Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ideoita

Aloittaja Juha, tammikuu 28, 2019, 11:27:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha


(Jos tällainen aihe on jo, niin tämän voi yhdistää sinne)

Tuli mieleen työ, ja työpäivien seuranta, helppona.

Itse olisin valmis siihen, että kantaisin mukanani seurantalaitetta. Sellaiseen ei erikseen tarvitse merkata työpaikalle saapumisia, eikä poistumisia. Samalla tarvittavat ihmiset näkevät reaaliajassa, missä kukin on, jos paikkatietoa tarvitsee.

Jokin yhteinen järjestelmä, vaikka valtion infrana, jossa kansalaiset ovat samassa asemassa, turvallisuuden suhteen. Vaatii siis työnantajaltakin jotain, eikä olla vain hyvän tahdon varassa mutenkaan.

Seurantalaite voisi olla mukana, jos / kun tarve. Älykännyköiden maailmassa ihmisiä seurataan muutenkin, eikä kukaan tiedä, kenelle tiedot päätyvät, kun seuranta lähtee kaupalliselta pohjalta.

Asia voi olla turvallisuustekijä. En osaa sanoa. Ainakin toimivalta tuntuu idea, kun voi keskittyä siihen, mitä tarvitsee tehdä.

Tällaisissa ihmistä ei tarvitsisi turhaan kuormittaa, enkä sano tätä sen takia, että kuormitus itsessään olisi välttämättä huono. Jokin mieli sille täytyy olla, ja se lienee terveyden edellytys.

Juha


Viroon taidettiin räväyttää jokin riuska ATK-pohjaisuuskäytäntö kansalaisia varten. Eikö tällaiset ole entistä tärkeämmäksi käyvää infraa?

Erilaiset etukortit voitaisiin surutta vähentää yhteen. Mitä kaikkea ATK voi mahdollistaa, ihan rutiinijuttuna, kansalaistasolla?

Kai tuollainen voisi olla niin tehokasta, että maksaa vaivan, kun päällekkäisyyttä poistuu, on luotettava, tai tätä puolta voidaan hoitaa.

Perusasioissa turvallisuus ei ehkä ole ongelma. Suurin osa tarpeista voi liittyä tällaiseen ryhmään.

Suuruudessa voi olla puolensa, ja ehkä tosiaan perusyksinkertaisessa. Tällaiset voivat olla iso kehitysharppaus, vaikka ne tuntuvat pieniltä.

Hippi


Meidän firmassa on työnajanseuranta sähköisessä muodossa, eli jokainen kirjaa itsensä järjestelmään aloittaessaan työt. Järjestelmään kirjataan myös onko etänä vai paikalla olijana. Läppärillä se kirjaus tapahtuu riippumatta siitä, missä on.

Tiedän erään ison firman, jossa tuollainen seuranta on ja ilmeisesti yksityisyyden suojan vuoksi henkilöä ei näy työpistekartasta silloin, kun tämä on mennyt vessaan.

En missään tapauksessa haluaisi seurantalaitetetta kantaa mukanani.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Joissain päivystysluoneisissa hommissa seuranta voi olla paikallaan, jotta voidaan hälyyttää lähin vapaa paikalle. Tosin niissäkin seuranta lienee ajoneuvon sijanti eikä henkilöiden. Työajan seuranta hoituu monessa paikassa juuri tuollaisella kirjaantumisella, mitä Hippi kuvaili. Ja aika moni työpaikka luottaa siihen, että työntekijät hoitavat hommansa ilman sen kummempaa kyttäämistä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 28, 2019, 12:00:22

En missään tapauksessa haluaisi seurantalaitetetta kantaa mukanani.

Tulevaisuus on siinä mielessä lohduton. Älykännykkä vain jorpakkoon aluksi.

Toisaalta seurantaa taitaa tulla melkein mihin vain. Aktiivisuusranneke-älyvaatemarkkinoilla, autoissa ja melkein mikä laita hyvänsä voi sisältää  seurannan mahdollistavan pienen lähettimen.

Esineitten internetin verkkokin on jo olemassa ja seurantapalveluksia saatavilla.

Xantippa

Meillä voi käyttää sähköistä leimausta tai sitten leimauslaitetta, minä käytän molempia, riippuen siitä, missä satun olemaan. Leimaukset ovat luokkaa sisään, lomalla, etäpäivällä, eikä niitä tunnileen tarkkailla.

Helppoahan se kyllä olisi, kun firma toimittaa niin kännykät kuin tietokoneet.

