta ja etenkin siitä, että vapaavuorolta ei soiteta töihin, kun ei saada edes vuokrafirmasta vuoroa täyteen.

Aivan. Mutta juuri tälläisen keskustelun rohkeus Suomessa on vähissä. Eli että esim. mitkä olisivat niitä todellisia parannuksia aloilla, joiden työvoimapulaa mangutaan.

Ja samalla torpataan sitten kaikki ehdotukset niissäkin asioissa ja aloilla, joilla muutokset olisivat paitsi helppoja myös kannattavia. Että koska mä en voi niin ihan utopiaa tommoinen.

T: Xante

Xantippa

#91
Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 03, 2023, 09:07:15
Mitkä ammattiryhmät voisivat siirtyä nelipäiväiseen työviikkoon tuottavuuden siitä kärsimättä? Itse en keksi yhtään. Lähes kaikissa ammateissa on jonkinlainen imuohjaus, jossa asiakas tai ympäristö määrittelee tahdin.

- Opettajat? Pystyvätkö he opettamaan neljässä päivässä viiden päivän asiat? Mukautuuko oppilaiden oppimiskyky siihen, että opettaja puhuu luennoilla 20% nopeammin?


- Kaupan kassat? Miten saadaan neljässä päivässä viiden päivän myynti myyjää kohden? Auttaako jos kassahihnoja nopeutetaan? No ei auta.


- Rekkakuski? Ajetaanko rekkaa neljänä päivänä 20% kovempaa jotta sama määrä tavaraa liikkuisi kuin viitenä päivänä?

- Bussikuski? Sama kuin yllä?

- Sairaanhoitaja? Hoidetaanko neljänä päivänä ihmisiä varastoon jotta nämä selviäisivät viidennen päivän ilman hoitoa?

- Poliisi? Pidätetäänkö rikollisia varmuuden vuoksi neljänä päivänä hieman enemmän jotta se viidennen päivän rikollinen olisi jo valmiiksi säilössä?

- Rakentaja? Valetaanko se toisen kerroksen betonivalu neljässä päivässä vaikka kuivumiseen pitäisi varata viisi?

-Tarjoilija? Ennakoiko tarjoilija sen viidennen päivän tilaukset ja kantaa ne etukäteen pöytiin odottamaan neljäntenä päivänä? Sama koskee kokkeja.

- Palomies?

- Parturi?

????

Tässä on juuri se, mitä yritin sanoa: koska suurimman osan kansasta mielikuviin työnteosta ei mahdu mitään muuta kuin suora suorittava työ, tämä oli poliittisesti erittäin huono veto. SDP puhui nyt ison, ellei suurimman osan äänestäjäkuntansa kokemuspiirin ylitse. Tekivät vihervirheen, siis.

Opettajista nyt sen verran, että he juuri ovat toivoneet, että vapaa-ajalla yhteydenottoja ei sallittaisi. On hyvin kuormittavaa vastailla vanhempien vilmaviesteihin, rehtorin kyselyihin, pyörittää wa-rinkiä sijaistuksista, ei vain omista, vaan myös avustajien, jne. Kassat taasen ovat jo vuosia tehneet työtä nollasopimuksilla, eli milloin nelipäiväistä (jos tuuri käy), milloin kolmituntista viikkoa. Vuorotyöt, joihin viittaat, ovatkin jo nyt nimensä veroisia, eli vuoroihin jaettua työtä. Sen sijaan parturit esimerkiksi olisivat todella onnellisia, jos valtio takaisi heille nelipäiväisen työviikon. Nimittäin nythän ei ole varmaa, että asiakkaita riittää edes neljäksi päiväksi.

