Kävin kirjastossa mittaamassa näemmä 20.9. ja sain 122/82 sekä 122/83. 29.9. olin saanut 124/86 ja 122/85.
Hain perjantaina beurer-merkkisen laitteen ja sain kotona joskus neljän jälkeen 130/88 ja 127/90. Olin pettynyt että taas lähdettiin tähän suuntaan. Lauantaiaamuna sain 127/90 ja 130/90. Menin jälleen kirjastoon ja sain joskus kello yhden jälkeen siellä 126/80 ja 122/82. Kirjaston mittari on Omron-merkkinen.
Verenpaineen vaihtelu on normaalia. Kahden perättäisen mittauksen erokin minulla usein on yli 10%. Puhumattakaan siitä, että liikunta (kävelykin), ruokailu, mittauksen aikana puhminen ja monet muut seikat vaikuttavat.
Kun paineenmittaukset aloitin, tein lääkärille grafiikan paineen vaihtelusta ja lääkäri pyysi luvan käyttää esitystä opetuksessa.
Minulla on Beurer BM26 olkavarsimittari. 30 viimeisen mittauksen keskiarvo 128/76 pulssi 51 (yläpaine välillä 111 - 148).
Mittaathan niin, että istut paikallasi ainakin 5 minuuttia ennen miitausta mamsettti kiinni. Olen huomannut, että tulee systemaattuinen ero siitäkin, miten korkealla tuolilla mitatessa istuu.
Kun lääkäri haluaa lukemia nähdä, pyytää illoin aamuin kaksi mittausta 1-2 minuutin välein päivittäin viikon tai kahden ajalta. Lääkärin vastaanotolla mittaamat paineet ovat minulla luokkaa 30 mmHg korkeammat.
Beurerin verenpainemittarit ovat sertifioituja ja paineenmittaukseb tarkkuus minun mittarissa +-3mmHg
Kertaalleen jo takuuvaihdóin laitteen, kun sen käynnistys oikuttelee, että voi joutua painamaan monta kertaa, Uudessa laitteessa on sama vika,
Voisit ottaa oman mittarin kirjastoon mukaan ja katsoa oko systemaattista eroa. Omron on arvaostettu merkki.
https://www.terveyskyla.fi/sydansairaudet/tietoa/verenpaine/kohonnut-verenpaine :
Verenpaine on koholla, kun paine on 140/90 tai enemmän. Vaikka kohonnut verenpaine ei tunnu, sen seuraukset voivat olla vakavat ja hoito on sen vuoksi tärkeää.