Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Eduskuntavaalit 2023

Aloittaja ROOSTER, marraskuu 29, 2022, 12:58:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 17, 2023, 18:03:39
^
Kävi kyllä sääliksi se eläinten puolesta ollut nuori neitonen. Pariin kertaan putosi kyydistä niin, että ei enää muistanut, mitä oli kysytty, kun sai puheenvuoron. Vaikka ei sillä suurta merkitystä sinällään ollut, kun ei oikein ollut mihinkään asiaan vastauksia.

Olin varautunut katsomaan alusta vähän aika ja siirtymään sitten muihin toimiin, mutta yllättäen homma pysyi niin kasassa, että tuli katsottua kokonaan. Toimittajakin lopuksi kiitteli osallistujia siitä, että päälle huutelua ei juurikaan ollut. Kaikki saivat suurin piirtein saman verran puheenvuoroja, joten varmaan Hjalliskin olisi pysynyt koko lähetysajan paikallaan, jos olisi päässyt mukaan.

Hjallis muuten on satsannut vaalimainontaan ainakin Vantaalla todella pitkän pennin. Siltä tuli kokonainen lehti Harkimo -ehdokkaita esitellen ja viimeisellä aukeamalla oli puolueen kaikkien 36 ehdokkaan kuvat ja numerot. Suurin osa yrittäjiä tai koreakoulutettuja ihmisiä ja vain yksi poliisi.

Harkimo ei varmaan luota pelkästään omiin äänestäjiinsä. Päästäkseen eduskuntaan hän tarvitse melko paljon muiden ehdokkaiden tukea ja kokonaisäänipottia, että liittyisi niihin armoitettuihin jotka pääsevät "huijaamaan kansaa seuraavaksi neljäksi vuodeksi.

"Jospa joku heistä saisikin vaikka yhden äänen enemmän, kuin hjallis, se olisi mielenkiintoinen tilanne.
Jos nyt äänimäärä yleensäkään riittää eduskuntaan.


"Orpo muuten mainoksessa taisi mainostaa Harkimoa-- kun sanoi lopuksi sen aika on NYT.

Toope

#181
Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 17, 2023, 18:14:18
Poliittisena henkilönä Hjallis on sekunda-Sinatra. My way or highway, mutta tien päälle lompsii itse stara eikä yhteistyöhön suostumaton maailma. En äänestäisi.

Muuten minulla ei hänestä ole sen kummempaa mielipidettä.
Oikeassa on kritisoidessaan vasemmistolaistunutta Kokoomusta, mutta luoko mitään tilalle? Osa aatteista hyviä, mutta Liberaalipuolueella on parempia!
https://twitter.com/Liberaalipuolue/status/1636740752620363777
. . .
Vaikea kysymys. Itse haluaisin tukea Liberaalipuolueen näkemyksiä, koska ovat talouspoliittisesti mielestäni oikealla linjalla. Julkinen sektori on paisunut täysin yli kestokykymme, siksi sitä tulee leikata ja rajusti. Se, mikä minua estää äänestämästä Liberaaleja on se, etteivät hekään ymmärrä, minkälaista tuhoa liberaali maahanmuuttopolitiikka luo yhteiskunnallemme. Siksi ääneni menee PS:lle, vaikka talouspoliittisesti liberaalit olisivat lähempänä. Maahanmuuttopolitiikka on kuitenkin niin tärkeä asia yhteiskunnassamme, ettei sitä pitäisi antaa liberaalien käsiin.

Toivon itse liberaalimpaa talous/yhteiskuntapolitiikkaa, mutta konservatiivisempaa arvopolitiikkaa Suomeen. Lienen 1950-luvun kokkari = 2020-luvun persu... :-*

Brutto

Nyt alkaa näyttämään siltä, että vaalien jälkeen suurin puolue on Perussuomalaiset. Tästä seuraa luonnollisesti porvarihallitus, jossa on persujen lisäksi mukana Kokoomus, Keskustan rauniot, Kristilliset ja mahdollisesti Hjalliksen väkeä. Ruotsalaisia ei Purra taida kelpuuttaa omaan hallitukseensa.

En tiedä, onko hyvä vai huono juttu. Jotkut asiat menevät varmasti parempaan suuntaan mutta jotkut taas huonompaan.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 21, 2023, 07:49:32
Nyt alkaa näyttämään siltä, että vaalien jälkeen suurin puolue on Perussuomalaiset.

