Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kukas loi kenet?

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, helmikuu 06, 2023, 10:39:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

Yksisukupuolisista eliöistä muodostui kaksisukupuolisia, koska se hyödytti kehitystä?

Melodious Oaf

Suvullinen (seksuaalinen) lisääntyminen on käytössä lähes kaikilla monisoluisilla eliöillä ja osalla yksisoluisiakin.

Sitä ennen lisääntymien oli aseksuaalista, jolloin siihen ei tarvinnut kuluttaa niin paljon resursseja ja se onnistui varmemmin.

On jossain määrin kai avoin kysymys, mitä seksuaalisen lisääntymisen ratkaisevat adaptiiviset hyödyt olivat. Poistaako se haitallisia mutaatiota vai lisääkö variaatiota vai mitä. Varmin ja helpoin olis suvuton lisääntyminen, mutta saattaa olla, että vain sillä tavalla lisääntyvien lajien sopeutuminen joihinkin ympäristön muutoksiin on heikompaa.

Suvullinen lisääntyminen nyt kuitenkin tuli ja on kasveillakin.

Sitä on vaikea sanoa, mitä jos siihen olis kehittynyt joku muunlainen adaptaatio tai niitä hyötyjä olis saatu muulla tavalla.

Tarkoitan tarkennuksella sitä, että se mikä sieltä kehittyi ei ollut mikään "mies" ja "nainen" eikä että yhdestä "sukupuolesta" olis tullut kaksi niin kuin Toope sanoo.

Esimerkiksi aika monet sienet (silmikointi), harvat kasvit ja harvat eläimet pystyy lisääntymään suvuttomasti. Mustikka ja haapa ja jotkut madot ja mitä näitä nyt on.

Vallitseva ja ainoa lisääntymistapa se on enemmän yksisoluisilla kuten bakteereilla ja arkeoneilla.

Sitä ei vissiin varsinaisesti tiedetä, mihin suvullinen lisääntyminen alun perin liittyi, eikä se silleen mene että esim. monisoluisuus sitä edellyttäis.

Ennemmin kai niin että sekin nyt vaan on, ja siihen liittyy kiinnostava ja laaja kenttä erilaisia ilmiöitä jos se sattuu kiinnostamaan.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 08, 2023, 13:27:39
Lainaus käyttäjältä: Karikko - helmikuu 08, 2023, 11:09:47
Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 07, 2023, 13:25:33
Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 07, 2023, 13:12:05
Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - helmikuu 06, 2023, 10:39:38
PS. Suoraan Fingerporista... 
Itse olen sitä mieltä, että ns. muun sukupuoliset ovat vain korvien välisessä tilassaan sitä mieltä (on vain kaksi sukupuolta = mies ja nainen).

Nyt alkoi kiinnostamaan: missä muussa kohtaa ihmistä voi olla jotain mieltä, kuin korvien välisessä tilassa? Isovarpaallako jotkut ajattelevat?

Joidenkin ajatteluelin on kyllä korvien välin ja isovarpaan välimaastossa

Elimet eivät ajattele- ainakaan välielimet.

Aivojakin kutsutaan elimeksi ja sieltä lähtee kyllä erilaisia signaaleita elimillekin joiden pitää osata "käyttäytyä" saamiensa signaaleiden mukaan.

Aivotkaan eivät "varsinaisesti ajattele, mutta reakoivat ja tuottavat ajatuksia ja siis mahdollisuuksia miten tunteet toiminnassaan saavat valtaa ja tarpeellista energiaa tehdä jotain hyvää, tai huonoa- määritelmällisesti.- Tavoite on tuottaa elämyksiä ja tuntemuksia, ne ovat aivojen "ruokaa..

Mitä ovat välielimet?

Väität virheellisesti, että aivot eivät muka varsinaisesti ajattelisi. Samanaikaisesti väität, että aivot "tuottavat ajatuksia", mikä on ristiriitaista ensimmäisen väitteesi kanssa. Muukin osa kommentistasi on ihan täyttä tuubaa.

Juu väitän etteivät aivot ajattele- ne vain reakoivat sähkökemiallisiin impulsseihin- voihan sitä kutsua ajattelemiseksi, mutta silloin kaiketi pitäisi olla jokin subjekti.
Aivot sopeutuvat jatkuvasti aisti-ympäristöön ja toimivat kuten pitääkin keskushermostona.

