Googlasin hieman NB:n esittelemää henkilöä, koska kuva ei kertonut minulle mitään. En muista katsoneeni elokuvaa Red 2 enkä myöskään Red 1, jos sellainen on ollut olemassa. Toisaalta, jotkut elokuvat unohtuvat helpommin kuin toiset.
Eräässä artikkelissa näyttelijä Lee Byung-hun kertoo mistäpä muustakaan kuin... sana on mainittu jo niin monesti, että en kirjoita sitä vaan annan lainauksen puhua.
Itse asiassa lainauksessa ei ole kyseistä sanaa.
“I can’t say who, but there are actors who wouldn’t even look me in the eyes because I was Asian. I tried to [introduce myself] and shake their hands, but they would ignore me and walk past me. I couldn’t shake their hands until we had finished filming the movie,” Lee said. “Rather than feel sad, I felt really enraged.” He continued: “To them, I could just be the ‘actor who couldn’t speak English,’” said Lee. “Still, to confront them, there would be cultural and and linguistic barriers.” Lee added, “Hollywood hasn’t changed all that much.”
Sana löytyy lainauksen esittelystä "Vulture"-sivulla.
Speaking to the Korean website Dailian, Lee discussed some of his experiences with racism on set.
En ole tuntenut korealaisia, mutta olen tuntenut aikoinaan muutamia japanilaisia. Minussa ei ainakaan herää minkäänlaisia rasistisia ajatuksia aasialaisia kohtaan. Korkeintaan mieleen tulee jonkinlainen käänteinen rasismi, kun ajattelen, että ehkä me suomalaiset olemme älyllisesti heikompaa rotua kun japanilaiset ja korealaiset ja kiinalaiset.
Elokuvassa RED 2 näyttelee myös englantilainen (sukujuuriltaan puoliksi venäläinen) Helen Mirren. Hän on näytellyt monissa elokuvissa viime vuosina ja jo sitä ennen. Joskus 15 vuotta sitten nimi "Helen Mirren" tai hänen kuvansa ei olisi sanonut minulle yhtään mitään, vaikka olen aika monta elokuvaa nähnyt. Ensimmäinen tutustuminen - tätä on vähän nolo myöntää, mutta olen tainnut tämän jo kertoa - kyseiseen näyttelijään tapahtui jonkin epämääräisen nettisivun tai foorumin kautta, jossa joku viittasi ja taisi antaa myös linkin Helen Mirrenin kuuluisaan (josta en ollut tiennyt mitään) porraskohtaukseen elokuvassa Savage Messiah vuodelta 1972. Kirjoittajan mielestä Mirren oli kohtauksessa "täydellinen nainen" eli täydellisempää ei voi olla. No, oliko hän... se on makuasia.
Tuo oli ensimmäinen kerta, kun näyttelijän nimi - ja kuvat - jäivät mieleeni. Tämän jälkeen tuntuu, että Helen Mirren on näytellyt joka toisessa elokuvassa. Ehkä kiirettä selittää se, että ikää karttuu, eikä moni hänen ikäisensä nainen enää näyttele vastaavissa isoissa rooleissa.