Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Miksi erilaiset valinnat (tai maku) ärsyttävät?

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 03, 2023, 14:54:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Socrates

Kyllähän randomien valinnat vaikuttavat siihen mihin suuntaan yhteiskunta muuttuu, kun randomi saa medianäkyvyyttä ja heitä on riittävän monta.

Randomi ei ehkä kovin äkkiä pysty kieltämään kahvinkeittimiä, mutta esimerkiksi huonelämpötilan laskeminen on randomien joukkovoimalla hyvinkin mahdollinen trendi. Sen takia randomeille pitää pistää hanttiin aina kun ne yrittävät jotenkin opettaa muita elämään oikein.

Joskus pohdin miksi Matti ja Mervi olivat Suomen kuninkaalliset, joista tykättiin. Ainakin omalta osaltani se johtui siitä, että he eivät monien julkkisten tapaan tyrkyttäneet mitään elämänohjeita, vaan Matti löi aatteet läskiksi legendaarisilla aforismeillaan.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Hippi

^
Tykättiinköhän oikeasti Matti & Mervi kombosta vai puolipakottiko lehdistö "tykkäämään" sillä jatkuvalla kirjoittelulla. Nuohan tienasivat ryyppyrahat sillä, että järjestivät kirjoitettavaa. Pikemminkin oli aika epämukavaa lukea lööpeistä jatkuvasti "nyt meillä menee hyvin" ja kohta "ei nyt mennytkään hyvin". Lähinnä säälittävä oli Matin alamäki.

En usko, että näillä nykyisillä medianäkyjillä on mitään vaikutusta mihinkään. Niitä on niin paljon ja tuntuu, että kierto vain nopeutuu. Tänään puhutaan yhdestä ja huomenna jo toisesta. Ei noista mitään jää mieleen ja hyvä niin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Randomit eivät saa huoneen lämpötiloja laskemaan, vaikka avautuisivat kuinka monta kertaa siitä, että ovat laskeneet huoneidensa lämpötiloja. Kyllä siihen tarvitaan poliittista vaikuttamista monella tavalla ja useissa eri kanavissa sekä käytännön tapahtumia, kuten sähkön hinnan selkeä nousu.

Jos taas randomeja on tarpeeksi monta, he eivät ole randomeja, vaan vaikuttajajoukko.

Muutoinkin jälleen logiikkasi on outo. Siis kun monet ihailevat Matin ja Mervin juoppoutta ja räyhäämistä (joka toki eroaa esim. kehopositiivisuudesta, jossa tyytyväisyyden ja ihailun raja hämärtyy), se on osoitus siitä, että muiden julkkisten tapaan he eivät tyrkytä elämänohjeita - vaikkakin esiintyivät joka seiskan kannessa.

T; Xante


Socrates

Eiväthän Matti & Mervi patistaneet ketään sikailemaan ja perseilemään. Matti totesi vain, että elämä on ihmisen parasta aikaa ja laiffii.

Mattia pidettiin tyhmänä, mutta hän oli fiksumpi kuin pinnallisia elämänohjeita jakelevat julkkikset, koska hän ymmärsi, ettei elämän suuriin kysymyksiin ole mitään ratkaisua.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 03, 2023, 18:59:52
Eiväthän Matti & Mervi patistaneet ketään sikailemaan ja perseilemään. Matti totesi vain, että elämä on ihmisen parasta aikaa ja laiffii.

Mattia pidettiin tyhmänä, mutta hän oli fiksumpi kuin pinnallisia elämänohjeita jakelevat julkkikset, koska hän ymmärsi, ettei elämän suuriin kysymyksiin ole mitään ratkaisua.

Kuka siis omasta mielestäsi kehottaa? Jos random kertoo elävänsä niukasti ja esittelee, mitä se tarkoittaa, onko se kehottamista tai suorastaan patistamista?

Eiköhän kuitenkin kyse ole siitä, että jotkut asiat nyt vain tuntuvat esim. sinusta ja Normasta ärsyttäviltä, syistä, jotka itse tietänette ja hermostutte niistä vähän kohtuuttomasti, koska jostain syystä oletatte, että ne ovat juuri teihin kohdistuvia, jollain hämärällä tavalla.

T: Xante

Amore

Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 03, 2023, 18:17:41
Kyllähän randomien valinnat vaikuttavat siihen mihin suuntaan yhteiskunta muuttuu, kun randomi saa medianäkyvyyttä ja heitä on riittävän monta.

Tietyt randomit nousevat suosioon juuri sen takia, että he edustavat jotakin merkittävää asiaa/piirrettä kollektiivisessa piilotajunnassa. Suosioon ei siis nouse kuka tahansa random, vaan vain tietyt randomit.
All you need is Love

Norma Bates

Matti ja Mervi olivat varmaan monelle antoisa seurattava pari siksi että he eivät olleet täydellisiä. Suomalaisista osa tykkää antisankareista jotka eivät ole nokkavia snobeja, ja joita ei tarvitse palvoa.