Silloin, kun joku näyttää vaalien edellä joltakin, se ei ehkä toteudukaan vaaleissa. Tällä kerralla voi käydä esimerkiksi niin, että tuleva Perussuomalaisten voitto ja Purran hallitus on joidenkin silmissä samanlainen kauhukuva kuin Hitlerin nimittäminen valtakunnankansleriksi vuonna 1933. Kaikki antipurralaiset, jotka vain suinkin pystyvät, vääntäytyvät vaaliuurnille estämään persujen nousua valtaan. Vastaavasti persuleirissä ilmenee äänestyslaiskuutta, kun ihmiset ajattelevat, että voitto tulee joka tapauksessa.

Katsotaan, miten käy. En esittänyt edellä ennustusta vaalien tuloksesta vaan pelkästään pohdiskelin asiaa.

Puolueiden kannatus menee aaltomaisesti. Välillä on huippuja ja välillä pohjia. Puolueen kannalta olisi edullista, jos kannatuksen huippu sattuisi olemaan äänestyspäivien aikana. Näin ei kuitenkaan aina käy, vaan kannatuksen huippu voi olla liian aikaisin tai liian myöhään. Tästä on paljon esimerkkejä.   

P.S. Näin eilen kokoomuspoliitikko Z:n (en jaksa tarkastaa nimen oikeinkirjoitusta) jakamassa esitteitä Kampin kauppakeskuksen oven luona. Ellen aivan väärin nähnyt, tyypillä oli jonkin verran partaa, mitä en muista viime aikojen kuvissa nähneeni. 


(vanha kuva)

Brutto

Minulla on sellainen käsitys, että Tampereen ennakkoäänestyspaikat on valittu niin, että ne suosivat lähinnä vasemmistopuolueita ja vihreitä. Esimerkiksi yliopistojen kampuksilla on mahdollista äänestää ennakkoon. Vasemmistoenemmistöisissä lähiöissä on myös ennakkoäänestyspaikat.  Sen sijaan Kokoomuksen kannattajakunnan asuinalueilla on äänestyspaikkoja harvemmassa. Aika moneen ennakkoäänestyspaikkaan on vaikea saapua omalla autolla, mikä saattaa haitata persujen, kepun ja Kokoomuksen äänestäjiä.

https://tulospalvelu.vaalit.fi/EKV-2023/fi/kupaik_837.html

Huomenna se se äänestäminen sitten alkaa!
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 21, 2023, 10:09:45
Huomenna se se äänestäminen sitten alkaa!

Nyt on pohdinnassa, äänestänkö ensimmäisten joukossa vai viivyttelenkö viimeisiin kohu-uutisiin saakka. Aika kauas on tultu siitä kun jätin aina vaalit väliin. Olin äänestämätön hyvin pitkän aikaa välillä koska sain ns. tarpeekseni. Nyt on taas tullut aika äänestää.

Kohu-uutisointi voi vaikuttaa ehdokasvalintaan mutta harvoin taitaa olla niin jykevää materiaalia, että puoluevalinta muuttuisi. Kaikenlaiset lapsen-, vaimon- ja eläimenhakkaajat jätän pois, tähän ei tarvita edes tuomiota, pelkkä huhukin riittää.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Hesarin uusin mielipidemittaus osoittaa, että Perussuomalaisten kannatus on saavuttanut huippunsa ja alkanut jo hieman laskea. Edelliseen mittaukseen verrattuna miinusta on 0,7 prosenttia. SDP sen sijaan on lisännyt kannatustaan 0,1 prosentilla ja Kokoomus menettänyt puoli prosenttia. Muutokset ova pieniä ja sisältyvät virhemarginaaliin, mutta ehkä niistä idean näkee. Perussuomalaisista ei tule suurinta puoluetta eikä Riikka Purrasta pääministeriä.

Muisto Keijo Kullervo

Katsoin 1.tv kautta perussuomalaisten, SDP ja kokoomuksen puoluejohtajien väittelyn eilen.

Kun kolme puoluejohtajaa tappeli kynsien ja raapien kuin leijonat vallasta?

Pelottavaa vallan tavoittelua...

