Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Joulu 2023

Aloittaja Amore, joulukuu 22, 2022, 21:30:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

#30
Jotenkin ei maistu enää samalle jouluruuat kuin ennen. Viime joulu oli ensimmäinen kerta, kun tuntui, että joku oli muuttunut. Jämiä olin saattanut syödä monta päivää hyvällä halulla, mutta nyt tökki jo se aatonkin ateria. Tänä vuonna kinkku oli kyllä ihan liian suolainen. Mutta se ei kyllä kaikkea selitä. Voisiko olla niin, että jouluateriakiintiöni on tullut täyteen?

Onneksi nyt ostin jo pienimmän mahdollisen potkallisen kinkun ja siitä rouhin vävylle vietäväksi ison kipollisen. Hän ei uskaltanut tulla, kun ei ollut varma, onko kipeäksi tulossa vai aiheuttaako joulukuusi hengenahdistusta. Olisi ehkä kannattanut tehdä toisinpäin, eli rouhia itselleen kinkkua vähän kippoon ja lähettää loput vävylle.

Mutta joka tapauksessa joulu oli ja meni. Paluu arkeen alkoi :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 24, 2023, 18:20:56
Mutta joka tapauksessa joulu oli ja meni. Paluu arkeen alkoi :)

Kuulostaa niin kuin joulu olisi ollut suoritus ja kärsimys, jonka jälkeen alkaa vapaus.

Kaikenlaisia jouluja on tullut vietettyä. Kaksi vuotta sitten olin Berliinissä, jossa yritin tyttäreni kanssa kehittää jotain suomalaisen joulun korviketta. Lanttulaatikkoa ja muitakaan suomalaisia jouluruokia on turha etsiä sikäläisistä kaupoista. Jotain korviketta saimme aikaan, joten joulu onnistui.

Tällä kerran vietän ehkä kaikkein vaatimattomimman jouluaaton tähän mennessä. Lähipiirissä on ollut flunssaa, ja itsellänikin on vielä vähän vetämätön olo flunssan ja kuumeen jäljiltä. Tein vanhentuneen (2021) koronatestin, joka näytti negatiivista. Hajuaistin lähes täydellinen katoaminen mainittiin aikoinaan koronaoireena, ja tällä hetkellä tilanne on suunnilleen tuo. Makuaistikin on heikentynyt.

Vetämättömästä olosta ja lähihenkilön vielä vetämättömämmästä olosta - hänellä on flunssan aktiivivaihe meneillään - johtuen jouluaaton muistaminen meinasi jäädä kokonaan väliin. Ei ollut muuta ruokaa kuin papupurkki. Päätin kuitenkin, että täytyyhän nyt jotain muutakin keksiä, ja niinpä ajelimme puoli seitsemän maissa Olarin Prismaan, joka on auki ympäri vuorokaudet läpi vuoden. Siellähän oli meno kuin minä tahansa vilkkaana arkipäivänä. Huomattava osa asiakkaista oli intialaisia ja vaaleampia aasialaisia, koska näitä ihmisiä asuu tuolla seudulla paljon, eivätkä he taida viettää ainakaan suomalaistyyppistä joulua. Prisma lienee ollut harvoja auki olevia kauppoja, joten sinne tuli ihmisiä.

Ostelimme jotain, joten aivan tyhjä jouluaaton pöytä ei sentään ollut, vaikka vähän myöhäiseksi meni. Pöydän ääressä ei ollut kuin kaksi ihmistä, mutta sama tilannehan oli jo kaksi vuotta sitten. Huomenna on tarkoitus olla isommalla porukalla toisessa osoitteessa. Kinkkua ei ostettu, koska en harrasta sitä.