Itse olen neurootikko. Esim. Hippi lienee vastakkaista ääripäätä, eli antineuroottinen.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 03, 2023, 21:04:57
Matti ja Mervi olivat varmaan monelle antoisa seurattava pari siksi että he eivät olleet täydellisiä. Suomalaisista osa tykkää antisankareista jotka eivät ole nokkavia snobeja, ja joita ei tarvitse palvoa.

Itse olen neurootikko. Esim. Hippi lienee vastakkaista ääripäätä, eli antineuroottinen.

Mutta ketä siis tarvitsee palvoa?

Näkisin, että tässä on tietynlainen vääristymä: kun jonkun sanoma/esille tuoma asia resonoi jonkun oman ominaisuuden/ajatuksen kanssa, hyvässä tai pahassa, mutta etenkin jos pahassa, tulee tunne, että nyt pitää jotain, nyt tyrkytetään jotain, tms. vaikka eihän siitä nyt useastikaan ole mitenkään kyse. Tuodaan vain esille, että tämmöistäkin on, kiinnostaako ketään.

T: Xante

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 03, 2023, 20:41:42
Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 03, 2023, 18:59:52
Eiväthän Matti & Mervi patistaneet ketään sikailemaan ja perseilemään. Matti totesi vain, että elämä on ihmisen parasta aikaa ja laiffii.

Mattia pidettiin tyhmänä, mutta hän oli fiksumpi kuin pinnallisia elämänohjeita jakelevat julkkikset, koska hän ymmärsi, ettei elämän suuriin kysymyksiin ole mitään ratkaisua.

Kuka siis omasta mielestäsi kehottaa? Jos random kertoo elävänsä niukasti ja esittelee, mitä se tarkoittaa, onko se kehottamista tai suorastaan patistamista?

Eiköhän kuitenkin kyse ole siitä, että jotkut asiat nyt vain tuntuvat esim. sinusta ja Normasta ärsyttäviltä, syistä, jotka itse tietänette ja hermostutte niistä vähän kohtuuttomasti, koska jostain syystä oletatte, että ne ovat juuri teihin kohdistuvia, jollain hämärällä tavalla.

T: Xante

Eihän ne nyt millään hämärällä tavalla kohdistu. Ei minua ärsytä, jos randomi vaatii yksityisautoilun tai matkailun lopettamista, mutta randomien epäsuorakin hyökkäys 22 asteen huonelämpötilaa vastaan iskee puukon kremppaajien Norma & Socrates selkään.

Randomi haluaa esimerkillään patistaa ihmisiä luopumaan jostain, joka todennäköisesti ei hänelle ole ollut kovin tärkeää ymmärtämättä, että toisille se on. Sehän siinä ärsyttää.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 03, 2023, 21:10:39
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 03, 2023, 20:41:42
Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 03, 2023, 18:59:52
Eiväthän Matti & Mervi patistaneet ketään sikailemaan ja perseilemään. Matti totesi vain, että elämä on ihmisen parasta aikaa ja laiffii.

Mattia pidettiin tyhmänä, mutta hän oli fiksumpi kuin pinnallisia elämänohjeita jakelevat julkkikset, koska hän ymmärsi, ettei elämän suuriin kysymyksiin ole mitään ratkaisua.

Kuka siis omasta mielestäsi kehottaa? Jos random kertoo elävänsä niukasti ja esittelee, mitä se tarkoittaa, onko se kehottamista tai suorastaan patistamista?

Eiköhän kuitenkin kyse ole siitä, että jotkut asiat nyt vain tuntuvat esim. sinusta ja Normasta ärsyttäviltä, syistä, jotka itse tietänette ja hermostutte niistä vähän kohtuuttomasti, koska jostain syystä oletatte, että ne ovat juuri teihin kohdistuvia, jollain hämärällä tavalla.

T: Xante

Eihän ne nyt millään hämärällä tavalla kohdistu. Ei minua ärsytä, jos randomi vaatii yksityisautoilun tai matkailun lopettamista, mutta randomien epäsuorakin hyökkäys 22 asteen huonelämpötilaa vastaan iskee puukon kremppaajien Norma & Socrates selkään.

Randomi haluaa esimerkillään patistaa ihmisiä luopumaan jostain, joka todennäköisesti ei hänelle ole ollut kovin tärkeää ymmärtämättä, että toisille se on. Sehän siinä ärsyttää.

Naulan kantaan. Olenhan tälläkin foorumilla muistaakseni saanut kuulla että 18 astettahan on ihan passeli lämpötila mskuuhuoneessa. On varmasti jollekulle. Mutta ei minulle. Ja nimenomaan kivulloisuuteni vuoksi, ei sen takia että haluan jotenkin porsastella sähkön kanssa.