Et ilmeisesti ole tietoinen, että nykyään on sellaistakin työtä, jota tehdään ihan yksin omassa kodissa ilman, että se liittyy millään tavalla mihinkään fyysiseen kanssakäymiseen kenenkään kanssa. Tai että ihmiset tekevät töitä muiden ihmisten kanssa semmoisissa joita kutsutaan tiimeiksi ja nämä tiimin jäsenet voivat olla ihan eri maissa kuin missä tämä ihminen itse on. Että näihin töihin liittyy semmoisia juttuja kuin aikavyöhykkeet. Ja juuri koska näissä ammateissä on imuohjaus, jossa asiakas tai ympäristö määrittelee tahdin, voidaan määritellä, missä, miten, koska työtä tehdään. Luppoaikaa näissä ammateissa jää viikon varrella vaikka kirjoitella keskustelupalstoille, kun odotellaan eri tahdissa olevien asioiden valmistumista. Lähes jokainen näissä ammateissa oleva myöntää, että asioita voitaisiin tehdä tehokkaamminkin, mutta kun tälle nyt on annettu 5 päivää aikaa, niin 5 päivää käytetään. Jos annettaisiin 4, kyllä se neljässä valmistuisi.


Mutta näin: suomalaisittain kateus on varma voimavara ja kannattaisi puolueiden todellakin miettiä, että eivät vahingossakaan mene ehdottomaan mitään semmoista, jota kaikki ei saa. Sen vuoksi meidän on maksettava Nallelle maanviljelystukiaiset.

T: Xante

Muoksis: se on kyllä minulle uusi tieto, että raksalla lasketaan betonin kuivuminenkin työksi. Minä kuvittelin, että kuivuu itsestään ja siinä sen kuivuessa tehdään muuta, nykyään. Mutta ehkä sitten ei, vaan seisotaan sitä odottamassa työmaalla. Siinä heti yksi työ, mitä voisi tehostaa.

Hippi

No joo, en tiedä, miten yleistä on esimerkiksi IT-töiden tehottomuus. Itse seurasin kiukunkyyneleet silmissä, miten meidän firmassa joskus aikanaan tehtiin toteutustyö ulkoistaminen. Jouduin istumaan aikataulupalavereita oman pomoni tukena, ikään kuin antamassa ensikäden tietoa siitä, minkä jonkun tehtävä muutoksen ottaa kalenteriajassa.

Pieni sovelluksen rutiiniluontoinen ylläpitomuutos eräässä tapauksessa oli palveluntuottajan aikatauluttamana viiden päivän työ. itse olin kyseisen sovelluksen ylläpidon tehnyt muutamassa tunnissa omien töiden ohessa. Yritin kysyä, mihin se kaikki ylimääräinen aika oli tarkoitus käyttää, mutta en siihen koskaan saanut vastausta. En kauaa noita palavereja istunut, kun ilmoitin pomolleni, että en tule enää, koska minusta ei ole mitään hyötyä siellä.

Tuo vain yhtenä esimerkkinä, mutta samaa kuppausta ne tekivät kautta linjan. Enkä vielä tänäkään päivänä ymmärrä, miten se ulkoistaminen oli "säästänyt kustannuksia". Ulkoistuksen yhteydessä oma toteutusporukkamme siirtyi tuonne palveluntuottajayrityksen leipiin.

Ehkäpä Lauri osaa kertoa, miten hänen työssään toteutuspuolella olisi tuota ryhdistäytymisen varaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Raksallahan nelipäiväinen työviikko on jo toteutunut. Duunarit ovat suurimmalta osin virolaisia ja siitä etelään kotoisin olevia juoppoja, jotka lähtevät näin perjantaisin puolilta päivin vetämään perseet ja valuvat maanantain puolenpäivän jälkeen pahimman krapulan hellitettyä tekemään sutta ja sekundaa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

Jossain on mätää kun työn tuottavuus on monilla aloilla kymmen- tai satakertaistunut siitä mitä se oli joskus vajaat sata vuotta sitten ja silti vain lauantai on pudonnut pois.

Toki kulutuskin on noussut, mutta kyllä jossain valuu työtä hukkaan.

Vaikka en Sannasta muuten niin tykkää, niin tässä asiassa oikeilla jäljillä. Tosin enemmänkin voisi lyhentää. Tällä viikolla tein töitä nelisen tuntia ja sekin vähän liikaa. Huilaan vkl. 
Kävelevä kremppakertymä

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 03, 2023, 10:01:57
Tuo vain yhtenä esimerkkinä, mutta samaa kuppausta ne tekivät kautta linjan. Enkä vielä tänäkään päivänä ymmärrä, miten se ulkoistaminen oli "säästänyt kustannuksia". Ulkoistuksen yhteydessä oma toteutusporukkamme siirtyi tuonne palveluntuottajayrityksen leipiin.