Aterialla "tarjottiin" eli itse kukin sai ottaa perunaa, graavilohta, rosollia, lanttulaatikkoa sekä paistettua seitä mausteena pippuria ja "himalajalaista" vuorisuolaa. Erilaista leipää tietenkin oli ja juomia, joista yksi oli ukrainalainen alkoholiton olut. Varsinaista jälkiruokaa ei ollut, mutta sen korvasi kahvi ja torttu ja suklaa. Aika perusjutut siis. Sei korvasi perinteisen lipeäkalan.

Kävin päivällä Kampin Clas Ohlssonilla, jossa ei ollut kuin pari asiakasta minun lisäkseni, vaikka kauppa oli vielä lähes puolitoista tuntia auki. Koko Kamppi oli hyvin hiljainen.

Vietin kaikki elämäni joulut samalla paikkakunnalla 2000-luvun vaihteeseen asti, minkä jälkeen jouluja on tullut vietettyä asuinpaikkakunnallani sekä Helsingin seudulla, nykyisin lähinnä siellä. Ja yhden joulun siis olen ollut Berliinissä - johon olin vähällä lähteä nytkin.

Armeija-aikanani oli sellainen käytäntö että sai valita, onko joulun vain uudenvuoden kotonaan lomalla. Jompikumpi piti viettää kasarmilla. No, minähän onnistuin olemaan ne kummankin kotonani. Uudenvuoden olin luullut olevani armeijassa. Yllättävä loma oli lievä pettymys, koska Helsingin ilotulitusraketit jäivät näkemättä. Palveluspaikkani oli Santahamina. Olisi kai sieltä iltalomalle päässyt raketteja katsomaan - tai tätä en tullut ajatelleesi.

Hayabusa

Vaikka itse sanonkin, ja myös tein, niin tänä vuonna oli onnistunut rosolli. Riittävän isoja lohkoja ja ylimääräiset ainesosat jäi pois. Yksinkertainen on paitsi kaunista, niin myös hyvää. Parit siivut kinkkua ja hunajasinappia täydensi ruokaympyrän. Jälkiruuaksi hieman suklaata.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 24, 2023, 22:11:03
Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 24, 2023, 18:20:56
Mutta joka tapauksessa joulu oli ja meni. Paluu arkeen alkoi :)
Kuulostaa niin kuin joulu olisi ollut suoritus ja kärsimys, jonka jälkeen alkaa vapaus.
Kyllähän se suoritus on aina ollut, mutta en nyt ihan kärsimyksenä sitä pidä. Jos pitäisin, niin en tekisi sitäkään vähää, minkä nyt yleensä teen, eli jouluaterian. Tällä kertaa tiputin normaalista setistä tortut pois, kun ei oikein huvittanut.

En ole koskaan oikein ollut jouluihminen. Luultavasti en edes lapsena. Minulla ei ole oikein mitään muistoja lapsuuden jouluista, vaikka monista muista asioista on. Oikeastaan ainoa kokonainen joulumuisto on vanhempieni työpaikan joulujuhlasta, jossa henkilökunnan lapsista koottiin tonttuesitys ja minutkin pakotettiin mukaan, vaikka en halunnut. Parin harjoituksen jälkeen jouduttiin esiintymään ja tietenkin mokasin ja yleisöllä oli hauskaa.

Äitini kuoleman jälkeen veljeni jotenkin oletti, että minä otan äidin paikan ja valmistan jouluaterian hänen perheelleen samalla, kun sen omalleni teen. Kälyni ei ole ollut kovinkaan hyvä kokki ja minä olin ollut äidin kovassa kokkikoulussa, joten siihen kai tämä sitten perustui, että "sinä kuitenkin osaat". Niinpä sitten työssä käyvä yh-äiti sai suorittaakseen joulun, kun ei kehdannut pistää hanttiinkaan. Vasta toisen avioliiton aikana pistin tuon perinteen poikki ja sanoin, etten jaksa. Siinä oli jo sitten pari taaperoikäistä miehen lisäksi ja ennen kaikkea jouduin aina jännittämään, missä kunnossa mies olisi, jos vieraita tulisi.