Uskontojen ja muiden sisällöllisten perusteella voi kyllä väittää, etteivät aivot juurikaan ajattele- kunhan uskovat, omaa sisältöään- eli kokemusta oli se millainen hyvänsä.

Ajatus on muistin reaktiotapa ymmärtää maailmaa- ja maailma on erilaisia uskomuksia täynnä- ajatteleminen vaatii työtä perehtymistä, ja se on useimmiten liikaa vaadittu.

Kertsi ei juurikaan ajattele mutta tuo vastaan-intäminen sinänsä on hyvä asia, tarvitaan ärsykkeitä ajatuksien heräämiseksi- en silti usko sen olevan ratkaisu.

Minuus on kuitenkin sen verran kiero, että keksii monta tapaa olla ajattelematta ja paasataan vain "sielun sisältöä- "tunteellisesti".

Aivot kyllä hakeutuvat järjestykseen, mutta se järjestys on menneiden kokemusta mukainen- uskovainen vahvistaa uskoaan-- uusilla havainnoilla, tai uskomuksilla jotka perustuvat mielen sisältöön. Kokemusta se on huonokin kokemus ja erilaisista kokemuksista ihmismieli on kertynyt.

Norma Bates

Aistiärsykkeet estävässä tankissakin ihmisen mieleen kuitenkin tulee kaikenlaista materiaalia. Tuollainen olisikin pirun mielenkiintoista kokea että ei näe eikä kuule mitään, lilluu vaan haaleassa vedessä. Aikoinaan yritin kolmikymppisenä demonstroida tuota laittamalla valot pois kylpyhuoneesta, kun rönötin ammeessa. Mutta siinä vaiheessa olin jo menettänyt psyykkisen herkkyyteni, eikä tullut enää mitään visioita, toisin kuin parikymppisenä kun valveen ja unen välisessä rajatilassa näin yhtä sun toista.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 09, 2023, 11:28:16
Aistiärsykkeet estävässä tankissakin ihmisen mieleen kuitenkin tulee kaikenlaista materiaalia. Tuollainen olisikin pirun mielenkiintoista kokea että ei näe eikä kuule mitään, lilluu vaan haaleassa vedessä. Aikoinaan yritin kolmikymppisenä demonstroida tuota laittamalla valot pois kylpyhuoneesta, kun rönötin ammeessa. Mutta siinä vaiheessa olin jo menettänyt psyykkisen herkkyyteni, eikä tullut enää mitään visioita, toisin kuin parikymppisenä kun valveen ja unen välisessä rajatilassa näin yhtä sun toista.

Aivan ulkoinen eristäminen ei poista sisäistä "opittua maailmaa" ellei aistien välityksellä saada informaatiota- aivot tuottavat itse elämyksiä (impulsseja), tunteakseen olevansa olemassa, tai elossa-
Nuo sisäiset prosessit toimivat kyllä ja aiheuttavat harha-aistimuksiakin.

Silloin voi olla hyvä kysyä- kuka oikein näkee- kokee mitä.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Karikko - helmikuu 09, 2023, 11:34:30
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 09, 2023, 11:28:16
Aistiärsykkeet estävässä tankissakin ihmisen mieleen kuitenkin tulee kaikenlaista materiaalia. Tuollainen olisikin pirun mielenkiintoista kokea että ei näe eikä kuule mitään, lilluu vaan haaleassa vedessä. Aikoinaan yritin kolmikymppisenä demonstroida tuota laittamalla valot pois kylpyhuoneesta, kun rönötin ammeessa. Mutta siinä vaiheessa olin jo menettänyt psyykkisen herkkyyteni, eikä tullut enää mitään visioita, toisin kuin parikymppisenä kun valveen ja unen välisessä rajatilassa näin yhtä sun toista.

Aivan ulkoinen eristäminen ei poista sisäistä "opittua maailmaa" ellei aistien välityksellä saada informaatiota- aivot tuottavat itse elämyksiä (impulsseja), tunteakseen olevansa olemassa, tai elossa-
Nuo sisäiset prosessit toimivat kyllä ja aiheuttavat harha-aistimuksiakin.

Silloin voi olla hyvä kysyä- kuka oikein näkee- kokee mitä.

