Kirjoittaja Aihe: Kehopositiivisuus  (Luettu 8662 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TSS

• Konkari
Vs: Kehopositiivisuus
« Vastaus #285 : Tammikuu 02, 2023, 13:23:40 »
^^ Tarkoitatko, että lihavat ovat uhriutuneet ja keksineet kääntää asian positiiviseksi, vai laihat, joita kehoonsa tyytyväiset paksukaiset halveksivat?

Poissa Xantippa

• Kantapeikko
« Vastaus #286 : Tammikuu 02, 2023, 13:34:13 »
Monilta osin noin olet jo suhtautunut, mutta eipä se minua häiritse.

Tai niin olet halunnut tulkita. Mutta se on kyllä kummallista, jos sua ei häiritse oman vamman pilkkaus, mutta kylläkin se, että pullukka on ylpeä itsestään.

Ja uskon, että alkaisi kyllä häiritä, jos ottaisin asiakseni etsiä pitkin nettiä vahvistusta käsityksilleni ja kärkevästi esittelisin niitä tämän tuosta. Uskon, että Normakin ärähtäisi ja saattaisipa jopa Hippi mainita asiattomasta nivelrikkokäsityksien levityksestä.

T: Xante

Muoksis: aidosti uskon, että jos laihduttaminen ja laihdutetussa painossa pysyminen olisi todellakin vain itsekurista kiinni, erittäin harva jatkaisi onnellisena lihavana retostelemassa ylimielisenä, miten hyvä on näin.

Poissa Socrates

• Kantapeikko
  • Heh-heh-ukko
« Vastaus #287 : Tammikuu 02, 2023, 13:45:09 »
^^ Tarkoitatko, että lihavat ovat uhriutuneet ja keksineet kääntää asian positiiviseksi, vai laihat, joita kehoonsa tyytyväiset paksukaiset halveksivat?

Lihavat antavat ymmärtää, että he ovat syrjitty sakki, jonka pitää nousta sorron yöstä.

Se pitää toki pariutumiskonteksteissa paikkansa, mutta sille on kovin vaikea voida mitään. Niissä ympyröissä on ziljoona muutakin ominaisuutta, joka karkottaa kumppaniehdokkaat tai ainakin rajusti supistaa tarjontaa.

Muuten arkielämässä lihavien syrjintä on aikuisten kesken harvinaista ja sitä saatetaan kuvitella.
Lupsakka kansanmies.

Poissa Socrates

• Kantapeikko
  • Heh-heh-ukko
« Vastaus #288 : Tammikuu 02, 2023, 13:56:09 »
Monilta osin noin olet jo suhtautunut, mutta eipä se minua häiritse.

Tai niin olet halunnut tulkita. Mutta se on kyllä kummallista, jos sua ei häiritse oman vamman pilkkaus, mutta kylläkin se, että pullukka on ylpeä itsestään.

Ja uskon, että alkaisi kyllä häiritä, jos ottaisin asiakseni etsiä pitkin nettiä vahvistusta käsityksilleni ja kärkevästi esittelisin niitä tämän tuosta. Uskon, että Normakin ärähtäisi ja saattaisipa jopa Hippi mainita asiattomasta nivelrikkokäsityksien levityksestä.

Muoksis: aidosti uskon, että jos laihduttaminen ja laihdutetussa painossa pysyminen olisi todellakin vain itsekurista kiinni, erittäin harva jatkaisi onnellisena lihavana retostelemassa ylimielisenä, miten hyvä on näin.

Minä en ole levitellyt asiattomia käsityksiä lihavuudesta enkä havaitse niitä juurikaan Normaltakaan. Sinä olet esittänyt joitakin paikkansa pitämättömiä syitä moninaisiin kremppoihini, mutta vähät siitä, koska ethän niistä maallikkona edes mitään ymmärrä.

En pysty laihduttamaan edes puolta kiloa, niin paha mennä haukkumaan lihavia.

Kuten aiemmin olen todennut, lievää tai kohtalaista lihavuutta en osaa nähdä ongelmana, joten en näe sitä uhriutumisen arvoisena.

Tuntemillani lihavilla on yleensä paljon vahvempi perusfysiikka kuin minulla ja nyky-yhteiskunnassa lihavuus ei haittaa työelämässä.
Lupsakka kansanmies.