Yksi mitä ei millään tajuta on se ettei kaikista voi tulla vegaaneja. Eräälläkin taholla taisi joku sanoa semmoista että ihmiset vetoavat olemattomiin sairauksiin silkkaa vastahankoisuuttaan. Yritä siinä sitten selittää että kun allergiat, IBS ja gluteeniherkkyys (vai lieneekö peräti keliakia)... Vegaanituttuni taannoin jopa yritti että ehkä minulla on allergioita juuri sen takia että syön lihaa!

Ja yrittäkääpä keskustella sellaisen kanssa joka vihaa maitoa. Olen todella tyytyväinen siitä etten ole laktoosi-intolerantikko, eli olen perinyt mutanttigeenin isältäni. Äidin suvussa ei laktoosia siedetä. Mutta tämäkin ilo minulta haluttaisiin viedä, jos olen niin hölmö että erehdyn sanomaan maidon vihaajalle että minulla on astma ja IBS. Jotkut ovat saaneet päähänsä että maito tekee keuhkot limaisiksi. Jotkut luulevat kaikkia vatsavaivoja laktoosin aiheuttamiksi.

Erinomaisen kyllästynyt olen loputtomaan länkytykseen lihasta. Tasaisin väliajoin fibrootikkojen kesken alkaa se iänikuinen "tuleeko teille oireita punaisesta lihasta".

Ihmisten pitäisi tajuta että emme ole identtisiä hyvin- emmekä huonosti voimisessa. Kun on sairas ja löytää helpotuksen, hyvä niin, mutta ei se kaikille tepsi. Jos puolestaan on terve, pitäisi ymmärtää että sairaat joutuvat elämään toisin, eikä heillä ole mahkuja osallistua joka villitykseen.

Mitä taas tulee tähän sähköön, olen täysin pulkasta pudonnut. Vouhotettiin käytön vähentämistä, ja olin ymmärtävinäni että säästämiseltä putosi pohja kun Marin määräsi jonkinlaisen tuen? Ja sitten se tuki kuitenkin hyödyttääkin vain sähköä paljon kuluttavia?

Socrates

Nämä randomit tulevat vuosi vuodelta sekopäisemmiksi vimmassaan kitkeä kaikki.

Joku keksi ettei tukkaa saa pestä ja toinen että kroppa pelkällä vedellä jos ollenkaan. Hammastahnan piti olla fluoritonta ja joku nainen lopetti kokonaan harjaamisen.

Kaikki mahdollinen vessapaperia myöten pitää käyttää uudestaan.

Ennen oli helppoa, kun patistettiin vain kunnioittamaan uskontoa, isänmaata ja kotia. Ne oli abstraktioita, joita vastaan vähän kuuluikin kapinoida eikä some tuonut niitä silmille joka päivä.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 03, 2023, 21:09:21
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 03, 2023, 21:04:57
Matti ja Mervi olivat varmaan monelle antoisa seurattava pari siksi että he eivät olleet täydellisiä. Suomalaisista osa tykkää antisankareista jotka eivät ole nokkavia snobeja, ja joita ei tarvitse palvoa.

Itse olen neurootikko. Esim. Hippi lienee vastakkaista ääripäätä, eli antineuroottinen.

Mutta ketä siis tarvitsee palvoa?

Näkisin, että tässä on tietynlainen vääristymä: kun jonkun sanoma/esille tuoma asia resonoi jonkun oman ominaisuuden/ajatuksen kanssa, hyvässä tai pahassa, mutta etenkin jos pahassa, tulee tunne, että nyt pitää jotain, nyt tyrkytetään jotain, tms. vaikka eihän siitä nyt useastikaan ole mitenkään kyse. Tuodaan vain esille, että tämmöistäkin on, kiinnostaako ketään.

T: Xante

Kunpa olisikin "vain". Mutta esim. vegaanin kanssa ei pysty keskustelemaan ilman syyllistyssessiota. Jos on niin tyhmä että heikäläisille menee säälittelemään jotain hylättyjä kissoja ja koiria, sieltä tulee heti täyslaidallinen sitä miten esim. sikoja rääkätään. Ja rääkätäänhän niitä, ja väärinhän se on. Mutta fanaattisen vegaanin kanssa tuntuu ettei saisi välittää enää mistään eläinlajista, jos ei jatkossa rouskuta ituja ja jäkälää.

Ja sitten tämä että ei saisi edes valita kenen kanssa harrastaa seksiä. Se on vielä pientä että nainen suuttui minulle kun kuuli että haen hoikkaa miestä, kun Englannissa suututaan jo siitä että mies hakee naiseksi syntynyttä naista, ja jossain päin maailmaa lesbot suuttuivat siitä että naiset hakevat miehiä.

