Kirjoittaja Aihe: Tiedekysymyksiä  (Luettu 16456 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juha

• Kantapeikko
Vs: Tiedekysymyksiä
« Vastaus #285 : Kesäkuu 18, 2020, 00:07:34 »

Jos joskus on kaikki hiili ollut ilmassa, ja kasvillisuus rehottanut, niin eikö sama voisi olla mahdollista nytkin?

Hiilen kierron maksimi. Siinä lisääntyisi elämisen edellytykset, kun kiertoon on saatu se, mikä joskus hautautunut maan alle, vuosien saatossa.

Muodostuuko hiilestä ongelma nykyään enemmän sen takia, että ihminen on rakentanut pinta-alaa, mm asfaltilla ja taloilla? Samoin on viheralueita hävinnyt, jolloin kasveja vähemmän, ottamassa vastaan säteilyä.

Miksei massiivirakentelua pidetä ongelmana? Toisaalta, hiilikin sellainen ongelma, että valmistajia, sen enempää kuin kuluttajiakaan, ole juuri kiinnostanut. Sen avulla ollaan voitu pedata pinta tällaiseksi.

Meneekö näin?

Poissa Toope

• Kantapeikko
« Vastaus #286 : Kesäkuu 18, 2020, 00:57:13 »
Itse asiassa maapallolla on ollut kausia, jolloin hapen ja muiden kaasujen suhteet ovat olleet aivan nykyisiä erilaisempia.
Ehkä se ei ole niin suuri asia?

Poissa safiiri

• Kantapeikko
« Vastaus #287 : Elokuu 01, 2020, 18:02:54 »
Itse asiassa maapallolla on ollut kausia, jolloin hapen ja muiden kaasujen suhteet ovat olleet aivan nykyisiä erilaisempia.

Ei tietenkään - paitsi ihmisen kannalta. Meidän elintasomme ja tottumuksemme häiriintyvät paljon Pienemmistäkin muutoksista. maapallo - jopa elämä - pärjää tietenkin muuttuvissakin olosuhteissa. Eihän me tarvita homman sössiintymiseen koronavirusta kummempaa asiaa.

Poissa MrKAT

• Kantapeikko
  • Hit high - not below, PS!
« Vastaus #288 : Elokuu 01, 2020, 18:27:15 »

Jos joskus on kaikki hiili ollut ilmassa, ja kasvillisuus rehottanut, niin eikö sama voisi olla mahdollista nytkin?
Ei voi kaikki olla ollut, ei läheskään.

Nykyään merissä on 50x enempi hiilidioksidia kuin ilmakehässä ja wikipedian mukaan maapallon hiiltä on 140 000 x enempi kuin eliöissä on hiiltä. Kalkkikivi (CaCO3) sisältää paljon hiilidioksidia. Syvällä maan sisällä on hiiltä; kuoren alla vaipassa mm. magnesiittina (MgCO3), ytimessä rautakarbidina jota voi olla jopa 2/3 maapallon hiilestä.
Toisen ihmisen pystyy murskaamaan kielen terällä. - Kiinalainen sananlasku
Parempi pyy pivossa kuin pyy moottorissa. - Lentäjän sanonta

Poissa Toope

• Kantapeikko
« Vastaus #289 : Elokuu 04, 2020, 00:12:21 »

Ei tietenkään - paitsi ihmisen kannalta. Meidän elintasomme ja tottumuksemme häiriintyvät paljon Pienemmistäkin muutoksista. maapallo - jopa elämä - pärjää tietenkin muuttuvissakin olosuhteissa. Eihän me tarvita homman sössiintymiseen koronavirusta kummempaa asiaa.
Höpsis. Ihmiset ovat sopeutuneet keskiajan ilmastonmuutoksiinkin. Miksemme pieniin muutoksiin nykyään?

Poissa safiiri

• Kantapeikko
« Vastaus #290 : Elokuu 04, 2020, 06:44:47 »

Höpsis. Ihmiset ovat sopeutuneet keskiajan ilmastonmuutoksiinkin. Miksemme pieniin muutoksiin nykyään?

Tietenkin me sopeudumme. Mutta se vain tulee kalliiksi, on kaikille ikävää ja elintasomme heikkenee. Sopeudummehan me koronaankin, vaikka tuskin kukaan on niin hölmö, että julistaa turhaksi yrittää tehdä mitään perustellen asiaa sillä, että selvittiinhän keski-ajalla rutostakin. Ai perskules - onhan niitäkin maailmassa, joiden mielestä tosiaan ei kannattaisi yrittää tehdä mitään koronan leviämisen estämiseksi tai edes taudin hoitamiseksi.