Poissa Xantippa

• Kantapeikko
« Vastaus #289 : Tammikuu 02, 2023, 13:58:06 »

Lihavat antavat ymmärtää, että he ovat syrjitty sakki, jonka pitää nousta sorron yöstä.

Se pitää toki pariutumiskonteksteissa paikkansa, mutta sille on kovin vaikea voida mitään. Niissä ympyröissä on ziljoona muutakin ominaisuutta, joka karkottaa kumppaniehdokkaat tai ainakin rajusti supistaa tarjontaa.

Muuten arkielämässä lihavien syrjintä on aikuisten kesken harvinaista ja sitä saatetaan kuvitella.

Kaikkiko lihavat antavat ymmärtää? Myös ne, jotka viestivät, että itsepä kiloni kannan ja ylpeänä sittenkin? Itse kuvittelisin, että juurikin kehopositiiviset ovat antaneet uhriutumiselle palttua ja viestivät, että eipä haittaa muiden mielipiteet, ei tässä uhrin asemassa olla.

Poissa Norma Bates

• Ikijäärä
  • Superkiltti
« Vastaus #290 : Tammikuu 02, 2023, 13:58:49 »
kertsi, et sinä voi päättää toisten puolesta mistä heidän ketjuissaan on kyse. Minulle on jäänyt Michael Mosleyn tv-dokumenteista mielikuva että kyllä jotkut ylipainoiset ihmiset pystyvät parantamaan terveyttään, kun he saavat kannustusta niiltä ihmisiltä jotka oikeasti ajattelevat heidän parastaan! Jos ei halua laihtua, niin ei tarvitse. Mutta se mistä minä en pidä on se että jotkut lihavat haluavat vetää muita siihen samaan jamaan.

Jos on lihavana tai laihana, tai minä hyvänsä hyvä olla, niin fine, mutta ei sitä tarvitse alkaa lähetyssaarnaamaan kaikille muille soveliaana elämäntapana.

Tämä tästä tälläerää, koska idea ei nyt näemmä oikein valotu monellekaan.

Minulla ei tästä ketjusta ole jäännyt päällimmäiseksi, että ainakaan sinä kannustaisit ketään parantamaan terveyttään, tai että ajattelisit ihmisten parasta luomalla tällaisen mollausketjun, jolla on päinvastoin pikemminkin lihavuutta lisäävä kuin vähentävä vaikutus. Päinvastoin, toimintasi tässä asiassa näyttäytyy ilkeilynä, turhautumisiesi tuuletuksena, tai ties minkälaisena pahanhajuisena antipatioidesi löyhyttämisenä. Sinä itse lähetyssaarnaat tässä suvaitsemattomuutta lihavia ihmisiä kohtaan, kurjistat heidän elämäänsä esimerkiksi panettelemalla ja mollamalla heitä.

Monenko ihmisen elämä on kurjistunut? Ei kenenkään. On oma valintasi että sinulla on pakottava tarve adoptoida tämä aihe itsellesi. Ihan kuin sinun harmistumisesi olisi jotenkin arvokkaampaa kuin minun, joka olen koko elämäni ajan tuntenut että naiset joukolla jyräävät. Milloin minkäkin muoti-ilmiön vimmalla.

Poissa Norma Bates

• Ikijäärä
  • Superkiltti
« Vastaus #291 : Tammikuu 02, 2023, 14:00:07 »
Ymmärrän, mikä kehopositiivisuudessa Normaa ärsyttää. Luulen, että Norma ei kuitenkaan ymmärrä lihavuuden syitä kovin syvällisesti. Minusta hyvä vertaus asialle on, että pysyvästi  laihduttaminen on yhtä vaikeaa kuin Norman olisi löytää yhteenkuuluvuuden tunne naislaumassa. Jollekin luontuu yksi asia, toiselle toinen. Jokaisella on omat speksinsä.

Oikeanlaisesta ympäristössä kumpikin on kuitenkin mahdollista, sekä Norman yhteenkuuluvuus naislaumaan kuin pulskan pysyvä painon pudotus.

Näin voi hyvinkin olla.