Muisto Keijo Kullervo

PS. Todella toivon keskustan puheenjohtajan aikanaan tyytyvän asiallisempaan puheen antiin. Silloin tulee hyvää Suomen kansalle.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Hippi

^
Ihan samaa huutoa tulee Saarikon suusta, kun joutuu vastatusten Ohisalon kanssa. Kepulle Vihreiden tavoitteet on kauhistus :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 22, 2023, 10:11:33
^
Ihan samaa huutoa tulee Saarikon suusta, kun joutuu vastatusten Ohisalon kanssa. Kepulle Vihreiden tavoitteet on kauhistus :D

Katsotaan sano totuuden torvensoittaja - luulisin.

Mutta en tiedä...

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Kopek

Kävin äänestämässä "makkaratalossa". Poistuessani paikalta itse Z ojensi minulle lappunsa asematunnelissa ja sanoi, että tässä olisi kokemusta. Hymyilin ja kiitin.

Lappuja tungetaan nyt käteen sellaisella teholla, että pitää oikein väistellä, ettei joudu ottamaan niitä. Edellä mainittuakin yritin väistää ja katsoa muualle, mutta se oli turhaa.

Työtä ja vaivaa näyttää kansanedustajan toimikauden jatkaminen vaativan. Yhdelle äänelle näyttää tulevan hintaa useita euroja, kun vaalirahoitusilmoituksista ja äänimääristä laskeskelee. Suositut julkkisehdokkaat saavat ääniä halvimmalla.

Zyskowiczin vaalibudjetti viime vaaleissa on ollut 38 645,18 euroa, ja ääniä on tullut 12556. Yksi ääni on siis maksanut kolme euroa.

Kokoomuksen vähiten ääniä saanut kansanedustajaksi valittu on Janne Sankelo. Hänen vaalibudjettinsa on ollut 71 300,03 euroa, jolla hän on saanut 2930 ääntä. Yhdelle äänelle on kertynyt hintaa hurjat 24,33 euroa.

Vasemmistoliiton Pia Lohikoski on käyttänyt rahaa 25 162,68 euroa ja saanut 2544 ääntä. Yksi ääni on maksanut 9.89 euroa.

Luulisi, että keskiarvo olisi myös laskettu.

Joo. Pienellä googlauksella selvisi se, mitä  edellä vaivalloisesti laskin.

https://yle.fi/a/3-10836242

a4

Pitäisiköhän perustaa puolue?
Ajattelin Tekoälypuoluetta.
Vaalisloganina ei ehkä voisi olla "ilman sydäntä" tai "nollia ja ykkösiä" mutta jokin tekoälykkäämpi slogani voisi toimia.
Jokaiseen vaalipiiriin ehdolle vähintään yksi kopio samasta tekoälystä. Voihan niille antaa yksilölliset nimetkin kuten ihmisapinoillekin ja kouluttaa ne oman vaalipiirinsä massadatalla paikallispoliitikoiksi.

Hippi

Tämä nyt piti vielä nähdä, että sääliääniä aletaan ruikuttaa  :o

SK: Annika Saarikko kertoo hetkistä, kun keskustan kannatuskatastrofi kävi ilmi – "Mä olen surkea ja Sanna Marin niin kaunis kuvissa"
---
allupin teki Ylelle Taloustutkimus ja sen otos oli 2 459 kansalaista, joista 1 711 ilmoitti kantansa. Virhemarginaali oli 2,0 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Saarikko kertoo SK:lle, että hän oli sinä aamuna rypenyt galluptulosten ääressä lähes koko matkan Espoosta Helsinkiin.

– Että mikään ei onnistu ja kaikki on surkeesti, mä olen surkea ja Sanna Marin niin kaunis kuvissa ja mä en ole missään, Saarikko kertoo todenneensa miehelleen.

----
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - maaliskuu 02, 2023, 22:58:14
https://yle.fi/a/74-20020367


Hallitusta kannatti gallupissa 51.7% äänioikeutetuista. Sannalla on siis edelleen kansan mandaatti.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009466017.html
Hesarin aavistuksen verran tuoreemman gallupin mukaan hallituksen kannatus 51%. Vastauksia kerätty Hesarin galluppiin 13.2.2023-17.3.2023 välisenä aikana.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Brutto

Gallupit saattavat antaa väärän kuvan lopullisesta vaalituloksesta. Ääntenlaskentatapamme muistuttaa USA:n vastaavaa ja meilläkin vähemmän ääniä saanut puolue voi voittaa. Kyseessä on siis D'Hondtin menetelmä. Tapa suosii etenkin Perussuomalaisia ja Keskustaa.


https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009464395.html
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."