Mitä muuta se elämysten eli impulssien tuotto on, kuin ajattelua?

Itse voin toki ajatella, heh, toisinkin tuollaisesta tilanteesta. Vaikkapa niin että alitajunta tai kollektiivinen tietoisuus ottaa ohjat. Taikka ihmisen sisin Itse tuuttaa matskua esille, vaikka nyt sitten menneistä elämistä.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 09, 2023, 11:53:22
Lainaus käyttäjältä: Karikko - helmikuu 09, 2023, 11:34:30
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 09, 2023, 11:28:16
Aistiärsykkeet estävässä tankissakin ihmisen mieleen kuitenkin tulee kaikenlaista materiaalia. Tuollainen olisikin pirun mielenkiintoista kokea että ei näe eikä kuule mitään, lilluu vaan haaleassa vedessä. Aikoinaan yritin kolmikymppisenä demonstroida tuota laittamalla valot pois kylpyhuoneesta, kun rönötin ammeessa. Mutta siinä vaiheessa olin jo menettänyt psyykkisen herkkyyteni, eikä tullut enää mitään visioita, toisin kuin parikymppisenä kun valveen ja unen välisessä rajatilassa näin yhtä sun toista.

Aivan ulkoinen eristäminen ei poista sisäistä "opittua maailmaa" ellei aistien välityksellä saada informaatiota- aivot tuottavat itse elämyksiä (impulsseja), tunteakseen olevansa olemassa, tai elossa-
Nuo sisäiset prosessit toimivat kyllä ja aiheuttavat harha-aistimuksiakin.

Silloin voi olla hyvä kysyä- kuka oikein näkee- kokee mitä.

Mitä muuta se elämysten eli impulssien tuotto on, kuin ajattelua?

Itse voin toki ajatella, heh, toisinkin tuollaisesta tilanteesta. Vaikkapa niin että alitajunta tai kollektiivinen tietoisuus ottaa ohjat. Taikka ihmisen sisin Itse tuuttaa matskua esille, vaikka nyt sitten menneistä elämistä.

Eihän maailma olisi uskontoja ja uskomuksia täynnä, jos ajateltaisiin-- ajatteleminen on enemmän, kuin uskominen. (Jossain vaiheessa elämäänsä ihminen lopettaa ajattelemisen ja alkaa uskomaan, jos ne uskomukset miellyttävät)

No olen tuon jo sanonut- aivoissa tapahtuu impulsseja  (sähkökemiallisia) ja sisäinen "tietoverkko tuottaa vastauksia. Mutta ajatteleminen on (vaatii) työtä ja perehtymistä.

Pelkät aatteet ja niiden suoltaminen vastauksina ovat pelkää mielen sisällön vastikkeita- joita ei kyseenalaisteta ja omaa mieltä pidetään oikeana todistajana ilman tutkimista.

Ajattelua ei tapahdu. Ajatuksen ero ajatteluun on siis melko selkeä, jos sen oikein ajattelee- siis yleensä tutkii.

Tuskin siellä paljussa aistitoiminnan ollessa lamattuna paljoakaan tiedostetaan- edes järjellistä ajatusmaailmaa,.

Norma Bates

Ei kukaan ala uskoa yhtään mihinkään ilman ajatuksia. Minulle uskoontulo tapahtui ehkä siinä 9-vuotiaana, kun luin kuvalehdestä jonkun miehen kokevan että on elänyt ennenkin. Ensimmäinen ajatukseni oli että kamalaa, pitäisikö KUOLLA useita kertoja?! Sitten tuli muita ajatuksia, ja aloin pitämään reinkarnaatiota hyvänä selityksenä olemassaololle.

Toki tunteen kanssa tulevat ajatukset muistaa paremmin. Siksi muistan tuon kuolemanpelkoajatuksen tarkoin, mutta en sanatarkasti niitä ajatuksia jotka johtivat uskoontuloon.

Mutta vaatii pitkää kehitystä ja harjoituksia läjäpäin että ihminen oppii olemaan ajatelematta. Luulenpa että sinulla on joku niin ihmeellinen maailmankuva että tunnet pakottavaa tarvetta olla vaikka väkisin erilainen kuin kaikki muut, ja siksi sinulle ajattelu ei ole ajattelua, eikä (toisessa ketjussa) rakkaus rakkautta.