T: Xante

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Karikko - tammikuu 28, 2019, 12:49:28
Tulevaisuus on siinä mielessä lohduton. Älykännykkä vain jorpakkoon aluksi.

Toisaalta seurantaa taitaa tulla melkein mihin vain. Aktiivisuusranneke-älyvaatemarkkinoilla, autoissa ja melkein mikä laita hyvänsä voi sisältää  seurannan mahdollistavan pienen lähettimen.

Esineitten internetin verkkokin on jo olemassa ja seurantapalveluksia saatavilla.

Eipä ole älykännykkää jorpakkoon heitettäväksi. Harvoin muistan edes sitä tavallista puhelinta ottaa mukaani ulos lähtiessä. Eikä ole aktiiviranneketta eikä autoa ...

Tämä keskustelupalstalla roikkuminen ja hömppäpelien pelaaminen siinä ohessa nyt on se pahin syntini ja jos sitä joku haluaa seurata niin voimia vaan hänelle :D

Olen kyllä harmitellut, että se älykännykkä varmaan jossain vaiheessa pakko ostaa, kun alkaa niin monet jutut olla jo kännykän takana.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Unforgiven

#7
Omalla työpakallani näistä kellokorteista ja muista leimauksista luovuttiin muutama vuosi sitten. Työaika on ns. joustava ja sitä seurataan työajankirjaussovelluksella. Voin kertoa, että nykyisestä systeemistä on pidetty ja todettu toimivaksi.
I'm just a soul whose intentions are good

Xantippa

Meillä tosiaan saa valita, mitä käyttää, enkä muuten oikeastaan tiedä, miksi edelleen siellä varsinaisella työpaikalla käytän leimauslaitetta. Joku nostalginen tapa, varmaan - jotenkin siellä tuntee olevansa oikeissa töissä ja siihen kuuluu rituaalit. Tosin olen siellä niin harvoin, että ihan turhaa hommaa, mutta niinhän moni muukin juttu on.

T: Xante

Kopek

Kännykkä seuraa jo nyt, mutta se ei ole vielä kovin tarkka. Se voi esimerkiksi näyttää, että on käynyt jossakin liikkeessä, vaikka olisi ainostaan kävellyt liikkeen ohi. Ehkä tarkkuus paranee tulevaisuudessa. Ajatkin näkyvät, mutta ne on rajattu pois tästä kuvasta. Päivämäärä on 9. tammikuuta.

https://ibb.co/89Nx6yM

Jos työpaikalla olisi sisäinen kulunseuranta, joka yhdistyisi johonkin karkeampaan järjestelmään, henkilön liikkeet (edellyttäen, että kännykkä on mukana) näkisi jo aika hyvin. Ja jos rikostutkinnasta olisi kyse, niin valvontakameroiden kuvat täydentäisivät paikkatiedon.

Hippi

Meillä nousi kamala metakka siitä, kun ne sähköavaimella toimivat "kellokorttikoneet" otettiin pois käytöstä ja siirryttiin tuohon tietokoneen kautta tehdävään työaikakirjaukseen. Siitä oven pielestä, jossa vanha laite oli, oli tietysti matkaa ensin omalle työpisteelle ja sitten piti vielä saada kone käynnistymään. Pahimmassa tapauksessa kone alkoi elää omaa elämäänsä ja tehdä yöllä jaettuja päivityksiä. Jotta pääsi kirjautumaan, meni usein 5 - 30 minuuttia. Älämölön seurauksena saatiin lupa korjata joku sopiva määrä aikaa koneelle noiden odotusaikojen vuoksi.

Uusi älämölö syntyi silloin, kun suurin osa menetti oman työpisteen ja koneet piti haketa lokerosta ja piuhoittaa paikalleen ennen käynnistystä.

Samat ihmiset, jotka suurinta älämölöä pitivät, lukivat työaikana iltapäivälehdet huolella ja pitivät kahvitunnin ilman omantunnonpistosta menetetystä työajasta :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

#11
Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 28, 2019, 15:03:26

Samat ihmiset, jotka suurinta älämölöä pitivät, lukivat työaikana iltapäivälehdet huolella ja pitivät kahvitunnin ilman omantunnonpistosta menetetystä työajasta :)

Kauan sitten eräässä kunnassa hommissa ollessani - sorry, nyt tulee paljastus moraalittomuudesta - tein joskus niin, että luikin ruokatunnille salaa sivuovesta leimaamatta itseäni pois työpaikalta. Kun palasin ruokatunnilta, tulin etuovesta ja leimasin kortin kaikkien nähden. Kukaan ei vain hoksannut, että vasta tällöin leimasin itseni ruokatunnilla olijaksi. Puolen tunnin kuluttua kävin salaa sivuoven automaatilla leimaamassa itseni palanneeksi ruokatunnilta. Tässä oli se riski, että saatoin unohtaa tämän jälkimmäisen leimauksen.