Ilmastonmuutoksen torjumista vastustetaan siksi, että toimenpiteet harmittavasti häiritsevät mukavaa elämäämme. Mutta perustelu ontuu siksi, että juuri ilmaston muuttuminen harmittavasti häiritsee mukavaa elämäämme, jos emme tee mitään. Se häiritsee elämäämme ENEMMÄN ja hallitsemattomammin kuin tapahtuisi, jos pystyisimme sitä hillitseviin toimiin. Haluat siis valita ikävämmän ja paljon ankarampaa sopeutumista tarkoittavan muutoksen sen sijaan, että valitsisimme vähemmän sopeutumista vaativan ja vähemmän ikävän muutoksen. Jo tapahtuneeseen ilmastonmuutokseen sopeutuminen tulee meille kalliimmaksi kuin yrittää ehkäistä sitä tässä vaiheessa.  Perustelusi ilmeisesti on. ”Ettei nyt tänään tarttis vaivautua.” Kyllä sieltä Titanicistakin osa pelastui. Osa sitten vaipui pohjaan orkesterin edelleen soittaessa. Sopeutuminen siis onnistui, mutta ehkä kuitenkin olis voitu tehdä jotain koko törmäyksenkin estämiseksi. Silläkin uhalla, että matka-aika olisi hiukan pidentynyt. Toki voi sitäkin mieltä olla, ettei paloturvallisuudesta kannata huolehtia, jos kuitenkin on palovakuutus, joka korvaa menetyksiä tulipalon sattuessa ja onhan sitä ennenkin tulipaloissa taloja ja irtaimistoja menetetty. Mä nyt kuitenkin itse mieluummin korjauttaisin ne sähköviat jo ennen kuin koko talo palaa. Vaikka joutuisin jotain sähkärille työstä maksamaankin.

Poissa Toope

• Kantapeikko
« Vastaus #291 : Elokuu 04, 2020, 20:44:18 »
Yhteiskunta aina muuttuu, elää murroksessa. Aina meidän tulee sopeutua.
Ihmisillä on vaan aina taipumusta ajatella, että elämme jotain merkittävää aikaa, kuten Jeesus odottaen maailmanloppua omana aikanaan. Annamme liikaa arvoa itsellemme, kun olemme vain osa ihmisketjua historiassamme. Meillä on historiaa, mutta myös tulevaisuutta. Tulevat sukupolvet eivät meidän aikaamme pidä kovin merkityksellisenä, vaikka itse pitäisimme.

Poissa safiiri

• Kantapeikko
« Vastaus #292 : tänään kello 07:28:04 »
Yhteiskunta aina muuttuu, elää murroksessa. Aina meidän tulee sopeutua.
Ihmisillä on vaan aina taipumusta ajatella, että elämme jotain merkittävää aikaa, kuten Jeesus odottaen maailmanloppua omana aikanaan. Annamme liikaa arvoa itsellemme, kun olemme vain osa ihmisketjua historiassamme. Meillä on historiaa, mutta myös tulevaisuutta. Tulevat sukupolvet eivät meidän aikaamme pidä kovin merkityksellisenä, vaikka itse pitäisimme.

Kyllä. Kyse on kuitenkin siitä, että ilmastonmuutos on muutos, jonka me itse aiheutamme ja johon sopeutuminen on yhteiskunnalle ikävämpää, kalliimpaa ja työläämpää kuin olisi se muutos, joka vaadittaisiin ilmastonmuutoksen hallittuun suitsimiseen.

By the way. Sanos, miksei täsmälleen tuo sama muutokseen sopeutumisen väistämättömyys sopisi vastaukseksi maahanmuuttoon? ”Aina meidän tulee sopeutua.” Miksi SIIHEN sinusta pitää vastata: Emme halua tuota. Mutta ilmastonmuutokseen sopeutumiseen kyllä sopii vastata tuohon tapaan ja vain jäädä odottamaan niitä kaikkia ikäviä - ja halltsemattomia - seurauksia, joita siitä aiheutuu. Ikävä kyllä luulen kovasti erilaisen suhtautumisesi johtuvan siitä, että sinä et itse halua vaivautua sopeutumaan. Lasket sen varaan, että ilmastonmuutoksen pakottamat muutokset eivät ehdi vaikuttaa sinuun itseesi. TUlöevat sukupolvet saattavat kyllä sitten kaataa muutamankin patsaan lisää, kun meidän jättämämme perintö on pilannut heidän yhteiskuntansa ja tulevaisuutensa. Todellakaan emme taida saada heiltä ylistystä. Muistiin jäämme siis kyllä, mutta varsin negatiivisella tavalla. Sen sijaan, että he miettisivät, oliko se jääkaapin keksijä mies vai nainen, he kiroavat sekä miehet että naiset, joiden ansiosta sitä jääkaappia ei enää saa tai voi edes käyttää. Saati että olisi sinne jotain laitettavaa.