Tietty lapsille lahjat tuli hommattua sen jouluaterian lisäksi, mutta joulu on aina ollut jollain tapaa uuvuttava kokemus. Iso helpotus oli, kun tytöt jossain murkkuiän tuntumassa ehdottivat, että lahjat voisi jättää kokonaan hankkimatta. Tämä tapahtui, kun kysyin toiveita, niin vastaus oli, etteivät he oikein keksi mitään.

Niinpä joulu on jäänyt kinkkujuhlaksi. Minulle se on tosiaan vain tiettyyn päivään kalenterissa sijoitettu päivä, johon valmistetaan määrätyt ruuat. Niitäkään kaikkia ei onneksi tarvitse edes itse valmistaa, vaan osan saa ihan kelvollisena kaupastakin. Koska en ole millään tavalla uskonnollinen, niin nämä Jeesuksen syntymätarinat ei kosketa lainkaan, joten joulu näyttäytyy minulle vain kaupallisena hössöttämisenä, josta haluaisin pysytellä erossa.

Luultavasti minussa on ollut lapsesta asti kummallinen piirre, etten pidä yllätyksistä. Lahjojen avaaminen on ollut niin pitkään kuin muista varsin piinallista etenkin, jos lahjan antaja nököttää vieressä ja vahtii, jotta miten reagoin lahjaan. Vaikka saisin ihan kivan lahjan, en osaa hyppiä riemusta ja innosta, joten aina sitten olen onnistunut pahoittamaan toisen mielen ja saan tämän kysymään, enkö pidä lahjasta. Olenkin kieltänyt ostamasta minulle ikinä mitään lahjoja. Tosin olen myös tyttärilleni selittänyt tuon piirteen, eli kyllä he tietävät, että pidän saamastani suklaakonvehtirasiasta, vaikka sen vähäeleisesti otankin vastaan.

Jos tulisi kalenteriuudistus, jossa poistettaisiin kalenterista kaikki pakkojuhlapäivät, niin se ei minua surettaisi ollenkaan, vaan olisin lähinnä helpottunut. Useimmat noista ohitankin kokonaan, mutta joulu nyt roikkuu vielä mukana sitkeästi. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - joulukuu 25, 2023, 09:52:30
Vaikka itse sanonkin, ja myös tein, niin tänä vuonna oli onnistunut rosolli. Riittävän isoja lohkoja ja ylimääräiset ainesosat jäi pois. Yksinkertainen on paitsi kaunista, niin myös hyvää. Parit siivut kinkkua ja hunajasinappia täydensi ruokaympyrän. Jälkiruuaksi hieman suklaata.

Mitä ovat "ylimääräiset ainesosat"?

Rosolli on yksi niistä, jotka teen itse, kun kaupasta ostettu on valmiiksi ummehtunutta. Rosolliini kuuluu kuutioituna: punajuuri, porkkana, maustekurkku ja omena. Muuta ei sekoiteta joukkoon, mutta sipulisilppua on sitten tarjolla erikseen niille, jotka sitä haluavat. Mitään vaaleanpunaista mähmää ei ole sen kanssa tarjolla, vaan rosolli nautitaan naturellina. Porkkanaa en kypsennä löysäksi, vaan sen pitää olla napakkaa, muuten rosolli on pilalla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Nyt ollaan vaarallisilla vesillä kuin Bogart & Hepburn höyryveneessä. Rosolli on kuin pizza. Siihen laitetaan mitä kaapista löytyy. Vaikka jotkut vaativat ehdottomasti tiettyjen ainesosien läsnäoloa, jotta rosollia saisi kutsua rosolliksi. Itse tosiaan en sotke liian monia raaka-aineita. Tapanina voi sitten vaikka laittaa hieman erilaisen kombon.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Piti minun tämäkin nähdä, että Hayabusalla meni pupu pöksyyn eikä uskalla paljastaa rosollireseptiään :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

#37
Joulu täällä sekä epäonnistui että onnistui.
- hyasinttia ei tullut ostettua ajoissa tai niitä ei ollut koska vältellyt liikaa Tokmannia,
   ostin mitättömän (sinisen=liki hajuttoman?) joka on vasta nyt koittaa hiukan nupulle/aukeamaan.
+kuusen tuoksu korvasi tuon moninverroin, jostain syystä erityisen voimakas, ehkä myös siksi että käppäillessä
   joulukuun aikana olen salaa napsinut naapurin kuusesta pari neulasta ja murtanut tuoksua nenään eli valmentanut nenääni  herkäksi.