Kyseessähän on juuri tuo, että saadaan työntekijät jonkun muun maksettaviksi, eli palkat + sivukulut, mitä työntekijöistä tulee. Lisäksi joku muu saa riesakseen heidän saikkunsa, lomatappelunsa, eläkkeensä ja nämä. Ollaan itse ostavinaan vain työ. Mutta eihän se tosiaankaan noin toimi todellakaan, eli kyllä työstä maksetaan yleensä sitten joskus huimaakin ylihintaa.

Tässäkin komppaan Socrua siinä, että onhan se nyt päivänselvää, että jos vielä jokunen aika sitten nakutettiin kirjoituskoneella kirjeitä (olkoonkin vaikka oikein sähkökirjoituskone!) joita sitten läheteltiin pitkin maailmaa ja odoteltiin niihin vastauksia versus nykypäivän spostit ja chatit, niin onhan se kumma, että työhön muka menee sama aika kuin silloin. Periaatteessa kuitenkin tehdään ihan samoja asioita, myydään, ostetaan, kommunikoidaan ja nahistellaan vastuista. Jonnet ei vaan tiedä, mitä kaikkea ennen tehtiin esim. toimistoissa sen ihan saman 8 + 5 t työajan puitteissa, eikä edes niin kaaamalan kauan aikaa sitten.

Mutta joo, kuten sanottua, huonosti tämän nyt SDP osasi myydä.

T: Xante


-:)lauri

#96
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 03, 2023, 10:01:57
No joo, en tiedä, miten yleistä on esimerkiksi IT-töiden tehottomuus. Itse seurasin kiukunkyyneleet silmissä, miten meidän firmassa joskus aikanaan tehtiin toteutustyö ulkoistaminen. Jouduin istumaan aikataulupalavereita oman pomoni tukena, ikään kuin antamassa ensikäden tietoa siitä, minkä jonkun tehtävä muutoksen ottaa kalenteriajassa.

Pieni sovelluksen rutiiniluontoinen ylläpitomuutos eräässä tapauksessa oli palveluntuottajan aikatauluttamana viiden päivän työ. itse olin kyseisen sovelluksen ylläpidon tehnyt muutamassa tunnissa omien töiden ohessa. Yritin kysyä, mihin se kaikki ylimääräinen aika oli tarkoitus käyttää, mutta en siihen koskaan saanut vastausta. En kauaa noita palavereja istunut, kun ilmoitin pomolleni, että en tule enää, koska minusta ei ole mitään hyötyä siellä.

Tuo vain yhtenä esimerkkinä, mutta samaa kuppausta ne tekivät kautta linjan. Enkä vielä tänäkään päivänä ymmärrä, miten se ulkoistaminen oli "säästänyt kustannuksia". Ulkoistuksen yhteydessä oma toteutusporukkamme siirtyi tuonne palveluntuottajayrityksen leipiin.

Ehkäpä Lauri osaa kertoa, miten hänen työssään toteutuspuolella olisi tuota ryhdistäytymisen varaa.

En osaa sanoa. Työntekijöistä, jotka tekevät samassa ajassa useamman eri alan tai edes saman alan työntekijän työn puhumattakaan yhden työntekijän palkalla, on meidän alallamme huutava pula. Jos tiedät, mistä heitä löytyy, otan mielelläni vinkkiä vastaan. Minä en lukeudu heihin. Enkä keksi ulkoistamiselle juuri muuta perustetta, kuin helppous, jolla huonosta tai tarpeettomaksi käyvästä työstä päästään tarvittaessa eroon ja korvataan mahdollisesti jollain uudella.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Ei kyllä ollut "eri alan töitä", vaan olin niitä ohjelmia aiemmin ylläpitänyt, eli kokemuksella tein nopeasti.
Eikä tässä tapauksessa ollut mistään tarpeettomasta eroon pääsemistä, vaan koko firman ydintoiminta nojasi juuri erittäin vahvasti siihen, että IT-tehtävät toimivat moitteettomasti. Aikaisemmin työt oli jaettu niin, että osa työtä oli ostettu (ostettiin henkilöt määräajaksi) ja suurin osa tehtiin itse. Ulkoistuksen myötä mentiin tilaaja / tuottaja -malliin, joka söi työtehon vanhoilta tekijöitä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 03, 2023, 14:06:28
^
Ei kyllä ollut "eri alan töitä", vaan olin niitä ohjelmia aiemmin ylläpitänyt, eli kokemuksella tein nopeasti.
Eikä tässä tapauksessa ollut mistään tarpeettomasta eroon pääsemistä, vaan koko firman ydintoiminta nojasi juuri erittäin vahvasti siihen, että IT-tehtävät toimivat moitteettomasti. Aikaisemmin työt oli jaettu niin, että osa työtä oli ostettu (ostettiin henkilöt määräajaksi) ja suurin osa tehtiin itse. Ulkoistuksen myötä mentiin tilaaja / tuottaja -malliin, joka söi työtehon vanhoilta tekijöitä.