Olen itsekin itseni muista erilliseksi kokeva, mutta en koe tarvetta viedä hommaa ekstremeen asti.

Hiha

"Kuinka syntyi hänestä sukuja, ja kuinka saattoi käydä niin, että tuli monta ihmistä, vai luuletteko hänet jumalaksi, josta nyt olet puhunut?"

"Emme millään muotoa pidä häntä jumalana, hän oli häijy ja kaikki hänen sukulaisensa samoin, niitä me kutsumme jääjättiläisiksi. Mutta niin kerrotaan, että kun hän nukkui, hikosi hän, ja silloin kasvoi hänen vasemman käsivartensa alta mies ja vaimo, ja hänen toinen jalkansa sai toisen kanssa pojan, ja siten syntyivät suvut, ne ovat jääjättiläisiä."

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 09, 2023, 12:45:08

Ei kukaan ala uskoa yhtään mihinkään ilman ajatuksia. Minulle uskoontulo tapahtui ehkä siinä 9-vuotiaana, kun luin kuvalehdestä jonkun miehen kokevan että on elänyt ennenkin. Ensimmäinen ajatukseni oli että kamalaa, pitäisikö KUOLLA useita kertoja?! Sitten tuli muita ajatuksia, ja aloin pitämään reinkarnaatiota hyvänä selityksenä olemassaololle.

Alleviivaus- hieno oivallus, nyt vain pitää ymmärtää, mitä oivalsit.

Uskot siis omiin ajatuksiisi, etkä kyseenalaista niitä.

Se on uskomisen perusta, jota olen yrittänyt kertoa- älä siis usko omiin ajatuksiisi, saata pettää itseäsi.

Mitään ei kannata pitää itsestään selvänä, en kehota ketään uskomaan omaa sanamaanikaan, ilman perusteellista tutkimusta. Analysointi voi olla vaikeaa, varsinkaan ellei halua sitä tehdä.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Karikko - helmikuu 09, 2023, 12:04:34
Eihän maailma olisi uskontoja ja uskomuksia täynnä, jos ajateltaisiin-- ajatteleminen on enemmän, kuin uskominen. (Jossain vaiheessa elämäänsä ihminen lopettaa ajattelemisen ja alkaa uskomaan, jos ne uskomukset miellyttävät)...
Eivät ihmiset noin toimi. Uskonnollisuus on osa traditionalista ja konservatiivista näkemystä, ei pakosta toki, usein. Uskonto on konservatiiveilla keskeisempää kuin liberaaleilla, toki. Mutta yhtälailla perheenisillä/-äideillä kuin sinkuilla. Uskonnollisuuteen liittyvät asiat usein riippuvat elämäntilanteesta, kuten poliittiset näkemyksetkin.

Englannissa jo 1700-luvulla havaittiin ilmiötä, jossa 20-vuotiaat ovat usein liberaaleja/jopa radikaaleja ajatuksissaan. Samoista ihmisistä tuli 30-v eteenpäin konservatiiveja, koska perhe ja kypsyminen/kokemus muokkasivat heidän käsityksiään. Ex- liberaali/radikaali monesti olikin keski-ikäisenä konservatiivi vastustaen ideoita, mitä nuorena kannatti.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 09, 2023, 18:59:17
Lainaus käyttäjältä: Karikko - helmikuu 09, 2023, 12:04:34
Eihän maailma olisi uskontoja ja uskomuksia täynnä, jos ajateltaisiin-- ajatteleminen on enemmän, kuin uskominen. (Jossain vaiheessa elämäänsä ihminen lopettaa ajattelemisen ja alkaa uskomaan, jos ne uskomukset miellyttävät)...
Eivät ihmiset noin toimi. Uskonnollisuus on osa traditionalista ja konservatiivista näkemystä, ei pakosta toki, usein. Uskonto on konservatiiveilla keskeisempää kuin liberaaleilla, toki. Mutta yhtälailla perheenisillä/-äideillä kuin sinkuilla. Uskonnollisuuteen liittyvät asiat usein riippuvat elämäntilanteesta, kuten poliittiset näkemyksetkin.