Yksi itseään aromanttiseksi tituleeraava muunsukupuolinen oli kovin ihmeissään kuullessaan että haen kumppania monogaamiseen ja rakkaudelliseen suhteeseen. Hän ei halunnut suhdetta lainkaan, ja piti minua ilmeisesti omituisena ihmisenä.

On kaiketi mennyt siihen että aiemmin vähemmistöä edustaneet ihmiset pyrkivät tekemään aiemmin enemmistönä olleista ihmisistä takapajuisia kummajaisia.

Niin, ketä palvoa. Tietyn imagon omaavia ihmisiä. Esim. prinsessa Dianaa. Hänessähän ei ilmeisesti ollut mitään arvosteltavaa.

Xantippa

#27
Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 03, 2023, 21:10:39
Eihän ne nyt millään hämärällä tavalla kohdistu. Ei minua ärsytä, jos randomi vaatii yksityisautoilun tai matkailun lopettamista, mutta randomien epäsuorakin hyökkäys 22 asteen huonelämpötilaa vastaan iskee puukon kremppaajien Norma & Socrates selkään.

Randomi haluaa esimerkillään patistaa ihmisiä luopumaan jostain, joka todennäköisesti ei hänelle ole ollut kovin tärkeää ymmärtämättä, että toisille se on. Sehän siinä ärsyttää.

Kyllä se on aivan helkkarin hämärää, että jonkun randomin vaatimukset iskevät puukon lailla.

Minun puolestani randomit saavat vaikka joukkona hyökkäillä kissanomistajien, viininjuojien, kahvinkittaajien, lapsettomien ja terassinrakentajien kimppuun. Saavat esimerkillään miten hyvänsä osoittaa, että kissaa ei pidä pitää lemmikkinä, viiniä ei saa juoda, kahvia ei saa kitata, lapsia pitää tehdä ja terassien rakentaminen täytyy lopettaa. Kaikista näistä olen saanut kuulla vuosien varrella ja paljon. No terasseista kohtalaisen vähän, mutta toki niistäkin. Mm. random socrates on esimerkillään antanut ymmärtää, että sellaisten rakentelu on typerää ja ehkä jopa vähän raivostuttavaa puuhaa.

Ei se minua pakota muuttamaan mitään, aivan sama, miten esimerkillään yrittävät patistaa.

Minä en ole laskenut huonelämpötilaa pätkääkään ja käyn vieläpä pitkissä, kuumissa suihkuissa. On totta että joo, varmaan siinä toimin häikäilemättömästi, mutta sorryy, se menee nyt näin. Tehän saatte sitten tulla patistetuiksi ja kulkea puukko selässä, jos sellaisen uhrin aseman haluatte välttämättä itsellenne ottaa.

T: Xante

Muoksis: ihmettelen aidosti, missä vihaporukoissa te aikaanne vietätte, kun siellä länkytetään, ränkytetään, riehutaan, syyllistetään, kielletään valitsemasta seksikumppaneita...ja vielä enemmän miksi? Uhriutumisen ilosta?

Socrates

^ Kuvitteletko, että joku virkamies on keksinyt ykskaks, että parveketupakointi häiritsee naapuria?

Vai olisiko todennäköisempää, että joku random on kokenut sen häiritseväksi, metelöinyt siitä julkisuudessa ja saanut muita randomeja mukaan ja lopulta se on kielletty monissa taloyhtiöissä?

Minustakin on helkkarin kivaa kieltää toisilta kaikki mahdollinen ja sumputtaa heidät himaan runkuttelemaan, mutta en ansaitse medianäkyvyyttä sillä halullani.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Xantippa

Olettaisin kyllä tosin, että ongelman ydin on tässä:

Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 03, 2023, 21:10:39
Ei minua ärsytä, jos randomi vaatii yksityisautoilun tai matkailun lopettamista, mutta randomien epäsuorakin hyökkäys 22 asteen huonelämpötilaa vastaan iskee puukon kremppaajien Norma & Socrates selkään.

Eihän siitä tarvitse välittää, mitä muilta vaaditaan ja miten heille tärkeissä asioissa, sillä eihän se minua kosketa, mutta

Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 03, 2023, 21:10:39
Randomi haluaa esimerkillään patistaa ihmisiä luopumaan jostain, joka todennäköisesti ei hänelle ole ollut kovin tärkeää ymmärtämättä, että toisille se on. Sehän siinä ärsyttää.

herravarjele jos tullaan sanomaan asiasta, joka on minulle tärkeä!

Omien asioiden arvottaminen siis kaikkein tärkeimmiksi ja viis muiden tarpeista sekä hemmetinmoinen herkkähipiäisyys kaikkeen, mikä sitä omaa napaa koskettaa.

T: Xante