Poissa kertsi

• Kantapeikko
« Vastaus #292 : Tammikuu 02, 2023, 14:00:50 »

Mistäs tiedät? Et liene itse lihava, etkä ole kokenut lihavuuden takia syrjintää. Tai esimerkiksi näkymättömäksi muuttumista.

Tiedän tuttavien kautta erään arviolta 300-kiloisen ihmisen, joka on jo menettänyt liikuntakykynsä liki kokonaan. Hän toistaiseksi liikkuu ihmisten ilmoilla, esimerkiksi eräissä juhlissa näin hänet joitakin vuosia sitten. Silloin jo hän istui erikoisleveässä pyörätuolissa. Häntä ei katsota, ymmärtääkseni jopa siinä määrin, että on alkanut tuntea itsensä näkymättömäksi, vaikka istuisi keskellä juhlatilaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Poissa Xantippa

• Kantapeikko
« Vastaus #293 : Tammikuu 02, 2023, 14:01:14 »
Minä en ole levitellyt asiattomia käsityksiä lihavuudesta enkä havaitse niitä juurikaan Normaltakaan. Sinä olet esittänyt joitakin paikkansa pitämättömiä syitä moninaisiin kremppoihini, mutta vähät siitä, koska ethän niistä maallikkona edes mitään ymmärrä.

Minusta koko tämä ketju on tavallaan asiaton, mutta mukanahan taas mennään.

Minä olen esittänyt ilkeyksiä sinun krempoistasi tuulesta temmatuin selityksin vastineena sinun ilkeyksiisi, jossa listaat omia paikkaansa pitämättömiä käsityksiäsi koskien koko minun elämääni vähän kaikilla osa-alueilla.

Lapsellista ja pikkumaista minulta, myönnettäköön, mutta jälleen, mukana on menty siinäkin.

Poissa Norma Bates

• Ikijäärä
  • Superkiltti
« Vastaus #294 : Tammikuu 02, 2023, 14:03:11 »
Transnaiset ovat suuttuneet siitä, ainakin Englannissa, että jotkut miehet haluavat mieluummin bionaisen. Muistelisin että jotkut suuttuvat siitäkin, ettei joku halua esim. lesbosuhteeseen. Pariaan ei saisi valita enää millään kriteereillä. Koska kehopositiivisuus.

Poissa Socrates

• Kantapeikko
  • Heh-heh-ukko
« Vastaus #295 : Tammikuu 02, 2023, 14:03:29 »

Mistäs tiedät? Et liene itse lihava, etkä ole kokenut lihavuuden takia syrjintää. Tai esimerkiksi näkymättömäksi muuttumista.

Tiedän tuttavien kautta erään arviolta 300-kiloisen ihmisen, joka on jo menettänyt liikuntakykynsä liki kokonaan. Hän toistaiseksi liikkuu ihmisten ilmoilla, esimerkiksi eräissä juhlissa näin hänet joitakin vuosia sitten. Silloin jo hän istui erikoisleveässä pyörätuolissa. Häntä ei katsota, ymmärtääkseni jopa siinä määrin, että on alkanut tuntea itsensä näkymättömäksi, vaikka istuisi keskellä juhlatilaa.

Olen moneen kertaan kirjoittanut, että tässä ketjussa puhun lievästä tai kohtalaisesta lihavuudesta.

Tuollainen ylipaino on tietenkin äärimmäisen vakava asia monin tavoin.
Lupsakka kansanmies.

Poissa kertsi

• Kantapeikko
« Vastaus #296 : Tammikuu 02, 2023, 14:05:32 »
kertsi, et sinä voi päättää toisten puolesta mistä heidän ketjuissaan on kyse. Minulle on jäänyt Michael Mosleyn tv-dokumenteista mielikuva että kyllä jotkut ylipainoiset ihmiset pystyvät parantamaan terveyttään, kun he saavat kannustusta niiltä ihmisiltä jotka oikeasti ajattelevat heidän parastaan! Jos ei halua laihtua, niin ei tarvitse. Mutta se mistä minä en pidä on se että jotkut lihavat haluavat vetää muita siihen samaan jamaan.