Englannissa jo 1700-luvulla havaittiin ilmiötä, jossa 20-vuotiaat ovat usein liberaaleja/jopa radikaaleja ajatuksissaan. Samoista ihmisistä tuli 30-v eteenpäin konservatiiveja, koska perhe ja kypsyminen/kokemus muokkasivat heidän käsityksiään. Ex- liberaali/radikaali monesti olikin keski-ikäisenä konservatiivi vastustaen ideoita, mitä nuorena kannatti.

Hyvä, että epäilet, mutta oikeastaan tuossa todistat, että se toimii kuten kerroin.

Eli omaksut uskomuksia ja puolustat niitä, voit tietenkin vaihtaakin uskomuksia ja puolustaa niitä..

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Karikko - helmikuu 09, 2023, 18:47:21
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 09, 2023, 12:45:08

Ei kukaan ala uskoa yhtään mihinkään ilman ajatuksia. Minulle uskoontulo tapahtui ehkä siinä 9-vuotiaana, kun luin kuvalehdestä jonkun miehen kokevan että on elänyt ennenkin. Ensimmäinen ajatukseni oli että kamalaa, pitäisikö KUOLLA useita kertoja?! Sitten tuli muita ajatuksia, ja aloin pitämään reinkarnaatiota hyvänä selityksenä olemassaololle.

Alleviivaus- hieno oivallus, nyt vain pitää ymmärtää, mitä oivalsit.

Uskot siis omiin ajatuksiisi, etkä kyseenalaista niitä.

Se on uskomisen perusta, jota olen yrittänyt kertoa- älä siis usko omiin ajatuksiisi, saata pettää itseäsi.

Mitään ei kannata pitää itsestään selvänä, en kehota ketään uskomaan omaa sanamaanikaan, ilman perusteellista tutkimusta. Analysointi voi olla vaikeaa, varsinkaan ellei halua sitä tehdä.

En ole missään vaiheessa väittänyt tietäväni totuuden. Siksi kyse on uskosta. Usko kuitenkin on ajattelua. Ajattelu johtaa valintoihin. Jokainen jää sitten sillä pysäkillä pois, josta kotinsa löytää.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 09, 2023, 19:08:11
Lainaus käyttäjältä: Karikko - helmikuu 09, 2023, 18:47:21
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 09, 2023, 12:45:08

Ei kukaan ala uskoa yhtään mihinkään ilman ajatuksia. Minulle uskoontulo tapahtui ehkä siinä 9-vuotiaana, kun luin kuvalehdestä jonkun miehen kokevan että on elänyt ennenkin. Ensimmäinen ajatukseni oli että kamalaa, pitäisikö KUOLLA useita kertoja?! Sitten tuli muita ajatuksia, ja aloin pitämään reinkarnaatiota hyvänä selityksenä olemassaololle.

Alleviivaus- hieno oivallus, nyt vain pitää ymmärtää, mitä oivalsit.

Uskot siis omiin ajatuksiisi, etkä kyseenalaista niitä.

Se on uskomisen perusta, jota olen yrittänyt kertoa- älä siis usko omiin ajatuksiisi, saata pettää itseäsi.

Mitään ei kannata pitää itsestään selvänä, en kehota ketään uskomaan omaa sanamaanikaan, ilman perusteellista tutkimusta. Analysointi voi olla vaikeaa, varsinkaan ellei halua sitä tehdä.

En ole missään vaiheessa väittänyt tietäväni totuuden. Siksi kyse on uskosta. Usko kuitenkin on ajattelua. Ajattelu johtaa valintoihin. Jokainen jää sitten sillä pysäkillä pois, josta kotinsa löytää.

Harmi, meinasin jo lähteä katsomaan telkkaria (ryyppäämään) mutta täytynee vielä vastata.

Ajattelussa ei ole kyse uskomisesta, ellei pidä ajatuksia totuuksina. Ajatus on siis työkalu, jonka avulla voi selvittää jopa omia tunteitaan- ainakin kannattaa yrittää.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Karikko - helmikuu 09, 2023, 19:06:44
Eli omaksut uskomuksia ja puolustat niitä, voit tietenkin vaihtaakin uskomuksia ja puolustaa niitä..
Juu sinänsä, että ihminen muuttuu kasvaessaan ja kypsyessään. Silloin käsityksensäkin muuttuvat, poliittisetkin.
Nuori on usein liberaali, jopa radikaali. Hänestä tulee konservatiivi ikääntyessään...