Korjasin kommenttiani, että voidaan puhua myös saman alan töistä. Enkä minä väittänyt, että ulkoistamisella halutaan eroon juuri sillä hetkellä tarpeettomasta työstä vaan työstä, joka voi muuttua sellaiseksi. Tekoäly todennäköisesti korvaa it-alan työt 10 vuoden sisällä. Jos sulla on it-alan osaajia talossa paljonkin, muuttuvat he helposti kohta taakaksi. Jos heidän työpanos on ostettu toiselta firmalta, tekoäly on tuon toisen firman ongelma, ei enää sinun joka pikemminkin pääset hyötymään molempien hedelmistä ilman negatiivisia lieveilmiöitä (mikäli toiminnan ylläpitoon menevä raha ei ole ensisijainen prioriteetti).
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - maaliskuu 03, 2023, 14:55:37
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 03, 2023, 14:06:28
^
Ei kyllä ollut "eri alan töitä", vaan olin niitä ohjelmia aiemmin ylläpitänyt, eli kokemuksella tein nopeasti.
Eikä tässä tapauksessa ollut mistään tarpeettomasta eroon pääsemistä, vaan koko firman ydintoiminta nojasi juuri erittäin vahvasti siihen, että IT-tehtävät toimivat moitteettomasti. Aikaisemmin työt oli jaettu niin, että osa työtä oli ostettu (ostettiin henkilöt määräajaksi) ja suurin osa tehtiin itse. Ulkoistuksen myötä mentiin tilaaja / tuottaja -malliin, joka söi työtehon vanhoilta tekijöitä.

Korjasin kommenttiani, että voidaan puhua myös saman alan töistä. Enkä minä väittänyt, että ulkoistamisella halutaan eroon juuri sillä hetkellä tarpeettomasta työstä vaan työstä, joka voi muuttua sellaiseksi. Tekoäly todennäköisesti korvaa it-alan työt 10 vuoden sisällä. Jos sulla on it-alan osaajia talossa paljonkin muuttuvat he helposti kohta taakaksi. Jos heidän työpanos on ostettu toiselta firmalta tekoäly on tuon toisen firman ongelma ei sinun.

Kyllä tässä tietynlaista raakaa totuutta on. Eikä tässä nyt varmaan Viihtiskään tarkoittanut, että kaikki, joiden alueella on ulkoistettuja tehtäviä, muuttuisivat tarpeettomiksi, mutta kyllähän ulkoistamisen vitsi kai siinä on, että oma vastuu työntekijöistä loppuu. Tai sitten ulkoistetaan halvemman työn maihin.

Tämän hetkisessä firmassa ei nyt olla mitenkään AI-tason asioiden kanssa tekemisissä, mutta suoraan on sanottu, että taloon ei oteta esim. jonkun ohjelmiston osaajaa pyörittämään tätä ohjelmistoa, vaan sellainen, jolla on laaja-alaisempi kiinnostus erilaisista tehtävistä. Näin voidaan varmistella sijaistuksia ja yhdessä tekemistä, koska yksi pää ajattelee yhdellä tavalla, useammalla tulee useampia ajatuksia.

T: Xante

Toope

Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 03, 2023, 10:13:19
Jossain on mätää kun työn tuottavuus on monilla aloilla kymmen- tai satakertaistunut siitä mitä se oli joskus vajaat sata vuotta sitten ja silti vain lauantai on pudonnut pois.

Toki kulutuskin on noussut, mutta kyllä jossain valuu työtä hukkaan.