Jos on lihavana tai laihana, tai minä hyvänsä hyvä olla, niin fine, mutta ei sitä tarvitse alkaa lähetyssaarnaamaan kaikille muille soveliaana elämäntapana.

Tämä tästä tälläerää, koska idea ei nyt näemmä oikein valotu monellekaan.

Minulla ei tästä ketjusta ole jäännyt päällimmäiseksi, että ainakaan sinä kannustaisit ketään parantamaan terveyttään, tai että ajattelisit ihmisten parasta luomalla tällaisen mollausketjun, jolla on päinvastoin pikemminkin lihavuutta lisäävä kuin vähentävä vaikutus. Päinvastoin, toimintasi tässä asiassa näyttäytyy ilkeilynä, turhautumisiesi tuuletuksena, tai ties minkälaisena pahanhajuisena antipatioidesi löyhyttämisenä. Sinä itse lähetyssaarnaat tässä suvaitsemattomuutta lihavia ihmisiä kohtaan, kurjistat heidän elämäänsä esimerkiksi panettelemalla ja mollamalla heitä.

Monenko ihmisen elämä on kurjistunut? Ei kenenkään. On oma valintasi että sinulla on pakottava tarve adoptoida tämä aihe itsellesi. Ihan kuin sinun harmistumisesi olisi jotenkin arvokkaampaa kuin minun, joka olen koko elämäni ajan tuntenut että naiset joukolla jyräävät. Milloin minkäkin muoti-ilmiön vimmalla.
Tsiljoonan. (Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Poissa Xantippa

• Kantapeikko
« Vastaus #297 : Tammikuu 02, 2023, 14:08:01 »
Transnaiset ovat suuttuneet siitä, ainakin Englannissa, että jotkut miehet haluavat mieluummin bionaisen. Muistelisin että jotkut suuttuvat siitäkin, ettei joku halua esim. lesbosuhteeseen. Pariaan ei saisi valita enää millään kriteereillä. Koska kehopositiivisuus.

Tai sitten voi nähdä, että pariutumiskriteereillä ei ole mitään tekemistä tai hyvin vähän tekemistä kehopositiivisuuden kanssa. Kyllä ihmiselo on niin laaja käsite, että ei sitä voi supistaa vain parisuhteilun kautta arvioitavaksi.

Muoksis: ja jos joku asia ihan suoraan koskettaa itseä, en koe, että on reilua, että tämän ihmisen mielipiteet ovat ketjun "omimista", sillä totta ihmeessä silloin kokijan kokemus on olennaisempi kuin vierestä spekuloivien.

Poissa Socrates

• Kantapeikko
  • Heh-heh-ukko
« Vastaus #298 : Tammikuu 02, 2023, 14:19:19 »

Kaikkiko lihavat antavat ymmärtää? Myös ne, jotka viestivät, että itsepä kiloni kannan ja ylpeänä sittenkin? Itse kuvittelisin, että juurikin kehopositiiviset ovat antaneet uhriutumiselle palttua ja viestivät, että eipä haittaa muiden mielipiteet, ei tässä uhrin asemassa olla.

Ihminen, joka ei millään tavalla metelöi lihavuudestaan eikä ylipäätään ota sitä esille sen enempää positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä ei takuulla uhriudu. Kehopositiivinen, joka julkisuudessa möykkää siitä, hakee asialle jotain huomiota.

Ja ihminen, joka ylpeänä esittelee kroppaansa, saa myös negatiivista kommentointia oli bodari tai läski.
Lupsakka kansanmies.

Poissa Melodious Oaf

• Kantapeikko
« Vastaus #299 : Tammikuu 02, 2023, 14:25:18 »
En ymmärrä kehopositiivisuutta kovin syvällisesti tai varsinaisesti tiedä siitä mitään.

Luulen kuitenkin, että senkin kattokäsitteen alle mahtuu kaikenlaista toimijaa. Ei välttämättä ole järkevää yrittää jäsentää koko juttua niin, että joko kaikki mitä kuka hyvänsä tällaisen käsitteen alle jossain luokiteltu tekee on "hyvä juttu" tai että se on "huono juttu" tai jotain ei kannatettavaa.

