Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kukas loi kenet?

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, helmikuu 06, 2023, 10:39:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Muisto Keijo Kullervo

Sanotaan, että ensin luotiin mies ja sitten nainen, mutta:

"Jumala nai sen miehen."

Tällaista spekulaatiota - mitä mieltä ollaan kyseessä olevasta?

Uteliaana

Muisto Keijo Kullervo

PS. Suoraan Fingerporista... 
Itse olen sitä mieltä, että ns. muun sukupuoliset ovat vain korvien välisessä tilassaan sitä mieltä (on vain kaksi sukupuolta = mies ja nainen).
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Norma Bates

Kreikkalaisessa luomistarussa ihmiset olivat alkuun kaksineuvoisia palloja, joissa toinen puoli oli nais- ja toinen miespuolinen. Jumalia pänni moinen etevyys, joten pallot halkaistiin ja oli enää vain naisia ja miehiä, erikseen. Voisi spekuloida olisiko täten yhtälailla mies otettu naisen kyljestä ja nainen miehen kyljestä.

Kreikassa on myös sanottu että miehenpuoleen jäi peniksen verran enemmän materiaalia, ja naisenpuoli vetää ylimäärän kohdalta miespuolta liki.

Toisaalta myyttiin kaksineuvoisista ihmisistä on sellainenkin twisti, että osassa palloista oli kumpikin puoli samaa sukupuolta, ja homoseksuaalisuus selittyisi sillä että yhtälailla noidenkin pallojen puolikkaat etsivät pariaan.

Brutto

Löytyisikö vastaus otsikon kysymykseen tältä videolta?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - helmikuu 06, 2023, 10:39:38
PS. Suoraan Fingerporista... 
Itse olen sitä mieltä, että ns. muun sukupuoliset ovat vain korvien välisessä tilassaan sitä mieltä (on vain kaksi sukupuolta = mies ja nainen).

Nyt alkoi kiinnostamaan: missä muussa kohtaa ihmistä voi olla jotain mieltä, kuin korvien välisessä tilassa? Isovarpaallako jotkut ajattelevat?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - helmikuu 06, 2023, 10:39:38
Sanotaan, että ensin luotiin mies ja sitten nainen, mutta:

"Jumala nai sen miehen."

Aijjaa. Missäs kohtaa Raamatussa noin lukee kuin tuossa suorassa lainauksessasi (lihavoitu kohta)?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️


Hippi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 07, 2023, 13:12:05
Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - helmikuu 06, 2023, 10:39:38
PS. Suoraan Fingerporista... 
Itse olen sitä mieltä, että ns. muun sukupuoliset ovat vain korvien välisessä tilassaan sitä mieltä (on vain kaksi sukupuolta = mies ja nainen).

Nyt alkoi kiinnostamaan: missä muussa kohtaa ihmistä voi olla jotain mieltä, kuin korvien välisessä tilassa? Isovarpaallako jotkut ajattelevat?

Joidenkin ajatteluelin on kyllä korvien välin ja isovarpaan välimaastossa
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Ehkä noin puolivälissä?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 07, 2023, 13:39:10
Ehkä noin puolivälissä?

Viittaatteko kenties asukokonaisuuden harmonisoivaan vyön väriin? Eli tyyliin, jos on valkoiset kengät, pitää olla valkoinen vyö, sillä muuten ilme (ajatus?) on rauhaton?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

hmm.. puettavaa tekoälyä, vyön muodossa. Ehkä sellainen vielä integroidaan (likietänä) jossain vaiheessa ajatteluelimeen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 07, 2023, 13:25:33
Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 07, 2023, 13:12:05
Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - helmikuu 06, 2023, 10:39:38
PS. Suoraan Fingerporista... 
Itse olen sitä mieltä, että ns. muun sukupuoliset ovat vain korvien välisessä tilassaan sitä mieltä (on vain kaksi sukupuolta = mies ja nainen).

Nyt alkoi kiinnostamaan: missä muussa kohtaa ihmistä voi olla jotain mieltä, kuin korvien välisessä tilassa? Isovarpaallako jotkut ajattelevat?

Joidenkin ajatteluelin on kyllä korvien välin ja isovarpaan välimaastossa

Elimet eivät ajattele- ainakaan välielimet.

