Pekka Laineen Ihmemaa on kuulunut jokaisen sunnuntaiaamuni ohjelmistoon Tarja Närhin Iskelmäradion ohella. Sydämeni vuoti verta, kun Heikki Harma ja Jake Nyman eläköityivät ja näiden juontamat ohjelmat loppuivat toinen toisensa perään sunnuntain aamupäivästä ja nuo ensin mainitut tulivat tilalle.
Kurkkasin tuota Areenan linkkiä ja kuuntelin sitä alkujuontoa vähän matkaa. Olin kyllä kuin klapilla päähänlyöty, sillä en tuohon ole kiinnittänyt mitään huomiota niissä suorissa lähetyksissä. Tosin, kuuntelen lähetystä puuhaillessani keittiössä ja sillä on minulla kehnohko kannettava radio tai joskus, kun sille päälle satun, niin kunnollinen ämyri, jolla kuuntelen netikautta livenä lähetystä. Läppärin kautta äsken kuultuna sisäänhengitys kuului todella terävänä ja varmaan seuraavassa välijuonnossa olisi jo käynyt niin, että sanat olisivat jääneet kuulumatta, kun olsiin vain jäänyt odottamaan seuraavaan henkäystä.
En kuunnellut niin pitkälle, että tuota "kevytkiroilua" olisin kuulut, jotta mitähän se tarkoittaa. Siitäkään ei ole mitään muistiin jäänyttä havaintoa oman kuuntelun perusteella. Laineen jutustelutapa on kyllä hyvin epämuodollinen, mutta onko sinne sitten kiroiluakin ujutettu joukkoon?
Oma kuunteluni ei ole niin keskittynyttä, että olisin noita Kopekin ärtynyksen aiheita edes huomannut. Varmaan autolla ajaessa radiota tulee kuunneltua toisin kuin hellan äärellä puuhatessa. Mutta vikkaanpa huomenna jo kuulevani nuo henkäyksetkin

--
Mutta kun tässä nyt radiosta ja sen aiheuttamasta ärtymyksestä puhutaan, niin tuon samaisen kanavan aamupäivän juontajat joskus ovat ärsyttäviä. Ihan oikeasti minua ei kiinnosta, miten juontajan aamu on sujunut tai mitä joku ystävätär on kertonut. Noita käytetään täytehöpinänä, kun jutellaan selvästikin iltapäivälehtien nettiversioiden uutisista. Ja jos jutunaiheita muuten en ole, niin otetaan joku kysymys ja pyydetään soittamaan studioon. EI vaan kiinnosta mitä mieltä joku Matti Tuusulasta on jostain päivänpolttavasta asiasta.
Olen vähän puun ja kuoren välissä, sillä en löydä itselleni sopivaa radiokanavaa, noiden täällä kuuluvien joukosta. Ylen Radio Suomi on kompromissi, johon on nyt pakko tyytyä.
+ musiikkia ja puhetta sopivassa suhteessa
+ oman alueen tapahtumista juttuja
+ ehkä vähiten ärsyttävä soittolista, vaikka musiikki ei niin nappakaan
+ ei mainoksia
- juontajien väkisin punnerretut jutut
- aniharvoin biisejä, joista todella pidän ja liikaa vain kotimaista
- kuuntelijapuhelut
- teemaohjelmat ja varsinaisesti toimitetut ohjelmat arkisin aina vain klo 18 jälkeen, jolloin sitten radiota ei tule kuunneltua