- Tokmannin tryffelisuklaat ('belgialaiset') on mennet penkin alle, valikoima ja maku ei sama kuin viime vuonna
+Saatiin lahjaksi Fazerin Sininen joka jostain syystä maistuu hyvin herkulliselle, vaikka normaalisti toffeemaiset
   ällöt Fazer-sukkaat enempi inhottaneet. Tulee miltei himo. (Lähisukulainen valisti lahjaefektistä: suklaat ja jäätelöt
   yllärilahjana maistuu paremmalta kuin itse ostettuna).

+Hämmästyttävästi kuulin ekan joululaulun vasta eilen aattona tv:stä. Se kuulosti hyvälle! Joulutunnelma!
   En kuuntele radiota, ja tv on minulle äänettömänä normaalisti ja tavarataloissa joko kuurona tai ei soitettu joulua (tai
  toisesta korvasta ulos=unohdukseen).

Jk. Vielä 1 ylläri tai oikeastaan 2.
  +Kirppikseltä piti amerikkalaisen propagandan nälkäisenä eli Valittujen Palojen puutteessa etsiä niitä muttei ollut. Sen sijaan ostin:
     + 2 eurolla Aku Ankka Juhlasarjat 3 (1995), täyttä Barksia monia tuntemattomia, ahmin ekana yönä klo 5:een
     + 2,5 eurolla Valittujen Palojen Suomen ja Pohjolan Luonto-opas (2000-08, 10.p).
   Tuli ikäänkuin ekologinen joululahja itselle, kierrätystä halvalla (antikvariaateista olis ollut 7-21 e/kpl + postikulut).
   (Tuossa Aku Ankan kirjassa on sensuroitujakin jaksoja kuten "Liekkimies" jossa Aku pyromaanina sytyttelee
    kaupunkikohteita, taloja, satamia, tuleen ym kiellettyä herkkua.)

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

a4

Jouluaattona ja joulupäivänä nautin hodareita ja joulurauhaa. Tapaninpäivänä lisää.

Toope

Lainaus käyttäjältä: a4 - joulukuu 25, 2023, 20:25:31
Jouluaattona ja joulupäivänä nautin hodareita ja joulurauhaa. Tapaninpäivänä lisää.
Hodareita?
Jouluperkl... on kerran vuodessa, silloin syödään perinteistä!

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 25, 2023, 13:07:06
^
Piti minun tämäkin nähdä, että Hayabusalla meni pupu pöksyyn eikä uskalla paljastaa rosollireseptiään :D

Rosolliin ei laiteta pupua. Ei myöskään silliä, vaikka jotkut vannovat sen nimeen. Kurkku, punajuuri ja öljy muodostavat rosollin ytimen. Muita ainesosia sen mukaan mitä löytyy ja maistuu. Esimerkiksi bataatti "korvaa" sekä perunan että porkkanan.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Tuo neljän aineen kombo, jonka mainitsin, on mielestäni se "ainoa oikea", jonka itse teen. Siinä ei ole versioinnille varaa. Ainoa myönnytys on, että ennen kuin viimeisenä lisään pilkotun omenan, otan kipollisen erikseen vävyä varten. Tämä on pahasti allerginen omenalle, joten hänen rosollissaan on vain kolmea ainesta.