Aivojakin kutsutaan elimeksi ja sieltä lähtee kyllä erilaisia signaaleita elimillekin joiden pitää osata "käyttäytyä" saamiensa signaaleiden mukaan.

Aivotkaan eivät "varsinaisesti ajattele, mutta reakoivat ja tuottavat ajatuksia ja siis mahdollisuuksia miten tunteet toiminnassaan saavat valtaa ja tarpeellista energiaa tehdä jotain hyvää, tai huonoa- määritelmällisesti.- Tavoite on tuottaa elämyksiä ja tuntemuksia, ne ovat aivojen "ruokaa..

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Karikko - helmikuu 08, 2023, 11:09:47
Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 07, 2023, 13:25:33
Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 07, 2023, 13:12:05
Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - helmikuu 06, 2023, 10:39:38
PS. Suoraan Fingerporista... 
Itse olen sitä mieltä, että ns. muun sukupuoliset ovat vain korvien välisessä tilassaan sitä mieltä (on vain kaksi sukupuolta = mies ja nainen).

Nyt alkoi kiinnostamaan: missä muussa kohtaa ihmistä voi olla jotain mieltä, kuin korvien välisessä tilassa? Isovarpaallako jotkut ajattelevat?

Joidenkin ajatteluelin on kyllä korvien välin ja isovarpaan välimaastossa

Elimet eivät ajattele- ainakaan välielimet.

Aivojakin kutsutaan elimeksi ja sieltä lähtee kyllä erilaisia signaaleita elimillekin joiden pitää osata "käyttäytyä" saamiensa signaaleiden mukaan.

Aivotkaan eivät "varsinaisesti ajattele, mutta reakoivat ja tuottavat ajatuksia ja siis mahdollisuuksia miten tunteet toiminnassaan saavat valtaa ja tarpeellista energiaa tehdä jotain hyvää, tai huonoa- määritelmällisesti.- Tavoite on tuottaa elämyksiä ja tuntemuksia, ne ovat aivojen "ruokaa..

Mitä ovat välielimet?

Väität virheellisesti, että aivot eivät muka varsinaisesti ajattelisi. Samanaikaisesti väität, että aivot "tuottavat ajatuksia", mikä on ristiriitaista ensimmäisen väitteesi kanssa. Muukin osa kommentistasi on ihan täyttä tuubaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#13
Mitä tulee ajatteleviin elimiin, niin hermostoa on muuallakin kuin keskushermostossa, esimerkiksi enteerisessä hermostossa, "toisissa aivoissa", joka on autonomisen hermoston isoin osa. ks. Enteerinen hermosto -keskusteluketju.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Melodious Oaf

#14
Edellä käydyn keskustelun ohi kommentoin ketjun aihetta:

Teologisesti vois olla mahdollista katsoa asiaa niin, että kun maailmankaikkeuteen syntyy kompeksisia ilmiöitä ja järjestelmiä, jumala ilmenee tai ilmaisee itseään niissä, ja että jumaluudenkin osalta kyse on prosessista, jossa se koko ajan tulee esille tai ilmi tai aukenee uusin tavoin eikä vaan ole staattisesti "jotakin".

Silloin siis kaikki ihmistenkin toiminta ja ajatukset, myös jumalaan tai uskonnolliseen yms. heijastettuina, olisivat osa sitä, mitä jumaluus on tai mitä se tekee.

Ikuisuuden perspektiivi tähän olisi sellainen, jossa kaikkea aikaa tarkastellaan yhtenä kokonaisuutena ja kaikki, mikä kaikkeudessa koskaan toteutuu, on jo.

Toi avaa kysymykseen kai sellaisen perspektiivin, että ihminen voi luoda jumalan tai keksiä sen tai muuta tällaista, ja sitten jollain toisella tarkastelun tasolla jokin tällainen käsitys tai vaikka kaikkien ihmisten kaikki kokemukset ja toimet yhdessä voivat olla jonkin ilmenemistä ja aukenemista, mitä voitaisiin myös kutsua "jumalaksi".

Lopullista vastausta siihen ei silloin ainakaan mistään tietyn hetken perspektiivistä olisi kai mahdollista saada. Siis että kuka loi kenet.