Itsestä huolehtimista saattaa edesauttaa, jos löytyy jonkinlaista hyväksyvää, arvostavaa ja välittävää asennoitumista omaa itseä kohtaan ja myös omaa kehoa. Jos suhtautuminen on tosi tuomitsevaa tai negatiivista, se voi pitää yllä huonoja toimintamalleja tai estää toimimasta rakentavasti, sellaisella tavalla joka olisi hyväksi.

Mutta noi on kai sellaisia aika pitkän aikavälin prosesseja.

Sanotaan vaikka että nuorehko nainen on 165 senttiä pitkä ja painaa yli 80 kiloa. Sekin voi näyttää aika monenlaiselta. Väittäisin että jollekin se voi olla isompi terveyshaitta ja joku voi olla selkeästi ylipainoinen mutta monessa mielessä fyysisesti melko hyvinvoiva.

Pitkällä aikavälillä katsellen on kai mahdollista nähdä toi niinkin, että tälle naiselle ensin muodostuu hitaasti jonkinlainen hyväksyvämpi ja lempeämpi suhde omaan kehoon sellaisena kuin se on. Vähitellen voi innostua liikunnasta tai löytää siihen omanlaisia tapoja ja kehittää niihin rutiineja. Vaikka niin että ei koskaan liiku kovin isolla sykkeellä mutta sienestää ja kävelee jatkuvasti pitkiä matkoja.

Periaatteessa vuosien päästä voi tulla joku sellainen elämäntilanne että paino putoaa ja kunto kohenee. Tai sitten ei.

Jos tohon yhtälöön sovittelee kehopositiivisuutta,  ei sen kai välttämättä tarvitse olla sellainen kanta, että toi tietty kehon rakenne olis "ihanteellinen" tai "parempi kuin muut", vaan ehkä siihen liittyy jonkinlaista omana itsenä olemisen iloa, ja sitten toisaalta sitäkin, että kenties jonkun toisen mittapuulla vaatimaton liikunta on todella arvokasta ja siitä kannattaa murehtimatta iloita.

Jos suhtautuis tohon tilanteeseen tilanteeseen ja itseensä hyvin brutaalisti tai ajattelis silleen että tavoite on jossain...  ihan muualla kuin missä oikeasti ollaan tässä ja nyt, sehän saattais aiheutta pahoinvointia tai välinpitämättömyyttä, lyhytjänteistä poukkoilua tai jatkuvaa tyytymättömyyttä. Sellaista että jatkuvasti käyttää aikaa sen miettimiseen, mitä ei voi tehdä mutta haluaisi — tai elää jossain muualla kuin tässä ja nyt.

Kun puhutaan kehopositiivisuudesta, siihen kai liittyy aika monenlaista painotusta ja erilaisia sävyjä. Oli 1960-luvun "fat acceptance" -liike, jossa oli kyse ihmisoikeuksistakin. Sitten oli 1990-luvun vähän erilainen liike, jossa painottui liikuntamahdollisuuksien järjestäminen hyvin erilaisilla ruumiinrakenteilla operoiville ja hyvin erilaisista lähtötilanteista tuleville. Tuoreempi juonne on 2010-luvun liike, jossa tulee mukaan reaktio somen tiettyihin piirteisiin sekä poliittisempi kapina kauneuskäsityksiä ja ihmisten arvottamista vastaan.

Ehkä noita on voi olla vaikea purkaa erilleen. Ymmärrän kehopositiivisuuden niinkin, että se ei oikeastaan liity kovin suoraan ruumiilliseen terveyteen, vaan että siinä olis jopa ideana ajatella tollasia kehoon ja ulkonäköön liittyviä juttuja "vähemmän".

Se taas sopii ja on hyödyllistä joillekin.

Toisaalta on kai luonnollista, että joku tällainen liike avaa hyödyllisiä näkökulmia jossakin ihmisen elämänvaiheessa. Ei kai sen ole tarkoituskaan olla uskontoon rinnastuva juttu, joka tarjoaa jonkin "oikean näkemyksen" ja pysyviä vastauksia kaikesta ja kaikkeen. Silloinhan se olis joku päämäärä, joka on joko "hyvä juttu" ja "oikeassa" tai sitten "väärässä" ja "huono" — kun ei se kai useimmille ole mikään elämän ja kaiken ajattelun päätepysäkki.