Syy tuolle menettelylle oli se, että pidin salaa ylipitkän ruokatunnin. Ketään ei kiinnostanut, koska kyseisellä työpaikalla minulla ei ollut oikeastaan edes mitään tekemistä. Istuin vain huoneessani ja yritin saada ajan kulumaan jollakin tavalla. Selailin hupilukemistona kuntakertomuksia ja arkistomappeja joistakin ikivanhoista nuorisorikoksista ja kaikenlaisista asioista. En ole luonteeltani muiden ihmisten asioista kiinnostunut nuuskija, mutta historia kiinnostaa. Arkistoista kävi ilmi asioita, jotka olivat jollakin tavalla sivunneet minunkin elämääni lapsena. Kaverini olivat rötöstelleet ja jääneet kiinni. Näistä asioista olin kuullut aikoinaan korkeintaan huhuja. Nyt näin poliisikuulustelupöytäkirjat. Salassa pidettävää tietenkin, joo. Mutta millä ihmeen oikeudella joillakin ihmisillä (kuten tuolloin sattuman oikusta minulla) on oikeus lueskella salassa pidettäviä asioita. Poliisin rikosrekisteri nollataan jossakin vaiheessa, mutta nuoruuden rötöksistä säilyvät merkinnät sosiaalitanttojen kaapeissa. Löysin jostakin lokerosta jopa oman lapsuudenaikaisen neuvolakorttini, jonka otin muistoksi ja hukkasin tietysti myöhemmin. Olin luihu työntekijä täysin turhassa virassa, joka laman tultua lakkautettiin tarpeettomana, mutta silloin olin jo muualla.

P.S. En pitänyt usein tuollaisia ylipitkiä ruokatunteja. Muutaman kerran korkeintaan.

Xantippa

Olen kavereilta kuullut, että työpaikoilla tosiaan on välillä riitaa esim siitä, kuuluuko työvaihteiden vaihtoaika työaikaan, vai pitääkö se tehdä omalla ajalla.

Meidän "sähköinen systeemi" on sikäli aika hassu, että merkinnät tehdään siihen itse (tai tulevat kellokorttimasiinan kautta), eli sinnehän voisi periaatteessa kirjailla ihan mitä lystää...likinnä itse käytän sita summittaisena kirjanpitona siitä, kuinka paljon minulla on tunteja sisässä.

Pomo ei ikinä ole sitä edes vilkaissut, ei varmaan edes tiedä, mistä moinen löytyy.

T: Xante

Hippi

Nuo ylipitkät ruokatunnit on ihan ok juttu, jos työtilanne sen salliin. Esimerkiksi itselläni on monesti kesällä niin vähän töitä, että vaarana on nukahtaminen, jos en lounaan jälkeen lähde kävelylle. Samoin joku asioiden hoito, jos poikkeuksellisesti on tarve jossain käydä, niin ei oikeastaan ketään kiinnosta, jos ei työt kärsi. Kävely hoituu kuvaamallasi tavalla karkureissuna, paitsi että teen sen leimailun omassa huoneessa omalla tietokoneella joko ennen tai jälkeen lähdön.

Meillä on sama juttu kuin Xante tuossa sanoi, että ei edes esimiehiä kiinnosta. Joku henkilöstöosasto noita saattaa katsoa ja heitä varten ne kirjaukset tehdään, jotta heillä riittää puuhaa :)


Keijolle: Omassa ruokakaupassani on itsepalvelukassat käytettävissä, joissa saa ostoksensa hoitaa ihan itse maksua myöten. Näppärä järjestely on. Ei toimi ranteen sirulla vaan pankkikortilla. Miksi se siru nahkoihin pitäisi istuttaa  ???
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Unforgiven

Meillä tuo työajanseurantajärjestelmä on sellainen, että sovellusta täytellään silloin kun itselle parhaiten sopii. Itse täytän pari kertaa viikossa. Jokaiselle työtehtävälle on oma koodinsa.
I'm just a soul whose intentions are good