Eipä käynyt mielessä, että voisi huikan öljyä lurauttaa joukkoon. Voisinkin kokeilla tuota pieneen osaan tähteellä olevaan, jotta miltä se maistuisi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#42
Yksi joulupäivän aamun perinteistäni on joululimppu, jolla kinkkua ja punajuurisalaattia. Koska en enää pystyy närästyksen takia punajuurisalaattia (kuin kerran vuodessa tms.), ilahduin keksittyäni korvikkeen:
   joululimppusiivu, kinkkua, sinappia, siivutettua keitettyä punajuurta (Lidl valmiiksi keitetty huuhdeltuna), ja nokareita smetanaa.
Kinkku oli Lidlistä, valmista, siivutettua, ihan hyvää, toinen paketillinen menossa.

Keitin aattona riisipuuroa (ensin veteen, sitten kevytmaitoon), joka oli herkullista. Laitoin kaksi kanelitankoa.
Joulupäivänä niin ikään riisipuuroa, mutta vähemmän herkullista, enkä tiedä miksi. Laitoin yhden kanelitangon, ja lisäsin nokareen voita. Riisiä on vielä jäljellä, ja voisi kokeilla kahdella kanelitangolla ja voinokareella, ja jos vielä jaksaa, pelkällä kahdella kanelitangolla. Voi kyllä tulla kyllästyminen ennen sitä.

Olisin ostanut pienen paketin luomuvoita Lidlistä, mutta eivät enää pidä sitä valikoimissa. Nyt pitää miettiä, mihin kaikkeen tuon ison mötikän laittaisikaan. Rakuunaporkkanoihin ainakin, jahka saan ostettua rakuunaa kaupasta. Äärimmäisen hyvänmakuista evästä ne. Ehkä teen ranskalaisittain marinoituja punajuuria kaveriksi. Nämä kaksi voisivat toimia fenkolin ja kalkkunasiivujen kanssa (pakkausta en edes ole avannut vielä).

Eilen kuuntelin jouluradiota koko päivän. Hyvä, että siitä on ollut juttua täällä.

Graavasin palan lohta, mutta en ole vielä aloittanutkaan sitä. Ehkä pitäisi nakata pakkaseen. On ainakin helpompi siivuttaa puolikohmeessa.

Lihapadan/karjalanpaistin korvikkeeni tein keittämällä melko terveellistä pataa broilerista, herkkusienistä, varsiselleristä, punasipulista(!), munakoisosta, rosmariinista, ja soijakastikkeesta ja vedestä, ja ai niin, sitruunan mehusta(!) ja kuoresta ja tuorepersiljasta(!). Hieman aneemisen värinen, mutta maku on kohdillaan. Huutomerkillä varustetut voivat närästää, mutta tällä kertaa eivät närästäneet. Tämä pata sopi oikein hyvin valmiin porkkana- ja lanttulaatikon kanssa. Ranskassa tuo sitruuna (mehu, kuori) yhdistettynä persiljaan on klassinen broilerin mauste.

Aatonaattona tein havainnon, että lanttulaatikko sopii erinomaisesti lohen kanssa. Tein lohen keittämällä vähässä vedessä, mausteena vain rosmariinia ja vähän mustapippuria.

Jälkkärin virkaa aattona ja joulupäivänä toimitti Lidlin pieni pähkinäsuklaalevy.

En ole paljon jaksanut kokkailla tai väsätä salaatteja. Valmissalaateista olen napsinut salaatti-salaatin, ja valmisrasiasta sitruunamelissaan. Vähän pilkkonut jotain tuorekasvista suoraan lautaselle, esim. kesäkurpitsaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Voi kiesus, nyt vasta löysin hengenheimolaisia oikein roppakaupalla Vauvalta :D

Lisäksi aina on hauska kummastella millaisia ovat Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Joulukuusella graavattu lohi, ja Joulukuusipestoa! Tämä ei kai ole vitsi, vaan totisinta totta:
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/94452701-dd17-4ef4-beab-febffbe1d024
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️