Vaikka en Sannasta muuten niin tykkää, niin tässä asiassa oikeilla jäljillä. Tosin enemmänkin voisi lyhentää. Tällä viikolla tein töitä nelisen tuntia ja sekin vähän liikaa. Huilaan vkl.
Mutta eikö vapaiden markkinoiden idea tuossa toimisi? Yritys voisi päättää työvuoroistaan itse, ilman AY-liikkeen jääriä tai Hallituksen hömelöitä?
Ei kelpaa vasemmistolle, koska autoritaristit haluavat määrätä ylhäältäpäin alaisiaan...

Hippi

#101
Nyt on sopivasti vaalien alla Lintilä päässyt otsikoihin siitä, etä olisi tanakasti Ahti Karjalaisen jalanjäljissä.

IL:n tiedot: Mika Lintilän alkoholinkäyttö virkatehtävissä on herättänyt huomiota – Ministeri kiistää olleensa humalassa

Jutussa luetella useita tilaisuuksia, joissa Lintilä olisi ollut päissään enemmän kuin tilaisuuden arvolle olisi sopivaa ja hän olisi joutunut asiaa selvittämään puolueen puheenjohtajallekin. Lehdelle Lintilä kiistää olleensa humalassa.

Eräässä toisessa jutussa oli muita politiikan ympyröissä olevia haastateltu ja aika moni sanoo havainneensa Lintilän reippaan juomisen. Muistaakseni saman jutun lopussa puolestaan oli sanottu Lintilää tukevasti, että jostain juhlista Lintilä oli lähtenyt jo aikaisein, kun moni muu jatkoi pitkälle yöhön. Tuon viimeksi mainitun voisi ilkeämielisesti ajatella tarkoittavankin kunnon loppumista.

Tuota nyt jää miettimään, että Vaasan vaalipiirin ilmeisen ykkösehdokas ja ääniharava saa tällaista julkisuutta juuri nyt. Viinaan menevä ei liene tuolla alueella kovinkaan hyvä merkintä CV:ssä?

Kaiken kaikkiaan Keskustan kannalta tulee mielenkiintoiset vaalit, kun heiltä on jäämässä pois vanhoista edustajista suurin piirtein puolueen suurimmat ääniharavat.
Pääministerit Juha Sipilä ja Matti Vanhanen eivät enää pyri jatkokaudelle. Sipilä on valittu eduskuntaan Oulun vaalipiiristä ja Vanhanen Uudeltamaalta.
Eduskunnan puhemiehen Vanhasen lisäksi myös entinen puhemies, ministeri Anu Vehviläinen Savo-Karjalan piiristä jättää eduskunnan. Nykyisistä keskustan kansanedustajista eduskunnan jättävät myös Esko Kiviranta Varsinais-Suomesta, entinen maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä Kaakkois-Suomesta, Juha Pylväs Oulusta ja Hannakaisa Heikkinen Savo-Karjalasta.
IL
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Ettei vaan joku puoluetoveri olisi lähde Lintilän väitettyyn dipsomaniaan. Vaalipiirissä on tiukka kamppailu edustajanpaikoista. Varsinkin, kun lisäpaikkoja tuskin on keskustapuolueelle luvassa edes tuolla perinteisesti vahvalla alueella.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Matti Vanhanen YLE:n ykkösaamussa

Linkistä siis Areenaan ko. ohjelmaan, jossa Vanhasta haastatelleen heti ohjelman alussa viitisen minuuttia on joutuu vastaamaan kysymyksiin Lintilän viinan lotrauksesta. Siinä on todellinen valtiomies, siis Vanhanen, joka ei ole huomannut mitään eikä oikein kuullutkaan, mutta nyt vain lehdistä nähnyt asiasta ja lopuksi nimeää koko jutun ajojahdiksi. Lintilän karkea kielenkäyttökin kuitattiin sillä, että muutkin käyttivät karkeaa kieltä :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Kuinka moni poliitikko ja virkamies ja johtaja ym. onkaan juonut virkansa tai työnsä tai asemansa.

Lintilän olisi pitänyt vaihtaa puoluetta. Eräässä toisessa puolueessahan ryypiskely katsotaan valtiomiesteoksi.